Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg bare lurer på om det er noen der ute som går på journalistikk/ har søkt på journalistikk høsten 2008?

Jeg har selv søkt på høgskolen i Oslo, og det er det eneste valget mitt for denne utdanningen siden jeg ikke har har noe ønske om å flytte herfra.

Og..jeg er bare så utrolig nervøs for om jeg kommer inn eller ikke. Har ikke noe praksis og jeg er 22 år, så stiller i ordinær kvote.

Jeg har 5,4 i snitt fra videregående. Og 6 alderspoeng siden jeg er 22 år. I tillegg har jeg 90 studiepoeng fra høyere utdanning ved universitetet. Jeg er usikker på hvor mye dette blir til sammen, men har lest i regelverk for poeng utregning fra høyere utdanning at disse 90 studiepoengene tilsvarer 7,0 på vitnemålet. Hvis da dette stemmer har jeg 6,7 i snitt altså 67 poeng. I fjor var grensen 64 i ordinær kvote. Bekymrer jeg meg da uten grunn?

Blir helt gal av å gå å bekymre meg for dette, og gal av å vite at jeg ikke får vite det før 20 juli. Hvis jeg ikke kommer inn aner jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. Noen som har lyst å komme med noen råd??

På forhånd takk:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Serena
Skrevet (endret)
Hei!

Jeg bare lurer på om det er noen der ute som går på journalistikk/ har søkt på journalistikk høsten 2008?

Jeg har selv søkt på høgskolen i Oslo, og det er det eneste valget mitt for denne utdanningen siden jeg ikke har har noe ønske om å flytte herfra.

Og..jeg er bare så utrolig nervøs for om jeg kommer inn eller ikke. Har ikke noe praksis og jeg er 22 år, så stiller i ordinær kvote.

Jeg har 5,4 i snitt fra videregående. Og 6 alderspoeng siden jeg er 22 år. I tillegg har jeg 90 studiepoeng fra høyere utdanning ved universitetet. Jeg er usikker på hvor mye dette blir til sammen, men har lest i regelverk for poeng utregning fra høyere utdanning at disse 90 studiepoengene tilsvarer 7,0 på vitnemålet. Hvis da dette stemmer har jeg 6,7 i snitt altså 67 poeng. I fjor var grensen 64 i ordinær kvote. Bekymrer jeg meg da uten grunn?

Blir helt gal av å gå å bekymre meg for dette, og gal av å vite at jeg ikke får vite det før 20 juli. Hvis jeg ikke kommer inn aner jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. Noen som har lyst å komme med noen råd??

Hei.

Først og fremst, gratulerer med godt yrkesvalg. :D

Jeg studerer selv journalistikk ved Høgskolen i Oslo, men har valgt å bytte til privatskolen Norges Kreative Fagskole fordi den individuelle oppfølginga har vært relativt mangefull. I tillegg har jeg inntrykk av at arbeidsgivere foretrekker praktisk erfaring når en søker jobb, og det vil jeg få mer av der. Men, dette er min personlige mening. Jeg vet at det er mange som mener det samme, og mange som er uenige.

Uansett har jeg inntrykk av at Oslo, Volda og Bodø er de offentlige journalistutdanningene med best rennome, så Oslo er ikke et dårlig valg, sånn sett.

For å besvare det andre spørsmålet ditt; jeg tviler på at du kommer inn på primærkvoten i Oslo. Tilleggspoengene teller kun i ordinærkvoten, der er poengkravene til gjengjeld høyere i primærkvoten. Mulig du kommer inn der, poengkravet varierer fra år til år. Personlig tror jeg det kommer til å stige en del i år, fordi mange ønsker å bruke fordypningspoengene før de forsvinner.

Hvis jeg var deg, ville jeg begynt å jobbe med å skaffe meg praksis. Praksis er vel så viktig som erfaring, og mange jeg kjenner som begynner å søke jobb på min alder, (jeg er tjue), får avslag fordi de ikke har erfaring. Utdanning er vel og bra, men flere hundre uteksamineres fra journalistutdanninger hvert år, da må en legge ned ekstra innsats for å skille seg ut, og ikke bare bli "en i mengden".

Send meg gjerne en melding hvis du har flere spørsmål. :)

Endret av Serena
Skrevet
Hei.

Først og fremst, gratulerer med godt yrkesvalg. :D

Jeg studerer selv journalistikk ved Høgskolen i Oslo, men har valgt å bytte til privatskolen Norges Kreative Fagskole fordi den individuelle oppfølginga har vært relativt mangefull. I tillegg har jeg inntrykk av at arbeidsgivere foretrekker praktisk erfaring når en søker jobb, og det vil jeg få mer av der. Men, dette er min personlige mening. Jeg vet at det er mange som mener det samme, og mange som er uenige i valget mitt.

For å besvare resten av spørsmålene dine; jeg tviler på at du kommer inn på primærkvoten i Oslo. Tilleggspoengene teller kun i ordinærkvoten, der er poengkravene til gjengjeld høyere i primærkvoten. Mulig du kommer inn der, poengkravet varierer fra år til år. Personlig tror jeg det kommer til å stige en del i år, fordi mange ønsker å bruke fordypningspoengene før de forsvinner.

Hvis jeg var deg, ville jeg begynt å jobbe med å skaffe meg praksis. Praksis er vel så viktig som erfaring, og mange jeg kjenner som begynner å søke jobb på min alder, (jeg er tjue), får avslag fordi de ikke har erfaring. Utdanning er vel og bra, men flere hundre uteksamineres fra journalistutdanninger hvert år, da må en legge ned ekstra innsats for å skille seg ut, og ikke bare bli "en i mengden".

Hei! Takk for godt og utfyllende svar:)

Jeg tror heller ikke at jeg kommer inn i primær-kvoten så jeg håper på ordinær kvoten. Har sett på hvor mye stigning det har vært på snittet for å komme inn de 5 siste årene og det har ikke vært så stor endring i ordinær kvoten. Den har holdt seg mellom 62 og 65. Men det kan godt hende det du stemmer sier, at den går opp i år, noe jeg virkelig ikke håper, og absolutt ikke hadde tenkt på.. huff.. ble litt mer nervøs nå, men får krysse fingrene. Uansett, takk for gode råd, og håper at noen andre kanskje har noen råd som kan få meg til å bli ennå mer rolig...:)

Gjest Serena
Skrevet
Hei! Takk for godt og utfyllende svar:)

Jeg tror heller ikke at jeg kommer inn i primær-kvoten så jeg håper på ordinær kvoten. Har sett på hvor mye stigning det har vært på snittet for å komme inn de 5 siste årene og det har ikke vært så stor endring i ordinær kvoten. Den har holdt seg mellom 62 og 65. Men det kan godt hende det du stemmer sier, at den går opp i år, noe jeg virkelig ikke håper, og absolutt ikke hadde tenkt på.. huff.. ble litt mer nervøs nå, men får krysse fingrene. Uansett, takk for gode råd, og håper at noen andre kanskje har noen råd som kan få meg til å bli ennå mer rolig...:)

Bare hyggelig. :)

Venninna mi er i samme situasjon, og det er den hersens overgangen til Kunnskapsløftet som eventuelt kan bli et problem. Jeg ser for meg at en del fra 89-kullet søker seg rett inn på høyere utdanning for å beholde poengene sine. Men, vi får krysse fingrene og håpe det går veien.

I verste fall kan du jo alltids søke deg inn i Bodø eller Volda?

Skrevet
Bare hyggelig. :)

Venninna mi er i samme situasjon, og det er den hersens overgangen til Kunnskapsløftet som eventuelt kan bli et problem. Jeg ser for meg at en del fra 89-kullet søker seg rett inn på høyere utdanning for å beholde poengene sine. Men, vi får krysse fingrene og håpe det går veien.

I verste fall kan du jo alltids søke deg inn i Bodø eller Volda?

Ja, kan jo alltids det, men jeg har absolutt ikke noe ønske om å flytte til hverken Bødø eller Volda. Har samboer som studerer her, og vi har begge gode jobber på siden som vi trives med. I tillegg har jeg ikke spesielt å dra fra det nettverket av venner som jeg har her.. så det er absolutt siste utvei. Men det er altså ikke det jeg drømmer om da..;)

Håper virkelig at 89 kullet ikke tenker så langt at de søker seg inn i år..;) Får bare krysse fingrene og håpe på det beste. Har jeg flaks er det ikke så mange flere i år som søker (i ordinærkvoten) og jeg kommer inn i Oslo..:) yey..:) Føler jo egentlig at jeg stiller ganske bra med det snittet jeg har med alle tilleggspoengene.. skulle bare ønske at man fikk svar på søknaden tidligere enn 20 Juli. Utrolig kjipt å vente så lenge og gå uvitende i nesten to måneder til..huff.

Men tusen takk for svar;)

Skrevet

Eventuelt kan du jo vente til neste år, om du ikke kommer inn nå...? Man regner jo med at poengkravet går ned neste år siden fordypningspoengene faller bort, så fremt norske elever ikke hever det rene karaktersnittet sitt betraktelig på et år (og hvor sannsynlig er det? ;) ). Så kan du eventuelt bruke dette året på å få deg litt erfaring?

Men jeg skjønte ikke helt dette med at dine 90 studiepoeng teller som 7,0 på vitnemålet?? Det teller da ikke på vitnemålet? Så vidt jeg har skjønt gir 60 studiepoeng 3 tillegspoeng (fra neste år blir det 2), akkurat som FHS eller militæret, og noe mer enn det kan man ikke få. Men mulig jeg er helt uvitende altså... :P

Gjest Serena
Skrevet
Eventuelt kan du jo vente til neste år, om du ikke kommer inn nå...? Man regner jo med at poengkravet går ned neste år siden fordypningspoengene faller bort, så fremt norske elever ikke hever det rene karaktersnittet sitt betraktelig på et år (og hvor sannsynlig er det? ;) ). Så kan du eventuelt bruke dette året på å få deg litt erfaring?

Men jeg skjønte ikke helt dette med at dine 90 studiepoeng teller som 7,0 på vitnemålet?? Det teller da ikke på vitnemålet? Så vidt jeg har skjønt gir 60 studiepoeng 3 tillegspoeng (fra neste år blir det 2), akkurat som FHS eller militæret, og noe mer enn det kan man ikke få. Men mulig jeg er helt uvitende altså... :P

Med den nye reformen er karaktersnittet fra videregående mer tellende enn fordypningspoengene. Dvs. at det blir flere primærvitnemålsplasser enn sekundærvitnemålsplasser. Poengene blir dessuten færre, så jeg vil tro det er vanskeligere å komme inn da.

Gjest Serena
Skrevet
Ja, kan jo alltids det, men jeg har absolutt ikke noe ønske om å flytte til hverken Bødø eller Volda. Har samboer som studerer her, og vi har begge gode jobber på siden som vi trives med. I tillegg har jeg ikke spesielt å dra fra det nettverket av venner som jeg har her.. så det er absolutt siste utvei. Men det er altså ikke det jeg drømmer om da..;)

Håper virkelig at 89 kullet ikke tenker så langt at de søker seg inn i år..;) Får bare krysse fingrene og håpe på det beste. Har jeg flaks er det ikke så mange flere i år som søker (i ordinærkvoten) og jeg kommer inn i Oslo..:) yey..:) Føler jo egentlig at jeg stiller ganske bra med det snittet jeg har med alle tilleggspoengene.. skulle bare ønske at man fikk svar på søknaden tidligere enn 20 Juli. Utrolig kjipt å vente så lenge og gå uvitende i nesten to måneder til..huff.

Men tusen takk for svar;)

Skjønner jeg godt. :)

Vil uansett anbefale deg å jobbe med noe som er yrkesrelatert. Jo mer praksis en kan slå i bordet, jo bedre stilt blir en.

Lykke til!!!

Skrevet
Med den nye reformen er karaktersnittet fra videregående mer tellende enn fordypningspoengene. Dvs. at det blir flere primærvitnemålsplasser enn sekundærvitnemålsplasser. Poengene blir dessuten færre, så jeg vil tro det er vanskeligere å komme inn da.

Ja, men når poengene blir færre vil også poengkravene gå ned, ergo enklere å komme inn hvis man ikke har fordypningspoeng fra før. Så klart kan dette gå utover de med sekundærvitnemål siden det blir flere primærvitnemålsplasser, men de fleste påstår at poengkravene generelt vil gå ned. Utrolig kjipt for de som har sanket fordypningspoeng for å komme inn og veldig bra for oss som har et brukbart snitt og ikke fordypningspoeng... ;)

Uansett kan man jo ikke gjøre annet enn å spekulere, det er vanskelig å forutsi hva som skjer. Lykke til til TS uansett :)

Skrevet (endret)

Sånn som jeg har forstått det fra denne nettsiden:

http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-2005101...91-007.html#7-2

Hvis du ser på § 7-18 punkt 7 om høyere utdanning så står det forklart der, og jeg kan da bare gå ut i fra at mine 90 studiepoeng er verdt 7 poeng på vitnemålet da. Ut fra det jeg har lest der må da det stemme? eller er det noen som er uenig i det? Eller er dette bare for medisin??

Ellers så satser jeg på at 89 erne ikke er noe mer ivrige i år enn ellers...:)

Endret av Nura
Skrevet

Har forresten akkurat funnet ut at det er en 11% økning i søkere på journalistikk på hio i år fra i fjor, men det var enda flere søkere året før der igjen og da var snittet lavere, så jeg tror det kan gå begge veier. Uansett kan jo umulig alle disse søkerne ha det på 1.valget..;)

Skrevet
Sånn som jeg har forstått det fra denne nettsiden:

http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-2005101...91-007.html#7-2

Hvis du ser på § 7-18 punkt 7 om høyere utdanning så står det forklart der, og jeg kan da bare gå ut i fra at mine 90 studiepoeng er verdt 7 poeng på vitnemålet da. Ut fra det jeg har lest der må da det stemme? eller er det noen som er uenig i det? Eller er dette bare for medisin??

Ellers så satser jeg på at 89 erne ikke er noe mer ivrige i år enn ellers...:)

Det gjelder kun medisin ja..:) Dessverre, men også den ordningen forsvinner etter kunnskapsløftet:)

Gjest Serena
Skrevet
Det gjelder kun medisin ja..:) Dessverre, men også den ordningen forsvinner etter kunnskapsløftet:)

Nå søker hun i år da, dvs. at Reform 94 fortsatt gjelder. Men det stemmer fortsatt, som Varsia sier, at poengutregningne kun gjelder for medisin.

Gjest Serena
Skrevet (endret)
Hei!

Det jeg ikke skjønner er hvordan du kan ha seks alderspoeng? Hvis du ikke fyller 23 i år da? En får vel alderspoeng fra det året en fyller 20?

Der fant jeg det jeg lette etter, ja:

Alderspoeng

Det gis 2 poeng for hvert år, maks 8 poeng. Poengene tildeles automatisk etter fødselsdato. Poengene gis i ordinær kvote.

Alderspoengene blir gitt f.o.m. det året søkeren fyller 20 år for søkere med:

3-årig videregående utdanning

fagbrev/svennebrev

1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning

2-årig teknisk fagskole

Edit: La til informasjon

Endret av Serena
Skrevet
Det jeg ikke skjønner er hvordan du kan ha seks alderspoeng? Hvis du ikke fyller 23 i år da? En får vel alderspoeng fra det året en fyller 20?

Så hvis hun er 22 får hun 2 alderspoeng fra året hun fylte 20, 2 for året hun fylte 21 og 2 for i år når hun er 22.

Og det stemmer at du ikke får mer enn 3 poeng for studiepoengene fra høgskole.

Skrevet

Åh.. nå er jeg litt deppa fordi jeg akkurat fant ut det. Kjipt at jeg ikke hadde lest det tydlig nok, men takk til alle for god hjelp..:)

Fant forresten ut at snittet mitt fra vgs er 54,5 så tilsammen med tilleggspoeng er jeg da på 63,5 poeng. utrolig kjipt, snittet i fjor var 64.. nå føler jeg at jeg ikke kommer til å komme inn..:( deppa!!!

Gjest Serena
Skrevet
Så hvis hun er 22 får hun 2 alderspoeng fra året hun fylte 20, 2 for året hun fylte 21 og 2 for i år når hun er 22.

Og det stemmer at du ikke får mer enn 3 poeng for studiepoengene fra høgskole.

Ja, stemmer. Jeg som tenkte litt kjapt i svingene her. ;)

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...