Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Jeg er sykemeldt, men har lyst å prøve meg et par timer på jobb for å finne ut om jeg faktisk klarer å gå tilbake til full stilling så snart sm. er over. Har jeg lov til det? Noen sa noe om at jeg da ikke er forsikret, stemmer det?
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Da må du vel isåfall over på aktiv sykmelding. -MÅ-jeg over, eller -bør- jeg over på aktiv sm (hva sier lovverket?) Har ikke noe godt forhold til fastlegen min, ble sykemeldt fra legen som behandlet meg på sykehuset....
PoisonIvy Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Jeg er sykemeldt, men har lyst å prøve meg et par timer på jobb for å finne ut om jeg faktisk klarer å gå tilbake til full stilling så snart sm. er over. Har jeg lov til det? Noen sa noe om at jeg da ikke er forsikret, stemmer det? Den sykmeldte skal så tidlig som mulig prøve seg i arbeidsrelatert aktivitet. Arbeidsgiver skal sammen med den sykmeldte utarbeide en oppfølgingsplan for å få den sykmeldte raskest mulig tilbake til arbeid. Hentet fra NAV Jeg tolker denne info som at man kan prøve seg på å jobbe før sykemeldingen går ut og dersom man føler at man kan begynne på jobb igjen, må man ringe legen for å bli friskmeldt. Det finnes jo også aktiv sykemelding og gradert sykemelding, dersom man bare kan utføre deler av arbeidet sitt. Mitt beste råd er å snakke med arbeidsgiver om dette! Lykke til
Gjest ts Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Tusen takk for svar! Da kan jeg prøve meg på jobb uten å ha dårlig samvittighet og uten å tro jeg gjør noe "ulovlig"....
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Tusen takk for svar! Da kan jeg prøve meg på jobb uten å ha dårlig samvittighet og uten å tro jeg gjør noe "ulovlig".... Men snakk med legen først! Du risikerer mye trøbbel dersom det viser seg at du jobber mens du er 100% sykemeldt. Ikke verdt å ta risken. Få en gradert eller aktiv sykemelding du.
Rosalie Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Du MÅ over på enten gradert eller aktiv sykemelding, ja.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Den sykmeldte skal så tidlig som mulig prøve seg i arbeidsrelatert aktivitet. Arbeidsgiver skal sammen med den sykmeldte utarbeide en oppfølgingsplan for å få den sykmeldte raskest mulig tilbake til arbeid. Hentet fra NAV Jeg tolker denne info som at man kan prøve seg på å jobbe før sykemeldingen går ut og dersom man føler at man kan begynne på jobb igjen, må man ringe legen for å bli friskmeldt. Det finnes jo også aktiv sykemelding og gradert sykemelding, dersom man bare kan utføre deler av arbeidet sitt. Mitt beste råd er å snakke med arbeidsgiver om dette! Lykke til Denne informasjonen tyder nok mer på at man må ha aktiv eller gradert sykemelding. Den sykemeldte skal snakke med arbeidsgiver om mulighet for dette. Det jeg har erfart etter å ha hatt en del kontakt med NAV er at man ikke har lov til å jobbe i det hele tatt så lenge man er helt sykemeldt.
aline Skrevet 28. mai 2008 #9 Skrevet 28. mai 2008 og siden det er nav som betaler deg når du er sykemeldt, ikke arbeidsgiver, så er det vel slik at du kan få en anbefaling fra legen om aktiv sykemelding, utarbeide en plan sammen med arbeidsgiver også sende dette til godkjenning hos nav. Det var ihvertfall slik når jeg var aktiv sykemeldt for flere år siden. Verken legen eller arbeidsgiver kan gi deg lov til å jobbe i en 100% sykemelding, det er det vel nav som må akseptere, siden det er de som betaler deg 100%. Legen kan gi deg en delvis sykemelding uten at du må ha godkjenning fra nav dog, for da betaler nav kun for den prosenten du er sykemeldt, mens arbeidsgiver betaler resten av den lønna di, altså den tiden du jobber. Dersom du jobber uten samtykke fra nav, vil jeg tro det kan bli galt ja. Da jobber du gratis hos arbeidsgiver, med betaling fra staten/nav, som ikke er informert om at du faktisk er delvis arbeidsdyktig i den tiden de betaler deg sykepenger. Jeg ville gjort dette den rette veien om jeg var deg, for det er kjipt om nav finner ut at du har jobbet under sykemelding vil jeg tro.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå