Gå til innhold

Det bergenske hovedtoget skjendet.


Silfen

Anbefalte innlegg

I hvertfall etter min mening!

For HVA har kurdiske flagg, en hel drøss, å gjøre i et folketog som gjør ære på NORGE, på dets nasjonaldag?

Er det ikke 364 andre dager i året å flagge på?

Hva er egentlig vitsen?

Å, de føler seg så statsløse, det er så fælt å ikke ha en egen nasjonaldag, sa noen.

Hallo, og derfor må de hijacke andre lands dager?

Jo, sa en, de benytter hver anledning til å få sympati for sin situasjon.

Den får de IKKE av meg, IKKE i dag! Resten av året, vær så god, men i dag er jeg så provosert at jeg ikke har det minste sympati for dem.

Lurer på hva USA hadde sagt om Irakere hadde begynt massiv vifting av det irakiske flagg på 4. juli!

Jeg har ingenting imot våre nye landsmenn i bunader eller trad. drakter fra deres hjemland i togene. Jeg har ingenting imot utenlandske rytmer i togene. Jeg har ikke noe i mot noe som viser at det bor mange andre i dette landet enn etniske nordmenn.

Utenom flagget. Det eneste flagget som skal viftes i dag, er det NORSKE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, jeg er enig, Stjernefisken.

Jeg tok min vanlige tur gjennom skogen i dag, og der så jeg faktisk mange utlendinger som sang nasjonalsangen vår, og bærte norsk flagg og bunad! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg reagerte annerledes når jeg så disse kurderene jeg. "måtte vi kurdere også få en slik frihetsdag å feire". Ja, da ble ejg takknemlig over at vi har en slik frihetsdag jeg. Jeg ser ikke noe galt i det. Sorry, jeg gjør ikke det. Jeg ser derimot at de ønsker det vi har. Jada, jeg skjønner at du reagerer som du gjør, men jeg reagerer motsatt. Jeg er stolt av å være norsk, og glad i det landet vi bor i. Jeg ønsker at alle andre skulle få føle det samme. For sitt land. Jeg klarer ikke bli sit på dem for åat de utrykker et slikt ønske, selv på 17. mai. Ja, NETTOPP på 17. mai synes jeg det var naturlig jeg.

EJg har ikke oe behov for å "ha denne dagen for meg selv", jeg er ikke "egen" på 17. mai. Ja, vi feirer Norge. Og det er flott. Men er det så galt at andre sier "hurra for Norge som har det sånn. Vi vil også det". Beklager. Jeg klarer ikke se at dette er galt. Ikke i denne typen tog (i det toget går jo alle slags grupperinger. Jeg ser ikke noe mer galt i at kurdere går der enn at Næringsrådet, Brann eller disse som reklamerer for akvariet i år går er med sine egne flagg og plakater.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurderne kunne gjerne gått med plakater, SVÆRE plakater der de uttrykker ønsket om frihet og egen nasjonaldag. Men flaggene deres ville jeg faktisk heller brent enn sett i toget!

*egoistisk, nasjonalistisk Starfish på 17. mai*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvertfall etter min mening!

For HVA har kurdiske flagg, en hel drøss, å gjøre i et folketog som gjør ære på NORGE, på dets nasjonaldag?

Nasjonaldagen, eller grunnlovsdagen, har sitt utspring i en grunnlov som, uten at jeg er ekspert på den, er preget av ideer om demokrati, frihet, likhet osv. Kan ikke se noe galt i at andre flagg enn det norske er å se i et 17. mai-tog. Mener å ha sett utenlandske flagg før iforbindelse med korpsbesøk eller lignende.

Uten at jeg så kurderinnslaget, kan jeg kanskje strekke meg til å mene at innslag i 17. mai-tog ikke bør tippe over i demonstrasjoner, noe kurderinnslaget kanskje gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Vel, den 17. mai talen jeg hørte deler av, den var faktisk langt mer "demonstrasjonspreget" enn dette innslaget i toget (og andre inslag i toget var også nærnere "demonstrasjoner" enn dette, faktsik)

Men den talen, den syntes jeg var ufin (det jeg hørte av den) Det gikk på "slemme, dumme bush", "håpløse statsminister" (andre ord, men denne meninga) og generelt faktisk ble det tatt opp politiske saker, politiske personer, og ting som for meg hører hjemme i en 1. mai tale, ikke 17. mai! Det syntes jeg var langt mer upassende enn kurdere i toget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I borgertoget i Tromsø gikk en del turister fra hurtigruta under en egen parole. Mange av dem bare plakater med "Gratulerer med nasjonaldagen" og lignende tekster. Mange hadde tegnet norske flagg, sammen med flagget fra det landet de kom fra. Syntes det var flott jeg. Mennesker fra mange nasjoner hyller den norske nasjonaldagen :)

Dersom det er noe som skjender flaggetvårt eller dagen vår, så synes jeg det er norske foreldre som ikke gidder å lære sine norske barn (jeg snakker ikke om toåringer...) at flagget ikke skal slepes etter bakken! Det er noe av det styggeste jeg ser :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Og voksne mennesker som bærer flagget i munnen! (Ja, jeg så det på 17. mai. Hun bar mye annet goså, men hadde flagget i hånden av og til. Men, virket som om hun foretrakk å bære det i munnen når hun skulle åle seg frem mellom mennesker. DET var ikke noe "ærefullt" i alle fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si meg enig med stjernefisken jeg.....

.......og husk: flagg som har vært i bakken må brennes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den talen' date=' den syntes jeg var ufin (det jeg hørte av den) Det gikk på "slemme, dumme bush", "håpløse statsminister" (andre ord, men denne meninga) [/quote']

Fredagsbarn

Hvem var det som holdt den talen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke egentlig hvorfor dere ikek vil ha utenlandske flagg i toget. Kan dere forklare hva dere mener det symboliserer som er negativt for Norge? Jo mer jeg tenker på dette jo flottere syns jeg det er at noen virkelig vifter med sitt eget flagg på den norske nasjonaldagen. Tenk at de velger å hedre norge på den måten. For meg viser det at de sier - her er jeg fra Irak og jeg feirer Norsk frihet. Jeg kan bo i Norge som Iraker - hurra for Norge.

Hva er så galt med et utenlandsk flagg?? Jeg forstår ikke helt hvordan dere tenker når dere sier kun norske flagg - hvorfor? I går tenkte jeg nemlig slik selv og, helt til jeg begynte å lese disse trådene her. Men nå har jeg helt ombestemt meg faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange andre steder i verden norske flagg hadde vært velkomne på deres nasjonaldag.

Det norske flagg og 17. mai går sammen som hånd i hanske.

Å bruke kurdiske, svenske, taiwanske flagg er som å prøve å stikke foten i hansken. Det blir bare feil. Feil og stygt og provoserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Jeg vet ikke, det var en eller annen med en mikrofon på festplassen, når vi gikk forbi der etter toget. (Men vi gikk rett forbi, og jeg hørte hverken begynnelse eller slutt). Men jeg reagerte på at det hørtes langt mer ut som en 1. mai tale 16 dager for sent, for det var baer politikk det jeg hørte i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai skal brukes til feiring av Grunnloven og et fritt land. At det også finnes utenlandske flagg i toget er OK så lenge det er en hylles eller gratulasjon.

Så kurderene som gikk i toget i Bergen. Reagerte litt, men tror ikke de hadde noen paroler, bare flagg og et banner som gratulerte Norge med dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine

hmm, vel, jwg er da ganske så sikker på at den jeg hørte tale var en mann, med lokal tilknytning.... (men, helt ærlig, jeg har fortrengt det hele allerede...) (forøvrig trur jeg det var mange som talte der den dagen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Synes ikke politiske manifestasjoner har noe på 17 mai å gjøre, til det har vi 1. mai, og alle andre dager i året.

Har bla lest en tråd her hvor Frp hadde egen parole i toget. DOH??

Jeg har feiret 14 juli i Frankrike og 4. juli i USA og grunnlovsdagen til India i India og ville ikke drømme om vifte med norke flagg, eller ha det på huset som hyllest i den forbindelse.

(Nå skal det sies at jeg gikk i parade med norske flagg på oppdrag fra Sons of Norway.... :ler: , men det er jo slik de feirer dagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...