Gå til innhold

passproblemer


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei!

Da jeg bestilte syden tur, så skrev jeg det samme navnet på bestillingen som i passet. Jeg tenkte ikke mye på at jeg har etter jeg fikset pass for 2 år siden har forandret skrivemåten til navnet mitt. Nå har jeg en ekstra H i navnet mitt, noe som ikke står i passet mitt. Vil dette bidra til problemer? Må jeg ordne meg et nytt pass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg bestilte syden tur, så skrev jeg det samme navnet på bestillingen som i passet.

Du skrev jo samme navn på bestillingen som i passet... Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Du skrev jo samme navn på bestillingen som i passet... Hva er problemet?

Er du full eller bare trøtt? Hun har endret navn, men skrev det gamle navnet på bestillingen! Derfor er verken navnet i det gamle eller nye passet hennes nåværende navn. DET er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi skulle til Australia så hadde reisebyrået stavet navnet til sambo feil... Thor i stede for Tor, men pga av etternavn var likt og passet som bevis på navnet fikk vi ikke noe problem..

Men jeg ville ha sjekket det ut med selskapet du skal fly med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet opplyser på sin nettside om pass at så lenge navn i pass og bilett var likt, så var det mulig å reise i gammelt navn (i forbindelse med bytte av etternavn når man gifter seg i forhold til bryllupsreise, men burde jo i teorien da også gjelde endret stavemåte) Jeg har ikke prøvd ut teorien da, jeg byttet pass og bestilte bilett i nytt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frida_*

Kommer litt an på hvor du skal. USA og enkelte land i Asia (Thailand/Malaysia f.eks.) er veldig strenge på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Så lenge pass og billett samsvarer går det greit. Det er stort sett flyselskapene som setter seg på bakbeina hvis stavemåte på billett og pass ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du full eller bare trøtt? Hun har endret navn, men skrev det gamle navnet på bestillingen! Derfor er verken navnet i det gamle eller nye passet hennes nåværende navn. DET er problemet.

Er du alltid så morgengretten?

Ikke rart man ikke skjønner problemet, når TS skriver så klønete...

Har lest innlegget endel ganger nå og har fortsatt problemer. Mulige jeg er ekstremt treg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk ikke hyldig pass lenger, TS. Så lenge du har endret navn, må du også ha nytt pass. Og endre billettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for svar! Men ble jo noen forskjellige svar da:) Jeg ringte til Ving og forklarte at jeg har en ekstra H i navnet mitt. De sa det skulle gå greit fordi de sjekket ikke passet opp mot folkeregistret. Jeg hete jo det samme, bare at jeg har den ekstra H-en i navnet så... skal jeg bare stole på ving da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med likt navn i pass og flybilett kommer du deg nok på tur. For som ving sier, dette sjekkes ikke opp mot folkeregisteret når du drar på tur.

Men passet ditt (og førerkortet ditt og bankkortet ditt og all annen legitimasjon du har) er pr def ugyldig dersom du ikke har fornyet dem og fått med navneendringen, så det er noe du burde ta tak i, absolutt. Om det er kort tid til du skal på ferie, så kommer du deg nok på tur med denne, men å få nytt pass tar max ti virkedager (vi fikk dem på 2-3 virkedager i juni i fjor), men da må du få endret bilettene også.

Og som sagt, all leg du har er ugyldi g når du har endret navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ok takk for svar da! Ja da er nok bare mitt bankkort som er gyldig da..:( Huff, eg blir så nervøs fordi at jeg ikke har tenkt på dette før, og no er det bare en uke til vi drar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar da! Ja da er nok bare mitt bankkort som er gyldig da..:( Huff, eg blir så nervøs fordi at jeg ikke har tenkt på dette før, og no er det bare en uke til vi drar...

Og da har du ikke gyldig legitimasjon utenfor Norges grenser. Du sliter litt da, dersom det skjer noe... Jeg ville fikset flybilletten, og reist ekstra tidlig til Gardermoen den dagen jeg skulle reist, med bevis på det nye navnet, og fått utstedt nødpass. Koster like mye som nytt pass og er gyldig kun en tur, men da er man sikret dersom det skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Takk! Ja nå har jeg ringt å forandret navnet mitt på billetten.. Har ikke enda fått bekreftelse på det, men det kommer nok.. Så har jeg ordnet et nytt pass. De lovte at jeg skulle få det innen mandag. Jeg drar torsdag neste uke så det holder jo da:) Hvis ikke får jeg ordne nødpass på onsdagen da. Vi drar ikke innom Gardemoen så må da ordne nødpass hos politiet her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur :)

Og når du kommer hjem, så rusler du på biltilsynet og skaffer nytt sertifikat, om du har det.

Bare obs: Når du bestiller nytt, så tar de det gamle. Du får en midlertidig kjøretillatelse, men denne er bare gyldig sammen med leg. (Det glemte jeg å tenke på, da jeg gikk og fikk nytt sertifikat i fjor sommer... og jeg har ikke bankkort med bilde, så jeg har to legitimasjonskort jeg. Sertifikat, og pass. Jeg var 35 mil hjemmefra (tilbrakte en ukes tid på mine foreldres hjemsted i forbindelse med at jeg giftet meg, og det var jo da jeg bytta navn, og smarte meg bestilte nytt sertifikat der også...) og pass hadde jeg jo ikke med meg... Så hvem kjørte fra Ålesund til Bergen uten gyldig førerkortbevis? Joda, det var Malama. Som heldigvis ikke kom ut for noen trafikkontroll da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei,

tenker det er noen som vet her; bankkortet mitt mangler en N på slutten av mellomnavnet mitt. Det står Larse og ikke Larsen. Må dette endres? I nettbanken min står det riktig, er bare bankkortet som har feil:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er trykket på kortet, eller på legitimasjonen som på mange bankkort finnes på baksiden? (Mitt bankkort har ikke leg, men de fleste andre har vel det fortsatt)

Dersom det er snakk om navn skrevet i rekkefølgen "etternavn, fornavn" kan det rett og slett være at det ikke ble plass til alle bokstavene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hehe:) Artig historie om førekortet! Skal huske på det å, må nok forandre førekortet da når jeg kommer heim:) Nå føles det som om 50 kilo er løsnet fra skuldran mine:)

Til du om bankortet: Det koster deg jo ingenting å bestille nytt bankkort. Tar deg ca en uke og du treng ikke å levere inn det gamle før du har fått det nye. Da kan du bare ødelegge det gamle. I og med at du skal forandre me N så må du innom banken og bestille nytt der du må signere med det rette navnet ditt. Jeg hadde ikke visa kort( må jo ha det i syden så:)så jeg måtte innom banken for å bestille nytt til fordi jeg måtte tilføre den N-en som jeg begynne å bli lei no:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har nettopp fått nytt kort da:P hehe, teit som jeg er har jeg aldri tenkt over om det da blir gyldig legitimasjon eller ikke. Det står med fornavn, mellomnavn og etternavn. Jaja, reiser til syden på lørdag, får ta det ettepå:) Takk for hjelpen, og lykke til med turen din du også trådstarter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...