Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 Jeg fikk forlenget min sykemelding hos legen i går, og det er snakk om en infeksjon. Denne vil gå over av seg selv, men medfører smerter og ubehag. Nå drar jeg på ferie på lørdag, og har derfor nødt til å dra ned til sentrum og handle litt klær til jeg reiser. Burde jeg ha så dårlig samvittighet for dette som jeg har? Er livredd for at noen fra jobben skal se meg, og føler jeg må finne på masse unnskyldninger for å være klar hvis jeg møter noen jeg jobber med. Er skikkelig ekkelt... Samboeren min sier jeg ikke må tenke sånn. Men jeg synes det er fælt:S
Gjest Imsdal Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Jeg har også vært slik når jeg har vært sykmeldt, tør nesten ikke gå på butikken å kjøpe mat fordi jeg er så redd noen skal se meg, og dermed kanskje tro jeg egentlig er frisk... Er det stor sjanse for å møte på noen fra jobben din da? vet de hvorfor du er sykmeldt? Jeg synes ikke du burde ha dårlig samvittighet, men skjønner om du synes det blir litt ekkelt om du møter på noen av de mens du er på shopping
Gjest TS Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Nja, en del av dem bor i sentrum. Jobber på en ganske stor avdeling, så bare mine nærmeste kollegaer(teamlederene) vet hvorfor jeg er sykemeldt. Har heldigvis matbutikk rett utenfor! Men å handle klær føler jeg er litt slemt, teit som jeg er! Huff:P Må iallefall bli frisk til ferien! Først av alt!
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Sikkert ikke det svaret du ønsker, men når du er frisk nok til å shoppe klær, er du ikke da frisk nok til å gå på jobb?
Amanlis Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Det er mange grunner til å være sykemeldt, og at du må ut en tur for å handle er det ingen som bør bry seg om. Dersom noen bryr seg med det, synes jeg det er deres problem. Jeg synes ikke du behøver å ha unnskyldningene klare i tilfelle du treffer en kollega eller tre.
Nura Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Man kan selvfølgelig være sykemeldt og ha lov til å bevege seg utenfor døren likevel. Jeg var sykemeldt fra min jobb for litt over en måned siden (streptokokker), og dro dra hjem til hjembyen min. Følte meg mye bedre de siste dagene av sykemeldingen min, og tok derfor sjansen på en liten shoppingtur i byen. Da møtte jeg selvfølgelig en kollega fra jobben som kommer fra samme sted som meg. Han visste at jeg var sykemeldt, men stilte absolutt ingen spørsmål med at jeg var oppe og gikk. Det å være sykemeldt kan være så mangt, og helt ærlig så er det absolutt ingen andre enn deg selv og legen din som trenger å vite hvorfor du er sykemeldt. Det er jo akkurat derfor det ikke står sykdomsårsak på den delen av sykemeldingen som du gir til arbeidsgiver. Så jeg mener at du absolutt ikke trenger å ha dårlig samvittighet for at du drar til byen. Selv om man kan gå ut og gjøre ting betyr ikke det nødvendigvis at du er i god nok form til å gå på jobb.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Er i samme situasjon. Er sykemeldt med dårlig samvittighet og på vei hjem fra sykehuset ( byen ) tok jeg meg tid til å kjøpe noe på vei hjem. er en grunn for at man er sykemeldt, hvorfor skal noen andre enn deg selv og legen din vite om det? i mitt tilfelle er det snakk om full utredning på sykehus og ville egentlig holde det for meg selv, men det gikk ikke...
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #8 Skrevet 29. mai 2008 Sikkert ikke det svaret du ønsker, men når du er frisk nok til å shoppe klær, er du ikke da frisk nok til å gå på jobb? Kommer helt an på jobben. Og handling går fint an å få overstått på en times tid eller to, og en arbeidsdag er på 8 timer.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #9 Skrevet 29. mai 2008 Skal du reise utenlands? Her er det ganske strengt med sykmelding og ferier, hvis vi skal ha ferie når vi er sykmeldt må sykmeldingsperioden avbrytes og ny sykmelding fra feriens opphør.
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 29. mai 2008 #10 Skrevet 29. mai 2008 Vet du.. Man kan være syk på mange forskjellige måter. Selv om to personer har hodepine f.eks, så trenger det aldeles ikke være samme type hodepine. Den ene kan ha en sånn hodepine at èn paracet er nok til å få den vekk. Mens for den andre trenger ikke to paracet noen ganger om dagen å hjelpe, vedkommende har kanskje så vondt at han kaster opp osv... Noen kan være i stand til å gå i butikken og gjøre mange andre ting selv om de er syke og borte fra jobben. Å derimot ha fullt fokus på jobb i 7-8timer per dag kan være noe helt annet! Forstår ikke folk det, så får man bare drite i hva de synes. Jeg har ikke dårlig samvittighet når jeg går på butikken mens jeg er for syk til å gå på jobb... Jeg kjenner kroppen min, og hva jeg tåler. Regner med andre gjør det og! Men så er det jo sånn at noen kan fake sykdom. Da er det ikke rart at noen medarbeidere kan være litt mistenksomme. Men folk bør passe på seg selv og sine saker, mener jeg... Gå og kjøp klær du! God bedring...
Gjest TS Skrevet 29. mai 2008 #11 Skrevet 29. mai 2008 Ang sykemelding og utlandet, da jeg fikk den forlenget ble den bare forlenget til den dagen jeg reiser, og det er på lørdag, så skulle ikke arbeidet den dagen uansett, da jeg jobber full mandag til fredag, så regner med at den går i boks på vanlig vis. Jeg tok sjansen på en liten shopping i dag. Måtte ha litt solkrem og en badedrakt og litt sånn, så tok det rett etter at jeg hadde vært oppom jobben med timeliste og sykemelding. Da så de jo også at jeg faktisk er dårlig, og det er magetrøbbel det er snakk om, så er ikke alle som liker å stille spørsmål, siden de som regel vet hva det går ut på. Tror kanskje den dårlige samvittigheten min handler litt om at jeg redd folk ikke skal tro på meg, når jeg forteller dem noe. Ikke at jeg har noen grunn til det, men jeg er sånn at jeg alltid skal være flink og best og frisk og rask. Sukk. Morgendagen skal iallefall brukes til totalavslapning, før det bærer avsted lørdag:) Tusen takk for innlegg! Fint å få innspill når en er usikker selv.
Gjest Imsdal Skrevet 30. mai 2008 #12 Skrevet 30. mai 2008 Bra det ordnet seg! God bedring og god tur!
Gjest gjestfrid Skrevet 30. mai 2008 #13 Skrevet 30. mai 2008 Jeg synes det må være greit å "nødhandle" når man er sykemeldt. Det kommer selvsagt litt an på sykemeldingsgrunn og hva man jobber med om hvor mye aktivitet som "godtas". I ditt tilfelle synes jeg det høres uproblematisk ut. Men jeg må innrømme jeg ble litt irritert over kollegaen min (i en type "ikke-hardt arbeid, trenger ikke forholde seg til kunder, etc."-jobb) som var borte fra jobb pga sykdom, men som absolutt hadde energi til å hoppe opp og ned på en tre timers lang konsert senere på kvelden... Jeg skjønner jo at kollegaen min hadde lyst til å gå på konserten som h*n gledet seg til, men sånt synes jeg vitner om dårlig arbeidsmoral.
aline Skrevet 30. mai 2008 #14 Skrevet 30. mai 2008 jeg synes at så lenge det ikke er helseskadelig eller forværrende på din fraværstid, så skal du kunne gjøre det du føler du får til. Om det betyr at du kan gå å handle solkrem, så går du og handler solkrem, klarer du fint å handle noen klær eller annet, så gjør du det. Dersom du hadde klart fint å være på jobb, hadde du ikke vært der da? Dersom det hadde vært uproblematisk å jobbe, ville du da fått forlenget sykemelding? Nei, så lenge du vet med deg selv hva du kan og ikke kan, så prøv å legge vekk den dårlige samvittigheten. Det å mestre ting, er en positiv ting, så lenge du ikke pusher det for langt slik at du blir dårligere av det.
Honey Bee Skrevet 30. mai 2008 #15 Skrevet 30. mai 2008 Jeg har en veldig krevende jobb jeg er sykemeldt fra.Arbeidsoppgavne og stedet er veldig spesielle og psykisk krevende.For noen til og med uetisk.Er ikke syk ellers men gruer meg til å gå på jobb og er sliten i mange dager etterpå.Sliter også med dårlig samvittighet men ser at jeg ikke klarer jobben lenger.Virker ikke som om noen reagerer på at jeg er ute og handler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå