Gå til innhold

nettbank, sikkerhet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Er det trygt å logge seg inn i nettbanken fra et usikret trådløst nettverk? Det er jo kryptering i nettbanken, er dette nok?

Hva med fra en felles datasal?

Internettforbindelsen min hjemme er nejmlig død, så for å få tilgang til pengan mine må jeg enten snylte på naboens trådløse, eller logge meg på på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Er det trygt å logge seg inn i nettbanken fra et usikret trådløst nettverk? Det er jo kryptering i nettbanken, er dette nok?

Hva med fra en felles datasal?

Internettforbindelsen min hjemme er nejmlig død, så for å få tilgang til pengan mine må jeg enten snylte på naboens trådløse, eller logge meg på på skolen.

Https (kryptering av forbindelsen mellom deg og banken i nettleseren) som oftest brukes i forbindelse med nettbanker, gir noe sikkerhet, men jeg ville begrenset bruken til slikt til det absolutte minimum. Anbefaler deg å bytte passord etter at du har gjort unna nettbankbruken, og få fixet hjemmenettet ditt litt fort.

Vær klar over at endel andre sider (f.eks innlogging til webmail) ofte ikke har noen kryptering av forbindelsen. Denne trafikken vil være en lek å overvåke uten noen kryptering. MSN messenger kjører også som standard uten noen som helst kryptering, greit å ha dette i bakhodet før man slenger med leppa på ett ukryptert trådløst nett !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er klar over at mange sider ikke har noen kryptering, ja, og irritert meg over det.

Men hva med å logge seg på på en datasal da, hvor mange personer har tilgang til samme maskinen? Jeg har egen konto som jeg logger på maskinen med, men etter at jeg har logget av så kan jo hvem som helst bruke maskinen. Er det trygt å logge på nettbanken fra en slik fellesmaskin?

Jeg har gnålt og gnålt og gnålt på nettleverandøren i ukesvis, uten at noe har skjedd.. Og siden det er en avtale borettslaget har gjort for alle beboerne, som jeg tydeligvis ikke kan melde meg ut av, og nettleverandøren derfor får pengene sine uansett, så har jeg jo ikke noe pressmiddel for å få dem til å få fingeren ut. :kjefte:

Jeg trenger pengene mine -i dag- :( Kortet mitt er tomt, og lommeboken like så, og det er en halv måned til lønning, så -må- få overført noen penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen mann
Er klar over at mange sider ikke har noen kryptering, ja, og irritert meg over det.

Men hva med å logge seg på på en datasal da, hvor mange personer har tilgang til samme maskinen? Jeg har egen konto som jeg logger på maskinen med, men etter at jeg har logget av så kan jo hvem som helst bruke maskinen. Er det trygt å logge på nettbanken fra en slik fellesmaskin?

Jeg har gnålt og gnålt og gnålt på nettleverandøren i ukesvis, uten at noe har skjedd.. Og siden det er en avtale borettslaget har gjort for alle beboerne, som jeg tydeligvis ikke kan melde meg ut av, og nettleverandøren derfor får pengene sine uansett, så har jeg jo ikke noe pressmiddel for å få dem til å få fingeren ut. :kjefte:

Jeg trenger pengene mine -i dag- :( Kortet mitt er tomt, og lommeboken like så, og det er en halv måned til lønning, så -må- få overført noen penger.

Hei,

Mange datasaler inneholder maskiner som er oppkoblet i tradisjonelt kablet nettverk, og er dermed sikrere enn et trådløst nettverk. Siden du har egen konto, logger du også på med egen profil, noe som innebærer at netthistorikk, passord som lagres av nettleseren mm. lagres utelukkende på din profil. Men for å være helt sikker kan du jo slette alt av personlig informasjon i nettleseren etter at du er ferdig med nettbanken.

Du nevner en klage ovenfor din nettleverandør. Husk at nettleverandøren kun står for forbindelsen hjem til deg. Om borettslaget benytter en felles trådløs ruter levert av nettleverandøren er dette selvsagt leverandørs evt. borettslags ansvar. Men om det dreier seg om en tradisjonell bredbåndslinje over ADSL eller TV-kabel er det normalt kunden selv som står for trådløs ruter og dermed også har ansvar for å sikre denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei,

Mange datasaler inneholder maskiner som er oppkoblet i tradisjonelt kablet nettverk, og er dermed sikrere enn et trådløst nettverk. Siden du har egen konto, logger du også på med egen profil, noe som innebærer at netthistorikk, passord som lagres av nettleseren mm. lagres utelukkende på din profil. Men for å være helt sikker kan du jo slette alt av personlig informasjon i nettleseren etter at du er ferdig med nettbanken.

Du nevner en klage ovenfor din nettleverandør. Husk at nettleverandøren kun står for forbindelsen hjem til deg. Om borettslaget benytter en felles trådløs ruter levert av nettleverandøren er dette selvsagt leverandørs evt. borettslags ansvar. Men om det dreier seg om en tradisjonell bredbåndslinje over ADSL eller TV-kabel er det normalt kunden selv som står for trådløs ruter og dermed også har ansvar for å sikre denne.

Da kan jeg kanskje prøve meg på datasalen når det ikke er så mange som kan kike over skulderen min og hånle av saldoen min :P

Ja, det er selvsagt jeg som må stå for sikringen av mitt eget nettverk. Problemet er at jeg ikke har noe nettverk i det hele tatt akkurat nå, fordi de ikke har fikset forbindelsen hjem til meg. Så derfor er det eneste nettverket jeg har hjemme en eller annen nabos usikrede nettverk.. Som jeg ikke har lyst til å snylte på, i tillegg til at det jo ikke er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det trygt å logge seg inn i nettbanken fra et usikret trådløst nettverk? Det er jo kryptering i nettbanken, er dette nok?

Hva med fra en felles datasal?

Det går helt fint, bankene bruker HTTPS, og per i dag har ingen klart å knekke det. I så tilfelle sitter de 99% sannsynlig ikke ved din skole. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...