Jump to content
Rexina

Baking soda

Recommended Posts

Rexina

Hei:)

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men prøver her.

Hva er baking soda på norsk?

Fortsetter under...

Guest *Mim*

Natron?

Guest Gjest

bakepulver ;)

Rexina

Bakepulver er vel baking powder? I alle fall i følge ordboka:P

Fakse
bakepulver ;)

Nei, bakepulver er baking powder på engelsk. Baking soda er det som kalles natrol eller bikarbonat på norsk. Mer om forskjellene :)

Rexina

Får man kjøpt det i vanlig butikk?

Annonse

Fakse

Jada :)

Supraspinatus

Baking powder = Bakepulver = bikarbonat, fosfater og stivelse

Baking soda = Natron = bikarbonat

Begge selges i bokser i butikken. Noen steder er det kun poser med natron.

Skal det brukes til baking så er det ikke så nøye hva du bruker, men bakepulver går for å være bedre hevingsmiddel.

Fakse
Baking powder = Bakepulver = bikarbonat, fosfater og stivelse

Baking soda = Natron = bikarbonat

Begge selges i bokser i butikken. Noen steder er det kun poser med natron.

Skal det brukes til baking så er det ikke så nøye hva du bruker, men bakepulver går for å være bedre hevingsmiddel.

Med natron må man vel tilsette noe syre selv for å få det til å heve, mens dette ikke er nødvendig med bakepulver. Vanlig nybegynnerfeil å bake med natron uten å ha i syre :ler:.

Bokalven

Les mer om Natron her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Natron

SOm allerede sagt er "baking soda" det samme som "natron" og må ikke forveksles med bakepulver.

Fakse
Det er natron. Jeg pleier å bruke denne ordboken når jeg blir i tvil: http://www.saunalahti.fi/~marian1/gourmet/gl_rusca.htm . Det er spesielt nyttig når det kommer til forskjellige grønnsaker, fisketyper etc. :-)

Takk for linken, den kan være nyttig tenker jeg :)

Supraspinatus
Med natron må man vel tilsette noe syre selv for å få det til å heve, mens dette ikke er nødvendig med bakepulver. Vanlig nybegynnerfeil å bake med natron uten å ha i syre :ler:.

Det kommer jo an på hva du baker. Bruker du melk eller appelsinjuice i, så har du tilsatt syre.

Skal man kjøpe en av delene til baking, så velger man selvsagt bakepulver.

Natron kan også brukes når man vasker klær har jeg hørt. Sammen med vaskemiddelet. Da skal det visst lukte enda bedre.. ;)

Annonse

Fakse
Det kommer jo an på hva du baker. Bruker du melk eller appelsinjuice i, så har du tilsatt syre.

Surmelk ja, men vanlig melk inneholder vel ikke syre? Inbiller meg at melk er basisk (eller er den en buffer?), det brukes jo ofte til å nøytralisere syre.

Supraspinatus
Surmelk ja, men vanlig melk inneholder vel ikke syre? Inbiller meg at melk er basisk (eller er den en buffer?), det brukes jo ofte til å nøytralisere syre.

Du har helt sikkert riktig.. jeg er ikke baker, har bare alltid trodd at melk var surt.

Guest Eurydike
Du har helt sikkert riktig.. jeg er ikke baker, har bare alltid trodd at melk var surt.

Vanlig søt melk er jo nettopp det - søt. Og basisk, som Fakse sier. Når man feks lager lapper med natron, bruker man derimot kulturmelk, dvs syrnet melk, og da skal gjerne natronen stå og godgjøre seg litt i melken først.

Supraspinatus
Vanlig søt melk er jo nettopp det - søt. Og basisk, som Fakse sier. Når man feks lager lapper med natron, bruker man derimot kulturmelk, dvs syrnet melk, og da skal gjerne natronen stå og godgjøre seg litt i melken først.

Jeg sjekket det opp, vanlig melk har ca pH 6, og den synker drastisk etter et par uker.

Fakse
Jeg sjekket det opp, vanlig melk har ca pH 6, og den synker drastisk etter et par uker.

Nå våknet forskeren i meg, og jeg måtte selvfølgelig sjekke nærmere. Denne siden tar det hele for seg ganske grundig. Kortversjonen er altså at melk er en buffer, som dermed kan nøytralisere både syre og base. I seg selv er altså fersk melk en svak syre, men jeg tviler på at den er sur nok til å sparke i gang natron?

Uansett artig å få frisket opp gamle naturfagkunskaper :)

Supraspinatus
Nå våknet forskeren i meg, og jeg måtte selvfølgelig sjekke nærmere. Denne siden tar det hele for seg ganske grundig. Kortversjonen er altså at melk er en buffer, som dermed kan nøytralisere både syre og base. I seg selv er altså fersk melk en svak syre, men jeg tviler på at den er sur nok til å sparke i gang natron?

Uansett artig å få frisket opp gamle naturfagkunskaper :)

Jeg vet i hvert fall at vann ikke akkurat er veldig surt, og natronet mitt freste litt i det. Prøvde med bakpulver, og det freste enda mer, av naturlig grunner.

endring: skriveleif

Edited by Supraspinatus

Rexina

Tusen takk for alle svar:) Skal bruke Natron blandet med vann som deodorant, tenkte jeg. har hørt at det er noe av det beste man kan bruke om man ikke tåler noe.