Gå til innhold

Baking soda


Rexina

Anbefalte innlegg

Hei:)

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men prøver her.

Hva er baking soda på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bakepulver ;)

Nei, bakepulver er baking powder på engelsk. Baking soda er det som kalles natrol eller bikarbonat på norsk. Mer om forskjellene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baking powder = Bakepulver = bikarbonat, fosfater og stivelse

Baking soda = Natron = bikarbonat

Begge selges i bokser i butikken. Noen steder er det kun poser med natron.

Skal det brukes til baking så er det ikke så nøye hva du bruker, men bakepulver går for å være bedre hevingsmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baking powder = Bakepulver = bikarbonat, fosfater og stivelse

Baking soda = Natron = bikarbonat

Begge selges i bokser i butikken. Noen steder er det kun poser med natron.

Skal det brukes til baking så er det ikke så nøye hva du bruker, men bakepulver går for å være bedre hevingsmiddel.

Med natron må man vel tilsette noe syre selv for å få det til å heve, mens dette ikke er nødvendig med bakepulver. Vanlig nybegynnerfeil å bake med natron uten å ha i syre :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med natron må man vel tilsette noe syre selv for å få det til å heve, mens dette ikke er nødvendig med bakepulver. Vanlig nybegynnerfeil å bake med natron uten å ha i syre :ler:.

Det kommer jo an på hva du baker. Bruker du melk eller appelsinjuice i, så har du tilsatt syre.

Skal man kjøpe en av delene til baking, så velger man selvsagt bakepulver.

Natron kan også brukes når man vasker klær har jeg hørt. Sammen med vaskemiddelet. Da skal det visst lukte enda bedre.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo an på hva du baker. Bruker du melk eller appelsinjuice i, så har du tilsatt syre.

Surmelk ja, men vanlig melk inneholder vel ikke syre? Inbiller meg at melk er basisk (eller er den en buffer?), det brukes jo ofte til å nøytralisere syre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surmelk ja, men vanlig melk inneholder vel ikke syre? Inbiller meg at melk er basisk (eller er den en buffer?), det brukes jo ofte til å nøytralisere syre.

Du har helt sikkert riktig.. jeg er ikke baker, har bare alltid trodd at melk var surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Du har helt sikkert riktig.. jeg er ikke baker, har bare alltid trodd at melk var surt.

Vanlig søt melk er jo nettopp det - søt. Og basisk, som Fakse sier. Når man feks lager lapper med natron, bruker man derimot kulturmelk, dvs syrnet melk, og da skal gjerne natronen stå og godgjøre seg litt i melken først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vanlig søt melk er jo nettopp det - søt. Og basisk, som Fakse sier. Når man feks lager lapper med natron, bruker man derimot kulturmelk, dvs syrnet melk, og da skal gjerne natronen stå og godgjøre seg litt i melken først.

Jeg sjekket det opp, vanlig melk har ca pH 6, og den synker drastisk etter et par uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket det opp, vanlig melk har ca pH 6, og den synker drastisk etter et par uker.

Nå våknet forskeren i meg, og jeg måtte selvfølgelig sjekke nærmere. Denne siden tar det hele for seg ganske grundig. Kortversjonen er altså at melk er en buffer, som dermed kan nøytralisere både syre og base. I seg selv er altså fersk melk en svak syre, men jeg tviler på at den er sur nok til å sparke i gang natron?

Uansett artig å få frisket opp gamle naturfagkunskaper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå våknet forskeren i meg, og jeg måtte selvfølgelig sjekke nærmere. Denne siden tar det hele for seg ganske grundig. Kortversjonen er altså at melk er en buffer, som dermed kan nøytralisere både syre og base. I seg selv er altså fersk melk en svak syre, men jeg tviler på at den er sur nok til å sparke i gang natron?

Uansett artig å få frisket opp gamle naturfagkunskaper :)

Jeg vet i hvert fall at vann ikke akkurat er veldig surt, og natronet mitt freste litt i det. Prøvde med bakpulver, og det freste enda mer, av naturlig grunner.

endring: skriveleif

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar:) Skal bruke Natron blandet med vann som deodorant, tenkte jeg. har hørt at det er noe av det beste man kan bruke om man ikke tåler noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...