Gå til innhold

Spiser jeg for lite?


Gjest Mea Culpa

Anbefalte innlegg

Gjest Mea Culpa

Jeg slanker meg ikke, har en bmi på 19,5 så jeg er heller litt i tynneste laget, men jeg bare lurer på om jeg får i meg nok mat? Kalorier har jeg aldri telt så jeg aner ikke hvor mye jeg får i meg.

I dag har jeg for eksempel spist:

1 banan

2 små kakestykker(gulrotkake)

Stor bakt potet med chili con carne

ca 6 spiseskjeer havregryn med lett soyamelk og 1 banan

1 stykke svinekjøtt stekt i rapsolje, salat og 1 potet

1 bitteliten neve blandede nøtter

Noen som kan fortelle meg sånn ca hvor mange kalorier det utgjør? På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker lite, (selv om du kanskje får en del kcal pga kaker), men det kan du regne ut selv. Men det virker ikke som om du får nok sunn mat og grønnsaker i deg.

Det finnes mange sider på nettet som har tabeller! Det tar ikke lang tid å finne de på nettet heller! Man kan jo finne ut litt selv og. Google er din venn! ;)

https://www.vektklubben.no/ - gratis å melde på og har kalkulator for både mat og mosjon.

iform kalkulator

Men husk at det er viktig å få inn nok mat, selv hvis du prøver å tape vekt.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Takketakk!

Jeg spiser vanligvis ikke kake til hverdags da. ;) Prøver ikke å slanke meg, jeg bare lurer på om jeg spiser for lite for jeg går fort ned i vekt om jeg spiser litt lite en dag, og jeg er ofte svimmel ... Har høy forbrenning i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis du ikke vil gå ned, da virker det veldig lite, ja. Men du kan nok selv regne ut hvor mye det er. I tillegg kanskje god ide å regne ut hvor mye du forbrenner daglig, dvs hvor mye du skulle spise for å holde den vekten du har.

Dette hjelper å finne ut hvor mye du skulle spise - den er nok på engelsk, håper det er greit. Det er også litt info der over hva de tallene der betyr (den overste gir det bare kcal som kroppen trenger å fungere, hvis du vil så mye som våkne opp fra sengen, bruker du mer).

Det er jo en forventet forbrenning, mennesker er litt forskjellige, men det gir en pekefinger :)

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Spiser nok for lite ja. Derfor du går ned i vekt og føler deg svimmel.

Føler du deg mett, eller har du bare ikke matlyst?

Men jeg savner iallefall grønnsaker til maten din! Salat, kokte/stekte/bakte grønnsaker til middag. Og frokost kan hjelpe deg med ikke være så svimmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Noen ganger er jeg bare ikke stulten helt til det plutselig har gått for lenge og jeg føler meg helt utmattet og tiltaksløs!

Men det er nok mulig at det er en liten stemme i hodet mitt som forteller meg at jeg må passe på så jeg ikke legger på meg ...

Får bare prøve å huske på å spise oftere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mea Culpa
Ok, hvis du ikke vil gå ned, da virker det veldig lite, ja. Men du kan nok selv regne ut hvor mye det er. I tillegg kanskje god ide å regne ut hvor mye du forbrenner daglig, dvs hvor mye du skulle spise for å holde den vekten du har.

Dette hjelper å finne ut hvor mye du skulle spise - den er nok på engelsk, håper det er greit. Det er også litt info der over hva de tallene der betyr (den overste gir det bare kcal som kroppen trenger å fungere, hvis du vil så mye som våkne opp fra sengen, bruker du mer).

Det er jo en forventet forbrenning, mennesker er litt forskjellige, men det gir en pekefinger :)

Takk for det, skal ta en titt.

Jeg bor i England så engelsken skal gå greit. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klaske: Jeg vet ikke hvordan jeg klarte å se forbi det at du i begynnelsen sa at du har en BMI av 19,5 og at du ikke prøver å slanke deg..

Uansett, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

:hoho: Fort gjort!

Har begynt å skrive ned hva jeg spiser hver dag så ser jeg hva jeg får i meg. Og så prøver jeg å spise litt oftere, og helst før jeg begynner å føle meg svimmel. :) Har litt lavt blodtrykk i tillegg og det hjelper jo ikke akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er JA, du spiser for lite......ALT FOR LITE. Du ligge godt under 1000kalorier....nærmer 800kalorier faktisk. Dette er ikke bare lite, men helseskadelig lite. Fortsetter du å spise så lite så vil ikke BMIen din være på 19,5 særlig lenge.....heller nærmer Victoria Beckham eller "The Olson-twins" (ble vel opplyst å være 14-15 i siste "sladre-program" på tv). Så om det er slik du ønsker å se ut så er det bare å fortsette som før.

Ønsker du imidlertid en noe mere helsebringende livsstil, foreslår jeg økt matinntak i form av frukt, grønnsaker, fet fisk, hvitt og rødt kjøtt samt proteinrike meieriprodukter. Sunn mat finnes i mengder, det er bare fantasien som setter begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og i tillegg, kan det kanskje være en ide å prøve å ha en pose blandede nøtter eller noen energibarer/proteinbarer i veska til vanlig? Jeg vet ihvertfall selv at det plutselig har gått for lenge siden jeg har spist, og når jeg da blir svimmel eller finner ut dette når jeg er ute, så er det vanskelig å få i seg noe vettugt som ikke bare er sjokolade, kaker eller annet som ikke gir noe spesiellt næring til kroppen.

Så selv har jeg alltid en proteinbar i veska, eller en pose nøtteblanding etc.

jeg sliter litt med det samme, selv om jeg ligger på en helt annen plass vektmessig. Jeg spiser for lite, glemmer å spise, føler ikke sultbehov. Og det til tross for at jeg trener ganske mye. Så lenge jeg ikke er flink, spiser trening og aktivitet av muskelene mine, og tviholder på fettet, det er ikke særlig moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa
Svaret er JA, du spiser for lite......ALT FOR LITE. Du ligge godt under 1000kalorier....nærmer 800kalorier faktisk. Dette er ikke bare lite, men helseskadelig lite. Fortsetter du å spise så lite så vil ikke BMIen din være på 19,5 særlig lenge.....heller nærmer Victoria Beckham eller "The Olson-twins" (ble vel opplyst å være 14-15 i siste "sladre-program" på tv). Så om det er slik du ønsker å se ut så er det bare å fortsette som før.

Ønsker du imidlertid en noe mere helsebringende livsstil, foreslår jeg økt matinntak i form av frukt, grønnsaker, fet fisk, hvitt og rødt kjøtt samt proteinrike meieriprodukter. Sunn mat finnes i mengder, det er bare fantasien som setter begrensninger.

Det er jo ikke akkurat noe jeg gjør med vilje. Har slett ikke lyst til å se ut som Posh! Det er bare ikke så lett for meg å spise nok når jeg ofte ikke føler meg sulten før det er for sent. Jeg spiser stort sett ganske sunt, kanskje litt for sunt til tider, og skal prøve å spise litt mer kaloririke matvarer fra nå av.

Har begynt å ta med nøtter og tørket frukt på jobb så jeg har noe å knaske på.

Takk for råd og tips alle sammen. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey
Jeg slanker meg ikke, har en bmi på 19,5 så jeg er heller litt i tynneste laget, men jeg bare lurer på om jeg får i meg nok mat? Kalorier har jeg aldri telt så jeg aner ikke hvor mye jeg får i meg.

I dag har jeg for eksempel spist:

1 banan

2 små kakestykker(gulrotkake)

Stor bakt potet med chili con carne

ca 6 spiseskjeer havregryn med lett soyamelk og 1 banan

1 stykke svinekjøtt stekt i rapsolje, salat og 1 potet

1 bitteliten neve blandede nøtter

Noen som kan fortelle meg sånn ca hvor mange kalorier det utgjør? På forhånd tusen takk!

Det hørtes lite og kjedelig ut. Hvorfor ikke spise mer, regelmessig og bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke akkurat noe jeg gjør med vilje. Har slett ikke lyst til å se ut som Posh! Det er bare ikke så lett for meg å spise nok når jeg ofte ikke føler meg sulten før det er for sent. Jeg spiser stort sett ganske sunt, kanskje litt for sunt til tider, og skal prøve å spise litt mer kaloririke matvarer fra nå av.

Har begynt å ta med nøtter og tørket frukt på jobb så jeg har noe å knaske på.

Takk for råd og tips alle sammen. :klemmer:

sunt fett er bra, så nøtter er kjempefint, og avokado, fisk etc., det er sunt fett, godt med kcal og masse bra for kroppen din.

avokado er fint til så mangt forresten, både i salater og på brødskiva.

Kanskje lage en stor posjon salat å ha i kjøleskapet? Med både avokado, nøtter (er kjempegodt i mat, både salat og annen mat), kylling, ost og med litt god olivenolje over rett før hver posjon. (og akkurat det er noe jeg må være flink til selv også.... hihi)

Det er viktig både med sunt fett og med proteiner, så jobb litt med å finne ting du kan ha lett tilgjengelig både hjemme og ute/i veska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane

Den kalkulatoren sa jeg burde spise 3156 kalorier om dagen med min fysiske aktivitet. Det kan jo ikke være riktig? Jobber i barnehage og det er vel litt mer fysisk enn andre jobber, men likevel?

Litt avsporing,beklager,men ble nysgjerrig på den kalkulatoren som mrs.bond skrev om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest LanaLane
LanaLane:

Her er en norsk kalkulator, du får se om svaret bli det samme.

Ble 2200 kalorier om dagen for å opprettholde vekta mi. Ligger på 1000 kalorier under det så da burde vel vekta gå nedover snart. Men jeg stoler ikke så mye på slike da...

takk for svar og beklager for avsporing:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble 2200 kalorier om dagen for å opprettholde vekta mi. Ligger på 1000 kalorier under det så da burde vel vekta gå nedover snart. Men jeg stoler ikke så mye på slike da...

takk for svar og beklager for avsporing:)

ligger du på kun 1200 kcal om dagen og er mye i fysisk aktivitet, så kan det godt hende du ikke går ned nettop fordi kroppen din tviholder på alt den får. Da vil du også tære mer på muskler en på fett, om jeg har forstått dette riktig, og slik sett vil du altså beholde fettet du har + tære på styrken din siden kroppen får for lite energi om dagen.

Så 1200 kcal om dagen, kan faktisk være så lite at du IKKE går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa
ligger du på kun 1200 kcal om dagen og er mye i fysisk aktivitet, så kan det godt hende du ikke går ned nettop fordi kroppen din tviholder på alt den får. Da vil du også tære mer på muskler en på fett, om jeg har forstått dette riktig, og slik sett vil du altså beholde fettet du har + tære på styrken din siden kroppen får for lite energi om dagen.

Så 1200 kcal om dagen, kan faktisk være så lite at du IKKE går ned i vekt.

Det tenkte jeg også. Er det ikke anbefalt å ligge ca 500 kcal i minus hvis man vil gå ned i vekt?

For min egen del så tror jeg ikke jeg får i meg nok fett faktisk ...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det er jo ikke akkurat noe jeg gjør med vilje. Har slett ikke lyst til å se ut som Posh! Det er bare ikke så lett for meg å spise nok når jeg ofte ikke føler meg sulten før det er for sent. Jeg spiser stort sett ganske sunt, kanskje litt for sunt til tider, og skal prøve å spise litt mer kaloririke matvarer fra nå av.

Et tips kan gjerne være å dele det opp i flere mindre regelmessige måltider i løpet av dagen? (Gjerne sette alarmer på mobil-telefon eller annet for å huske å spise i starten før du blir sulten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...