Gjest Glad i reiser Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 Når dette står i en innbydelse er det da forventet at man skal ha hvit skjorte også, eller kan man ha farget skjorte? Og når det står slik regner meg med at jenta skal pynte seg ganske bra også?
Gjest Gjest_lone_* Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 Hei! mitt inntrykk er at smoking/mørk dress eventuelt bare mørk dress er vanlig brukte kleskoder i norske bryllup, og at dette er en mer formell måte og skrive pent antrekk på. Vet ikke noe om fargevalg til skjorte men vil tro at den koden åpner for flere farger på skjorta. Kjole kan være både lang og kort. Dette er ikke galla-bekledning så så veldig stivt er det ikke. På linken under har de skrevet litt om kleskoder. http://www.bryllupsmagasinet.no/?id=1257
Gjest Glad i reiser Skrevet 27. mai 2008 #3 Skrevet 27. mai 2008 Hei! mitt inntrykk er at smoking/mørk dress eventuelt bare mørk dress er vanlig brukte kleskoder i norske bryllup, og at dette er en mer formell måte og skrive pent antrekk på. Vet ikke noe om fargevalg til skjorte men vil tro at den koden åpner for flere farger på skjorta. Kjole kan være både lang og kort. Dette er ikke galla-bekledning så så veldig stivt er det ikke. På linken under har de skrevet litt om kleskoder. http://www.bryllupsmagasinet.no/?id=1257 Takk Jeg har en nydelig rosa fotsi kjole jeg tenkte jeg skulle bruke den, den er rosa og svart.
Grønt blad Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 På Skikkogbruk.no står det også om hvordan man skal kle seg riktig.
Lilywhite Skrevet 27. mai 2008 #5 Skrevet 27. mai 2008 Jeg mener smoking/mørk dress tilsier hvit skjorte...
Gjest Glad i reiser Skrevet 27. mai 2008 #6 Skrevet 27. mai 2008 Jeg mener smoking/mørk dress tilsier hvit skjorte... http://www.malene-selskapskjoler.no/4.html Kan jeg gå i noe alla disse kjolene?
Lilywhite Skrevet 27. mai 2008 #7 Skrevet 27. mai 2008 http://www.malene-selskapskjoler.no/4.html Kan jeg gå i noe alla disse kjolene? Jepp, disse passer antrekksbeskrivelsen etter min mening
Grønt blad Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Mørk dress og kvinner Til mørk dress, daglig antrekk eller formiddagsantrekk gjelder ingen spesielle regler for kvinner, utover at klærne skal være pentøy. En kort selskapskjole er et klassisk valg hvis selskapet foregår om kvelden, men en drakt med skjørt eller bukser er også en mulighet Smoking og kvinner Til smoking er det vanlig med selskapskjole. Det er nettopp til smoking at "den lille sorte" har blitt en klassiker. På engelsk har man begrepet evening gown - aftenkjole - kjoler som brukes til smoking. I USA er dette som regel lange, fotside kjoler som minner om en gallakjole. En aftenkjole kan også være kort lik en cocktailkjole, som til tross for navnet ikke nødvendigvis brukes i cocktailselskaper. Navnet kommer fra 1950-tallets smallivede kjoler, som ble hyppig brukt i cocktailselskaper. En aftenkjole kan være stroppeløs eller utringet. Farge og stoff kan variere etter årstid, men det er normalt at kjolen er av fine stoffer. Selskapshansker kan også brukes til slike kjoler. Jeg vil tro du kan bruke kjolene fra linken. Høres ut som de passer. --------------------------------------------------------------------------------- Mørk dress og menn Ifølge tradisjonen skal skjorten alltid være hvit. Kulørte og mønstrete skjorter er hverdagsplagg, selv om det i noen grad er blitt vanlig til mørk dress i selskapslivet. Siden det er mørk dress/smoking (en blanding av de to?) ville jeg satset på hvit skjorte til mannen.
Gjest Glad i reiser Skrevet 28. mai 2008 #10 Skrevet 28. mai 2008 Tusen takk for svar Da er antrekkene klare til bryllup
Gjest Gjest_lone_* Skrevet 28. mai 2008 #11 Skrevet 28. mai 2008 fra "gammelt av" var det meningen å bruke hvit skjorte. Men tror dette er ganske utvannet for mørk dress-koden nå tildags.. Vet mange som har brukt fargede skjorter til den koden, uten reaksjoner.. Så her er det nok mer "kjenn ditt brudepar" som er koden.. og det går alltids an å spørre. Vi har kode mørk dress, men folk som spørr om de kan ha fargede skjorter og smoking er helt ok for oss. Vi mente egentlig pent antrekk, men av en eller annen grunn ble det mørk dress.. tror kanskje det var fordi pent antrekk ofte er hakket mer individuelt hva folk legger i..
Grønt blad Skrevet 28. mai 2008 #12 Skrevet 28. mai 2008 fra "gammelt av" var det meningen å bruke hvit skjorte. Men tror dette er ganske utvannet for mørk dress-koden nå tildags.. Vet mange som har brukt fargede skjorter til den koden, uten reaksjoner.. Så her er det nok mer "kjenn ditt brudepar" som er koden.. og det går alltids an å spørre. Vi har kode mørk dress, men folk som spørr om de kan ha fargede skjorter og smoking er helt ok for oss. Vi mente egentlig pent antrekk, men av en eller annen grunn ble det mørk dress.. tror kanskje det var fordi pent antrekk ofte er hakket mer individuelt hva folk legger i.. Men når det står "mørk dress/smoking" der mørk dress egentlig skal ha hvit skjorte (men kan ha farget) og smoking skal ha hvit skjorte, så er det kanskje best å bruke hvit skjorte. (Dersom brudeparet ikke visste hva det de skrev betydde, så kan saken selvfølgelig være en litt annen.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå