Gå til innhold

Fri ifm begravelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min samboer har mistet sin mormor i dag. Vi skal i begravelsen som er i begynnelsen av neste uke, men dette er ca 3 timer unna og det greieste for oss ville være å dra dit i helgen og så at han får fri 2 dager.

Men har han rett til 2 dager fri med lønn?

Mener jeg har hørt noe om det, at man får 2 dager fri når man bor et godt stykke fra stedet der begravelsen finner sted.

Noen som vet...?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Min samboer har mistet sin mormor i dag. Vi skal i begravelsen som er i begynnelsen av neste uke, men dette er ca 3 timer unna og det greieste for oss ville være å dra dit i helgen og så at han får fri 2 dager.

Men har han rett til 2 dager fri med lønn?

Mener jeg har hørt noe om det, at man får 2 dager fri når man bor et godt stykke fra stedet der begravelsen finner sted.

Noen som vet...?

Kondolerer...

Jeg vet ikke sikkert hvordan reglene er, men tviler på at han har krav på fri med lønn, men det kan jo hende arbeidsgiver er smidig og gir han det likevel? Jeg tror ikke tre timer regnes som spesielt langt. Her jeg bor ville det blitt sett på som rart om man måtte overnatte og ha to dager fri pga en tretimers kjøretur hver vei.

Skrevet

Sjekk personalhåndboka. Man har vel ikke krav på velferdspermisjon med lønn for å delta i begravelser, men de fleste arbeidsgivere gir fri med lønn under selve begravelsen, og evt. reisetid til og fra.

Skrevet

"Permisjon ved dødsfall og for deltakelse i begravelse når det gjelder nærmeste familie (ektefelle, samboer, barn, søsken, foreldre, svigerforeldre, besteforeldre eller barnebarn). Det gis oftest permisjon en dag ved dødsfall og en dag ved begravelse. Det gis også permisjon ved begravelse av arbeidskollega."

Dette er klippet fra Arbeidsmiljøloven.

Skrevet
"Permisjon ved dødsfall og for deltakelse i begravelse når det gjelder nærmeste familie (ektefelle, samboer, barn, søsken, foreldre, svigerforeldre, besteforeldre eller barnebarn). Det gis oftest permisjon en dag ved dødsfall og en dag ved begravelse. Det gis også permisjon ved begravelse av arbeidskollega."

Dette er klippet fra Arbeidsmiljøloven.

Hvor fant du det? *inn og lete*

har lett - og det der står IKKE i arbeidsmiljøloven (AML). AML finner du for øvrig her

Skrevet
Hvor fant du det? *inn og lete*

har lett - og det der står IKKE i arbeidsmiljøloven (AML). AML finner du for øvrig her

Enig med deg, dette finnes ikke i aml. Dog finnes de reglene som nessi beskriver i de aller fleste tariffavtaler, men det er jo ikke helt det samme da...

Skrevet

I den teksten, hvor den nå enn er hentet fra, står det jo bare t man får permisjon, og ikke noe om det er lønnet...

vi har, i personalhåndboka, regler om velferdsperm med lønn i inntil 3 dager for begravelse med reise. Og det har jeg fått flere ganger. (Jepp, jeg har dessverre hatt bruk for det 4 ganger på to år) Vi måtte reise 35 mil, og det tar jo nødvendigvis litt tid... (selv med fly går det bort en del tid i flybusser og styr i tillegg, og det går ikek mange fly for dagen på denne distansen) En gang fikk faktsik også min mann velferdsperm for å gå i begravelse til en av mine bestefedre. Ellers har han avspassert/tatt feriedager for å kunne være med meg (og med "hjemmekontor" har han tidvis jobbet noe også)

Men dette er altså opp til arbeidsgiver.

Til trådstarter: Kondolerer. Eneste måte å finne ut hvilke regler som gjelder for dere, er å undersøke på arbeidsplassen. For reglene her er somregel avtalefestet, men altså ikke felles for alle, da det ikke er lovregulert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...