Gå til innhold

Rett eller feil ?


Gjest Gjest_Lurer_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hilste ikke på den kvinnelige sjefen, fikk ikke jobben. Nå krever han erstatning på 160.000!

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=153887

Burde han hilst på den kvinnelige sjefen ?

Blir feil å skrive at han ikke hilste. Han hilste ved å legge hånden på brystet og bukke. Pga hans religion vil han ikke røre ved andre kvinner, enn sin kone.

Jeg syns ikke det er god nok grunn til å ikke gi mannen jobben. Med mindre jobben innebærer at han må røre ved andre kvinner da :fnise:

På en annen side syns jeg mannens oppførsel er litt vel "ekstremt" når man bor i et land hvor majoriteten ikke praktiserer den "skikken". Men det er en annen diskusjon...

Endret av wkimsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva om det var en homofil han nektet å håndhilse på? Eller en med annen hudfarge? Er religion en anledning til å unnskylde all slags oppførsel som ikke ellers ville blitt godtatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For å fungere i arbeidslivet må en ta i bruk gjeldende skikker og regler. I vestlige land hilser en med håndtrykk, i enkelte muslimske land hilser ikke menn å kvinner på hverandre, i Japan utveksles visittkort med to hender. Alle kan gjøre feil, men nekter en bevisst å følge normale skikker bør dette kunne medføre at ansettelsen opphører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

I utgangspunktet kunne jeg få medlidenhet med denne mannen, når han hilste etter sin skikk. Men her gjelder det det svenske arbeidslivet, og han burde kunne tilpasse seg.

Jeg mister respekten for ham helt når han går til det skrittet å saksøke for å gjøre penger på dette. Er DETTE liksom en helt godtatt og grei skikk som han ikke har noen skrupler for?! Nei, dette synes jeg er svært merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns no han helste på ho. På sin måte(etter sin skikk).

helt enig...

er vel samme hvordan man hilser vel?? vi tar jo ikke skade av å lære oss nye hilse måter vi heller, selv om vi er vant til å ta hverandre i hånda....

hvis det strider mot han religion å ta på andre damer bør vel sjefen kunne respektere det, og heller hilse på en annen måte.....

er det rart det blir krig her i verden??? folk blir jo ikke engang enige om hvordan det er lov til å hilse på hverandre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig...

er vel samme hvordan man hilser vel?? vi tar jo ikke skade av å lære oss nye hilse måter vi heller, selv om vi er vant til å ta hverandre i hånda....

hvis det strider mot han religion å ta på andre damer bør vel sjefen kunne respektere det, og heller hilse på en annen måte.....

er det rart det blir krig her i verden??? folk blir jo ikke engang enige om hvordan det er lov til å hilse på hverandre.....

Det hadde jo forsåvidt vært ok, hvis han hadde vært konsekvent, og hilste ved å legge hånden på brystet, når det gjaldt menn også. Men i tilfellet håndhilsing på menn, ville han vel sannsynligvis hilst med hånda på vanlig vis ?

Hypotetisk eksempel: Jeg undres hva dere ville sagt om det var en ekstrem mannssjåvinist, av etnisk norsk opprinnelse, som nektet å håndhilse på kvinner ? Ville han bli unnskyldt utifra for eksempel oppveksten på mørke vestlandske landsbygda ? Burde sjefen respektere synet hans ?

Eller ville han fått streng beskjed om å bli voksen, og innrette seg etter samfunnets normer som alle andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke problemet her er at han ikke ville håndhilse på damen, men at han faktisk går til søksmål fordi han ikke fikk jobben. :roll: For meg blir det litt i overkant frekt, men kanskje jeg skal prøve det selv? Saksøke alle firmaer jeg ikke får jobb i - kan jo bli en pen inntekt etter hvert det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Rett eller feil? Det avhenger helt og holdent av om dama var fin eller ikke. MIN skikk er nemlig å bare håndhilse på fine damer (de stygge nikker jeg bare misbilligende til). Siden dette er min skikk vil jeg ha lov til å praktisere den siden han får lov til å praktisere sin skikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett eller feil? Det avhenger helt og holdent av om dama var fin eller ikke. MIN skikk er nemlig å bare håndhilse på fine damer (de stygge nikker jeg bare misbilligende til). Siden dette er min skikk vil jeg ha lov til å praktisere den siden han får lov til å praktisere sin skikk.

Tråden handler om en mann som møter til jobbintervju og nekter å håndhilse på daglig leder (en dame) i firmaet. Etter at han fikk avslaget (pga av manglende kompetanse, avslaget hadde ingenting med håndhilsingen å gjøre) tar Sveriges svar på NAV fra ham dagpengene (pga det DE mener er kvinnediskriminerende oppførsel). Mannen klager deretter til diskrimineringsombudet, som saksøker NAV.

Gjest: Hadde du nektet å håndhilse på ei stygg dame, om hun var daglig leder i det firmaet du ville søke jobb i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...