LekeHusmor Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 (endret) hei! jeg er desperat etter råd og tips.. sitter i Bergen nå og jeg vil UT UT UT til utlandet. er så rastløs! ting jeg har lyst til er: -studere i frankrike og lære meg fransk -studere i spania og lære meg spansk -studere i USA, lyst å studere et sted hvor solen skinner hver dag -studere i Bournemouth Har 1 år av en bachelorgrad på BI, og det tilbys jo diverse utvekslingsmuligheter gjennom de også.. Har søkt på skole i Toulouse vårsemesteret 09, og vurderer også et år i Barcelona 3 året mitt. Men jeg vil så mye liksom! har lyst til alt. Kunne veldig gjerne tenke meg å lære et tredje språk. Vurderer også å søke meg som transferstudent noe sted, slik at jeg slipper det tullet med freshman-year uten støtte i USA osv. Altså komme rett inn på 2 året. Er det noen som har noen erfaringer, noen tips om hva jeg kan gjøre eller hvor jeg kan henvende meg? :klø: er såpass rutinert at jeg vet om ansa, gateway osv håper noen har noe fornuftig å komme med! er så rastløs at jeg nesten sprekker Endret 27. mai 2008 av LekeHusmor
LekeHusmor Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #2 Skrevet 27. mai 2008 er det noen som har lagt ut på jorden rundt reise alene? eller kjenner noen som har det? har veldig lyst å reise jorden rundt, men jeg kjenner ingen som ønsker det samme akkurat nå.. så vurderer å reise alene :-)
Gjest Imsdal Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 *abonnere* Har alltid hatt lyst til å gjøre noe slikt, bare ta et år i utlandet med studier eller jobb. Lære engelsk skikkelig og bli kjent med en ny kultur
LekeHusmor Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2008 ja jeg også. men det er visst ikke så mange som er interessert i dette emnet jeg har sett litt på prosjektene til x-plore.. syns de i sør afrika og costa rica ser veldig interessante ut. skal også stikke ned på kilroy sine kontorer og snappe med meg noen brosjyrer. men føler liksom det er litt teit/tabu å legge ut på en sånn tur alene? også er jeg litt redd for å bli ensom..
Gjest Imsdal Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Om man reiser alene så tror jeg det er lettere å bli kjent med nye mennesker, du bestemmer selv hvor du vil reise og hvor lenge du vil være, også tror jeg det er mye lettere å lære språk, da "må" du jo bare Blir sikkert veldig selvstendig av å reise alene! Jeg har lyst til å ta med samboeren min på noe sånn, kanskje et halvt år eller et år, tror det ville vært en fin opplevelse! men han er desverre ikke så ivrig.. Men jeg aner ikke hvor det skulle være, har mest lyst til å kunne engelsk skikkelig.. Hvilke byråer har du sett på? Vet du om det går ann å reise slik å få seg en jobb gjennom et byrå, og ikke studere? Greit om det ikke blir så dyrt også
LekeHusmor Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. mai 2008 http://www.kilroytravels.no/Australia/Working+Holiday.htm de har bare i australia.. mens http://www.x-plore.no/program.cfm har i sør-afrika, new zealand, UK og australia
mee mee Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Skal bare si at jeg går på markedshøgskolen, og slengte meg på siste semester i england... Har bare en uke igjen å være her, og det var vært helt fantastisk! Så benytt mulighetene du har
gjest*ts* Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 For studier i Europe kan du jo reise på Erasmus utveksling? Så får du fullført ei grad som er godkjent i Noreg, og du får lært språk. For USA bør du gå inn på den amerikanske ambassaden og sjekke ut Fulbright. Reiser du på Erasmus så slepp du å dekke skulepengar også. Sjølv har eg reist fleire gonger rundt aleine; store delar av Europa, aust - Afrika, Japa og Midtausten, og kan ikkje skjønne koffor det sku vere eit tabu... Men så er det jo folk som tykkjer at å gå på kino aleine er tabu og...
LekeHusmor Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 28. mai 2008 For studier i Europe kan du jo reise på Erasmus utveksling? Så får du fullført ei grad som er godkjent i Noreg, og du får lært språk. For USA bør du gå inn på den amerikanske ambassaden og sjekke ut Fulbright. Reiser du på Erasmus så slepp du å dekke skulepengar også. Sjølv har eg reist fleire gonger rundt aleine; store delar av Europa, aust - Afrika, Japa og Midtausten, og kan ikkje skjønne koffor det sku vere eit tabu... Men så er det jo folk som tykkjer at å gå på kino aleine er tabu og... enig i det. men har du da møtt på folk underveis? eller har du bare reist rundt alene hele veien liksom. jeg bare er redd for/ser for meg at jeg kan bli litt ensom etterhvert.. gøy å ha noen å dele ting med
Gjest Imsdal Skrevet 28. mai 2008 #10 Skrevet 28. mai 2008 Skal bare si at jeg går på markedshøgskolen, og slengte meg på siste semester i england... Har bare en uke igjen å være her, og det var vært helt fantastisk! Så benytt mulighetene du har Hørtes spennende ut! :-) Hvordan gikk det med språket sånn i begynnelsen? Var du god i engelsk før du reiste, og hva med alle faguttrykk? Er litt itvil om hvor jeg kunne tenke meg og om jeg vil jobbe eller studere. Vært morsomt å tatt et årsstudium innen fotografi om noe slikt finnes Fant forresten en link her: 10 000 jobber venter i utlandet
gjest*ts* Skrevet 28. mai 2008 #11 Skrevet 28. mai 2008 Eg har møtt folk i det sekundet eg har satt frå meg bagen på ungdomsherberget, og så har eg stort sett dingla viare med dei eg møtte der. Eg er ikkje glad i å planlegge, så eg har gjort det eg har hatt lyst til den dagen. Det lengeste eg har vore aleine var vel på ein taxitur frå hostelet til flyplassen i Kenya, omlag 45 minutt... I Japan var eg meir aleine, rett og slett fordi det er få som snakkar engelsk, og få som backpackar der, fordi folk trur det er så dyrt, men det er det altså ikkje. Om du er sosial og utadvendt så møter du folk. Men du må også førebu deg på at du må jobbe litt for å møte folk, du må ta litt initiativ. Reis på hostel som er anbefalt for sosialt miljø for eksempel (hostelworld.com trur eg ei av sidene heiter), så orden det seg alltid. Og det er alltid andre som reiser aleine. Eg orke ikkje reise med nåken meir enn ei veke, då begynner ein gjerne å gå kvarandre på nervene...
Gjest LillyPilly Skrevet 28. mai 2008 #12 Skrevet 28. mai 2008 hei hå! jeg har lenge tenkt samme baner og vært på nære nippet flere ganger!! jeg reiste t irland som aupair fordi jeg ville vekk! hehe.. nå er jeg klar for nye eventyr, men har nett begynt i ny jobb.. men planlegger en 2 mnd tur til etiopia i september.. eneste jeg bekymrer meg for er penger.. men det er vel ikke så vanskelig er d? hehe.. men å reise alene som jente føler jeg er mer vanskelig enn å reise alene osm gutt.. jeg tør lissom ikke reise alene fordi jeg er jente.. høres sikkert teit ut, men føler meg lissom litt utrygg da.. viss jeg sku ha backpacka rundt i europa og reist m tog så hadde jeg følt meg lite trygg.. men men.. det er bare å ta spranget lissom:)
mee mee Skrevet 29. mai 2008 #13 Skrevet 29. mai 2008 Hørtes spennende ut! :-) Hvordan gikk det med språket sånn i begynnelsen? Var du god i engelsk før du reiste, og hva med alle faguttrykk? Er litt itvil om hvor jeg kunne tenke meg og om jeg vil jobbe eller studere. Vært morsomt å tatt et årsstudium innen fotografi om noe slikt finnes Fant forresten en link her: 10 000 jobber venter i utlandet språket gikk veldig mye enklere enn jeg hadde trodd, du kommer lett inn i det. gruet meg veldig til å ha forelesninger på engelsk også, men det gikk veldig bra Har clue (elektronisk ordbok) og den blir brukt flittig! Det jeg har lært mest av er vell nesten alle innleveringene og eksamene på engelsk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå