Gå til innhold

Er media til å stole på?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
-Jeg lurer litt på om norsk presse ikke liker de tre jentene, sier advokat Marco Antonio Lino Rios da Dagbladet møter han utenfor kontoret hans.

-Det har blitt skrevet så mye feil, så mye gal informasjon har kommet ut. De sier fortsatt at de er uskyldige, at noen andre puttet narkotikaen i koffertene deres. De skjønner ikke hvorfor folk ikke tror på dem. Ikke glem at dette er unge jenter, sier han.

Det er ikke rart at folk ikke tror på dem etter hva som står i avisen.

Men hvor sant er det? Sitter media bare å overdriver kraftig? Hva er det som er sant og ikke sant i denne saken?

I går stod det at de hadde seks kreditkort med seg, tre i falsk navn. Men er det sant eller dikter media det opp?

Hvorfor sitter media og dikter opp nyheter? For å selge? Men aviser skal jo skrive om nyheter, de skal jo ikke "lage" dem?

For noen dager siden meldte nrk og andre medier at 17-åringen i Bolivia-saken var alvorlig syk.

Men nå sier en mann ved ambasaden at det ikke er så alvorlig som det først ble skrevet. Jeg vil også tro at han vet mer om dette enn avisene.

-Det er ikke så alvorlig som det hørtes ut. Hun har hatt omgangssyken, men er bedre nå. Vi jobber likevel med å få inn en ekstern lege for å gjøre en legesjekk, sier Haugen.

Hva skal vi egentlig tro på? Jeg trodde jo disse jentene kunne være uskyldig til og begynne med, men etter hva jeg leser i media nå så blir jeg bare mer og mer sikker på at de er skyldig for hver dag som går. Men er det media vil? Hvorfor "lyver" de etter hva Antonio Lino Rios sier?

Jeg vet media lyver en del (om kjendiser f.eks), men jeg trodde virkelig ikke at de løy om slike saker som dette. Og gjør de egentlig det? Kan det hende at politiet i Bolivia lyver også, kanskje for å holde informasjon tilbake? Jeg vet ikke.

Videoannonse
Annonse
Gjest believer
Skrevet

Lyver og lyver, de tar seg nok noen friheter med sannheten for å vinkle nyhetene på best mulig salgbar måte. Vi får aldri hele sannheten med en gang.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tar alt avisene skriver med en stoooor klype salt.

Husk: de skriver ikke hovedsaklig for å opplyse folk om sannheten. De skriver for å tjene penger. Og da vinkler de gjerne ting på den måten som vil få flest mulig til å lese sakene. Enten ved å lage fem høns av en fjær, eller ta sitater helt ut av en sammenheng, bare oppgi deler av et sitat, kun fokusere på én side av saken, osv. Ofte når de siterer folk, så siterer de ikke nøyaktig, de lager et "sammendrag" av omtrentlig hva en person har sagt, og putter det i gåsetegn, slik at det ser ut som om det er dette nøyaktig personen har sagt. Særlig ille blir de når de bytter ut ord, for at det skal høres mer sjokkerende ut.

På toppen av dette kommer en god dose uvitenhet.. Jeg gremmes tidvis så det gjør vondt når jeg ser hvordan enkelte journalister bommer så totalt på statistikk. De later ikke til å skjønne bæret av hvordan de skal tolke dataene, og oppslagene blir derfor hårreisende feil.

Så har man slurv, usikre kilder, osv osv.

Gjest Gjest
Skrevet

De bare lyver og lyver...folk vet ikke hva de skal tro nå for tiden, det skifter med vinden og VGs forsider alt sammen. Huff, de politikerne, krig og miljøet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...