Gå til innhold

Rektocele - skjedefremfall. Noen som er operert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det noen her som har erfaring med operasjon av Rektocele - altså operasjon av bakre skjedevegg pga nedfall av skjedevegg og press fra tarm? Er så usikker på om jeg tør å opereres, samtidig som jeg ikke orker å gå med dette presset og smertene. Millie

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er operert for rectocele 1,5 år siden. Det gikk kjempefint. Ikke noe å grue seg for. Lå på sykehuset tre dager tilsammen. Operert i narkose. Hadde ikke mye smerter. Det som var vondest var smertene etter å ha ligget med kateter. (Tåler tydeligvis ikke gummien i slangen, og får smerter i urinrøret etterpå.) Det er kjempeviktig at du er myk i avføringen, men dette får du hjelp til av sykehuset.

Det tar ca 3-4 uker før stingene løser seg opp. Og det lukter noe spesielt nedentil et par uker etterpå. Det blir ikke arr som du kjenner.

Anbefaler absolutt å ta operasjonen, men vær obs på at rectocelen kan komme tilbake hvis du ikke passer på å holde avføringen myk. Jeg har fått tilbake noe av plagene, og må "hjelpe" avføringen ut, ved å trykke i skjeden,hvis jeg er veldig hard i magen.

Et pluss slik til slutt er at du blir noe trangere i skjeden, noe som igjen har en positiv effekt på sexlivet.

Lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for oppløftende svar!:) Et lite spørsmål til; hvilke symptomer og plager hadde du i forkant av operasjonen? Bare lurer på om en rektocele er forskjellig fra tilfelle til tilfelle, eller om det stort sett er like plager...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde problemer med å få ut avføringen. Den sto og stanget i rectocelen, altså utbukningen som var mot skjeden. Måtte da inn i skjeden med en finger for å "hjelpe" ut avføringen. Et slags mottrykk. Ikke noe morro nei!!

Og så ble jeg jo noe vid i skjeden da. Siden muskulaturen og senene mellom skjeden og endetarmen var glidd fra hverandre, ble det litt for god plass. Jeg har kjempesterk bekkenmuskulatur, men den hjalp ikke på dette problemet. Var også noe "sliten" dernede fordi alt føltes som det datt ned.

Så rectocelen tydelig i speilet hvis jeg trykket på med bekkenmusklene. Da bulte den ut av skjedeåpningen. Anslår at jeg fjernet ca 3-5 cm hud i skjeden da de dro sammen muskulaturen. Hadde to hull i muskulaturen, et stort og et lite.

Skrevet
Hei. Er det noen her som har erfaring med operasjon av Rektocele - altså operasjon av bakre skjedevegg pga nedfall av skjedevegg og press fra tarm? Er så usikker på om jeg tør å opereres, samtidig som jeg ikke orker å gå med dette presset og smertene. Millie

Er ikke operert selv, men har jobbet på en kir. gyn. avd hvor vi hadde mange pas som var inne for kir. beh. av rectocele. Det inntrykket jeg fikk av disse kvinnene var bare positivt. Mange sa at det var en lettelse å få det gjort. Ikke var de plaget med mye smerter postop heller. De fleste pas kom til sykehuset på operasjonsdagen, og dro hjem dagen etter.

Jeg ville kommet meg til legen og fått henvisning til operasjon.

Lykke til, og god bedring!

• 1 år senere...
Gjest Gjest_nina_*
Skrevet
Jeg hadde problemer med å få ut avføringen. Den sto og stanget i rectocelen, altså utbukningen som var mot skjeden. Måtte da inn i skjeden med en finger for å "hjelpe" ut avføringen. Et slags mottrykk. Ikke noe morro nei!!

Og så ble jeg jo noe vid i skjeden da. Siden muskulaturen og senene mellom skjeden og endetarmen var glidd fra hverandre, ble det litt for god plass. Jeg har kjempesterk bekkenmuskulatur, men den hjalp ikke på dette problemet. Var også noe "sliten" dernede fordi alt føltes som det datt ned.

Så rectocelen tydelig i speilet hvis jeg trykket på med bekkenmusklene. Da bulte den ut av skjedeåpningen. Anslår at jeg fjernet ca 3-5 cm hud i skjeden da de dro sammen muskulaturen. Hadde to hull i muskulaturen, et stort og et lite.

Gjest Gjest_nina_*
Skrevet

hei,

Hvordan går det med deg nå 2-3 år etter rectocele-operasjonen?

Jeg er veldig usikker på om jeg skal ta denne operasjonen, selv om jeg i årevis har vært plaget med å få avføringen ut, den blir nok liggende og stange i rectocele-bulen, og etter 4-5 dager må jeg ta klyster og det er da som en fødsel. Har fått inntrykk av at det kan bli enda verre etter operasjon, og at neste skritt er da utlagt tarm..

Gjest Gjest
Skrevet
hei,

Hvordan går det med deg nå 2-3 år etter rectocele-operasjonen?

Jeg er veldig usikker på om jeg skal ta denne operasjonen, selv om jeg i årevis har vært plaget med å få avføringen ut, den blir nok liggende og stange i rectocele-bulen, og etter 4-5 dager må jeg ta klyster og det er da som en fødsel. Har fått inntrykk av at det kan bli enda verre etter operasjon, og at neste skritt er da utlagt tarm..

Hei

Jo jeg har ikke problemer med rectocelen min idag. Er nok blitt bittelitt løsere enn jeg var rett etter operasjonen, men selve syingen av muskler og sener har holdt helt greit.

Noen ganger hjelper jeg litt med fingeren når jeg er veldig hard i magen, men det er mest på gammel vane, og fordi jeg er litt redd for at for mye press kan ødelegge det gode resultatet.

Jeg kan varmt anbefale deg å ta denne operasjonen. Men du må være veldig nøye med å holde avføringen myk den første tiden, slik at ikke syingen går opp igjen. Jeg har aldri hørt om noen som har måttet få utlagt tarm etter denne type operasjon. Det er nok mere vanlig etter totalruptur etter fødsel.

• 3 måneder senere...
Skrevet
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...