Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Huldali
Skrevet

Nå har jeg sett meg grønn på dette, så lurer på om det er noen som kan gi meg svar på følgende spørsmål.

I meiose dannes det 4 nye celler. Hver av disse nye datter cellene inneholder 23 kromosomer. Spørsmålet mitt er: Hvor mange kromosomer innholder morcellen når celledelingen starter?

Logisk sett ville det vært 98, siden det dannes 4 nye celler som innholder 23 på hver. Men dette tror jeg ikke stemmer. Jeg tror morcellen innholder 46 kromosomer. Men cellen deler seg to ganger underveis, først fra 46 til 23 også ennå en gang, men da forblir antallet 23.

Hva skjer her? Kopieres kromosomene nok en gang under deling nr 2 eller hva?

Jeg har søkt på nett, men finner ikke ut av det. Håper noen her inne har litt peiling på dette! Mange tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå har jeg sett meg grønn på dette, så lurer på om det er noen som kan gi meg svar på følgende spørsmål.

I meiose dannes det 4 nye celler. Hver av disse nye datter cellene inneholder 23 kromosomer. Spørsmålet mitt er: Hvor mange kromosomer innholder morcellen når celledelingen starter?

Logisk sett ville det vært 98, siden det dannes 4 nye celler som innholder 23 på hver. Men dette tror jeg ikke stemmer. Jeg tror morcellen innholder 46 kromosomer. Men cellen deler seg to ganger underveis, først fra 46 til 23 også ennå en gang, men da forblir antallet 23.

Hva skjer her? Kopieres kromosomene nok en gang under deling nr 2 eller hva?

Jeg har søkt på nett, men finner ikke ut av det. Håper noen her inne har litt peiling på dette! Mange tusen takk for svar!

jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Ikke god til å forklare ting. og husker det ikke helt heller. men hvis du ser på illustrasjonen på side 3 i linken jeg sender, så kanske du skjønner det??

http://www.bios.cappelen.no/binfil/download.php?did=31664

Skrevet
jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Ikke god til å forklare ting. og husker det ikke helt heller. men hvis du ser på illustrasjonen på side 3 i linken jeg sender, så kanske du skjønner det??

Gi beskje hvis du ikke forstår? Så skal jeg prøve å finne en forklaring jeg har notert meg et sted.

Skrevet

OK. Lenge siden jeg hadde biologi på skolen, men skal forsøke å forklare:

Kjønscellene (eggcellene og sædcellene) våre deler seg i en prosess som kalles meiose. Dette gir datterceller med halvparten så mange kromosomer som morcellen. I meiosen reduseres kromosomtallet altså fra 46 til 23 (mennesket). Ved befruktningen slår eggcellen og sædcellen seg sammen og dobler dermed kromosomtallet til 46 igjen.

De andre cellene i kroppen deles i en prosess som kalles mitose.

Cellebiologi er MORSOMT!! :danse:

Skrevet
OK. Lenge siden jeg hadde biologi på skolen, men skal forsøke å forklare:

Kjønscellene (eggcellene og sædcellene) våre deler seg i en prosess som kalles meiose. Dette gir datterceller med halvparten så mange kromosomer som morcellen. I meiosen reduseres kromosomtallet altså fra 46 til 23 (mennesket). Ved befruktningen slår eggcellen og sædcellen seg sammen og dobler dermed kromosomtallet til 46 igjen.

De andre cellene i kroppen deles i en prosess som kalles mitose.

Cellebiologi er MORSOMT!! :danse:

det var en god forklaring tror jeg. På linken jeg sendte ser du litt om hva som skjer ved mitose og meiose.

her er den igjen. ark 3.

Gjest Huldali
Skrevet (endret)

Ja, det der forstår jeg skjønner dere. MEN: Hvordan kan vi gå fra 46 som er i morcellen, og til 23 i de fire dattercellene når cellen deler seg to ganger underveis?

For da, sånn logisk sett fra min side, vil vi starte med 46 kromosomer. Cellen deler seg 1 gang: Vi har nå 23 kromosomer i hver celle. De to cellene deler seg ennå en gang: Da får vi 11,5 kromosomer i hver dattercelle. Men det har vi jo ikke... Vi har jo 23. Så når cellen skal dele seg for 2 gang, kopieres kromosomene ennå en gang? Eller hvordan vi gå fra 46 til 23 til 23 når det deles to ganger?

Skjønner dere hva jeg ikke forstår? :)

Altså er jeg ute etter antallet kromosomer underveis i delingen.

Start: 46 kromosomer.

Deling nr 1:

Deling nr 2:

Slutt: 4 datter celler med 23 kromosomer.

Endret av Huldali
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

I cellens interfase(den første fasen i meiosen) kopieres DNAet, hvert kromosom dobles (vi ender opp med 23 par, 46 stk). Men hvert kromosom består av TO identiske kromatider.

I første delingen skiller kromosomparene lag, og vi får to nye celler.

Hvert kromosom består fortsatt av to like kromatider som er bundet sammen.

I andre delingen splittes også kromatidene. Nå har vi 4 celler.

Håper dette var til hjelp. Det hadde vært mye enklere å forklare med tegning :)

Gjest Huldali
Skrevet

Takk for svar, men tror ennå jeg ikke helt forstår helt. Kan du skrive inn antall kromosomer?

I startfasen, under første deling, og under andre deling. På slutten vet jeg at det er 23 kromosomer :)

Har bare hengt meg totalt opp i dette... Huff..

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg har fårstått det!!!! :hoppe:

Startfasen: 46 kromosomer

Første deling: 2 celler med 23 kromosomer i hver

SÅ: disse kopier seg nok en gang (samme prosessen en gang til) slik at det blir 46 kromosomer ennå en gang

Andre deling: 4 Celler med 23 kromosomer.

DA forstod jeg det! Den infoen jeg manglet var at de kopieres opp to ganger i prosessen. Åh... Det var deilig!! Nå kan jeg sove godt i natt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...