Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet

Hei!

Sitter som arbeidsgiver og har fått inn en sykemelding fra en ansatt.

Dette er problemet jeg har:

Første konsultasjonsdato: 20. mai

Sykemeldt fra: 13. mai til 21. mai

(fiktive datoer)

samt at det står "arbeidsgiver: IKKE DENNE ARBEIDSPLASSEN"

og senere står det" Har vedkommende andre arbeidsgivere" og svaret er NEI

Kan en lege faktisk skrive sykdommen tilbake i tid? Sykdommen var "forkjølelse", hvordan kan en lege være sikker på at vedkommende var syk for en uke siden?

Jeg vet med 100% sikkerhet at h*n ble observert frisk som en fisk i byen en av disse dagene, men dette kan jeg ikke si noe om i og med at han faktisk har en sykemelding. Blir så provosert!

har ringt NAV/Arbeidstilsynet uten at jeg fikk særlig med hjelp der.

Denne arbeidstaker har jugd før, om forsentkomminger og har veldig mye "feber" VELDIG ofte lørdager og annen helgejobbing, så , jeg er en smule skeptisk.

Tips/råd/tas i mot med takk,

NN

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg tror legen kan tilbakedatere til den datoen han/hun snakket med vedkommende første gang, f.eks. på telefon. Noen ganger får man jo ikke time på dagen. Men det er ganske strengt det med å tilbakedatere nå.

Gjest StoreSky
Skrevet

Hvis personen ringer første sykedag, her 13. mai, og personen ikke får time hos legen før senere, så kan legen tilbakedatere. Men ikke ellers.

Og synd for deg, har personen sykemelding så er det som gjelder.

Forøvrig; hvordan vet du at personen er "forkjølet"? Det skal ikke stå på sykmeldingen du får.... Hvis det er noe personen selv sier, så kanskje bare et dekke for noe h*n ikke vil fortelle deg?

Skrevet

Signer er storesky her.

Sykemelding kan tilbakedateres til første telefonkontakt. Og du har ikke noe krav på diagnose. "Forkjølelse" får man jo normalt ikke sykemelding for uansett, så vedkommende har nok hatt en annen diagnose på den delen av sykemeldingen som du ikke har krav på å se. Og slett ikke alle sykdommer er synlige på utsiden, så "frisk som en fisk"-observasjoner er det lite å gjøre noe med.

Vedkommende har en gyldig sykelemding, og du har ikke krav på å få vite hvorfor. Så enkelt er det. At du har å gjøre med en arbeidstaker som du mistenker for å lyve i forbindelse med egenmeldinger er noe du får ta tak i på best egnede måte, men denne sykemeldingen er nok gyldig, og du kan ikke gjøre noe med det.

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

Det står ingenting om telefonkonsultasjon, som faktisk finnes på en sykemelding, da burde jo det vært skrevet inn en dato for det!

Yrke, der står det ikke hans faktiske yrke som h*n har her hos meg, men en annen jobb h*n har, samt at det står at h*n ikke har flere arbeidsforhold.

Diagnosen er "forkjølelse". Og jeg vet at det ikke er noe annet(100% sikker på at det ikke er en "innvendig ting som ikke vises på utsiden" hvis dere skjønner hva jeg mener!)

nn

Gjest Elfrida
Skrevet

Har du fått pasientens utgave av sykmeldingen? Det er bare der diagnosen står.

Når en sykmeldt har flere arbeidsgivere skal han levere inn sykmelding til hver arbeidsgiver. Dersom alt er feil i sykmeldingen får du be vedkommende gå til legen sin og få en rettet sykmelding der opplysningene om arbeidsgiver er korrekt.

Skrevet

Om det er faktafeil i forhold til ansettelse kan du nok pirke på det, men du SKAL ikke ha noen del med diagnose.

For all del, jeg har selv levert sykemelding med diagnose til arbeidsgiver jeg, ved en feil. (Men jeg hadde vært åpen om diagnose og årsak til fravær, ærlig sådann, så det var ikke noen stor krise. Hverken sjefen eller sjefen til sjefen hadde lagt merke til det da, heller)

Om du har fått delen med diagnose av arbeidstaker, så har du fått feil del, denne har du ikke krav på å få se, det er en annen del du ska ha, og der står ingen diagnose.

Hva du "vet" og ikke vet om hva som feiler vedkommende er irrelevant. Vedkommende er sykemeldt, og du har ikke krav på å få vite noe om hvorfor, og ingen myndighet til å stille sprøsmål ved sykdommen.

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet

At h*n faktisk ga meg hele blekka med papirer er da ikke noe jeg skal ha skyld for, jeg har ikke krevd dette, den lå i hylla mi, så dette er en feil h*n selv har gjort. Nå har jeg alle tre papirene.

Så om diagnosen da er forkjølelse som det står, og personen er observert flagrende rundt på kafeer, samt at samme dag som dette skjer får jeg beskjed om at: h*n har feber og ligger rett ut i senga (noe jeg da vet er løgn)

Da er det faktisk ikke så lett å godta denne sykemeldingen som jeg har fått,når: 1: Jeg vet h*n juger

2: Denne pers har jugd før og fått tilsnakk for det

3: En lege faktisk er så sleip å tilbakedaterer sykemelding med forkjølelse EN uke, når jeg vet at h*n ikke lå hjemme og var verken forkjølet eller med feber den dagen

Det eneste jeg stiller ett stort spørsmålstegn ved er dette at en forkjølelse er tilbake datert en uke(forkjølelse er nemlig diagnosen det står), og at det IKKE står noe som helst om telefonkonsultasjon (som er en egen rubrikk) og at det står FEIL arbeidsgiver, samt at det er krysset av for at h*n IKKE har flere arbeidsforhold.

Samt at jeg ikke er så veldig fornøyd i utgangspunktet med denne ansatte, pga flere tidligere hendelser, så dette blir liksom bare "enda en historie" om dere forstår.

Men om det ikke er noe jeg får gjort, så, da er det vel bare å svelge enda en kamel uten at dette får følger for den ansatte!

NN

Skrevet

At vedkommende har gitt deg for mange papirer er ikke din feil nei.

Men, når det gjelder faktafeil (arbeidsfrorhold) å kan du selvsagt kreve å få dette korrigert. Når det gjelder diagnosen er det ikke så mye å gjøre med det, det blir jo litt ord mot ord da, når du hevder at vedkommende er observert i byen, tilsynelatende frisk, og vedkommende hevder å ha vært sengeliggende. Men, du kan jo forsøke å ta opp med legen hvordan det har seg at 1) telefonkonsultasjon ikke er angitt, og sykemeldigen likevel tilbakedatert og evt 2) om diagnosen, men trå forsiktig her siden dette er noe du har fått tilgang til ved en feil.

Skrevet

Den forrige sjefen min nektet å godta en tilbakedatert sykemelding fra en av arbeidstakerne. Han hadde alkoholproblemer, og havnet tidvis på noen ordentlige kuler. (De hadde i tillegg tilbydd seg å betale ev hjelp han måtte trenge, samt gi han permisjon med lønn under behandling) Da han kom med 3. tilbakedaterte sykemelding fra samme lege, klaget de på legen og sa opp den ansatte.

Gjest Lillebøll
Skrevet

Jeg har sykemelding som er tilbakedatert to dager. Er ikke krysset av for telefonkonsultasjon, for det var den dagen jeg bestilte time. Jeg fikk ikke snakke med legen. Tror at vedkommende må ha en samtale med legen for få krysset av i den boksen.

• 1 måned senere...
Skrevet

Du bør kontakte den sykemeldende legen og forklare situasjonen. Så bør du si til legen at du kommer til å kontakte trygdekontoret og kommunelegen om dette. Alle mine erfaringer tilsier at da blir det slutt på at de skriver ut uriktige sykemeldinger.

Du har all grunn til å kontakte legen, det er jo i statens og arbeidsplassens interesse. Og ikke minst har du jo omsorg for den ansatte som kanskje har en "innvendig" diagnose som h*n ikke klarer å snakke med legen om. I så fall tipser du legen om dette som skal ta det opp med pasienten neste gang det skjer.

Husk at du kan nekte noen å bruke egenmelding så lenge det er mistanke om at den ansatte misbruker ordningen.. Da må den ansatte forevise sykemelding hver gang h*n har sykefravær. Du kan si til legen at du er interessert i å få en ordning med aktiv sykemelding og så setter du deg inn i hvilke PLIKTER den ansatte har da.

Som regel forsvinner svindlere når du kan å bruke reglene. Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Når en pasient ringer inn 13 mai og ikke får time før den 20 mai kan legen tilbakeføre sykmeldingen.

Hva som feiler arbeidstageren har du uansett ikke noe med.

Legen har gjort alt rett.

Sett deg inn i regelverket og ikke overprøv en lege!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har fått tilbakeført sykemelding uten å ha snakket med legen første dag jeg var syk fordi jeg var så dårlig at jeg ikke kunne snakke og hadde veldig høy feber.. når man først kommer seg til legen så kan legen gjerne se på hvilket "stadie" pasienten er i og at dette har utviklet seg i løpet av flere dager (litt klønete, men håper du forstår hva jeg mener)

Gjest også arbeidsgiver
Skrevet
Om det er faktafeil i forhold til ansettelse kan du nok pirke på det, men du SKAL ikke ha noen del med diagnose.

For all del, jeg har selv levert sykemelding med diagnose til arbeidsgiver jeg, ved en feil. (Men jeg hadde vært åpen om diagnose og årsak til fravær, ærlig sådann, så det var ikke noen stor krise. Hverken sjefen eller sjefen til sjefen hadde lagt merke til det da, heller)

Om du har fått delen med diagnose av arbeidstaker, så har du fått feil del, denne har du ikke krav på å få se, det er en annen del du ska ha, og der står ingen diagnose.

Hva du "vet" og ikke vet om hva som feiler vedkommende er irrelevant. Vedkommende er sykemeldt, og du har ikke krav på å få vite noe om hvorfor, og ingen myndighet til å stille sprøsmål ved sykdommen.

jeg godtar ikke tilbakedaterte sykemledinger da det ikke er lovå tilbakedatere med unntak av særskilte tilfeller. jeg tror enkelte leger komme unna med dette gang på gang , fordi de sparer karensdager som arbeidsgiver skal betale ved at SM tilbakedateres.

jeg syns imidlertid at det er på sin plass med en klage til NAV i dette tilfellet. jeg må innrømme at jeg sender klage dit hver eneste gang jeg får en tilbakedatert sykemelding, eller en sykemelding som ikke er rett ført. Dette gjør jeg for å gi denne tilbakemeldingen til NAv. jeg sender også en kopi av skriftlig klage til legen.

Hvis personen er sykemeldt 13. mai, men ikke så legen før 20 mai og du ser at legen har signert og printet SM 20 mai, begynner karrensdagene å løpe fra denne dato. datoene personen skulle ha vært på jobb før dette regnes som Egenmeldingsdager. Hvis personen ikke har flere EM dager tilgode, regnes det i min bedrift som ubegrunnet fravær og personen får ikke lønn for disse dagene.

Jeg vil presisere viktigheten av å ha klarlagt for alle ansatte hvordan sykefraværsrutinene ved din bedrift er. Hvem skal varsles v sykdom, hvordan og en generell info om hvordan bedriften vil følge opp ansatte som sykemelder seg uansett årdsak, men i generelle ordelag.

Du kan også snakke med personen mens h*n er sykemeldt.hvis personen er frisk nok til å stille på et møte, kan man ta opp både hva man syns om sykefraværet: er det høyt, middels eller lavt i forhold til gjennomsnittet. man kan se om det er mønster-som du har sett allerede. og man kan på dette grunnlag forsøke å spørre om det er situasjoner i livet som gjør at dykefravær oftest faller på dager der ungene har fri fra skolen eller om det er tilfeldig at sykefraværet alltid kommer på lørdager mv. Slike ting går an å snakke om mtp å få til løsninger i fellesskap.

god bedring er på sin plass til enhver tid. men jeg går som leder ikke inn på diagnosen om ikke medarbeideren selv er villig til å dele. Hvis diagnosen er diffus benytter jeg andre vendinger som : er situasjonen slik at du ikke kan få tilrettelegging, osv sv.

Jeg tror kommunikasjon

forutsigbarhet mtp hvordan du som leder vil reagere ved høyt sykefravær er viktig.

signalet man sender ved å foreta tiltak som "sponsing av trening" frukt på jobben, mv mv med begrunnelse i at det skal få ned SM dager også er med på å tydeliggjøre hva sykefravær koster bedriften.

14 dager karrens her og der blir fort veldig store summer ......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...