Gå til innhold

Trenger råd om ungdom og penger

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en 14-åring som får 500 kr pr mnd. Han hjelper til med diverse i huset, og er barnevakt for broren sin.

Men dette med penger sklir lett. Han må låne fordi han er blakk, han bruker opp mye av pengene til skolemat og brus.

Dette fungerer ikke, rett og slett. Han var flink å spare før...

De siste ukene har han fått 20-30 kr her og der(av meg) til skolemat, brus når han henger ute med kompisene. Og dette blir jo mye til slutt. Jeg lurer på om han bør få mer penger, og mer oppgaver...

Jeg trenger råd om hvordan få til dette på en bedre måte, slik at han kan kjøpe mat på skolen av og til, samt spare litt osv. Slik det er nå er han stort sett blakk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mammaaaaa
Skrevet

Vet du - at han blir blakk dagen etter lønning, uansett hva han bruker dem på, så er det hans problem, ikke ditt.

Er ikke dette hele poenget med å få en månedssum i den alderen, at han skal lære seg å disponere dem.

Så lenge dere har nok mat hjemme til at han kan smøre matpakke, og du kan kjøpe ei flaske han kan ha vann på, så sulter han ikke. Hvis han allikevel velger å bruke penger på annen mat, vel, så er det hans valg.

500 kr i mnd som 14 åring bør være mer enn nok, siden det er kun til personlig forbruk. Han får antakelig mat, klær og annet, slik som min gjør også.

Vi har gått denne runden nå med barn nummer 2, og som sitt eldre søsken, så lærer han det nok til slutt.

Så; stopp å gi ham penger. Gi klar beskjed ved neste 500 lapp som går ut, at det ikke blir mulighet til å få så mye som en ekstra krone de kommende ukene. Men påpek at mat finnes i kjøleskapet, og springen er full av friskt vann.

Blir han sinna, og må gå blakk i 29 dager, så er ikke det ditt problem!

Lykke til!!! Ungdommer i huset er moro ;)

Gjest enda en mor
Skrevet
Vet du - at han blir blakk dagen etter lønning, uansett hva han bruker dem på, så er det hans problem, ikke ditt.

Er ikke dette hele poenget med å få en månedssum i den alderen, at han skal lære seg å disponere dem.

Så lenge dere har nok mat hjemme til at han kan smøre matpakke, og du kan kjøpe ei flaske han kan ha vann på, så sulter han ikke. Hvis han allikevel velger å bruke penger på annen mat, vel, så er det hans valg.

500 kr i mnd som 14 åring bør være mer enn nok, siden det er kun til personlig forbruk. Han får antakelig mat, klær og annet, slik som min gjør også.

Vi har gått denne runden nå med barn nummer 2, og som sitt eldre søsken, så lærer han det nok til slutt.

Så; stopp å gi ham penger. Gi klar beskjed ved neste 500 lapp som går ut, at det ikke blir mulighet til å få så mye som en ekstra krone de kommende ukene. Men påpek at mat finnes i kjøleskapet, og springen er full av friskt vann.

Blir han sinna, og må gå blakk i 29 dager, så er ikke det ditt problem!

Lykke til!!! Ungdommer i huset er moro ;)

Helt enig, den eneste måten de lærer på er ved å gå blakk en stund. Han lærer ingenting hvis han vet at dere bidrar med mer penger når han blir blakk.

Min sønn får 500 kroner i måneden også, 100 av dem setter jeg inn på en sparekonto og resten går inn på brukskontoen hans.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg. Men jeg synes jo det er kjipt for han også da...

Men ok, kanskje jeg får bli strengere.

Gjest Gjest_Hannemor_*
Skrevet

Har du økonomi til å la gutten kjøpe skolemat hver dag? Er det noe som tilsier at han ikke kan ta med matpakke?

Mine barn får en tier hver til vaffel på skolen fredager, ellers er det matpakke til minsten, og eldste på 15 år kommer hjem og spiser lunsj. Noen ganger kjøper hun skolemat - men det er av egne penger.

Jeg synes 500,- er nok pr mnd. I tillegg kan han vell tjene seg noen kroner? Passe barn, hundepasser, gjøre ting for besteforeldre?

Brus er forbeholdt helgene, jeg ville aldri betalt for dette i ukedager, ei heller for skolemat.

Min datter klarer ikke å disponere 500,- utover måneden, hun må få det fordelt på 125,- pr uke. Jeg tror at om du ikke låner han eller lar han få forskudd, så MÅ han disponere bedre - da lærer han. Men jeg tror ikke du kan regne med at han skal greie å spare av dette beløpet.

Min datter hadde første sommerjobb i fjor, pengene ble brukt på kort tid, hun skal ha jobb i år også - jeg blir å foreslå at endel av pengene blir gitt til meg og så får hun dem litt etter litt utover året sammen med ukepenger - da vil de nok vare lengere:) Ellers så ser det ut til at hun har fått jobb noen timer annenhver lørdag på en butikk, dette vil også hjelpe henne med noen kroner mer.

Vi har et stort budsjett på idrett, klær og turer gjennom året koster, jeg betaler kontigenter og andeler til turer og mat, men godterier og slikt får hun spare til selv.

Gjest Mammaaaaa
Skrevet
Helt enig, den eneste måten de lærer på er ved å gå blakk en stund. Han lærer ingenting hvis han vet at dere bidrar med mer penger når han blir blakk.

Min sønn får 500 kroner i måneden også, 100 av dem setter jeg inn på en sparekonto og resten går inn på brukskontoen hans.

Det var smart - å sette 100 inn på sparekonto. Det lurer jeg på om ikke jeg skal få til her også. :) Takk for tips!

Jeg er forsåvidt enig med deg. Men jeg synes jo det er kjipt for han også da...

Men ok, kanskje jeg får bli strengere.

Ja, kjipt for ham, men hvordan skal han ellers lære? Og er det så lurt uansett at han drikker brus osv i ukedagene? Han trenger det jo ikke.

Hva han lærer at du gir ham penger? Null ansvarlighet, og at å bruke opp pengene fører til at du allikevel gir ham når han "trenger"! Han trenger å vite at ting får konsekvenser.

Gjest Gjest
Skrevet

Mitt stebarn på 15 har en ordning som jeg ikke har likt helt, men den funker på et vis. H*n får 200 kr pr mnd fast, bare for småting som å holde rommet i orden osv. Foreldrene betaler i tillegg telefon og busskort (som h*n strengt tatt ikke trenger, men det er kjekt for h*n å være fri til å dra til venner).

Når h*n skal ha mer penger må h*n jobbe for det. Vaske gulv, tørke støv osv. Dette har vi faste priser på, i et passelig lavt leie. Når h*n klager over at det er dårlig betalt minner vi om to ting:

1) Du trenger ikke gjøre jobben. Det er et tilbud til deg for å få tjent mer penger. Er det for dårlig betalt kan du jo bare la være å vaske, så vasker vi selv.

2) Dine penger går bare til forbruk som kino/mat ute/brus osv. Alt av nødvendige ting får du hos oss. Det at voksne tjener mer har å gjøre med alder, erfaring, utdanning pluss at vi betaler skatt, samtidig som pengene våre må dekke husleie, strøm, mat osv. (Ja, h*n argumenterer faktisk med at h*n får så mye dårligere betalt enn oss!)

Kanskje noe av dette kan virke hos dere? La han lære at man må jobbe mer for å få mer penger.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det er seff ikke greit å drikke brus hver dag. Han er vokst opp med brus i helgene, og er vant til å drikke vann ellers. Men så er det sånn at jeg nå ikke kan følge etter han heller, og dermed tar han egne valg om å kjøpe brus hver dag. Selv om jeg er i mot det.

Det er mulig jeg får gi han penger oftere, at han da klarer å disponere bedre. Han har spurt om det selv også.

Skrevet

Velger han å bruke opp pengene på brus og i kantina, så har han ikke penger å bruke på andre ting. Han er gammel nok til å lære av valgene sine.

Gjest Gjest_Renate_*
Skrevet
Nei, det er seff ikke greit å drikke brus hver dag. Han er vokst opp med brus i helgene, og er vant til å drikke vann ellers. Men så er det sånn at jeg nå ikke kan følge etter han heller, og dermed tar han egne valg om å kjøpe brus hver dag. Selv om jeg er i mot det.

Det er mulig jeg får gi han penger oftere, at han da klarer å disponere bedre. Han har spurt om det selv også.

Hvis du er i mot at han drikker brus hver dag, hvorfor gir du han penger til det da? Du skriver lengere opp at du gir han ekstra til skolemat og brus, jeg vil si at du er med og skaper problemet selv - og du gjør din sønn en bjørnetjeneste. Du synes synd i han, du synes det er kjipt for han, javel, gi etter for alt han synes er kjipt og han har fort kontrollen i heimen;)

Jeg tror det er smart å dele opp månedslønna i ukelønn når han ikke klarer å disponere bedre, og så tror jeg det er lurt om du lærer deg å si nei, og være konsekvent med å si at jeg liker ikke at du drikker brus utenom helgene, derfor får du ikke penger til det heller!

Hva koster det egentlig å kjøpe skolemat? Hvor ofte spiser han det? Hva utgjør dette pr uke eller måned?

Gjest regine ii
Skrevet

Min 14-åring får 400 kr i mnd, men det utbetales direkte på konto, 100 kr hver uke. Dette har h*n selv bedt om, dvs. utbetalingsordningen.

Utover dette får h*n kontantkort til 200 kr, og evt. månedskort på treningssenteret (ikke hver måned).

jeg betaler alt av nødvendige klær og sko, skolemat smøres og skal noe kjøpes på skolen betaler IKKE jeg det!

Hittil har dette gått greit, h*n er ikke konstant blakk, men denne måneden har det vært problemer med telefonen, fordi h*n har lastet ned spill. Tenker likevel at h*n får klare seg uten penger på kortet ut mnd, ellers blir jo bare grensen på 200 kr i teorien, og ungen lærer ikke at h*n må disponere.

Hos oss er det ikke betaling for vanlig husarbeid, skal husholdningen gå rundt, må alle bidra, og jeg får heller ikke ekstra betalt for å vaske gulv. Vurderer evt. betaling om det blir større ting, som f.eks beising av hus el.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du er i mot at han drikker brus hver dag, hvorfor gir du han penger til det da? Du skriver lengere opp at du gir han ekstra til skolemat og brus, jeg vil si at du er med og skaper problemet selv - og du gjør din sønn en bjørnetjeneste. Du synes synd i han, du synes det er kjipt for han, javel, gi etter for alt han synes er kjipt og han har fort kontrollen i heimen;)

Jeg tror det er smart å dele opp månedslønna i ukelønn når han ikke klarer å disponere bedre, og så tror jeg det er lurt om du lærer deg å si nei, og være konsekvent med å si at jeg liker ikke at du drikker brus utenom helgene, derfor får du ikke penger til det heller!

Hva koster det egentlig å kjøpe skolemat? Hvor ofte spiser han det? Hva utgjør dette pr uke eller måned?

:roll:

Hvor begynner jeg...? Ok, brus hver dag var kanskje satt litt på spissen, men er ikke langt unna sannheten. Skolemat kjøpes i ny og ne.

Ja, innimellom gir jeg penger til skolemat, men fra det til å snakke om at han har kontrollen, blir for dumt. Jeg har heller ikke problemer med å si nei.

Ukelønn blir nok tingen fra nå av. Får se om det går bedre da. Og så må vi sette oss ned å se på hva 500 kr rekker til.

Skrevet

Hvor kjipt tror du ikke det er for ham å bli 20 ++ og måtte gå hjem til mamma når lønningen/studielånet ikke holder fordi han ikke har lært seg å prioritere da??

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor kjipt tror du ikke det er for ham å bli 20 ++ og måtte gå hjem til mamma når lønningen/studielånet ikke holder fordi han ikke har lært seg å prioritere da??

Ok, vi kan kverne om dette i evigheter.

For de som ikke forsto problemstillingen; slik det er nå fungerer ikke for oss. Ok? Altså var jeg ute etter konkrete tips.

Gjest Gjest_Renate_*
Skrevet
:roll:

Hvor begynner jeg...? Ok, brus hver dag var kanskje satt litt på spissen, men er ikke langt unna sannheten. Skolemat kjøpes i ny og ne.

Ja, innimellom gir jeg penger til skolemat, men fra det til å snakke om at han har kontrollen, blir for dumt. Jeg har heller ikke problemer med å si nei.

Ukelønn blir nok tingen fra nå av. Får se om det går bedre da. Og så må vi sette oss ned å se på hva 500 kr rekker til.

Jeg snakker ikke om at han har kontrollen, men om at han kan komme til å ta den hvis det blir en gjenganger at du gir han penger når han er blakk og du synes det er kjipt for han å være blakk, og når pengene på toppen av det hele skal gå til brus - som du egentlig er imot at han drikker - da bør varsellampen lyse. Men den lyser tydeligvis siden du skriver inn her, det virket bare ikke som at du selv så hvor skoen trykket.

Jeg er enig i at dere bør finne ut hva de 500,- er ment til, og hva de forskjellige tingene koster. Det er jo slik at vi voksne også har et fast beløp å forholde oss til, og så må vi velge hva vi skal bruke dem til, etter at de faste utgiftene er betalt selvfølgelig:)

En annen ting er jo hvor mye du har råd til å gi han? Det kan jo være et alternativ at han begynner å jobbe, ihvertfall at han tar vare på tomgodset etter all brusen og panter dem - blir jo noen kroner;)

Du snakker bare om deg og han, det kan jo være greit å trekke inn pappaen også hvis han kan være til hjelp:) Lykke til

Gjest Mammaaaaa
Skrevet

Konkrete tips:

* gå over til 125 kr i uka (=500 i mnd)

* slutt å gi penger utenom det fastsatte beløpet

*VÆR KONSEKVENT!!

Og så nevner du at dere må sette dere ned og se hva 500 rekker til. For en 14 åring er 500 i mnd til personlig forbruk mer enn nok. Når han blir 20 og student så er 500 i mnd til personlig forbruk en saga blott. Det er bare å lære seg å håndtere penger asap!

Han kommer sikkert til å synes dette er kjipt, men so what.. det ville vært helt unormalt hvis en 14 åring godtok ting sånn uten videre ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jepp, det blir ukepenger fra nå av. Det tror jeg passer bedre for oss begge. :)

Tomgodset er han flink til å pante ja. ;)

Jeg må også repetere for han at hvis han bruker 20 kr pr dag på mat, så blir det 600 kr i mnd, altså null kr til andre ting.

Pappa'n bor i gokk, og bidrar null i hverdagen hans, så dette må a mor ta seg av. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...