Gjest Gjest_Helena_* Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 En 15åring som lukter skittent, har flass, fett og ustelt halvlangt hår, piller seg i nesen og slikker fingenen etterpå(i skolens spisetid også..), bommer totalt med sminken(ser ut som en 4åring som har prøvd seg med mammas sminke), driver lagidrett hun dessverre har null talent for - prøver så godt hun kan men ødelegger mer enn hun presterer og sitter derfor mye på sidelinja, er veslevoksen og bruker en belærende tone til jevnaldrende, og negativ til det meste slik at samarbeid med andre blir eksplosivt. Hun føler seg mobbet og utestengt fordi kameratene ofte blir forbannet på henne og prater hardt til henne i diskusjoner og fordi de tydelig unngår nærhet med henne - som å sitte ved siden av henne, ligge ved siden av henne når de er på overnattingstur med laget osv. Vil du si at dette er en situasjon hun skaper selv? Hva ville du som forelder si at ditt ansvar var hvis dette var ditt barn?
Gjest men Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 Hva ville du som forelder si at ditt ansvar var hvis dette var ditt barn? Forklare samspill og sosiale regler, forlange hygiene, oppmuntre til å finne glede i å holde seg i orden, inspirere til å forsøke flere fritidsaktiviteter. Innse at tenåringen kan ha vanskeligheter hun ikke snakker om, eller medfødte/erhvervede kognitive/emosjonelle vanskelighter som krever ekstern hjelp, og koble inn denne.
Sans Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 Forklare samspill og sosiale regler, forlange hygiene, oppmuntre til å finne glede i å holde seg i orden, inspirere til å forsøke flere fritidsaktiviteter. Innse at tenåringen kan ha vanskeligheter hun ikke snakker om, eller medfødte/erhvervede kognitive/emosjonelle vanskelighter som krever ekstern hjelp, og koble inn denne. Signerer Hun trenger hjelp, hvis dette er en reell person. Hun klarer tydeligvis ikke å innse det på egenhånd. Men sånn grad av dårlige sosiale antenner... Aspergers? Jeg bare kaster det ut, har null kunnskap om det, men tanken slo meg plutselig..... I så fall trenger hun i alle fall hjelp!
absinthia Skrevet 25. mai 2008 #4 Skrevet 25. mai 2008 Jeg vil si at det er hun som skaper situasjonen, men at det ikke nødvendigvis er hennes feil. Det er flere ting her som sier meg at det kan ligge årsaker som har med konsentrasjon og andre ting som blant annet kan gå ut over motorikken. Blant annet at hun ikke får til lagidrett og at hun tydeligvis har problemer med å treffe riktig med sminken. Selv om dette barnets alder tilsier at hun burde klare å ha en normal hygiene, så klarer hun det tydeligvis ikke..og da må foreldrene ta ansvar for at hun skal få gjort det. Dersom dette var mitt barn ville jeg si at det var mitt ansvar å snakke til henne om hygiene, ta ansvar for å "kaste henne i dusjen" med jevne mellomrom, sørge for sjampo mot flass, vise henne enkle sminketips, presentere flere fritidsinteresser ( jeg synes foresten at det er imponerende at hun driver med en idrett hun ikke får til og fortsetter å prøve uansett.. hun kan jo ha glede av idretten, selv om hun ikke er flink), snakke om regler for sosialt samspill og ikke minst ville jeg ha sørget for å få henne utredet hos BUP med en gang.
Freckles Skrevet 25. mai 2008 #5 Skrevet 25. mai 2008 En 15 åring er et barn enda og derfor har foredrene ansvar for at hun er ren og pen. Derfor er dette en form for omsorgssvikt og et signal på at ting ikke er helt iorden hjemme. Jeg ville foreslått en samtale med helsesøster til å begynne med.
Gjest ei mor Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 Renslighet er noe som må jobbes inn helt fra barna er små. Jeg har to venninner som syntes hverdagsvasken på barna ikke var så nøye, de badet dem innimellom. Samtidig forventet de at barna selv skulle ta ansvaret for egen hygiene når de kom midt i barneskolenalderen. Hvorfor skulle barna plutselig skjønne at nå må man vaske seg hver dag, mens før var det ikke så nøye? Disse mødrene har strevd for å få innprentet daglig hygiene hos barna. Mine barn har vært vant til å vaske seg hver dag, med dusj eller bad i tillegg. Og gradvis har vi innført mer og mer dusjing. Guttene dusjer hver morgen, litt i overkant kanskje men jeg velger å overse det og er heller positiv til at det jeg har fortalt om hygiene har gått inn. Jeg synes det er viktig å snakke med ungene om hygiene, hva som skjer når de kommer i puberteten som at da begynner det å lukte av svetten osv.
Ecolia Skrevet 26. mai 2008 #7 Skrevet 26. mai 2008 Nå vet jeg ingenting om hennes mentale tilstand. Men jeg mener at om en har blitt femten år og fremdeles peller seg i nesa foran andre, lukter vondt og ser ekkel ut, så MÅ foreldrene gjøre noe. Da jeg gikk på vgs hadde vi en gutt i klassen som var noe ala det samme (han pelte seg ikke i nesa da, men gymmet i de vanlige klærne sine og brukte dem de neste tre dagene og slikt). Han var hyggelig nok han, men det ble til at folk unngikk ham fordi han luktet vondt og klærne var utrolig skitne. En som kjente familien sa at moren også var sånn, så der var det klart en svikt hjemmefra. Så om TS sin situasjon er reell, så kommer det jo an på hvordan foreldrene velger å se på jenta. Det finnes foreldre som ikke er nøye med sin egen hygiene, og da smitter det (dessverre) over på barna! Evt. kan man ta kontakt med kontaktlærer/helsesøster på skolen og arrangere et møte med foreldrene. Fordi det er jo ingen tvil om at dette er og vil fortsette å være et stort sosialt problem for den jenta det gjelder.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #9 Skrevet 26. mai 2008 Bortsett fra å pille nese, så beskriver du meg slik jeg var for 25 år siden (da jeg var på denne jentas alder). Uansett hvor ofte jeg badet/dusjet var håret mitt alltid fett og ustelt, og jeg hadde ikke en god kroppslukt selv om jeg dusjet før jeg gikk ut om morgenen. Kvisete var jeg også! Vi prøvde alt! Lege, hudlege, ulike frisører... men problemet varte gjennom hele ungdomsskolen, og gjett om jeg var klar over det selv... Jeg bommet også med sminken, jeg hadde ingen som kunne lære meg det, og de som skulle være gode venninner og hjelpe meg viste seg å ikke være så gode venninner likevel. Klossete var jeg også, men like fullt danset jeg 4 dager i uken, og syntes det var utrolig morsomt. Og full av hormoner og usikker på meg selv som jeg var på den tiden var jeg nok ikke alltid like omgjengelig jeg heller. Jeg prøvde å heve meg selv ved å innta en dominerende rolle. Nå ser jeg at jenta mi på 13 er på vei til å bli akkurat lik meg kroppslig sett, hun kan dusje om morgenen og likevel komme hjem med fett og ustelt hår klokken 14... da ser hun ut som om hun ikke har sett vann på de siste 6 mnd. Men heldigvis er hun tryggere enn jeg var, og er ikke like dominant som jeg prøvde å være. Grunnen til at jeg forteller dette, er å si vær forsiktig med å dømme. Det er mange ungdommer rundt omkring som ikke er like heldige i pubertetstiden, og det trenger ikke ha noe med renslighet å gjøre. Det er heller ikke alt foreldre, leger, og andre kan hjelpe med, av og til må de bare vokse det av seg. I mellomtiden kan vi som foreldre og voksenpersoner rundt disse ungdommene bare støtte dem, forsikre dem om at det går over, gi dem trygghet og visshet om at det bare er en fase de må igjennom.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #10 Skrevet 26. mai 2008 Bortsett fra å pille nese, så beskriver du meg slik jeg var for 25 år siden (da jeg var på denne jentas alder). Uansett hvor ofte jeg badet/dusjet var håret mitt alltid fett og ustelt, og jeg hadde ikke en god kroppslukt selv om jeg dusjet før jeg gikk ut om morgenen. Kvisete var jeg også! Vi prøvde alt! Lege, hudlege, ulike frisører... men problemet varte gjennom hele ungdomsskolen, og gjett om jeg var klar over det selv... Jeg bommet også med sminken, jeg hadde ingen som kunne lære meg det, og de som skulle være gode venninner og hjelpe meg viste seg å ikke være så gode venninner likevel. Klossete var jeg også, men like fullt danset jeg 4 dager i uken, og syntes det var utrolig morsomt. Og full av hormoner og usikker på meg selv som jeg var på den tiden var jeg nok ikke alltid like omgjengelig jeg heller. Jeg prøvde å heve meg selv ved å innta en dominerende rolle. Nå ser jeg at jenta mi på 13 er på vei til å bli akkurat lik meg kroppslig sett, hun kan dusje om morgenen og likevel komme hjem med fett og ustelt hår klokken 14... da ser hun ut som om hun ikke har sett vann på de siste 6 mnd. Men heldigvis er hun tryggere enn jeg var, og er ikke like dominant som jeg prøvde å være. Grunnen til at jeg forteller dette, er å si vær forsiktig med å dømme. Det er mange ungdommer rundt omkring som ikke er like heldige i pubertetstiden, og det trenger ikke ha noe med renslighet å gjøre. Det er heller ikke alt foreldre, leger, og andre kan hjelpe med, av og til må de bare vokse det av seg. I mellomtiden kan vi som foreldre og voksenpersoner rundt disse ungdommene bare støtte dem, forsikre dem om at det går over, gi dem trygghet og visshet om at det bare er en fase de må igjennom. Ros til deg Et flott innlegg!Sitter med tårer i øynene-sant som du skriver-Vær forsiktig med å dømme. Du er et godt menneske,og ei god mor-Garantert.Klem til deg!
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #11 Skrevet 26. mai 2008 En 15 åring er et barn enda og derfor har foredrene ansvar for at hun er ren og pen. Derfor er dette en form for omsorgssvikt og et signal på at ting ikke er helt iorden hjemme. Jeg ville foreslått en samtale med helsesøster til å begynne med. Er det rart barnevernet får mange bekymringsmeldinger...??? Noe så vanvittig.
Gjest Gjest_Helena_* Skrevet 27. mai 2008 #12 Skrevet 27. mai 2008 Tusen takk for mange svar. Jeg har nok tenkt at foreldrene svikter litt i forhold til hygiene ja, men kanskje er det som gjesten som kjenner seg igjen i denne jenta - at det ikke er noe å gjøre med fett hår og kroppslukt. Videre er det jo slik at idretten er jo det som gjør at hun er med gjengen der det skjer liksom, så for henne er kanskje gevinsten ved å delta større enn om hun slutter. Og oppførselen er kanskje en måte å gjemme følelsene på. Da står vi igjen med nesepilling og sminke. Jeg tror ikke hun har noen asbergersdiagnose eller annen diagnose, annet enn at hun er en veldig kjeitete ungdom. Noen må kanskje bare gå gjennom disse årene på denne måten, men jeg synes det er veldig synd, for hun står jo på siden av livet i forhold til de rundt henne.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #13 Skrevet 27. mai 2008 Tusen takk for mange svar. Jeg har nok tenkt at foreldrene svikter litt i forhold til hygiene ja, men kanskje er det som gjesten som kjenner seg igjen i denne jenta - at det ikke er noe å gjøre med fett hår og kroppslukt. Videre er det jo slik at idretten er jo det som gjør at hun er med gjengen der det skjer liksom, så for henne er kanskje gevinsten ved å delta større enn om hun slutter. Og oppførselen er kanskje en måte å gjemme følelsene på. Da står vi igjen med nesepilling og sminke. Jeg tror ikke hun har noen asbergersdiagnose eller annen diagnose, annet enn at hun er en veldig kjeitete ungdom. Noen må kanskje bare gå gjennom disse årene på denne måten, men jeg synes det er veldig synd, for hun står jo på siden av livet i forhold til de rundt henne. Har du barn?Ungdom? Nå har det seg desverre slik at den negative holdning voksne kan ha,smitter over på den yngre generasjonen.Hva med å innse at mennesker er forskjellige?Ellers har du det bra?
Gjest Gjest_Helena_* Skrevet 27. mai 2008 #14 Skrevet 27. mai 2008 Har du barn?Ungdom? Nå har det seg desverre slik at den negative holdning voksne kan ha,smitter over på den yngre generasjonen.Hva med å innse at mennesker er forskjellige?Ellers har du det bra? Jeg har ingen problemer med å skjønne at mennesker er forskjellige, men jeg skjønner også at livet kan bli bedre for enkelte hvis de får litt hjelp og rettledning. Er det negativt av meg å tenke at kanskje denne jenta kan få en bedre opplevelse av ungdomsårene? Jotakk, ellers har jeg det bare bra.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #15 Skrevet 27. mai 2008 Jeg har ingen problemer med å skjønne at mennesker er forskjellige, men jeg skjønner også at livet kan bli bedre for enkelte hvis de får litt hjelp og rettledning. Er det negativt av meg å tenke at kanskje denne jenta kan få en bedre opplevelse av ungdomsårene? Jotakk, ellers har jeg det bare bra. Ja men det var fint å høre at du ikke har problemer med det.Virket slik utifra ditt første innlegg.Virket veldig dømmende.
Gjest Gjest_Helena_* Skrevet 27. mai 2008 #16 Skrevet 27. mai 2008 Ja men det var fint å høre at du ikke har problemer med det.Virket slik utifra ditt første innlegg.Virket veldig dømmende. Jeg spurte om reflekson av dette her inne, for kanskje å se dette i et annet perspektiv, noe jeg nå gjør, og noe jeg prøvde å formidle med mitt andre innlegg. Jeg er bare et menneske, og har nok kjørt meg inn i ett spor med mitt syn på denne jenta, og jeg har stilt spørsmål til hvor foreldrene er oppe i dette. Hadde jeg bare fortsatt i samme spor så hadde det vært galt, men jeg prøver alltså å få nye innspill, noe jeg selv synes er et positivt trekk ved meg selv Jeg tror ikke noen her i verden går gjennom livet uten en fordømmende tanke i noen retning, ikke engang du, da ditt første innlegg til meg virker noe dømmende og med en dæsj hersketeknikk. Dessuten var det mitt andre svar du hadde kopiert dette innlegget til, ikke mitt første.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #17 Skrevet 27. mai 2008 Jeg spurte om reflekson av dette her inne, for kanskje å se dette i et annet perspektiv, noe jeg nå gjør, og noe jeg prøvde å formidle med mitt andre innlegg. Jeg er bare et menneske, og har nok kjørt meg inn i ett spor med mitt syn på denne jenta, og jeg har stilt spørsmål til hvor foreldrene er oppe i dette. Hadde jeg bare fortsatt i samme spor så hadde det vært galt, men jeg prøver alltså å få nye innspill, noe jeg selv synes er et positivt trekk ved meg selv Jeg tror ikke noen her i verden går gjennom livet uten en fordømmende tanke i noen retning, ikke engang du, da ditt første innlegg til meg virker noe dømmende og med en dæsj hersketeknikk. Dessuten var det mitt andre svar du hadde kopiert dette innlegget til, ikke mitt første. Hvilket innlegg har jeg vert dømmende og vist en dæsj hersketeknikk? Det skulle være unødvendig å forklare,men om svaret mitt var skrevet i ditt andre innlegg-så var det det første jeg viste til Hehe. Kall meg hva du vil,men jeg synes slike utsagn du kommer med blir for usaklig.Stygt,rett og slett.Dette gjelder barn.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #18 Skrevet 27. mai 2008 En 15åring som lukter skittent, har flass, fett og ustelt halvlangt hår, piller seg i nesen og slikker fingenen etterpå(i skolens spisetid også..), bommer totalt med sminken(ser ut som en 4åring som har prøvd seg med mammas sminke), driver lagidrett hun dessverre har null talent for - prøver så godt hun kan men ødelegger mer enn hun presterer og sitter derfor mye på sidelinja, er veslevoksen og bruker en belærende tone til jevnaldrende, og negativ til det meste slik at samarbeid med andre blir eksplosivt. Hun føler seg mobbet og utestengt fordi kameratene ofte blir forbannet på henne og prater hardt til henne i diskusjoner og fordi de tydelig unngår nærhet med henne - som å sitte ved siden av henne, ligge ved siden av henne når de er på overnattingstur med laget osv. Vil du si at dette er en situasjon hun skaper selv? Hva ville du som forelder si at ditt ansvar var hvis dette var ditt barn? Jeg reagerer veldig sterkt på dette innlegget!Noe så ufyselig snakk av en "voksen"?-person! Hadde jeg vert forelder til et barn som ble stemplet på en slik negativ måte,ville jeg straks kontaktet vedkommende!Skam deg.
La Guapa Skrevet 27. mai 2008 #19 Skrevet 27. mai 2008 driver lagidrett hun dessverre har null talent for - prøver så godt hun kan men ødelegger mer enn hun presterer og sitter derfor mye på sidelinja, Vil du si at dette er en situasjon hun skaper selv? Hva ville du som forelder si at ditt ansvar var hvis dette var ditt barn? -Og hva har DETTE med saken å gjøre, tenker jeg?????? Er det sånn at ei jente på 15 ikke skal få være med fordi hun ikke har talent??? Sorry- måtte bare kommentere dette utrolig teite avsnittet.
Malibulita Skrevet 27. mai 2008 #20 Skrevet 27. mai 2008 Nå ser jeg at jenta mi på 13 er på vei til å bli akkurat lik meg kroppslig sett, hun kan dusje om morgenen og likevel komme hjem med fett og ustelt hår klokken 14... da ser hun ut som om hun ikke har sett vann på de siste 6 mnd. Dusjer jenta di hver dag? Hvis hun gjør det, kan det være lurt å begrense noe, siden håret blir raskere fett jo mer hodebunnen blir "stimulert". Kjøp frisørsjampo som ikke legger igjen et belegg på håret, lær henne at det er viktig å skylle godt ut sjampo og balsam. Kanskje bør hun heller ikke bruke balsam, siden den vil tynge håret! Hvis hun vasker håret annenhver eller hver tredje dag, vil hun mest sannsynlig merke forskjell etter en stund, når hodebunnen har vent seg til å ikke produsere så mye fett. Det er også viktig å ikke børste håret mer enn nødvendig, siden det også er med på å produsere talg i hodebunnen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå