Jigva Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 Jeg undrer meg. Hvorfor er det slik at det man selv gjør tror man at alle andre gjør også? Altså at det er normen i samfunnet å gjøre slik man gjør. Jeg tar meg selv i å tenke det, av og til, om ting jeg gjør og blir alltid litt overrasket over meg selv. Må i de tilfellene av og til minne meg selv på at andre har andre vaner og gjør ting annerledes. Skulle gjerne kommet med et eget eksempel, men nå står det jammenmeg stille for meg. Noen som har det slik til tider? At du regner med at andre gjør det samme som deg fordi det er det du gjør? Man ser ofte eksempler på dette i debattene her på KG også og jeg skal innrømme at jeg synes det er et kjempe spennende fenomen.
mysan Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 De aller fleste følger antakelig normen for hva som er normalt, godtatt og korrekt, de setter den ikke selv, så dermed kan det vel hende at det i stor grad er riktig også når de mener at alle andre gjør og tenker som dem? Mange er redde for å bryte normer, og da blir det vel gjerne litt sånn da, samt at de som tør å bryte blir litt uglesett.
Transmogrifier Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 Hvis noen bulker bildøra mi, så forutsetter jeg at de gir uttrykk for at de er lei seg, at de legger seg flate, at de gir klar beskjed om at det var deres skyld, at de sier seg villige til å betale for dem. Skal du trolle, så bryter du litt med disse normene, og ser hvordan folk hisser seg opp. "ja, jeg veit jeg bulka bildøra di, men det var jo egentlig din skyld, for du må jo skjønne at du ikke kan parkere så nærme meg!!" Og da spiller vi ballen over til noe annet vi forutsetter: at en ikke skal parkere for nært inntil en annen bil, sånt gjør man bare ikke, det blir vanskelig å komme inn og ut osv. Et annet eksempel gjelder f.eks snylting, alle forutsetter at en skal ta hensyn til hva som er best for fellesskapet, men ikke for den enkelte, ingen som liker folk som stjeler, og parasitter. Sånt blir det bråk av. Lillebroren min er et geni på disse områdene, han kom til meg og forklarte i detalj hvordan du måtte slikke rent iskjeksen på ikea slik at automaten gir deg påfyll uten at du må betale for ny is. Gjett om det var noen mødre som ble forferdet over at vi kunne fylle på en gang til. Det var uhygienisk, var innvendingen. Nå vet jo jeg at så lenge iskjeksen ikke kommer i direkte kontakt med der isen fylles på, så vil ikke bakteriene fra munnhulen krabbe igjennom softicen og inn i maskinen på den tiden, og det sa jeg jo. Men det jeg skulle sagt, var at det ikke var hygienen dama var bekymret over, det var heller det faktum at vi var utrolig frekke. Ja, lillebror utdanner seg i trondheim til å bli petter smart. Kanskje ingen overraskelse. Hehe.
Jigva Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. mai 2008 (endret) Men også i de daglige små hverdags-hendelsene kan jeg se det. Samboer og jeg hadde en liten tilvendings-periode da vi først flytta sammen. Da husker jeg at jeg ofte ble lettere irritert og overrasket over at han kunne gjøre ting annerledes enn meg. For jeg trodde helt ærlig at slik jeg var oppdratt, slik var alle oppdratt og slik var det alle oppførte seg. Ja, snever var jeg.. er vel riktig ord... snever. Jeg oppførte meg til tider som at jeg hadde fått en allmenn utdannelse innen husarbeid, for eksempel, og han var abnormal. Etterhvert begynte jeg å tenke etter og oppdaget hva jeg drev på med og kan nå lettere se ting fra hans synspunkt og forhåpentligvis andre sitt synspunkt også. Men hvorfor det skjer har jeg fortsatt ikke forstått. Endret 25. mai 2008 av Jigva
mysan Skrevet 25. mai 2008 #5 Skrevet 25. mai 2008 Jeg oppførte meg til tider som at jeg hadde fått en allmenn utdannelse innen husarbeid, for eksempel, og han var abnormal. Du er ikke den eneste jenta i verden som har det på den måten, Jigva. Ta en prat med venninnene dine og andre kvinner i alle aldre og hør hva de mener om mannens måte å gjøre tingene på
Sans Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 Mange filosofer som har jobbet med dette temaet faktisk! Ganske spennende. Man lever og erfarer jo utfra sin egen "verden" av forståelse, og da står alt utenfor i fare for å bli fremmed. Moren min og jeg har nokså lik måte å være på på kjøkkenet, så vi samarbeider godt om matlaging. Med rydding og vasking og røring og alt. Men med søsteren min irriterer jeg meg grønn, for hun gjør ting annerledes. Jeg kjenner jeg kan bli skikkelig "irritert" til tider, når jeg ser noen gjøre noe jeg er vant med, på en helt annen måte en meg. De må da forstå hvor tungvint det er å gjøre det slik??? hahahaha
Transmogrifier Skrevet 25. mai 2008 #7 Skrevet 25. mai 2008 Ok, jeg så at jeg misforsto hvilke ting du irriterer deg over, når du snakker om normer. Snakker vi om situasjoner hvor noen gjør ting som er objektivt mer upraktisk, eller snakker vi om å gjøre ting annerledes i sin alminnelighet?
Freckles Skrevet 25. mai 2008 #8 Skrevet 25. mai 2008 Dette har jeg vært bevisst på hele livet tror jeg. Jeg pleier å teste ut andres måter å gjøre ting på en stund før jeg forkaster dem/forbedrer dem. Dette resulterer i at jeg aldri får rutine på noe som helst
Nabodama Skrevet 26. mai 2008 #9 Skrevet 26. mai 2008 Min norm på stranda er å sole meg i bikini. Men jeg fikk øynene opp for andres normer da jeg så en gjeng med damer i heldekkende drakt med hette på stranda. Det var deres norm, for de var troende muslimske kvinner, som ikke skulle vise kropp. Men bade og kose seg, det ville jo de også.....på en litt annen måte enn vi. Vi nordmenn har jo også en ryddig måte å kjøre bil på, ihvertfall synes vi det selv. Å oppleve at alle stimler seg mest mulig sammen i bredden foran et lyskryss var litt forvirrende, ettersom vi her pent stiller i rekke. Her i landet er det vel kanskje ikke så stor spennvidde på hvilke normer vi har, og hvor forskjellige de er fra hverandre. Men drar vi til et annet land med an annen kultur, vil vi nok merke stor forskjell i måten å gjøre ting på. Hva som er normen der, kan være vidt forskjellig fra hva som er nromen her
Gjest Bond Skrevet 26. mai 2008 #10 Skrevet 26. mai 2008 (endret) Du er ikke den eneste jenta i verden som har det på den måten, Jigva. Ta en prat med venninnene dine og andre kvinner i alle aldre og hør hva de mener om mannens måte å gjøre tingene på Huff! Jeg kan faktisk se samboeren brette håndkleer og tenke at fy flate han klarer å gjøre DETTE feil! Ellers - selvfølgelig gjør jeg alt rett og de som gjør ting annerledes er bare ulogiske og vet ikke noe bedre :-D Endret 26. mai 2008 av mrs_bond
mysan Skrevet 26. mai 2008 #11 Skrevet 26. mai 2008 Huff! Jeg kan faktisk se samboeren brette håndkleer og tenke at fy flate han klarer å gjøre DETTE feil! Ellers - selvfølgelig gjør jeg alt rett og de som gjør ting annerledes er bare ulogiske og vet ikke noe bedre :-D Selvfølgelig.
LovvLee Skrevet 26. mai 2008 #12 Skrevet 26. mai 2008 Min samboer bretter også håndkler HELT feil... Men han gjør det akkurat slik som var normalt for meg inntil jeg fikk kjeft og opplæring av en gammel dame da jeg jobbet i hjemmehjelpen. Hun var helt fortvilet over at jeg ikke brettet "kortkanten" først. He he, og nå tar jeg meg i å tenke det samme, totalt uten selvinnsikt! Før jeg skulle skrive om min tullete samboer på KG da...
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #13 Skrevet 26. mai 2008 Men jeg fikk øynene opp for andres normer da jeg så en gjeng med damer i heldekkende drakt med hette på stranda. Det var deres norm, for de var troende muslimske kvinner, som ikke skulle vise kropp. Men bade og kose seg, det ville jo de også.....på en litt annen måte enn vi. Hmm. Wet burka contest!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå