Gå til innhold

Min bokutgivelse...


Gjest Gjest_Helene_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Helene_*

Jeg har lyst til å gi ut en bok. Hvordan går jeg frem for å få den utgitt?

Hvis salget går strålende, hvordan skal pengene da fordeles? Skal forlaget ha masse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Mim*

Skriv et manuskript og send til et eller flere forlag.

Forlagene har normalkontrakter, men du kan prøve å forhandle deg fram til en større prosentandel. Tror ikke debutanter har så sterke kort på hånda, dessverre, men...

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Helene_*
Skriv et manuskript og send til et eller flere forlag.

Forlagene har normalkontrakter, men du kan prøve å forhandle deg fram til en større prosentandel. Tror ikke debutanter har så sterke kort på hånda, dessverre, men...

Lykke til! :)

Takk!

Hvor mange prosent vil de vanligvis ha for debutantbok, tror du?

Kjipt hvis man nesten ikke sitter igjen med noe selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen gjest

Lurer på noe jeg også så tar det her.

Hvor lett er det å få utgitt bøkene i andre land, som USA for eksempel? Blir det lettere om man skriver på engelsk eller er det bare å skrive på norsk og få proffersjonelle til å oversette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Lurer på noe jeg også så tar det her.

Hvor lett er det å få utgitt bøkene i andre land, som USA for eksempel? Blir det lettere om man skriver på engelsk eller er det bare å skrive på norsk og få proffersjonelle til å oversette?

Kommer an på sjanger og kvalitet. Om du har engelsk som morsmål, så skriv på engelsk, hvis ikke er det vanlig å bruke oversetter, da man sjelden skriver bra nok på et andrespråk til at det fungerer (noen ruvende immigranter til tross, f eks Joseph Conrad, Samuel Beckett og Paul Celan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ser at folk prater om et manus når man skal gi ut bok. Men hva menes med det? Hva er forskjellen på en bok og et manus? Er manuset boka man for kjøpt i butikken, men uten forside, strekkode (for betaling) og slike ting, og derfor bare kalles et manus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Til trådstarter - se lignende tråd på forbruker- og økonomiforumet. De fleste store forlag hadde i hvert fall tidligere en del info på sine nettsider om hvordan du sender inn manus, hvor lang tid det tar å få svar osv. Ellers går gjerne rundt 15-18 % av utsalgspeisen som royalty til forfatter, bokhandlerne får rundt 40 % rabatt og resten går til forlaget for å dekke alle utgifter i forbindelse med produksjon, markedsføring og lagerhold. Mange forlag har egne debutantkonkurranser som det kan lønne seg å holde utkikk etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*
Jeg ser at folk prater om et manus når man skal gi ut bok. Men hva menes med det? Hva er forskjellen på en bok og et manus? Er manuset boka man for kjøpt i butikken, men uten forside, strekkode (for betaling) og slike ting, og derfor bare kalles et manus?

Et manus er et utkast til en bok, ja. :) Altså den teksten du skriver på din egen pc. De fleste forlag vil ha manuset skrevet ut på papir.

Timesbetalingen for å skrive en bok er ikke spesielt god, men man får en god slump når boka kommer ut. Det finnes mange, mange forfattere i Norge, de aller færreste av dem tjener like gode penger som Ragde, Lindell og Nesbø. Men også de har begynt som unge og ukjente. :)

Endret av *Mim*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...