Gå til innhold

Kunstig søtningsmiddel


Storm83

Anbefalte innlegg

Prøver dere å styre unna matvarer/snop/is/saft o.l. med kunstig sukker? Jeg merker at jeg kjøper heller saft og syltetøy som ikke står at det er lite sukker i d, for da tenker jeg at det sikkert inneholder mye kunstige stoffer. Vi vet vel ikke så mye hvordan dette påvirker kroppen vår, annet enn at vi har litt problemer med å bryte ned disse "giftstoffene"..

Hvordan tenker dere ang alle disse tilsetningsstoffene i maten i disse dager? Uff, virker som om det meste inneholder et eller annet usunt.. :tannverk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så godt jeg kan styrer jeg unna kunstige søtningsstoffer ja, men siden jeg ikke spiser vanlig sukker er det ikke til å unngå(eller det går jo ann) at jeg holder meg helt borte fra det.. Men hvis jeg har valget mellom kunstig søtningsstoff eller ikke og varen ikke har sukker, så tar jeg den uten kunstig søtningsstoff...

Et eksempel er syltetøy, der går jeg for 100%-syltetøyet fremfor de andre uten tilsatt sukker, selvom jeg er fattig student, så tar jeg meg råd til å betale de kronene ekstra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Vel, jeg har et slikt forhold til kunstig søtning (sånn ca)

Jeg styrer unna kunstig søtning av kaffe, te etc. litt på grunn av at jeg heller vil venne meg til at ikke ALT smaker søtt, og da at det lille søte jeg får i meg heller kanskje inneholder litt sukker. Selv om det ikke f.eks. er noen kalorier i lettbrus, så betyr jo ikke det at det er en fullgod erstatning for vann, og når man får kunstig søtning blir det ofte lett for å gå og smådrikke på noe søtt eller spise på noe søtt hele tiden, som ikke nødvendigvis er helt heldig. Det finnes mange andre, gode smaker også ;)

Med tanke på måten den påvirker kroppen, er det i hvertfall en årsakssammenheng som er rimelig rett frem, og det er at kunstig søtet brus og saft og liknende ikke nødvendigvis er noe snillere med tennene våre enn brus som inneholder sukker. Selv om faren for karies (hull i tennene) blir mindre, så er det likevel en overhengende fare for erosjoner av tennene dersom man drikker mye lightbrus og lightsaft hele tiden.

Når det gjelder kunstig søtning og andre bivirkninger, er årsakssammenhengene noe uklare. Da er det opp til hver enkelt om man vil følge føre-var prinsippet, eller innstille seg etter offisielle anbefalinger for øvre dose av stoffet. Dette er ofte et svært høyt inntak i utgangspunktet.

For noen fører også masse søtningsstoffer til et søtsug, som trolig er et resultat av at blodsukkeret på et vis responderer til søtsmaken selv om det ikke kommer sukker inn. Også her er årsakssammenhengen uklar, det har kommet forskning som har pekt både i den ene og andre retningen, men folk vet stort sett godt selv hva som fungerer og ikke fungerer for hver enkelt.

Det skal også sies at ikke alle tilsetningsstoffer er usunne. C-vitamin for eksempel, er også klassifisert som et E-stoff. En del antioksidanter som blant annet tilsettes mat, er ikke usunne, selv om det er en god regel å prøve å holde maten så enkel som mulig. Når et brød kan vare i ukesvis er det muligens noen ugler i brødboksen. Mange av fargestoffene som brukes er også ufarlige (og en del av dem også naturlige, selv om naturlig på ingen måte betyr ufarlig)

Som en konklusjon er det vel greit å si at moderasjon er en god regel. Selv om vi gjerne ville spist søte ting hele tiden, er det kanskje en god idé å prøve å avstå fra trangen om å drikke og spise søtt hele tiden. Da er det også en mindre helserisiko forbundet med de få gangene vi spiser eller drikker søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Xylitol bruker jeg når det nå dukker opp i tyggegummi eller drops, men asparatam, splenda osv holder meg unna etter føre var prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peachbud

Jeg tåler ikke pastiller uten sukker, så det holder jeg meg langt unna.

Ellers velger jeg ofte light-alternativet, altså det med søtningmiddel. Bruker kunstig søtningsmiddel (Splenda) på havregryn. Drikker kun light-brus, kjøper lett-youghurt, Fun light-saft og noen ganger lett-syltetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anthon Berg har kommet med en ny sjokolade som er sukkerfri og inneholder 55% kakao. Jeg syns den var skikkelig god, men den er vel kanskje ikke nødvendigvis så mye sunnere (hvis man tenker ut fra et gå-ned-i-vekt-perspektiv)? Nok av kalorier ihvertfall, men nå har jeg ikke sammenlignet med vanlig sjokolade, så vet ikke om det er noen forskjell.. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rare, om noen, forskjell i det hele tatt. Men den er god da. Fordelen med mørk sjokolade er at en liten bit ofte er nok for suget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...