Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg strever litt med å analysere setningene riktig. Nå holder jeg på med adjektivbøying, og blir så usikker på hva jeg skal gjøre. Hvis noen her har veldig peiling s¨å kan jeg sende deg en personlig melding med noen setninger jeg lurer på..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen her som kan hjelpe meg?? :(

Skrevet

Over 50 som har lest tråden, og en pesonlig melding har jeg fått og ingen svar her. Nei detta var dårlig alstå KG.

Er det virkelig ingen som kan litt tysk her, og som kunne tenke seg å hjelpe meg??

Gjest Lacuna
Skrevet

Kanskje du kan være bittelitt mer konkret og forklare hva problemet består i? Adjektivbøyningsparadigmene vil du uansett finne i grammatikkbøkene dine, og det er bare å pugge i vei.

Skrevet
Kanskje du kan være bittelitt mer konkret og forklare hva problemet består i? Adjektivbøyningsparadigmene vil du uansett finne i grammatikkbøkene dine, og det er bare å pugge i vei.

jeg sliter egentlig ikke med reglene for adjektivbøying. Men jeg sliter med å vite hvordan jeg analyserer setningene riktig, for å sette riktig endelse på adjektivene.

For ekesmpel:

- i det nye, store heftet finner hun mange gode innteressante oppgaver.

Hvordan ville du ha analysert denne setningen her: Og hvilken "analyse" skal jeg se på for å bøye adjektivene?

Skrevet
jeg sliter egentlig ikke med reglene for adjektivbøying. Men jeg sliter med å vite hvordan jeg analyserer setningene riktig, for å sette riktig endelse på adjektivene.

For ekesmpel:

- i det nye, store heftet finner hun mange gode innteressante oppgaver.

Hvordan ville du ha analysert denne setningen her: Og hvilken "analyse" skal jeg se på for å bøye adjektivene?

In dem neuen, grossen Heft, findet sie viele gute und interessante Aufgaben.

In: preposisjon--> tar både akkusativ og dativ--> det heter f.eks ich gehe in mein Zimmer rein. Men: ich sitze in meinem Zimmer.

Derfor er både bestemt artikkel etter In og adjektivsformene: neuen og grossen i dativ.

ellers spør du.

Wer findet? --> da finner du subjektet. Sie findet.

Wer oder was findet sie? ---> Sie findet die Aufgaben. (direkte objekt, derfor akkusativ)

Mer husker jeg ikke. :ler: Håper det var riktig.

Skrevet
In dem neuen, grossen Heft, findet sie viele gute und interessante Aufgaben.

In: preposisjon--> tar både akkusativ og dativ--> det heter f.eks ich gehe in mein Zimmer rein. Men: ich sitze in meinem Zimmer.

Derfor er både bestemt artikkel etter In og adjektivsformene: neuen og grossen i dativ.

ellers spør du.

Wer findet? --> da finner du subjektet. Sie findet.

Wer oder was findet sie? ---> Sie findet die Aufgaben. (direkte objekt, derfor akkusativ)

Mer husker jeg ikke. :ler: Håper det var riktig.

takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...