Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #101 Skrevet 26. mai 2008 Den som leser får svar... Tenkt over at ammende mødre selv unngår kafèer som er spesielt tilrettelagt for barselgrupper o.l.? Er dette fakta?Hvorfor gjør de det?
Sol79 Skrevet 26. mai 2008 #102 Skrevet 26. mai 2008 Ja, ref min tråd om "tom for argumenter". Det med bæsj og å sprade naken rundt i byen påpeker nettopp sånt. Og du vet at de ammende ikke vil gå der pga andre ammende? Eller kan det være andre grunner? Beliggenhet, utvalg i kaffe og andre ting man får kjøpt for eksempel? Det var en artikkel i Aften i fjor sommer om en ammekafe på Bjølsen i Oslo som gikk konkurs. Mange småbarnsmødre i nærområdet ble intervjuet om hvorfor de ikke gikk på den kafeen, og svaret var at de orket ikke gå på en kafe der det var så mange ammende mødre og småbarn.... Det er kanskje litt drøyt i mangel på å respektere andres meninger at du påstår at andre er tomme for argumenter. *ler*
Gjest Gjest_jasså_* Skrevet 26. mai 2008 #103 Skrevet 26. mai 2008 Herre gud, jeg blir så dritt lei denne amme-diskusjonen! Kan dere ikke bare kutte ut?? Viss det er så jævla provoserende, kan dere ikke bare gå bort til dama med "puppene i trynet deres" og si ifra at hun må gå et annet sted??? Viss ikke, så slutt å syt!!!
Gjest Screemy Skrevet 26. mai 2008 #104 Skrevet 26. mai 2008 Det finnes, men de går ikke rundt for de ammende ønsker selv ikke å gå på kafèer der det ammes overalt.... Ammecafeer finns sier du, men hvorfor skriver du at ammende mødre ikke vil gå dit? Er dette noe du vet, antar eller tror? Tror deg når du skriver om denne ammecafeen på Bjølsen selvsagt, men har du noen link til denne reportasjen? Tror du at ammende mødre kun ammer på offentlig steder som ikke er for ammende mødre fordi dem vil vise seg fram på noen måte?Er det derfor du skriver dette? Tenkt over at ammende mødre selv unngår kafèer som er spesielt tilrettelagt for barselgrupper o.l.? Tror du dette gjelder alle som drar fram puppen på cafeer for å gi barna sine mat? Ser du skriver om EN (1) cafe i Oslo, men tror du virkelig at dette gjelder flertallet altså? Forresten: Hva er ekkelt med en pupp? Er det ekkelt ellers også, bortsett fra i "elskovssengen" i senga ensom/med eller uten partner eller alene i dusjen?
Sol79 Skrevet 26. mai 2008 #105 Skrevet 26. mai 2008 Jeg har lett etter link, så vidt jeg husker stod artikkelen også på oslopuls.no, med en påfølgende opphetet diskusjon, men jeg finner den ikke.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #106 Skrevet 26. mai 2008 Jeg har lett etter link, så vidt jeg husker stod artikkelen også på oslopuls.no, med en påfølgende opphetet diskusjon, men jeg finner den ikke. Neivel nei! Fint å ha noe å vise til når noe blir påstått sagt da skjønner du! Det er lett å si saker, men det blir veldig dumt når man ikke kan bekrefte utsagnet!
Gjest Screemy Skrevet 26. mai 2008 #107 Skrevet 26. mai 2008 Jeg har lett etter link, så vidt jeg husker stod artikkelen også på oslopuls.no, med en påfølgende opphetet diskusjon, men jeg finner den ikke. Nei, det er greit det! Men tror du selv at ammende mødre velger å amme på cafeer der andre ikke ammer - kun for å vise seg fram? Er det derfor du skrev det jeg siterte i forige innlegg?
Sol79 Skrevet 26. mai 2008 #108 Skrevet 26. mai 2008 Nei, det er greit det! Men tror du selv at ammende mødre velger å amme på cafeer der andre ikke ammer - kun for å vise seg fram? Er det derfor du skrev det jeg siterte i forige innlegg? Misforstår du med vilje? Neida, jeg tror ikke det, men jeg tror at mange ammende mødre selv ikke syns noe om at det ammes rundt dem på alle kanter. (det er lov å tenke før man angriper....) Det ser ut til at bare deler av artikkelen ligger på nett og at hele kun ble trykt i papirutgaven, http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1691989.ece Jeg skjønner at den anonyme gjesten tror at jeg bare finner på hele greia, men det har jeg ingen interesse av.
DDuck Skrevet 27. mai 2008 #109 Skrevet 27. mai 2008 Dere som synes det er ekkelt om jeg ammer på café: vil dere foretrekke at jeg lot ungen hylskrike mens jeg spiste opp maten min, helt til jeg betalte og gikk? Hvis ungen tar flaske har du et annet tilbud der... eller hvis den er så stor at den har begynt å spise barnemat på glass...
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #110 Skrevet 27. mai 2008 Jeg synes det er ekkelt med andre menneskers kroppsvæsker. Om det nå er urin, melk fra bryst, svette eller spytt. Ja, den vakre og livgivende melken til mødre er for meg som ikke har barn (ennå) helt sammenlignbar med andre kroppsvæsker. Er det så vanskelig å forstå det, for dere som har barn, at mange av oss kan synes offentlig amming er ubehagelig? Er det alltid vi som må holde kjeft, som ikke får lov til å si fra om dette? Kanskje melken er noe av det reneste på jord, hva vet jeg. Men det følger alltid endel kroppslukt og væsker (tynne og tyktflytende) med spebarn og ammende mor. Avkledning, løfting på bryster. Det er uønsket intimitet. jeg er ikke interessert i å ta del i denne prosessen! Men jeg skjønner at her må man bare bøye seg for mødrene, som bestemmer over offentlige rom og hvem som er mest normale...
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #111 Skrevet 27. mai 2008 Hvis ungen tar flaske har du et annet tilbud der... eller hvis den er så stor at den har begynt å spise barnemat på glass... Så fordi en eller annen kanskje fant det støtende at jeg ammet offentlig, så skulle jeg hver gang jeg gikk ut bruke tid på å pumpe meg, sterilisere flasker og smokk. Det måtte jeg i tillegg timet i forhold til sovetiden til ungen. Tror ikke det ville blitt så mye turer for mitt vedkommende. En annen ting er at det tar lenger tid å fikse og årne og varme opp melken, så det blir uansett mer hyling enn hvis man bare løfter litt på genseren og legger ungen til. Og så har du vedkommende som skrev innlegget under ditt og synes kroppsvæsker er ekle. Det blir mye mer søl når man gir morsmelk fra flaske enn fra pupp. Man kan tydeligvis ikke gjøre alle til lags hvis man ikke holder seg hjemme hele ammeperioden.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #112 Skrevet 27. mai 2008 Jeg synes det er ekkelt med andre menneskers kroppsvæsker. Om det nå er urin, melk fra bryst, svette eller spytt. Ja, den vakre og livgivende melken til mødre er for meg som ikke har barn (ennå) helt sammenlignbar med andre kroppsvæsker. Er det så vanskelig å forstå det, for dere som har barn, at mange av oss kan synes offentlig amming er ubehagelig? Er det alltid vi som må holde kjeft, som ikke får lov til å si fra om dette? Kanskje melken er noe av det reneste på jord, hva vet jeg. Men det følger alltid endel kroppslukt og væsker (tynne og tyktflytende) med spebarn og ammende mor. Avkledning, løfting på bryster. Det er uønsket intimitet. jeg er ikke interessert i å ta del i denne prosessen! Men jeg skjønner at her må man bare bøye seg for mødrene, som bestemmer over offentlige rom og hvem som er mest normale... Hvem vil ha det største ubehaget: du som "må" se på ammende kvinner eller ammende kvinner som ikke kan gå ut det første halvåret ungen lever? Eller kanskje vi alle skal slutte å amme slik at sarte mennesker skal slippe å tenke på ekle ting som urin og morsmelk og sånt? Spiller ingen rolle om spedbarnsdødeligheten øker litt, pytt pytt, så lenge man slipper å forholde seg til den ekle morsmelken! Du glemte forresten å nevne sperm i den oppramsingen din.
Jigva Skrevet 27. mai 2008 #113 Skrevet 27. mai 2008 (endret) Hvis ungen tar flaske har du et annet tilbud der... eller hvis den er så stor at den har begynt å spise barnemat på glass... Det er også mulig å time det litt. En unge trenger ikke mat hele tiden, som oftest rundt hver 3. time. (Fakta jeg har fått direkte fra ammende mødre) Likevel, er det slik at ungen må ha mat, så er det faktisk lov for ammende mødre å bruke hodet sitt litt de også. Nei, jeg synes ikke babyen din er kjempe søt og nei, jeg synes ikke det er appetittelig å se HELE puppen din fordi du er i en amme-tåke og mener dette er så "Naturlig" Et sted må denne naturlig debatten ta slutt, husk på, drar man "naturlig-kortet" for langt frem så ender vi til slutt opp med debatter der andre "naturlige-ting-vi-helst-ikke -vil-se" kommer frem i offentligheten. Det er lov å bruke hodet, ungen spiser ikke noe mindre om du tar hensyn til andre på kafeen og ikke viser fram hele Puppe-partiet bare for å mate en baby! ALTSÅ, til dere i ammetåken som leser her og bare kan se svart og hvitt, man tar hensyn og har omtanke for sine medmennesker om man må amme på kafe, mener ikke at ungen din skal sulte eller at du skal oppbevares i huset den tiden du ammer, du skal ta HENSYN. Om du ikke tar hensyn må du regne med at folk glor på deg og puppen din og tenker sitt om din folkeskikk og bordmanerer. Endret 27. mai 2008 av Jigva
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #114 Skrevet 27. mai 2008 Hvem vil ha det største ubehaget: du som "må" se på ammende kvinner eller ammende kvinner som ikke kan gå ut det første halvåret ungen lever? Eller kanskje vi alle skal slutte å amme slik at sarte mennesker skal slippe å tenke på ekle ting som urin og morsmelk og sånt? Spiller ingen rolle om spedbarnsdødeligheten øker litt, pytt pytt, så lenge man slipper å forholde seg til den ekle morsmelken! Du glemte forresten å nevne sperm i den oppramsingen din. Jeg kunne godt ha nevnt sperm, hvis du ville høre det også. Naturlig og livgivende! Jeg savner bare litt ydmykhet fra de ammende mødrenes side i denne diskusjonen. Jeg forstår at selv ammende mødre av og til har behov for å gå på kafé. Jeg skulle gjerne hørt at de, igjen, forstår at noen av oss opplever fremmedes amming som litt ubehagelig når vi spiser ute. Da ville det være lettere å være mer tolerant.
DDuck Skrevet 27. mai 2008 #115 Skrevet 27. mai 2008 Det er også mulig å time det litt. En unge trenger ikke mat hele tiden, som oftest rundt hver 3. time. (Fakta jeg har fått direkte fra ammende mødre) Likevel, er det slik at ungen må ha mat, så er det faktisk lov for ammende mødre å bruke hodet sitt litt de også. Nei, jeg synes ikke babyen din er kjempe søt og nei, jeg synes ikke det er appetittelig å se HELE puppen din fordi du er i en amme-tåke og mener dette er så "Naturlig" Et sted må denne naturlig debatten ta slutt, husk på drar man "naturlig-kortet" for langt frem så ender vi til slutt opp med debatter der andre "naturlige-ting-vi-helst-ikke -vil-se" kommer frem i offentligheten. Det er lov å bruke hodet, ungen spiser ikke noe mindre om du tar hensyn til andre på kafeen og ikke viser fram hele Puppe-partiet bare for å mate en baby! ALTSÅ, til dere i ammetåken som leser her og bare kan se svart og hvitt, man tar hensyn og har omtanke for sine medmennesker om man må amme på kafe, mener ikke at ungen din skal sulte eller at du skal oppbevares i huset den tiden du ammer, du skal ta HENSYN. Om du ikke tar hensyn må du regne med at folk glor på deg og puppen din og tenker sitt om din folkeskikk og bordmanerer.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #116 Skrevet 27. mai 2008 må le når jeg leser om folk som skriver at de "panisk prøver å se vekk når noen ammer".før jeg fikk barn tenkte jeg ikke noe over folk som ammet og etter jeg fikk mitt første barn tenker jeg enda mindre over det.Jeg er vel litt sterkere psykisk enn mange andre hehe.Har nesten aldri vært på cafe med barnet mitt på 9 måneder så kanskje jeg hadde sett mere der men.Jeg har alltid prøvd å amme diskre,og hvis jeg hadde levd et "utsvevende" liv dette første året så hadde jeg nok pumpet melk og gitt på flaske hvis jeg skulle masse ting.Når jeg har vært nødt til å amme offentlig,men så diskre at nesten ingen kan se hva jeg gjør,så føler jeg likevel at folk ser.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #117 Skrevet 27. mai 2008 Misforstår du med vilje? Neida, jeg tror ikke det, men jeg tror at mange ammende mødre selv ikke syns noe om at det ammes rundt dem på alle kanter. (det er lov å tenke før man angriper....) Hvorfor tror dú det? Din mening? Er ingen her som angriper deg!
Sol79 Skrevet 27. mai 2008 #118 Skrevet 27. mai 2008 (endret) Hvorfor tror dú det? Din mening? Er ingen her som angriper deg! Hvis man ikke skal komme med egne meninger så er det vel ingen av oss som har noe her å gjøre? Jeg har lest det i avisen, i en artikkel som ikke ligger på nettet. (Om du leser innleggene så slipper man hele tiden å gjenta seg selv) Når noen oppfatter innleggene mine dithen at jeg tror at ammende mødre liker å vise seg fram, så tror jeg faktisk at folk misforstår med vilje... Og gjest, det er også lov til å tenke før man poster innlegg... Endret 27. mai 2008 av Sol79
Gjest Gjest_abc_* Skrevet 27. mai 2008 #119 Skrevet 27. mai 2008 Helt greit men dekk deg og barnet til med ett sjal. Ikke alle ser på pupper som levebrød for barn.
Gjest Bwak Skrevet 27. mai 2008 #120 Skrevet 27. mai 2008 Sol79: Jeg leste artikkelen, og fant en underlig selvmotsigelse; "- På Süd Øst ble jeg bedt om å gå ned i kjelleren for å amme. Men det er ikke særlig trivelig å sitte i en sofa og blotte seg for alle som går på do, sier småbarnsmor Silje Fuglseth Scheen." ..Hm, så det var mye bedre å sitte i selve kafeén å blotte seg? Skjønner problemet hun evt hadde med å bli "forvist" i en kjeller, men om hun selv kaller det blotting.. såå.. 'nough said :gjeiper: Denne debatten er en evighetsmaskin skjønner jeg! Gøy å lese. Men herremin, folk har lite respekt for andres meninger Syns godt det kan ammes, men er enig i at diskré er stikkordet her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå