Gå til innhold

Amme på cafe?


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy

Jeg ber moderatorene vennligst om ikke å flytte denne tråden til graviditet og spebarn, dette med amming på offentlige steder er en generell sak som angår både den som ammer og andre som måtte være tilstede, derfor mener jeg at denne tråden passer best her.

Hva synes dere om at mødre ammer sine barn på en cafe? Er det helt greit, burde de passe på at de gjør det så diskre som overhode mulig, er det støtende for noen osv.? Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Å amme er en helt naturlig ting for meg. Jeg har ikke selv barn, men reagerer aldri på verken den eller andre måten om mødre ammer babyen sin på kafé. Jeg tror de fleste i Norge har et avslappet forhold til dette. Heldigvis.

Det jeg derimot reagerer på er mødre som skifter bleier på babyen midt på kafébordet! (tissebleier kan til nød gå, men bæsjebleier? usj... ) Ikke helt vanlig å se, men det har skjedd her jeg bor. Man kan jo argumentere med at bæsj er like naturlig som amming. Men her snakker vi om vond lukt som sprer i hele kafeen, og da stiller saken seg veldig annerledes enn ved amming som ikke plager noen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var vi igang med offentlig-amming debatt igjen.

Jeg synes amming er helt greit, hvor som helst og når som helst når babyen er sulten, og hvis enkelte pupp=sex-problematikere har problemer med det, så er det egentlig DERES problem, ikke moren og ikke babyen sitt.

:popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber moderatorene vennligst om ikke å flytte denne tråden til graviditet og spebarn, dette med amming på offentlige steder er en generell sak som angår både den som ammer og andre som måtte være tilstede, derfor mener jeg at denne tråden passer best her.

Hva synes dere om at mødre ammer sine barn på en cafe? Er det helt greit, burde de passe på at de gjør det så diskre som overhode mulig, er det støtende for noen osv.? Takker for svar :)

Jeg opplever det ikke som støtende at noen ammer på kafè. Syns folk flest er flink til å ta hensyn, og gjør det ganske diskret.

Finner sjelden mødre med unger støtende, men det var en episode i hjembyen min en tid tilbake. Jeg var på et kjøpesenter, og en gjeng med vokse damer (3 eller 4 stk), med hver sin unge, skifter bleie på ungene sine. Det er jo forsåvidt greit, problemet var at de gjorde det i korridoren eller hva man skal kalle det, rett utenfor flere butikker.

Alle andre som var der måtte gå forbi dem for å komme seg til trappen. Alle andre måtte dermed gå forbi illeluktende bleier, og griseri for å komme seg hjem. :spy:

Heldigvis oppfører de færreste seg slik.

Og ja, det var stellerom der som var åpen, ledig og ren.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det gjør noe at man ammer på cafè, men jeg syns ikke man trenger å sette seg f.eks der de aller aller fleste ser deg og nesten blotte puppen o.s.v.

Men kan vel ikke si jeg har sett det noen gang, de fleste er veldig diskre og det syns jeg er helt greit. Er jo kjedelig om livet skal stoppe opp fordi man ammer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Diskre amming må man få lov til å gjøre, mener nå jeg. Hvorfor skal et barn måtte gå sulten? Men stirrer da ikke på en som ammer, og slipper dermed å se noe man ikke ønsker å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke noen stor fan av det, særlig ikke på restauranter og kafeer der de som sitter rundt ikke kan komme seg unna raskt om de ønsker det, man må jo først betale regningen før man kan gå.

Om jeg sitter og spiser eller drikker noe, så setter jeg ikke pris på å plutselig bli overumplet av et damebryst.

Derimot har jeg ingen problemer med å se dette i offentligheten, synes bare at der man sitter og spiser kan være en brystfri sone. Sånn er det i min familie også, om noen skal amme så går de gjerne litt bort fra bordet hvor resten av flokken sitter. Har ikke opplevd at noen i min familie har dratt den fram ved bordet, så hvorfor skal man tvinge dette på fremmede.

Man kan kommentere i en evighet at "du trenger da ikke titte", men den kommentaren synes jeg er svak. Det blir som en bilulykke på veien, eller bare en situasjon på veien: man vil ikke se.. men klarer ikke la vær likevel. Det er derfor det alltid er laaaaange køer forbi de situasjonene.

Når det er sagt har jeg full forståelse for at barn må få mat, og om situasjonen eller spisestedet/kafe gjør det umulig for mor å trekke seg litt unna andre gjester der; så setter hvertfall jeg pris på om de kan gjøre slik en tidligere venninne gjorde bestandig i de situasjonene: Hun la babyteppet hun hadde i vognen over skulderen før hun dro fram puppen og ungen diet under et slags telt.

For meg var dette å vise hensyn istedet for å plutselig dra fram puppen og sitte der som kongen på haugen, mens man argumenterer med at dette er verdens mest naturlige ting. Og siden det er så naturlig skal ingen tørre å nevne noe om at de synes det er ukomfortabelt å se på.

(Og tro meg, har opplevd nok av sistnevnte)

Men, jeg kan jo ikke komme med noen sin mening enn min egen.

Er vel uansett greit for alle ammende mammaer å vite at ikke alle setter pris på synet... ikke til enhver tid hvertfall.

Endret av Jigva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg bryr meg lite.

Men jeg har en litt artig historie ang amming. Var på en samling med en forening jeg er medlem i for at par år siden, hvor en av deltakerene hadde barn. Hun satt rett ovenfor meg og snakket med meg og sidemannen min, og så tok hun barnet fra brystet. Hun hadde da sittet og ammet i et måltid (aner ikke hvor lenge det har vart, men går ut fra at en 9-10 månedering bruker litt mer enn 2 min?), uten at jeg hadde oppdaget det :ler:

Litt diskresjon så går det helt greit. Virker som om de bæresjalene mange bruker er ganske diskret, så jeg kommer til å prøve det om jeg noen gang får barn. Er for skjenert av meg til at jeg helt liker tanken, selv om jeg vet det er irrasjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åhh, herregud, denne debatten igjen ;)

Jeg synest det er greit at folk ammer på cafe, dem som synest dette er støtende, kan snu hodet en annen vei. samme som at jeg må snu meg når noen piller seg i nesa på en cafe, eller hoster fælt uten å holde seg for munnen. Folk må få leve livet sitt selv uten at andre blander seg inn om moral og folkeskikk. For der har folk forskjellige meninger.

Klart man kan amme diskre uten å blotte hele brystet, men barnet må da få mat! Og her i den byen jeg bor ved er det dårlig tilbud til ammende mødre og et sted for seg selv. da må man i tilfelle gå ut og sette seg i bilen for å amme.

og det må være unødvenig synest jeg. kjøpesentere og cafeer er for alle og når du som et individ med dine vaner og skikker går inn i et offentlig rom, bør du vise respekt for andre. det gjelder begge veier. la vær å titte på den som ammer, og den som ammer bør ha i bakhodet at noen synest det er støtende, så gjør det litt diskre...

Jeg tror vi har det alt for godt i Norges land, som gjør at vi klager på sånne fillesaker som dette...

Å amme barn er vel det mest naturlige i hele verden..noe mødre har gjort i alle de tusen år menneske har vært på jorden! og har vi virkelig blitt så "fin" på det at vi plutselig ikke skal tolerere det? teit spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åhh, herregud, denne debatten igjen ;)

Jeg synest det er greit at folk ammer på cafe, dem som synest dette er støtende, kan snu hodet en annen vei. samme som at jeg må snu meg når noen piller seg i nesa på en cafe, eller hoster fælt uten å holde seg for munnen. Folk må få leve livet sitt selv uten at andre blander seg inn om moral og folkeskikk. For der har folk forskjellige meninger.

Klart man kan amme diskre uten å blotte hele brystet, men barnet må da få mat! Og her i den byen jeg bor ved er det dårlig tilbud til ammende mødre og et sted for seg selv. da må man i tilfelle gå ut og sette seg i bilen for å amme.

og det må være unødvenig synest jeg. kjøpesentere og cafeer er for alle og når du som et individ med dine vaner og skikker går inn i et offentlig rom, bør du vise respekt for andre. det gjelder begge veier. la vær å titte på den som ammer, og den som ammer bør ha i bakhodet at noen synest det er støtende, så gjør det litt diskre...

Jeg tror vi har det alt for godt i Norges land, som gjør at vi klager på sånne fillesaker som dette...

Å amme barn er vel det mest naturlige i hele verden..noe mødre har gjort i alle de tusen år menneske har vært på jorden! og har vi virkelig blitt så "fin" på det at vi plutselig ikke skal tolerere det? teit spør du meg...

Men da er vi jo alle enige da, om det ikke er noe annet sted enn inne i restauranten å amme så skal de da for guds skyld slippe å gå ut.

men så lenge de gjør det diskre og viser hensyn til folk rundt seg så er det jo greit.

Som tidligere nevnt er det de "naturelle mammaene" (og det er flere av dem enn man skulle tro) som slenger fram melke-fatene uansett hvor de er og uten hensyn jeg reagerer på.

Greit at vi skal ta hensyn til mammaene som ammer, men synes det er mange mammaer som også trenger å lære seg å ta hensyn til oss som ikke ammer, men som er på feil sted til feil tid tydeligvis.

Og det synes hvertfall jeg er en grei løsning, vi skal da kunne trives alle mann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reagert på offentlig amming ÈN gang.

Det var fordi moren hadde en røyk i den ene hånden, og et ølglass i den andre. Ungen lå stablet på knærne, mens moren lente seg fremover til brystet traff ungens munn. Sære greier...

Ellers var dette med at amming kan være støtende helt nytt for meg, til jeg begynte å lese på kg. Hehe, man har sine problemer.

Edit: Et hånd...? Njoa, næh.

Endret av milla-mor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skorpio

Akkurat det driter jeg i, jeg legger nesten ikke merke til det engang. Så lenge jeg slipper å få puppen i ansiktet mitt vel og merke, så går det fint.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaya83

Folk må gjerne amme, så mye de orker.. Men jeg kjenner at jeg blir litt flau kanskje.. Ikke på dems vegne, men fordi jeg ikke helt hvordan jeg skal reagere og hvor jeg skal se... Av og til er man i situasjoner hvor man faktisk må snakke ansikt til ansikt med en ammende kvinne, jeg vet ikke helt hvor jeg skal kikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi skal da kunne trives alle mann..

Sorry, må bare le.. jeg vet det er bare et uttrykk ;) Men "mann" er vel litt feil å si i denne sammenhengen... først og fremst fordi det er kvinner som ammer, og fordi (det virker slik på meg) at det er flest kvinner som reagerer på ammende mødre.

Har aldri hørt om en mann som klager sin nød fordi en kvinne tar frem brystet for å amme..ikke som jeg husker nå i farten ihvertfall...

Så hva er det med oss kvinner egentlig? er vi sjalu? eller er det fordi det er av samme kjønn som viser frem puppen, og det er derfor det er frastøtende? Hadde vi kvinner synest det hadde vært frastøtende om det hadde vært mannen som tok frem brystet?

Det er egentlig litt rart å tenke på.

Vi hadde faktisk samme debatten i lokalavisa vår, der hvor folk kunne sende inn sms og si sin mening. og det var mange kvinner som mente dette var greit, men de som mente det var frastøtende var også kvinner, og de mennene som sendte inn sin mening mente dette var helt naturlig. Ikke en eneste mann mente det var litt pinlig å se et kvinnebryst.

Jeg sier ikke dette for å provosere noen av dere som mener det er litt støtende altså, ikke misforstå meg.

Jeg bare lurer på om det er flest kvinner som reagerer på det, og hvorfor gjør de egentlig det? merkelig fenomen uansett... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, må bare le.. jeg vet det er bare et uttrykk ;) Men "mann" er vel litt feil å si i denne sammenhengen... først og fremst fordi det er kvinner som ammer, og fordi (det virker slik på meg) at det er flest kvinner som reagerer på ammende mødre.

Har aldri hørt om en mann som klager sin nød fordi en kvinne tar frem brystet for å amme..ikke som jeg husker nå i farten ihvertfall...

Så hva er det med oss kvinner egentlig? er vi sjalu? eller er det fordi det er av samme kjønn som viser frem puppen, og det er derfor det er frastøtende? Hadde vi kvinner synest det hadde vært frastøtende om det hadde vært mannen som tok frem brystet?

Det er egentlig litt rart å tenke på.

Vi hadde faktisk samme debatten i lokalavisa vår, der hvor folk kunne sende inn sms og si sin mening. og det var mange kvinner som mente dette var greit, men de som mente det var frastøtende var også kvinner, og de mennene som sendte inn sin mening mente dette var helt naturlig. Ikke en eneste mann mente det var litt pinlig å se et kvinnebryst.

Jeg sier ikke dette for å provosere noen av dere som mener det er litt støtende altså, ikke misforstå meg.

Jeg bare lurer på om det er flest kvinner som reagerer på det, og hvorfor gjør de egentlig det? merkelig fenomen uansett... :)

Ja, vi må jo trives alle mann er et uttrykk og var kun ment som det.. jeg er kvinne selv og skammer meg ikke for at jeg har min mening om dette emnet.

Men om de som leser dette har andre meninger så er det helt greit for meg, jeg gidder ikke gå i personangrep på noen som helst for at de mener noe annet enn meg.

Men, angående menn.. jeg kan på stående fot nevne 4 menn som jeg vet synes det er ubehagelig å se kvinner amme på restaurant eller kafe.

En av dem er min samboer som helt uavhengig av meg brøt ut idet jeg nevnte denne saken at han mislikte det.

I likhet med meg så var det særlig i situasjoner der han sitter og spiser eller drikker rett ved.

Jeg har likevel all forståelse for at andre mennesker er vant til andre praksiser, jeg har også full forståelse for at barn må ha mat.. men av frykt for å kværne på det samme er det viktig for meg å fremheve at mange ammende kvinner trenger å lære seg å ta hensyn.

hadde en kvinne begynt å skifte bleie på en unge inne i en kafe, på et bord, så hadde jeg hatt null problem med å si ifra til betjeningen eller til kvinnen selv at det er ekkelt. Men om en kvinne ammer og det uten å ta hensyn, altså en av mine tidligere nevnte "naturelle kvinner" (jm. beskrivelsen min om dem) Så er det ikke akseptabelt å kunne si ifra.

Derfor nytter jeg sjansen på et forum til å be på mine knær om at de ammende kvinnene som leser dette; tenker etter om de tar hensyn til sine med-mennesker (både menn og kvinner) når de skal amme.

I et samfunn må jo alle ta hensyn og godta andre mennesker. Mange ammende mammaer (jeg sier IKKE alle) mener at de skal bare bli godtatt uten at de selv skal ta hensyn.

Ellers var dette med at amming kan være støtende helt nytt for meg, til jeg begynte å lese på kg. Hehe, man har sine problemer.

Og nei, jeg mener ikke at dette er et problem, har myyyyye større problemer enn dette i hverdagen.. men man kan være engasjert i en sak uten at man mener at det er et problem i hverdagen.

edit: en mulig misforståelse

Endret av Jigva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Hva synes dere om at mødre ammer sine barn på en cafe? Er det helt greit, burde de passe på at de gjør det så diskre som overhode mulig, er det støtende for noen osv.? Takker for svar :)

Det bryr meg overhodet ikke. Jeg skal imidlertid innrømme at jeg himler litt med øynene når jeg ser mødre som slenger ammeinnlegget på bordet og tar fram puppen før de i det hele tatt har tatt barnet opp av vogna. Ikke fordi at jeg synes det er ille å se et bryst, men fordi det for enkelte virker som om det er om å gjøre å gjøre mest mulig ut av ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jigva:

Jada, jeg skjønner at du ikke ligger og grubler over offentlig amming i de sene nattetimer. Og jeg synes det er fint at folk som ser annerledes på dette, kan belyse hva som er ekkelt med å se en pupp mens man spiser. For jeg kan ikke med all verdens velvilje forstå at det kan være støtende. Jeg har heller aldri faktisk sett puppen til en ammende dame. Barnehodet dekker jo alt.

Bleieskift på kafèbord, derimot... Jøjemeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri faktisk sett puppen til en ammende dame. Barnehodet dekker jo alt.

Bleieskift på kafèbord, derimot... Jøjemeg.

Huff... det er nettopp det jeg har sett altfor mange ganger.. jeg ser veldig ung ut, selv om jeg er i midten av 20-årene og det er sikkert derfor en del mødre ikke bryr seg så mye om å ta hensyn (min teori)

Jeg har ofte på både kafe og restaurant fått utsikt til hele puppe-stellet fordi de skal mate ungen. (som gjesten over forklarte også)

det er nettopp disse mammaene som jeg håper kan lære seg litt om å ta hensyn.

De som gjør dette diskre så man nesten ikke legger merke til det en gang kan jeg ignorere... men desverre er min erfaring at sistnevnte er en mangelvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en liten på 5 mnd, jeg har ammet ham både på ikea og i kongeparken.. Jeg setter meg riktignok et sted der det ikke er så veldig mange folk.. Er egentlig temmelig sjenert når det gjelder sånt, men småen må jo få mat :kgbaby::)

Det er vel ytterst få som dytter puppen i tryne på folk da?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...