Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #81 Skrevet 26. mai 2008 Så lenge ammingen foregår diskret så har jeg ikke noe probleme rmed det. Men om man blottere hele puppen så blir jeg ille til mote. Når noen ammer, så blir jeg veldig oppatt av ikke å stirre på dem. Det betyr at jeg panisk prøver å unngå å se på dem. Jeg får omtrent samme følelsen som når jeg slentrer uskyldig gjennom en glassbutikk, og så gjør noen meg plutselig oppmerksom på at alle tingene rundt meg er uerstattelige svindyre kunstverk. Man får litt noia. Selv om man hittil i sitt liv aldri har knust noe i en glassbutikk, og sannsynligheten for å dulte borti noe er lav, så blir man klam i hendene. Det er samme følelsen jeg får når jeg desperat prøver å se alle andre steder enn på den ammende. Må jo unngå refleksjoner i vinduene og slikt. Teit, ja, men sånn føler jeg det, og det vet jeg at jeg ikke er alene om. Så det med å "bare unngå å stirre": jeg prøver, og det får meg til å kaldsvette! Men som sagt: diskret amming tåler jeg. Bæsjebleier, og diskusjon av disse, tåler jeg derimot ikke. Bæsj hører ikke hjemme midt i det offentlige rom, ihvertfall ikke i samme rom som folk sitter og spiser i, ei heller rett ved siden av meg i venterommet på flyplassen, tre skritt fra stellerommet. Selv om noe er "naturlig" så betyr det ikke at man skal prakke det på folk i enhver sammenheng. Det er naturlig å være naken også, det er likevel ikke lov å sprade rundt naken på super'n.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #82 Skrevet 26. mai 2008 Jeg har skrevet hvorfor før i denne tråden, og min mening blir ikke respektert. Jeg syns det er ubehagelig, ikke bare med flagrende pupper, men også med babyer som skriker, raper, gulper og bæsjer på spisesteder. Jeg antar at det ikke går under en reflektert holdning etter ditt syn, men vær såpass voksen at du respekterer andres mening. Det blir ikke reflektert før du har tenkt gjennom hvorfor du synes det er ubehagelig. Reflektert betyr nettopp gjennomtenkt.
Sol79 Skrevet 26. mai 2008 #83 Skrevet 26. mai 2008 Det blir ikke reflektert før du har tenkt gjennom hvorfor du synes det er ubehagelig. Reflektert betyr nettopp gjennomtenkt. Den som leser får svar... Tenkt over at ammende mødre selv unngår kafèer som er spesielt tilrettelagt for barselgrupper o.l.?
Gjest -frustert- Skrevet 26. mai 2008 #84 Skrevet 26. mai 2008 Det blir ikke reflektert før du har tenkt gjennom hvorfor du synes det er ubehagelig. Reflektert betyr nettopp gjennomtenkt. Tenk etter nå.. har du tenkt igjennom alt du synes er ubehagelig. Da mener jeg tenke etter, begrunne, slik du krever av de i denne tråden som er uenige med deg. I dine tanker må man jo analysere ned til minste detalj for å være "gjennomtenkt". Både Jigva og Sol har forsøkt å komme med gode argumenter og begrunnelser, men ingen her blir fornøyde. Jeg ser meg enig i begge! Tenk etter, er det en mattype du ikke liker? Hvorfor liker du den ikke? Jeg kan ikke fordra kokt torsk, jeg kan ikke gi noe mer begrunnelse enn at jeg ikke liker smaken. Men det er jo ikke en reflektert måte å si at man ikke liker det. Det kan være konsistensen, salt-smak, tilbehør.. tja.. ikke vet jeg.. men da må man jo analysere hva det er ved konsistensen som gjør at jeg ikke liker den.. så da kan jeg si at den er for løs og "slimete" - deretter må jeg jo begrunne hva jeg mener med de uttrykkene. Slik kan man holde på i en evighet - ser du poenget?? Det beste for deg er nok å titte ut fra skallet ditt og innse at andre mennsker kan ha andre meninger enn deg selv, og for å snu alt litt rundt.. det er et veldig begrenset syn å ikke klare å se og respektere andre sine sider av saken! Det vitner om en begrenset sosial intelligens og dårlig diskurs-teknikk. Og igjen dette er kanskje ikke et reflektert syn, men et inntrykk du gir ved å kreve noe som til syvende og sist blir umulig å fremskaffe.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #85 Skrevet 26. mai 2008 Det betyr at jeg panisk prøver å unngå å se på dem. Jeg får omtrent samme følelsen som når jeg slentrer uskyldig gjennom en glassbutikk, og så gjør noen meg plutselig oppmerksom på at alle tingene rundt meg er uerstattelige svindyre kunstverk. Man får litt noia. Selv om man hittil i sitt liv aldri har knust noe i en glassbutikk, og sannsynligheten for å dulte borti noe er lav, så blir man klam i hendene. Det er samme følelsen jeg får når jeg desperat prøver å se alle andre steder enn på den ammende. Må jo unngå refleksjoner i vinduene og slikt. Teit, ja, men sånn føler jeg det, og det vet jeg at jeg ikke er alene om. Så det med å "bare unngå å stirre": jeg prøver, og det får meg til å kaldsvette! Men mødre kan jo ikke noe for at du ikke kan dra øya til deg. Hvorfor skal de få skylda for noe som er ditt problem?
Jigva Skrevet 26. mai 2008 #86 Skrevet 26. mai 2008 Jigva: grunnen til at du ser flest indiskrete damer som ammer, er nok at de fleste er så diskrete at du slett ikke legger merke til det. Ammer man diskret, så ser det som regel ut som om man sitter og holder en sovende baby. Om du leser alle mine innlegg vil du se at jeg legger STOR vekt på at det IKKE er alle ammende mødre som trenger å lære seg ordet HENSYN. Med andre ord, jeg ser de som prøver å være diskre. Jeg legger merke til det, tenker faktisk også "det var hyggelig at hun tar seg umaken med å være diskre" og sender egentlig en liten mental takk for folkeskikken. Når det er sagt, kanskje jeg har vært uheldig, men jeg opplever altfor ofte "Naturelle" mødre som nærmest setter bånd på puppen og går tur med den rundt i lokalet før den endelig etter langt om lenge og lenger enn lengst ender i ungens munn. Da gjerne mens moren prater om sist ungen bæsja, omgangssyke og diverse ting du ikke vil høre. (satt på spissen) Men er takknemlig for at du er en hensynsfull mor! Du er verdsatt!! OG vær så snill folkens, om dere vil ta meg på noe her, jeg har gjennom alle innleggene min sagt "Grått" ikke kom og si at jeg mener "Kullsvart" Jeg gidder ikke svare lenger på slike henvendelser, les tidligere innlegg så ser dere at jeg ikke prøver å kreve store ting eller være urimelig.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #87 Skrevet 26. mai 2008 Men mødre kan jo ikke noe for at du ikke kan dra øya til deg. Hvorfor skal de få skylda for noe som er ditt problem? Det handler om å ta hensyn til andre. Man kan si det samme om å sprade naken omkring. Det er helt naturlig å være naken. Det skader ingen at en annen går naken. Det er jo bare å la være å stirre der også. Men fordi mange synes det er ubehagelig, så har vi lover mot dette.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #88 Skrevet 26. mai 2008 Eller å bæsje! Bæsjing er helt naturlig, men vi setter oss ikke ned og driter på fortauet for det om?! Skjønner ikke helt folk som må prakke sine pupper på andre. Jeg selv blir ikke støtt av det, men ha litt forståelse for dem som IKKE liker det! MAKAN.
Gjest W Skrevet 26. mai 2008 #89 Skrevet 26. mai 2008 Hvorfor finnes det ikke egne ammecafèer,eller eksisterer det slike?Det hadde ihvertfall løst dette problemet en gang for alle.
Humptihum Skrevet 26. mai 2008 #90 Skrevet 26. mai 2008 Like naturlig som å amme er det jo også å fise og rape høylydt under måltidet, og de aller færreste synes det er ok. Hvis sidemannen på kafe gjør dette, titter jeg stygt på ham fordi det er ekkelt, men jeg går ikke bort og sier noe -- det tør jeg ikke, og det er ikke en så stor sak. Det samme gjelder mammaer som blotter seg veldig mye når de ammer. Grunnen til at amming utløser diskusjon, mens fising og raping ikke gjør det, er vel at alle er enige om at fising og raping ikke er ok, mens det finnes en ganske stor gruppering av mammaer som synes at amming er noe resten av oss får tåle. Hvis man ikke vil støte noen, går man på toalettet for å fise, kveler rapen og dekker seg til når man ammer. Så er alle fornøyde. Hvis man ikke bryr seg om at andre blir støtt, gjør man akkurat det som faller en inn. Men så blir man også nødt til å tåle stygge blikk.
Lurvina Skrevet 26. mai 2008 #91 Skrevet 26. mai 2008 Hver gang offentlig amming blir diskutert, så er det alltid noen som sammenlikner det med fising og bæsjing. Rare greier :klø:
Sol79 Skrevet 26. mai 2008 #92 Skrevet 26. mai 2008 Hvorfor finnes det ikke egne ammecafèer,eller eksisterer det slike?Det hadde ihvertfall løst dette problemet en gang for alle. Det finnes, men de går ikke rundt for de ammende ønsker selv ikke å gå på kafèer der det ammes overalt....
mysan Skrevet 26. mai 2008 #93 Skrevet 26. mai 2008 Jeg synes det at vanlige mennesker finner amming ubehagelig, er et godt nok argument mot offentlig amming. Hva mer krever du? At man går i seg selv og innser at det er en selv som har et problem. Det blir litt som å ha angst for handlesentere med masse folk. Man kan ikke forvente at folk skal holde seg hjemme så du kan gå der i fred. Ubehag er ubehag, og kun en følelse, og verst for den som eier ubehaget sjøl. Jeg mener rett og slett at man skal kunne se igjennom fingrene med ting som ikke direkte skader noen, særlig når grunnen til at man ikke liker en ting kun er... tja... veit ikke hva jeg skal kalle det en gang. Amming er å mate baby, ikke noe annet, og jeg synes at dersom man altså har et problem med det fordi man selv har et vanskelig forhold til andres pupper, så er det altså en selv en bør gjøre noe med. Er det opp til deg å vurdere hvilke argumenter som er gode nok for at man skal bli tatt seriøst? JEG syns offentlig amming er ubehagelig, og det bør du respektere. Så lenge det ikke på noen måter skader deg eller ødelegger maten du skal spise, så klarer jeg faktisk ikke å respektere det. Antakelig fordi jeg selv er så flink til å analysere meg selv og rydde vekk sånt tull. Som nevnt så er det unaturlig for meg også at kvinner slenger frem puppen i hytt og pine rundt meg, men jeg har gangsyn og innlevelse nok til å skjønne at det er mitt problem, og ikke deres. Eller å bæsje! Bæsjing er helt naturlig, men vi setter oss ikke ned og driter på fortauet for det om?! Skjønner ikke helt folk som må prakke sine pupper på andre. Jeg selv blir ikke støtt av det, men ha litt forståelse for dem som IKKE liker det! MAKAN. Hver gang offentlig amming blir diskutert, så er det alltid noen som sammenlikner det med fising og bæsjing. Rare greier :klø: Ja, ref min tråd om "tom for argumenter". Det med bæsj og å sprade naken rundt i byen påpeker nettopp sånt. Det finnes, men de går ikke rundt for de ammende ønsker selv ikke å gå på kafèer der det ammes overalt.... Og du vet at de ammende ikke vil gå der pga andre ammende? Eller kan det være andre grunner? Beliggenhet, utvalg i kaffe og andre ting man får kjøpt for eksempel?
milla-mor Skrevet 26. mai 2008 #94 Skrevet 26. mai 2008 (endret) Hvorfor finnes det ikke egne ammecafèer,eller eksisterer det slike?Det hadde ihvertfall løst dette problemet en gang for alle. Dette problemet...? Jeg tror folk som synes offentlig amming er problematisk, har et par issues med seg selv, jeg, og da kan de ordne opp i dem, heller enn å prakke alle puppene de liksom "får i trynet" inn på en egen kafè. Og hadde de eksistert, hadde jeg aldri dratt dit. Det er ikke noe galt i å amme ungen sin, og jeg ville ha nektet å bli stuet vekk fra omverdenen. La oss for sikkerhets skyld lage en egen kafè for overvektige, mørkhudede, homofile, handicappede, og andre folk som får lide under stygge blikk fra tomhjernede høns. Oida, den var streng, men faen heller... Endret 26. mai 2008 av milla-mor
milla-mor Skrevet 26. mai 2008 #95 Skrevet 26. mai 2008 Bæsjing og promping, ja... Se der, da er denne tråden på samme vei som de fleste amme-tråder jeg har lest. La meg da bare legge til selve kongen av elendige sammenligninger, så slipper dere. Vet nok at det sitter en luring der ute som klør i fingrene etter å skrive det her, skjønner dere: "Ja, men da kan jo jeg bare gå rundt med pikken fremme, da! Den er jo så natuuurlig... Ingen som kan nekte meg det, når det sitter damer med hengepuppa tytende fram overalt!" *fornøyd glis* Tosken klør seg i rumpa, og raper høyt. "Høhø... Den satt". (Ja, den der pleier faktisk å komme... Guuuuri. Men bæsj og promp var nokså relevant det òg, så klart).
Gjest Screemy Skrevet 26. mai 2008 #96 Skrevet 26. mai 2008 Hva har det med saken å gjøre da? Det er vel ingen som har stilt spørsmål til funksjonen med et kvinnebryst? Jeg ønsker ikke å se andre damers pupper når jeg er på kjøpesenter, restaurant eller på stranda for den saks skyld. Å sole seg toppløs er harry! Nei, ingen har stilt spørsmålet med funksjonen med et kvinnebryst, men jeg påpeker uansett at funksjonen er å gi et spedbarn mat fra brystene. Det er jo nettopp det disse ammende mødrene gjør uansett hvor dem befinner seg, stiller sulten til et barn! Er ikke det vakkert da? Du syntes det er harry å sole seg toppløs!Hvorfor er det harry å få sol på kroppsdeler som er en naturlig del av kroppen? Er det harry å se en mann kunn ligge i badeshortsen sin å sole den bare brystkassa også? Eller er det helt greit fordi du da ikke ser på brystene til mannen som noe du forbinder med sex?
Lurvina Skrevet 26. mai 2008 #97 Skrevet 26. mai 2008 Enig Milla-mor Jeg tror at det er flere kvinner som klager på dette enn mannfolka, og har tatt meg selv i å tenke at dette har ikke blitt diskutert en gang hvis det var menn som ammet. Det er vel typisk kvinnfolkfakter å klage og kritisere hverandre, man ser jo bare i denne tråden der amming blir sammenliknet med noe ekkelt som det å sette seg ned å bæsje på gata foran andre. Jeg spurte samboeren min en gang om hva han syntes om offentlig amming, typen bare stirret rart på meg og sa: er ikke det vanlig da? Han virket veldig usikker, og hadde tatt det som en selvfølge at kvinner skal få amme, og syntes selv at det var rart at en bønsj med kvinner på et kvinnfolkforum klager over noe som vi alle er skapt for å kunne gjøre. Det verste er at han har rett, er det ikke?
Gjest Julian Skrevet 26. mai 2008 #98 Skrevet 26. mai 2008 Merkelig at det bare er damer som finner dette vemmelig! Klart det har noe med at dere tenker sex med engang og syntes det er flaut! Husker jeg så en dame amme barnet sitt engang på en cafe.Det var et kjæresteparr som satt et bord unna.Kvinnen i forholdet så stygt bort på den ammende moren og stygt bort på mannen sin med en pekefinger der hun sa at han ikke fikk lov til å se den veien! Dette handler om misunnelse, flauhet pga. bryster er noe dem forbinder med sex og sjalusi! Nå kommer det sikkert mange gjesteskribenter som skriver at dem er menn som tar avstand fra offentlig amming - men sannheten er nok at det da er kvinner som skriver!
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #99 Skrevet 26. mai 2008 Det er en grunn til at mange kvinner tar keisersnitt og velger å ikke amme: de vil ikke ødelegge skjeden/vagina og brystene!
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 26. mai 2008 #100 Skrevet 26. mai 2008 Hver gang offentlig amming blir diskutert, så er det alltid noen som sammenlikner det med fising og bæsjing. Rare greier :klø: Det ser ut til at det ofte følger naturlig med etter et fortreffelig morsmelk-måltid! amming,oppgulp,promping og bæsjing går så absolutt hånd i hånd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå