Gå til innhold

Amme på cafe?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Som ammende og bleieskiftende mor, så vil jeg påstå at dersom dere har så store problemer med dette, så er det dere som bør holde dere innenfor hjemmets fire vegger. Amming og bleieskift er en naturlig del av hverdagen, og all den tid det ikke er noen lov mot å gjøre dette offentlig, så må dere nok belage dere på å få mange bryst "trykket" opp i ansiktet. Ærlig talt, har det aldri slått dere at det er frekt å stirre?

En bæsjebleie og en pupp som det renner melk ut av er kanskje en naturlig del av hverdagen for deg, men det er ikke det for alle andre.

Det virker som en del småbarnsmødre tror at alt i verden dreier seg om barn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet
En bæsjebleie og en pupp som det renner melk ut av er kanskje en naturlig del av hverdagen for deg, men det er ikke det for alle andre.

Det virker som en del småbarnsmødre tror at alt i verden dreier seg om barn.

Pupper og bæsjebleier er helt sikkert fint og naturlig, men på steder der folk har bestilt mat og sitter å spiser?

Må si meg enig med innleggene til Jigva. Og som henne påpeke at det ikke er de som ammer diskret under et teppe eller lignende jeg har problemer med, men det finnes faktisk en del som tar (våte?) ammeinnlegg (heter det det?) slenger på bordet, slenger ut puppen og i det hele er veldig lite diskret.

Og som Jigva også påpeker, jeg har en helt annen norm for hva som er akseptabelt når jeg spiser i forhold til ellers. Om jeg har ligget ute å sola meg i bikini, så tar jeg alltid på meg mer klær før jeg spiser mat om jeg så er den eneste der. Kall meg rar, men for min del er tildekking det naturlige når man skal spise.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener at amming ikke hører hjemme i offentligheten. Jeg har flere ganger opplevd at folk som sitter på nabobordet på kafeer eller restauranter tar opp babyen og ammer, og diskuterer bleiens innhold høylytt med sidemannen som om det var den naturligste selvfølgelighet for alle i hele rommet. Det gjør meg litt provosert. Greit nok at man har fått en baby og hele ens egen verden dreier seg om den, men det er mange andre som ikke synes det er like naturlig med flagrende pupper og gulping og raping.

På Ikea nær oss har de en egen ammekrok. Dette synes jeg er greit, da kan de som må amme trekke seg litt unna mens de gjør det.

Amming er uønsket intimitet, jeg føler jeg blir påtvunget kroppene til andre kvinner.

Skrevet (endret)
Som jeg skrev i innlegget, for meg er det mer normen rundt spisebordet. Man har sjeldent bar overkropp når man sitter og spiser, hvertfall er det normen for meg og for mange andre som jeg har pratet med.

Nå trekker du argumentasjonen for langt ut på jordet, Jigva. Let opp min tråd om "Tom for argumenter?"

Det er vel en vesensforskjell på å sitte toppløs på restaurant, enten man er mann eller kvinne, og det å blotte brystet et lite øyeblikk før man legger til barnet.

Jeg har generelt ikke behov for å se alle kropper, hvorfor... tja, er ikke alle kropper som er like delikate å se på, er ikke alle kropper du har lyst til å se, og dersom normen ellers i samfunnet er at man ikke ser en kroppsdel til vanlig så skjønner jeg ikke hvorfor denne kroppsdelen skal opp når man spiser.
For å kunne se noe særlig av denne kroppsdelen når en kvinne ammer så må du faktisk aktivt se på henne. Noen vil kalle det å stirre.

Og min personlige grunn er: hvorfor skal jeg ha en pupp i ansiktet når jeg spiser og ikke kommer unna, når jeg til vanlig ikke ser alles pupper. Er få menn som sitter i bar-overkropp inne på en restaurant, og de som gjør det blir gjerne uglesett, eller bedt ta på seg t-skjorte av betjeningen (Hvertfall etter min erfaring).
Her gjentar du deg selv, og drar en uvesentlig sammenligning.

Og "hvorfor" jeg synes dette har egentlig veldig lite å si, "begrunnelsene for hvorfor" jeg ikke ønsker å glane rett i hele puppestellet på en ammende mamma er helt uviktige. Jeg er ikke ensom i verdenen om å mislike det, og jeg er heller ikke ensom i å ønske at noen (og som sagt før IKKE alle) ammende mammaer skal lære seg begrepet "å ta hensyn" og "å være diskre".

Kan ikke ikke-ammende ta hensyn ved rett og slett å se andre steder enn på henne? Det er ikke sikkert hun heller synes det er så festlig å måtte brette frem puppen på offentlig sted, men hun velger å la sin egen blyghet gå foran barnets behov. (Edit: Oops - dette ble feil. Jeg mente selvfølgelig at hun lar barnets behov gå foran sin egen blyghet).

Og når jeg spør "hvorfor" så er det fordi jeg faktisk ønsker å tvinge folk til å ta et oppgjør med sine egne "snevre ;)" fordommer. For det er dette er... Som nevnt lenger oppe - jeg også reagerer på amming, helt automatisk, men jeg nekter å la meg styre av det fordi jeg innser at det er rett og slett teit.

Det er mitt problem at jeg blir litt flau, men det er bare fordi jeg kanskje ikke er så vant med situasjonen.. Og litt barnslig i hodet også kanskje..

Du har i hvert fall selvinnsikt, og det er ingen dum ting ;)

Og du MÅ selvfølgelig stirre... Det begynner å bli skremmende klart hvem som har problemer her. Og det er IKKE mødre som gir barna sine MAT.

Må bare :klappe:

Pupper og bæsjebleier er helt sikkert fint og naturlig, men på steder der folk har bestilt mat og sitter å spiser?

Må si meg enig med innleggene til Jigva. Og som henne påpeke at det ikke er de som ammer diskret under et teppe eller lignende jeg har problemer med, men det finnes faktisk en del som tar (våte?) ammeinnlegg (heter det det?) slenger på bordet, slenger ut puppen og i det hele er veldig lite diskret.

Og som Jigva også påpeker, jeg har en helt annen norm for hva som er akseptabelt når jeg spiser i forhold til ellers. Om jeg har ligget ute å sola meg i bikini, så tar jeg alltid på meg mer klær før jeg spiser mat om jeg så er den eneste der. Kall meg rar, men for min del er tildekking det naturlige når man skal spise.

Bæsjebleier skal jeg være enig i. Det er like naturlig, men det lukter ille og det kan man gjerne slippe i en spisesituasjon. Da går det direkte utover de som sitter i nærheten, det gjør imidlertid ikke amming.

Jeg kan ikke slutte å undres: Om en dame på et bord på skrått ovenfor deg drar ut puppen, legger et vått ammeinnlegg (du må jo se ganske godt etter for å se at dette faktisk er vått på den avstanden) på bordet og så legger til babyen... Hvorfor klarer du ikke å la være å se?? Som regel er man flere sammen når man er ute og spiser. Hvorfor klarer ikke du å holde konsentrasjonen din på det mennesket du er sammen med? Eller er det sånn at man kanskje til og med gjør sin bordkavaler/venninne også oppmerksom på den ammende, slik at dette blir selve fokus en stund? I såfall er man jo ganske ond. Venninnen satt jo med ryggen til og ante fred og ingen fare, og visste ikke at det foregikk ekle saker bak ryggen hennes. Nå har man ødelagt hennes måltid også. :fnise:

Og ikke for å være ond, men... det å måtte kle på seg for å spise, selv når man er helt alene kan kanskje kategoriseres som en tvangstanke?

Men stryk den - det er en avsporing. Det var bare en tanke jeg fikk.

Endret av mysan
Skrevet
Og ikke for å være ond, men... det å måtte kle på seg for å spise, selv når man er helt alene kan kanskje kategoriseres som en tvangstanke?

Andre vil kanskje kalle det normal folkeskikk og allmenn høflighet.

Skrevet
Andre vil kanskje kalle det normal folkeskikk og allmenn høflighet.

Hvis du leser sitatet nøyere så nevner hun det å kle på seg for å spise når man er ALENE.

Skrevet (endret)
Nå trekker du argumentasjonen for langt ut på jordet, Jigva. Let opp min tråd om "Tom for argumenter?"

Det er vel en vesensforskjell på å sitte toppløs på restaurant, enten man er mann eller kvinne, og det å blotte brystet et lite øyeblikk før man legger til barnet.

Og jeg ber deg lete opp mine tidligere svar!

Jeg snakker ikke om det sekundet det tar å legge opp babyen, jeg snakker om de mødrene som tar NULL hensyn, som lar puppene henge og flappe fritt gjerne før de har løftet opp ungen fra vognen!

De som gjør det diskre har jeg da ingen problemer med.

Hjelper å lese det folk skriver før man slenger med leppa.

men nå er jeg ganske lei hele diskusjonen, er jo ikke mulig å skrive svart uten at noen sier at det er kull-svart jeg skriver.

Roten i alle mine innlegg er at det skal være gjensidig diskre adferd, mammaene skal være diskre og de rundt skal være diskre. slik tar man gjensidig hensyn til hverandre.

Endret av Jigva
Skrevet

Sorry Jigva, jeg husker nå at utgangspunktet ditt er de som flasher skikkelig. Bare glemte det i heten, og særlig fordi andre mener at amming bør foregå på do eller hjemme, uansett, fordi pupp er ekkelt, selv om man må anstrenge seg for å få et glimt.

Ellers må jeg bare få si at jeg aldri har opplevd damer som drar frem puppen før de henter opp babyen fra vogna, og lar den henge og tørke lenge etterpå.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Sorry Jigva, jeg husker nå at utgangspunktet ditt er de som flasher skikkelig. Bare glemte det i heten, og særlig fordi andre mener at amming bør foregå på do eller hjemme, uansett, fordi pupp er ekkelt, selv om man må anstrenge seg for å få et glimt.

Ellers må jeg bare få si at jeg aldri har opplevd damer som drar frem puppen før de henter opp babyen fra vogna, og lar den henge og tørke lenge etterpå.

Er det virkelig noen som har uttalt at man ikke vil se amming overhodet? Jeg synes de fleste av oss har sagt klart i fra at så lenge amming foregår litt diskret så er det helt greit.

Sikkert mange ganger jeg ikke har fått med meg at noen ammer engang, nettopp fordi de klarer å ikke trekke all oppmerksomhet til seg. '

Og nei, jeg stirrer vanligvis ikke på folk som ammer. Men du får huske på at mange cafèer og lignende sitter folk tett, og da føles det faktisk noen ganger som om jeg får slengt andres pupper oppi ansiktet når jeg spiser.

Mulig det er en tvangstanke, men jeg foretrekker vanligvis å spise med klærne på. Og når jeg er i selskap med andre så ser jeg på det som normal høflighet.

Skrevet
Hvis du leser sitatet nøyere så nevner hun det å kle på seg for å spise når man er ALENE.

Ja, er ikke det normalt?

Skrevet

Jeg skjønner hva du sier Wolfmoon, og som nevnt så reagerer jeg også på pupper i feil sammenheng, men jeg er meg selv bevisst og forteller meg selv at det er dumt, teit, lite gjennomtenkt og snevert og tenke slik, og så lar jeg det fare.

Det er så mye her i verden som er så mye mer viktig å henge seg opp i enn at mødre forer ungene sine, om enn i lite bluferdige vendinger.

Men det er meg; jeg blir aldri ferdig med å oppdra meg selv, og synes ikke man bare skal la sine første impulser styre ens tanker og handlinger. Overbærenhet er faktisk en veldig ok bil ;)

Skrevet
Jeg mener at amming ikke hører hjemme i offentligheten. Jeg har flere ganger opplevd at folk som sitter på nabobordet på kafeer eller restauranter tar opp babyen og ammer, og diskuterer bleiens innhold høylytt med sidemannen som om det var den naturligste selvfølgelighet for alle i hele rommet. Det gjør meg litt provosert. Greit nok at man har fått en baby og hele ens egen verden dreier seg om den, men det er mange andre som ikke synes det er like naturlig med flagrende pupper og gulping og raping.

Amming er uønsket intimitet, jeg føler jeg blir påtvunget kroppene til andre kvinner.

Jeg sier meg veeeeeldig enig i denne. Men jeg vil ike kaste meg inn i debatten her for jeg har veldig sterke meninger om offentlig amming, så jeg trekker meg ut igjen... :) Måtte bare si meg enig her først :)

Skrevet
Jeg sier meg veeeeeldig enig i denne. Men jeg vil ike kaste meg inn i debatten her for jeg har veldig sterke meninger om offentlig amming, så jeg trekker meg ut igjen... :) Måtte bare si meg enig her først :)

Hiv deg inn i debatten med gode argumenter for hvorfor offentlig amming er en uting da, og se om du kan komme med argumenter som går utenfor: Fordi jeg synes det er ubehagelig.

Gjest Gjest
Skrevet
Hiv deg inn i debatten med gode argumenter for hvorfor offentlig amming er en uting da, og se om du kan komme med argumenter som går utenfor: Fordi jeg synes det er ubehagelig.

Jeg synes det at vanlige mennesker finner amming ubehagelig, er et godt nok argument mot offentlig amming. Hva mer krever du?

Skrevet (endret)

Er det opp til deg å vurdere hvilke argumenter som er gode nok for at man skal bli tatt seriøst?

JEG syns offentlig amming er ubehagelig, og det bør du respektere.

Endret av Sol79
Gjest -enig-
Skrevet
Er det opp til deg å vurdere hvilke argumenter som er gode nok for at man skal bli tatt seriøst?

Godt sagt!

Gjest Menigmann
Skrevet

Poenget her er ikke at du mener detter men hvorfor. ;)

Altså om du har en reflektert holdning til hva det er som gjør at du har dette standpunktet.

Selv får jeg fred i sjelen av å se på barn som ammes av sine mødre.

Men som Mysan så påpasselig har kommentert, ser man på skal man vakte seg..

stirring er utilgivelig. Da blir man automatisk stemplet..

Sett i lys av dagens mote hvor kløft er moteriktigt, (jo mer dess bedre)

push up bh`er med eller uten innlegg, løfter puppene opp og frem for virkelig å vise hvor kvinnelige man er.

Men for all del det er antydningens kunst som gjelder, skulle hele brystet vises

vekker det anstøt og harme.

Altså i 2008 tåler vi fotrsatt ikke å se en naken pupp... Ubegripelig !?

Skrevet

Det er jeg ikke intressert i å gå mer inn på... men jeg syns det er ubehagelig..

Skrevet
Poenget her er ikke at du mener detter men hvorfor. ;)

Altså om du har en reflektert holdning til hva det er som gjør at du har dette standpunktet.

Jeg har skrevet hvorfor før i denne tråden, og min mening blir ikke respektert.

Jeg syns det er ubehagelig, ikke bare med flagrende pupper, men også med babyer som skriker, raper, gulper og bæsjer på spisesteder.

Jeg antar at det ikke går under en reflektert holdning etter ditt syn, men vær såpass voksen at du respekterer andres mening.

Gjest Gjest
Skrevet

Dere som synes det er ekkelt om jeg ammer på café: vil dere foretrekke at jeg lot ungen hylskrike mens jeg spiste opp maten min, helt til jeg betalte og gikk?

Jigva: grunnen til at du ser flest indiskrete damer som ammer, er nok at de fleste er så diskrete at du slett ikke legger merke til det. Ammer man diskret, så ser det som regel ut som om man sitter og holder en sovende baby. ;)

Ammerom var det dårlig med mens jeg ammet, og dassen er uaktuell. Dessuten er det ikke særlig kult å få maten servert to minutter før ungen begynner å skrike etter pupp hvis man er nødt til å stikke for å amme i en halvtime og ender opp med å må hive i seg kald mat etter at de andre har spist ferdig og trommer med fingrene fordi de vil betale og gå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...