Gå til innhold

Låne bunad


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har ikke bunad selv, men min svigermor som selv skal jobbe i morgen spurte om jeg ville låne hennes. Låner man andre bundad, eller er det et altfor personlig plagg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lottemor

jeg låner ikke bort minn bunad til gud og en hver mann...

Så ut i fra mitt stå sted så bör du ta det so ert komplimang at hu stoler så pass på deg at du får låne den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så lenge det er en jeg kjenner godt og stoler på ville jeg ha lånt bort min bunad.

Synes ikke det er et "personlig" plagg, men det er et veldig kostbart plagg som bør bli tatt vare på.

Hvis din svigermor ønsker at du låner den, synes jeg du kan gjøre det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.mai låner jeg mammas bunad. Neste helg skal min tante låne den for å ha den på seg i barndåp. Jeg har tidligere ( når jeg var tynnere ) lånt bunad fra en av mine tanter. I vår slekt er det helt naturlig å låne bort bunaden, spesielt om man skal i en dåp/konfirmasjon/bryllup i en annen del av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Jeg har ingen jeg kan låne vekk bunaden min til, sånn sett, men jeg ville nok hatt litt problemer med å låne den vekk. Den er tross alt sydd etter mine mål, jeg har valgt alt selv på den og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er absolutt et kompliment! Har du lyst til å låne den, så si ja! Det er veldig koselig å ha på seg bunad på 17. mai!

Jeg tror jeg ville ha hatt litt problemer med å låne bort bunaden min. Ikke fordi det er så personlig plagg, men fordi jeg hadde vært redd for at den skulle få flekker, bli ødelagt, miste søljer ol når en annen lånte den. Akkurat som jeg ville hatt problemer med å låne bort et hvilket som helst annet plagg til flere tusen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, jeg ser det på samme måte som andre her. Det er ikke det at det er et "personlig plagg", men det at den jo er KJEMPEDYR. Det er snakk om verdier for flere titusener av kroner, og det er det mest verdifulle jeg eier. I tillegg til den personlige verdien av et plagg jeg fikk til konf'en, brodert av mamma, selvsagt betyr den mye for meg.

Derfor ville jeg vært redd for å låne den bort (og redd for å låne av noen)dessuten er den sydd til å passe min kropp, og helt ærlig, ingen i slekta mi passer inn i den. Så enkelt er det med den saken.

Men jeg vet at låning av bunader var meget utbredd i slekta i forrige generasjon (min mor og hennes søstre fikk bunad i voksen alder, så de lånte av hverandre etterhvert som de fikk, når de skulle døpe barn. Men mamma klarte å få rødbeter på skjorta hun hadde lånt. Hormonene hopper, tårene satt løst, selvsagt. Vel, etter masse dypping i klorin, og et hav av tårer senere, så ble den faktisk hvit igjen. Men nok til å skremme meg fra å låne noe så verdifullt....)

Men, om du vil låne den, og den passer, så ta mot tilbudet, bunad er et festplagg, det er flott, og bør brukes når man har muligheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Om jeg ikke skal bruke den selv, så låner jeg den gjerne bort. Har selv lånt min tantes samekofte, og jeg vet av erfaring at man er forsiktig med kostbare ting man låner av andre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iselin

Heldig du som har et slikt forhold til din svigermor! Jeg ville satt stor pris på et slikt tilbud selv, samtidig som jeg ville vært livredd for å søle på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også du kan det... eller kunne det da... for nå er vel dagen over.

Oog i alle fall så sant det er "riktig bunad" for deg.

Altså at du har tilknytning til stedet som bunaden kommer fra.

Noe av det teiteste jeg vet er pene Oslo-fruer i telemarks-bunad når de ikke har snev av tilknytning til Telemark.

Jeg bor i Oslo og bærer min Sunnmørsbunad med stolthet på 17. mai.

Både fordi den er flott og fordi den signaliserer hvor jeg har min tilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg ville ikke hatt noen problemer med å låne bort bunaden min hvis det var til en person jeg kunne stole på og som forstod hvor verdifull den var/er. Men det er sydd etter mine mål og meg bekjent passer den ikke til noen i min bekjentskapskrets.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...