Gå til innhold

Hvis man stryker på en bachelorutdanning


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Ja, tittelen sier sitt... Hvordan påvirker dette lønna i en ny jobb? Uten vitnemål - ingen ekstra lønn pga utdanning? Eller vil de 2 første årene telle, og gi uttelling? Eller vil jeg stille likt som en som bare har videregående, mht lønn?

Det er ikke snakk om f eks sykepleier her, for da ville jeg vel ikke fått jobb med stryk/ingen vitnemål... Men en helt annen jobb enn utdanningen tilsier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*

De fleste som stryker i et av emnene eller på selve bacheloroppg vil ta opp faget, blir litt bortkastet å studere tre år og ikke ta opp det du stryker i?

Slik du legger frem problemstillingen din virker det som du kanskje ikke helt har satt deg inn i hvordan en bachelorudanning er bygget opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest akademiker

Er litt lei av folk som snakker om "bacheloroppgaven" sin... på universitetet finnes det ikke noe sånn som en bacheloroppgave - en oppgave som kan sidestilles med en masteroppgave...

I løpet av et 3 år langt bachelorstudium må du ta en rekke studiepoeng, noen av disse er obligatoriske og noen er frie. Av de obligatoriske må du, på UiB i alle fall, skrive minst en 15poengs oppgave som blir sett på som din fordypningsoppgave... å stryke på denne er like dumt som å stryke på obligatoriske fag på grunnfagsnivå...

hvis du stryker på eksamener og ikke tar dem opp igjen blir det problemer med lånekassen + du må jo forklare for arbeidsgiver hvorfor du bare har mange enkelt fag, og ikke en grad----

men altså, det er ikke noe stort og skrive en bacheloroppgave....den er bare en vanlig eksamen.....det virker av og til som om folk prøver å få bacheloroppgaven til å høres ut som et stort forskningsprosjekt... du kan ikke kalle deg akademiker før du har en masteroppgave, og til og med denne er egentlig bare en "svenneprøve" ikke et stort selvstendig forskningsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er litt lei av folk som snakker om "bacheloroppgaven" sin... på universitetet finnes det ikke noe sånn som en bacheloroppgave - en oppgave som kan sidestilles med en masteroppgave...

I løpet av et 3 år langt bachelorstudium må du ta en rekke studiepoeng, noen av disse er obligatoriske og noen er frie. Av de obligatoriske må du, på UiB i alle fall, skrive minst en 15poengs oppgave som blir sett på som din fordypningsoppgave... å stryke på denne er like dumt som å stryke på obligatoriske fag på grunnfagsnivå...

hvis du stryker på eksamener og ikke tar dem opp igjen blir det problemer med lånekassen + du må jo forklare for arbeidsgiver hvorfor du bare har mange enkelt fag, og ikke en grad----

men altså, det er ikke noe stort og skrive en bacheloroppgave....den er bare en vanlig eksamen.....det virker av og til som om folk prøver å få bacheloroppgaven til å høres ut som et stort forskningsprosjekt... du kan ikke kalle deg akademiker før du har en masteroppgave, og til og med denne er egentlig bare en "svenneprøve" ikke et stort selvstendig forskningsprosjekt

1. DU er den eneste som henger deg opp i bacheloroppgave her.

2. På UiB må man slettes ikke skrive bacheloroppgave. Jeg fullfører en bachelor i dag (wuhu!) uten bacheloroppgave. Enkelte grader krever bare en spesialisering med relevante fag.

Jeg elsker bedrevitere som ikke vet nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok bachelor i revisjon, skrev vi en obligatorisk kandidatoppgave som utgjorde 2 vekttall - altså akkurat som en vanlig eksamen.

Jeg har aldri hørt at noen har gjort noe nummer ut av dette før gjesten over her, men jeg antar at vedkommende er av de som syns det er prestisje å utdanne seg til lærer ved å gå 14 år på universitetet..

TS: Hvorfor ikke bare konte de eksamnene du eventuelt stryker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
1. DU er den eneste som henger deg opp i bacheloroppgave her.

2. På UiB må man slettes ikke skrive bacheloroppgave. Jeg fullfører en bachelor i dag (wuhu!) uten bacheloroppgave. Enkelte grader krever bare en spesialisering med relevante fag.

Jeg elsker bedrevitere som ikke vet nok!

Legger til et punkt tre på lista de jeg:

Ikke alle bachelorgrader inneholder frie studiepoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Legger til et punkt tre på lista de jeg:

Ikke alle bachelorgrader inneholder frie studiepoeng.

Legger til enda en ting på listen;

På høyskoler må man faktisk skrive en bacheloroppgave, der du skal vise at du faktisk har lært noe de siste tre årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tok bachelor skrev jeg en bacheloroppgave på 25 studiepoeng der vi skulle knytte inn pensum fra tidligere fag. Dette var høgskole da. De kalte det bachelor oppgave, så det gjør jeg også.

Hadde jeg strøket, ville jeg først klaget, og hvis jeg ikke står på klagen, gått opp igjen.

Anonym poster: 273d276ab3a7de93fffde84fc868aa28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bacheloroppgave er en bacheloroppgave. Sikkert ikke nødvendig for alle bachelorgrader, men iallefall for min (ingeniør). Den er på 10 studiepoeng her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Er litt lei av folk som snakker om "bacheloroppgaven" sin... på universitetet finnes det ikke noe sånn som en bacheloroppgave - en oppgave som kan sidestilles med en masteroppgave...

Det er da ingen som sier at bacheloroppgave sidestilles med masteroppgave. Og på Universitetet i Tromsø finnes det noe sånn som en bacheloroppgave, fordi enkelte kurs heter faktisk *trommevirvel*; Bacheloroppgave i "sett inn studie".

Vårt bacheloroppgavekurs var oppvarming til mastergraden. Vi valgte selv tema/emne og problemstilling. Hentet inn data/litteratur og analyserte/diskuterte i henhold til problemstillingen. Et mini-mini-forskningsprosjekt.

Endret av Cervix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare prøve å bestå? :klo: Ellers har du kastet bort 2/3 år og du vil trolig ikke stille sterk når det gjelder arbeidsmarkedet. Det fremstår ikke akkurat bra på din CV at du ikke har fullført din bachelor.....

Anonym poster: a095368fface7d8787e07d087a20afc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ikke kalle deg akademiker før du har en masteroppgave, og til og med denne er egentlig bare en "svenneprøve" ikke et stort selvstendig forskningsprosjekt

Pøh, "svenneprøven" er PhD-grad.

Anonym poster: 737a7cbc0d9cfc7a0a87ea3fb2707927

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Til TS:

Det er ikke slik at man stryker på en hel utdanning, men ett (eller flere) kurs - selv om man jo praktisk sett ikke får en bachelor.

Og det kan ha innvirkning på lønnsnivå. Nå er det slik at ulike stillinger opererer med minimums-lønnstrinn og maksimums-lønnsstrinn. Blir du ansatt i en stilling vil du da, uten noen grad, automatisk få det minste lønnstrinnet stillingen har. Har du relevant erfaring, vil dette selvfølgelig spille inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil ikke få et vitnemål, men du vil få en karakterutskrift og vil kunne delta på sermonien på lik linje med alle andre.

( Og den vil ligge i en konvolutt, slik at ingen kan se at du ikke har fått et vitnemål )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har forhåpentligvis fullført utdannelsen i løpet av de fem årene siden tråden ble startet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...