Gå til innhold

Oslodrakt eller Jubileumsdrakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville helt klart valgt jubileumsdrakten. Synes de er utrolig flotte og man får de i mange forskjellige varianter.

Det jeg virkelig ikke liker med oslo drakten er den gråblå blusen, synes ikke den er fin, hadde vært så mye finere med hvit bluse, men det er ingen mulighet.

Skrevet

Helt klart jubileumsdrakten, ønsker meg den veldig selv. Den gamle Oslodrakten synes jeg ikke er så fin, den er liksom så blass, og akkurat som momo liker jeg ikke fargen på skjorten. Hadde den nå bare vært hvit, så hadde det gått an.

Gjest Gjest
Skrevet

Oslodrakten har til opplysning blitt Oslobunaden. Ting går fremover i verden.

Skrevet

Jeg hadde gått for jubileumsdrakten, mange fine varianter! Jeg syns ikke oslobunaden er så pen.

Skrevet

Jeg ville valgt jubileumsdrakten.

Skrevet (endret)

Jeg ville valgt oslodrakten/-bunaden.

Jeg har ikke sansen for fantasidrakter, og synes oslodrakten hørtes flott ut. Den har elementer fra Oslo som markablomster og St. Hallvard på vesken. Jeg ville gått for den!

Endret av Grønt blad
  • Liker 2
Skrevet

Jubileumsdrakten har da like mye elementer fra Oslo den, og er ikke noe mer eller mindre "fantasi" enn den gamle Oslodrakten. St Hallvard er selvsagt også med.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes ikke Oslodrakten er pen. Rett og slett ;) - Blass, kjedelig, og man forsvinner i mengden. Jubileumsdrakten er derimot lekker!!! Hadde jeg ikke allerede hatt en annen bunad hadde jeg ønsket meg den.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg ville ikke hatt en bunad jeg syns var direkte stygg. Noe jeg dessverre syns Oslo-bunaden er. Derfor ville jeg valgt Jubileumsdrakten. Eller en bunad fra der foreldre eller besteforeldre kommer fra, om de er utenbys fra.

Skrevet
Jubileumsdrakten har da like mye elementer fra Oslo den, og er ikke noe mer eller mindre "fantasi" enn den gamle Oslodrakten. St Hallvard er selvsagt også med.

Jeg har bare sett drakten på bilder, og har ikke fått med meg alle detaljene. men det høres ut som den har de "viktige" elementene. Skal se nærmere på den ja!

Jeg synes ikke Oslodrakten er pen. Rett og slett ;) - Blass, kjedelig, og man forsvinner i mengden. Jubileumsdrakten er derimot lekker!!! Hadde jeg ikke allerede hatt en annen bunad hadde jeg ønsket meg den.

oslodrakten forsvinner ikke i mengden her hvor jeg bor! Det er derfor jeg har blitt så veldig oppsatt på bunad nå, fordi jeg ikke bor "hjemme" lenger.

Jeg ville ikke hatt en bunad jeg syns var direkte stygg. Noe jeg dessverre syns Oslo-bunaden er. Derfor ville jeg valgt Jubileumsdrakten. Eller en bunad fra der foreldre eller besteforeldre kommer fra, om de er utenbys fra.

Foreldrene mine er fra oslo. besteforeldre er fra Oslo og Sogn. Sognebunaden liker jeg ikke så veldig. Dessuten har jeg aner fra Småland, men ærlig talt; Kan ikke se meg selv i en Svensk Folkdrakt! :ler:

Har du sett Akerdrakten? Den er laget med basis i stoff og plagg fra forskjellige gårder i Oslo.

http://www.museumshandverkerne.no/akerdrakten.html

Denne skal jeg titte på! Takk for tips!

Alt i alt ser det ut som flesteparten ville valgt Jubileumsdrakten. Da drar jeg og prøver den!

Skrevet

Henger meg på at jubileumsdrakten er finest! :) Men i motsetning til momo at den gråblå blusen var veldig fin! Akerdrakten må jeg innrømme at jeg synes er utrolig kjedelig...

Skrevet

Søsteren min har Oslobunaden og hun kler den veldig godt. Jeg har ikke noe lyst på den selv likevel, så jeg sparer for harde livet til jubileumsdrakta nå. Skal ha med sjal. Jakka er så dyr at den får jeg kjøpe senere tror jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Søsteren min har Oslobunaden og hun kler den veldig godt. Jeg har ikke noe lyst på den selv likevel, så jeg sparer for harde livet til jubileumsdrakta nå. Skal ha med sjal. Jakka er så dyr at den får jeg kjøpe senere tror jeg.

Synes Oslodrakten er fin jeg da :)

Er det slik at alle med tilknyttning til Oslo kan bruke den? Hva med de som har foreldre fra utlandet, men er født og oppvokst i Oslo? Er det greit for dem også, eller ville det bli rart?

Annonse
Skrevet

Jeg synes også den er fin :Nikke: men foretrekker jubileumsdrakta.

Jeg synes du kan ha den hvis du føler du er fra Oslo, men jeg er ikke like streng som bunadspolitiet da ;)

Skrevet (endret)

Jeg har jubileumsdrakten og er super fornøyd med den. Får alltid mange komplimenter for den også, og alltid er det noen som spør hvor fra og hva den egentlig er.

Endret av LilleMy
Skrevet

Hvilken farge har du på forkle?

Skrevet

Jeg har "gull" skjorte og "gull" forkle.

Gjest Gjest_Lolle_*
Skrevet

Eva Lie har andre fantasidrakter som jeg syns er mye finere enn begge disse to..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...