Gjest antigartner Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Jeg har lest ganske mange spørsmål herinne, som et enkelt søk på en boliglånskalkulator lett kunne besvart, av typen: "Hvor mye må en betale i mnd med et lån på .... kr?" Det jeg reagerer på er at mange svarer i retning av "Med en nedbetalingstid på 25/30 år blir det ..." Er det virkelig vanlig å ha 25 eller 30 års nedbetalingstid på boliglån? Hvor lang nedbetalingstid har du? Vi valgte 15 år. (Har gjennomsnittlige inntekter og et gjennomsnittlig hus som ikke ligger i Oslo.)
Amalie_85 Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Vi har valgt 30 år nå som økonomien er litt stram, men håper på at når jeg får fast jobb så går vi ned til kanskje 20 ¨år
murray Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Jeg har boliglån alene og nedbetalingstid på 25 år. 24 to go
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 De fleste jeg kjenner har 20 års nedbetalingstid. Vet også om noen som har 30 års nedbetalingstid. Har lest i avisen om noen som hadde 50 års nedbetalingstid, med 10? års avdragsfrihet.
Rosalie Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 Vi har 30 års nedbetalingstid. Ser ingen poeng i å bli ferdig tidlig - da må vi jo betale formueskatt...
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Bankene vi snakket med hadde 25 år som utgangspunkt. Vi endte opp med 30 år og betaler 4600 kr pr måned. Da har vi meget romslig økønomi til alt annet vi har lyst til. Er enig med Wadjet, hva er vitsen med å forte seg slik at man må betale formueskatt. (ikke at huset vårt er verdt så mye da )
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #7 Skrevet 24. mai 2008 Har forstått at både 20 og 30 år er vanlig. Selv valgte jeg 15 år for å ha en trygghet dersom jeg skulle bli syk/arbeidsledig mm. Da kunne jeg utvide nedbetalingstiden på lånet mitt. Nå er jeg heldig og er kvitt det om 2 måneder.
Titta Skrevet 24. mai 2008 #8 Skrevet 24. mai 2008 Sambo og jeg har delt lånet i to og betjener hver vår del. Jeg har 20 år og han 25.
Gjest antigartner Skrevet 24. mai 2008 #9 Skrevet 24. mai 2008 Har forstått at både 20 og 30 år er vanlig. Selv valgte jeg 15 år for å ha en trygghet dersom jeg skulle bli syk/arbeidsledig mm. Da kunne jeg utvide nedbetalingstiden på lånet mitt. Nå er jeg heldig og er kvitt det om 2 måneder. Det var slik vi tenkte også. Dessuten vil jeg egentlig heller betale formuesskatt enn unødig mange år med renter til banken. I tillegg ser vi på muligheten for å ha råd til å kjøpe oss hytte, og da er det kjekt å ikke ha så mye igjen på boliglånet.
Sol79 Skrevet 24. mai 2008 #10 Skrevet 24. mai 2008 Vi har 30 års nedbetalingstid. Ser ingen poeng i å bli ferdig tidlig - da må vi jo betale formueskatt... Har du gjort deg et regnestykke på formueskatt vs. renter...?
Lourdes Skrevet 24. mai 2008 #11 Skrevet 24. mai 2008 Tror nok at snittet ligger på ca. 25 år. De aller fleste unge velger 30 år. De litt mer "voksne" med mer etablert økonomi velger 15-20 år. De har da gjerne ikke like store lån heller.. Personlig synes jeg det er greit å få betalt ned litt for å bygge opp egenkapital i boligen. Nå begynner det å bli veldig god sikkerhet på lånet og jeg skal vurdere å refinansiere det. Renta har gått opp mye og jeg merker godt at de faste utgiftene tar en større del av lønna. Det er ikke like lett å spare utenom ved nedbetaling på lån. Man skal jo leve litt også. Inflasjonen spiser jo opp sin del av lånet det også. ;-) Husk at i f.eks. 1983 var et lån på kr 500.000 MYE. Hva er vel det i dag?
LilleKylling Skrevet 24. mai 2008 #12 Skrevet 24. mai 2008 Vi har 20 år. Det er jo greit å ha noe å gå på hvis renta skulle stige såpass mye at vi får problemer. Nå tror jeg ikke det skjer da, men man vet jo aldri. Det kan jo også hende at vi kommer til å låne mer etterhvert til fks garasje eller hytte. Formueskatt er vel ikke på nærheten så mye som det man betaler i renter???? :klø:
RedFox81 Skrevet 24. mai 2008 #13 Skrevet 24. mai 2008 Vi har 25 år nå, men regner med at vi går ned i nedbetalingstid etter noen år, når lønnene går opp. Vi er begge nå nyutdannete og så vidt begynte å jobbe.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #14 Skrevet 24. mai 2008 Har du gjort deg et regnestykke på formueskatt vs. renter...? Dette måtte vel være en spøk?
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 24. mai 2008 #15 Skrevet 24. mai 2008 Vi fikk beskjed fra banken om at 25år var vanlig. Foreløpig har vi det, men betaler inn en del ekstra hver måned som håper på å bli ferdig en stund før den tid. Vi er begge studenter med jobber utenom, og har en greit leilighet i en by.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2008 #16 Skrevet 25. mai 2008 Vi har 25+1 (dvs et år avdragsfrihet) på et 100% lån på 1.7 mill. Da betaler vi 10.700 kroner måneden. Kortere nedbetaling betyr mer ut i måneden, og det gidder vi ikke. Akkurat nå prioriterer vi heller å bruke de ekstra kronene vi har til å fylle opp BSU-ene våre.
Sol79 Skrevet 25. mai 2008 #17 Skrevet 25. mai 2008 Dette måtte vel være en spøk? Nei, det var det ikke. Renter på et banklån på 1 mill er kanskje 60 000 i året. Formueskatten av ligningsverdien utgjør kanskje noen få tusenlapper. Det sier seg vel i grunn selv?
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2008 #18 Skrevet 25. mai 2008 Har 30 års nedbetalingstid, lån på litt over 1 mill. Betaler snaut 7000 kroner i mnd, samt fellesutgifter til borettslaget på snaut 3000. Da har jeg noen kroner igjen hver måned, og kan fylle BSU etc. Hadde jo vært MYE gunstigere å vært to da, kunne betalt raskere ned da, men er man alene får man gjøre det beste ut av det
thumbalina Skrevet 2. juni 2008 #19 Skrevet 2. juni 2008 Vi har lånet på 19 år... og regnet på det med både 25 og 30 år... men saken er det at det er omtrent ikke forskjell i mnd beløpet på 25 og 30 år.... var et par hundre bare..... eneste forskjellen var at avdragsbeløpet var mindre.... og rentene ble desto større andel totalt sett... vi valgte så lavt mulig antall år, for å bli fortest mulig ferdige.. og dermed kanskje ha råd til ny bil om et par år, eller hytte om 10 år feks.. og vi har muligheten til å endre det til 25 år dersom noe uforutsett skulle skje økonomisk sett..
Gjest hette Skrevet 6. juni 2008 #20 Skrevet 6. juni 2008 Nei, det var det ikke. Renter på et banklån på 1 mill er kanskje 60 000 i året. Formueskatten av ligningsverdien utgjør kanskje noen få tusenlapper. Det sier seg vel i grunn selv? Sier meg enig med Sol79. Å ha lån lenger enn man behøver er så avgjort ikke et pluss for egen økonomi. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan ha motforestillinger til å betale ubetydelig med formueskatt til fellesskapet, som er så sterke at det fremstår som forlokkende å betale langt mer til en privat finansinstitusjon. Jeg er riktig nok rød, men når det kommer til røde tall, foretrekker jeg dem så små som mulig :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå