Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan det fungerer å være forfatter? Må man ha en utdannelse eller er det bare å skrive og så levere det inn til noen (i såfall hvordan)?

Hvor mye tjener dem? Hvis en forfatter selger for eks. 1 millon eksemplarer av ei bok til 200, vil forfatteren da bli rik eller tar forlaget mesteparten av pengene og gir forfatteren vanlig lønn som folk flest får? Eller får de så og så mye prosent?

Og finnes det i det hele tatt noen norske forfattere som er rik?

Og er J.K.Rowling et veldig stort untak når det gjelder hva forfattere tjener? Hun er jo milliarder. Var Astrid Lingren millionær?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du trenger ikke å ha en utdannelse. Skriv ei bok, send manuset til et forlag. Sier de nei, send manuset til et annet forlag. Kanskje får du gitt ut boka, kanskje ikke. Dersom man bare svært gjerne vil gi ut ei profft utseende bok uten å tjene penger på det kan man få den trykket i et mindre opplag på egen regning også, men da står du jo i fare for å gå i tap.

Anne B. Ragde tjener visst veldig godt, har jeg hørt. Snakker om millioner. Og Unni Lindell. I Norge er det nok bare de store bestselgerne som klarer å leve av å være forfatter uten et annet yrke ved siden av.

Hvis man tjener svært lite som kunstner kan man dessuten søke kunstnerstipend fra staten.

Gjest Gjest
Skrevet

Det vanlige er at forfatteren får en prosentsats av utsalgspris, såkalt royalty. Jeg husker ikke helt hva den er på, men kanskje 15 %. Å si at forlagene tar hele gevinsten er likevel ikke riktig. De fleste bøker selges gjennom bokhandlere, og disse har avtaler med forlagene om rabattsatser, gjerne rundt 40 %. Så da er det kanskje igjen 40 % av utsalgspris som skal gå til å dekke konsulenter, redaktørlønn, trykke- og produksjonskostnader, korrekturrunder, omslag, markedsføring, interne kostnader, osv. I noen tilfeller må forlaget selge nesten hele opplaget av en bok for i å komme i pluss. Storselgere er selvsagt mer innbringene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...