Gjest Snart hundeeier for første gang Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Jeg og samboer skal få oss en liten blandings valp neste uke Jeg har bare erfaring med katter men ikke med hunder. Dette er en omplasseringsvalp som ble funnet bak en søppelkasse Den er 8 uker gammel nå. Dette er en blanding av scæfer og buhund eller harehund De vet ikke hva det er blanding av. Jeg jobber bare 2 ganger i uken og samboer har en jobb som gjør at hunden kan være med han på jobben når jeg jobber. Vi skal ta den til oss, men hva må jeg huske på...dvs. hva må jeg vite og hva trenger jeg til hunden?
Gjest stygeulven Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 vel... dere skal få valp nå... er det ikke en ide å tenke på dette FØR dere tar til dere hunden??? i GOD tid altså! du har ikke erfaring med hund... har din sambo det? har dere råd til å ha hund? har dere kjøpt inn leker, tepper, liggeplass, mat, bur, skåler, bånd osv osv
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Inne på canis.no kan du få mye nyttig info, eller spør på det forumet der Lykke til
Gjest Screemy Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 (endret) Ja, meld deg inn i et hundeforum slik som vedkomne over her skriver Så kjempeflott at du og din samboer tar til dere en hund som er blitt forlatt på denne måten! Ja, den var jo veldig liten da og stygt av den tidligere eieren å sette den fra seg ved en søppelkasse! Stakkars liten! Jeg har kun katter og fisker i akvarium selv, men kan prøve å svare så godt jeg kan. (merkelig at ingen andre har svart, bortsett fra en nå da) Hundebånd, matskåler/vannskåler, refleksvest, børster, klosaks, fraktebur evt. innebur, kosedyr, mat selvsagt Jeg har ikke noen peiling på hundehold, men blir glad av å lese at noen tar seg til en omplaseringshund Håper andre erfarne hundeeiere kan svare deg bedre enn meg! Endret 23. mai 2008 av Screemy
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 Ta med valpen til dyrlege for sjekk, vaksine, ormekur, høre hva fór du skal bruke til din hund bla. Det er greit og forsikre hunden med en gang, feks Agria.no eller du kan sjekke om din forsikring dekker det også Jeg ventet altfor lenge med det, og måtte betale i dyre dommer når min fikk forstoppelse etter å ha slukt et bananskrell helt.. Sjekk opp om det er valpekurs der du bor, det er veldig bra og få med seg! Ellers ville jeg ha kjøpt inn mye dopapir(blir uhell i starten), litt gode halvmyke tyggeleker(greit og bruke som "bytte" når valpen angriper skoene, ledninger osv ), sele(skifte på å bruke det og halsbånd!!) ellers en god seng, og noen gode bøker om valp og hundehold! Vær forberedt på at det blir mye arbeid fremover, men det er verdt det!! Ja, og kloklipper må du kjøpe! Begynn den treningen med en gang, og hold det vedlike slik at hunden ikke blir livredd for å klippe klør.. 1-2 ganger i uken, og bruk god biter samtidig for å rose hunden og gjøre det til en positiv opplevelse Nå er jo hunden valp, liten og redd, så gi den masse kos og kjærlighet IKKE vær hardhendt noen gang, ikke at jeg tror du kommer til å være det, men så er det sagt iallefall Å sette hunden på plass fysisk fører ikke til noe godt, utenom at du får en usikker og redd hund. begynn dotrening med en gang, da alltid etter hunden har sovet, spist, lekt Hvis uhellet først skjer inne, så ikke kjeft på hunden men ta den med ut, og ros den når den tisser/bæsjer ute. Når hunden må bæsje, går den ofte rundt i ring og snuser i bakken. Hvis hunden tisser inne, kan du løfte den opp og ta halen mellom bena dens og bære den ut. Den tisser ikke på deg da IKKE la valpen gå i trappene de første månedene pga av mykt skjelett og svak muskelatur. Bær den opp og ned trappene, og etter et par måneder kan du begynne med å trene på og gå opp trapper. Ha alltid på halsbånd når hunden skal lære og gå ned trapper, i tilfelle den sklir og ramler fremover. Ellers anbefaler jeg også canisforumet OG nettbutikken der. Har kjøpt mangen gode bøker der Valpen går igjennom mangen faser de første to årene, greit og lese om de fortest mulig, så vet dere hva som venter dere og hva dere kan gjøre da. Ellers får dere smøre dere med masse tålmodighet og masse kjærleik Lykke til!:D
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Anbefaler å skaffe dere noen gode bøker om hundehold. Der finner du tips om alt du måtte lure på. Er så mye, vanskelig å skrive alt i et innlegg her.
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 Kjøp et par bøker om hunde adferd og oppdragelse og sett dere inni disse snarest. Ellers vil jeg også anbefale hundeforum, en tur til dyrlegen, og etter hvert valpekurs. Kanskje de som omplasserer valpen også kan gi dere en innføring og svare på spørsmålene deres etterhvert som de dukker opp? Lykke til! Hund er det kosligste som finnes.
Gjest Trådstarter (ts) Skrevet 24. mai 2008 #8 Skrevet 24. mai 2008 Tuuuusen takk for kjempebra råd alle sammen:-) Spesiel takk til deg Hanne som tok deg tid til å skrive så mye Jeg følger alle gode råd, og jeg skal gå på "valpekurs" Tenk at jeg skal få en hund snart Jeg gleder meg masse til å gi den kjærlighet, omtanke og oppdragelse! Jeg kommer sikkert til å legge ut bilder av den når jeg får den! Har sittet i hele dag å lest om hunder+meldt meg inn på hundeforum. Gleder meg masse, masse, masse Jeg skal gjøre alt for at den skal få det fint og at den skal bli lydig og glad Tror dere at det går bra med hund og 3 katter?
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #9 Skrevet 24. mai 2008 Så heldig hunden er som kommer til deg!! Det er fantastisk å ha hund, du har all grunn til å glede deg!
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 24. mai 2008 #10 Skrevet 24. mai 2008 Den er heldig som får komme til dere!:D Nå er jo de første 8 ukene veldig viktige i valpens liv, vet du noe om den ble tatt fra moren tidligere enn det? Hvis du skal på valpekurs, kan det kanskje være viktig å fortelle instruktøren om det isåfall. Ang katter har jeg ikke erfaring, men har lest mye positivt iallefall Skriv et innlegg på canis og hør du, der er det mangen med hund og katt i sammen Gled deg til en super tid!! Og ta masse bilder!!:D Hvis du er på canis, må du søke etter ~xitra~ og sende PM med link til bilder Hjemmeside for dyrene dine e jo også kjekt og ha
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #11 Skrevet 24. mai 2008 Den er heldig som får komme til dere!:D Nå er jo de første 8 ukene veldig viktige i valpens liv, vet du noe om den ble tatt fra moren tidligere enn det? Hvis du skal på valpekurs, kan det kanskje være viktig å fortelle instruktøren om det isåfall. Ang katter har jeg ikke erfaring, men har lest mye positivt iallefall Skriv et innlegg på canis og hør du, der er det mangen med hund og katt i sammen Gled deg til en super tid!! Og ta masse bilder!!:D Hvis du er på canis, må du søke etter ~xitra~ og sende PM med link til bilder Hjemmeside for dyrene dine e jo også kjekt og ha Bildet at ~xitra~ på bryggen er kjempe fint
Gjest Trådstarter (ts) Skrevet 24. mai 2008 #12 Skrevet 24. mai 2008 Så heldig hunden er som kommer til deg!! Det er fantastisk å ha hund, du har all grunn til å glede deg! Tusen takk for det du Du skjønner at jeg vil bare være god og snill mot hunden. Jeg gleder meg masse til å gi den det den trenger og fortjener Jeg gleder meg veldig til å bli "mamma" til hunden Den er heldig som får komme til dere!:D Nå er jo de første 8 ukene veldig viktige i valpens liv, vet du noe om den ble tatt fra moren tidligere enn det? Hvis du skal på valpekurs, kan det kanskje være viktig å fortelle instruktøren om det isåfall. Ang katter har jeg ikke erfaring, men har lest mye positivt iallefall Skriv et innlegg på canis og hør du, der er det mangen med hund og katt i sammen Gled deg til en super tid!! Og ta masse bilder!!:D Hvis du er på canis, må du søke etter ~xitra~ og sende PM med link til bilder Hjemmeside for dyrene dine e jo også kjekt og ha Takk for det Hanne:) Ja, jeg kommer til å gi hunden ALT den trenger - gleder meg så utrolig mye! De på omplaseringen vet ike så mye om hunden.Den ble funnet bak en søppelkasse så de aner ike så mye om hunden (min :rødme: ) de heller. Stakkars valp Men jeg og samboer skal gi den masse omsorg og kjærlighet.Jeg bare gleder meg til det! Jeg har lagret canis.no på mine favoritter og jeg skal i tilegg lete deg opp! Gjett om jeg skal legge ut bilder av hunden vår:) Vi skal foresten kalle den for Ruggen
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 24. mai 2008 #13 Skrevet 24. mai 2008 Takk! Hun er ei kosejente uten like, prinsessa mi :rødme:
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 24. mai 2008 #14 Skrevet 24. mai 2008 Tusen takk for det du Du skjønner at jeg vil bare være god og snill mot hunden. Jeg gleder meg masse til å gi den det den trenger og fortjener Jeg gleder meg veldig til å bli "mamma" til hunden Takk for det Hanne:) Ja, jeg kommer til å gi hunden ALT den trenger - gleder meg så utrolig mye! De på omplaseringen vet ike så mye om hunden.Den ble funnet bak en søppelkasse så de aner ike så mye om hunden (min :rødme: ) de heller. Stakkars valp Men jeg og samboer skal gi den masse omsorg og kjærlighet.Jeg bare gleder meg til det! Jeg har lagret canis.no på mine favoritter og jeg skal i tilegg lete deg opp! Gjett om jeg skal legge ut bilder av hunden vår:) Vi skal foresten kalle den for Ruggen Ruggen kan jeg forestille meg blir bra til valpen hehe Uansett, du får bare sende en PM hvis det er noe du lurer på, så skal jeg hjelpe så godt jeg kan Men dere kommer til å greie dette kjempefint!
Gjest Screemy Skrevet 24. mai 2008 #15 Skrevet 24. mai 2008 Dette fikser du, det er jeg veldig sikker på! Du har jo fått masse gode råd også Håper du kan legge ut noen bilder av hunden din.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #16 Skrevet 24. mai 2008 Jeg ville aldri tatt på meg en valp som ingen kjenner historien til. Hva med arvelige sykdommer, hva med gemyttet på moren? Valper blir veldig preget de første ukene av livet sitt. En valp ikke har vært lenge nok hos sine søsken og mor har gått glipp av mye. Hva med gemyttet på valpen? Dere vet jo ikke hva dere får.
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 24. mai 2008 #17 Skrevet 24. mai 2008 Jeg ville aldri tatt på meg en valp som ingen kjenner historien til. Hva med arvelige sykdommer, hva med gemyttet på moren? Valper blir veldig preget de første ukene av livet sitt. En valp ikke har vært lenge nok hos sine søsken og mor har gått glipp av mye. Hva med gemyttet på valpen? Dere vet jo ikke hva dere får. ' Det er en stor sjanse og ta ja, men er vel verdt og prøve? Valpen er jo allerede født og trenger hjelp NUH...
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #18 Skrevet 24. mai 2008 Jeg ville aldri tatt på meg en valp som ingen kjenner historien til. Hva med arvelige sykdommer, hva med gemyttet på moren? Valper blir veldig preget de første ukene av livet sitt. En valp ikke har vært lenge nok hos sine søsken og mor har gått glipp av mye. Hva med gemyttet på valpen? Dere vet jo ikke hva dere får. Nei, men så bra at det faktisk er noen som er villige til å gi disse stakkarene en sjangs da! Skal man si det når man adopterer barn også? Mange vet ingenting om forhistorien til disse barna. Betyr ikke at man ikke kan lykkes fordet. Hunden har også mest sannsynlig gått igjennom adferdssjekk siden den har vært på omplasseringssenter. De adopterer ikke bort hunder som viser tegn på aggresjon. Hunder som får en ny sjangs er ofte meget meget takknemelige og full av kjærlighet.
Frey Skrevet 24. mai 2008 #19 Skrevet 24. mai 2008 Du har fått mange gode råd allerede, men kom på et par ting til: * siden valpen har fått en tøff start er det viktig å bruke mye tid på sosialisering i begynnelsen: ta den med på bussen, til byen, la den møte andre hunder du vet er snille, hilse på barn som er forsiktige med den osv * bitehemming: dette er noe den gjerne lærer av mor og søsken, men siden man ikke kan vite hva den har lært så begynn treningen på det med en gang. Biter den i klær, fingre, hvasomhelst hyl au med lys stemme og sny dere bort fra valpen, ikke fortsett leken. * tren kontakt: anbefaler kontaktskontraktet av eva bodfält (bok) som forteller hvordan og hvorfor. Det er veldig viktig å ha god kontakt med hunden. * tren innkalling: hvordan du gjør dette finner du tips om både på canis og dyresonen. * tren på håndtering: dette blir jo etter all sannsynlighet ingen liten hund, så at den er rolig ved kloklipp og slikt er viktig. Lag kosestund ut av det, fikle med labber, børst pels, se på tennene - ros og gi godbit når den er rolig og koser seg. * tren alenetrening: dette finner du også tips om hvordan på de to nevnte hundeforumer. * bestem dere for hva den får lov til eller ikke med en gang - skal han få opp i sofaen? i sengen? * kompostgrinder fra Biltema er fine til å avgrense områder 4 stk på 1 x 1 m til en hundrelapp - kan sette sammen så mange man vil. Lykke til og kos dere med valpisen
Helen Skrevet 24. mai 2008 #20 Skrevet 24. mai 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå