amare Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 de er både bra og dårlige. det spørs hvordan de håndterer de forskjellige situasjonene, om de klarer å vurdere riktig av hva som er best for familiene. noen ganger gjør de riktig og noen ganger ikke
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Elendig. De har ikke peiling på lover og regler. Støtter KUN fedre selv om disse ALDRI har stilt opp - spesielt om de bor i samme bygd. Lyver og manipulerer.
Gjest lille gjesten Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 de er både bra og dårlige. det spørs hvordan de håndterer de forskjellige situasjonene, om de klarer å vurdere riktig av hva som er best for familiene. noen ganger gjør de riktig og noen ganger ikke Jeg har vel den samme oppfatning, ut fra de få eksemplene jeg har erfaring fra i nabolag og barnas omgangskrets. De har forøvrig vært av positiv karakter.
liv Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 Det er forskjellige kontorer med forskjellige rutiner og måter å håndtere saker på. Det er jo også individuelle forskjeller innad i kontorene. Ingen ansatte er like
Gjest *Mim* Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Jeg har et overveiende positivt inntrykk av dem. De hjelper mange barn - dessverre for få.
Gjest Gjest_Jenny_* Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 Jeg har hatt mye å gjøre med barnevernet gjennom jobben min. Min oppfatning er at barnevernet gjør mange flere gode og positive ting, enn dårlige ting. Et stort problem er jo at når barnevernet gjør feil, så blir konsekvensene så store. Men så lenge det er mennesker som jobber i barnevernet, så vil det kunne bli begått feil. Min opplevelse av barnevernet og de som jobber der er at det er hardtarbeidende mennesker, at de gjør mye godt, og at de får ufortjent mye pepper. Jeg jobber i barnehage, og har hatt mye med barnevernet å gjøre. Jeg ser jo også at de i mange saker de får kritikk for gjorde det eneste rette, enten det er det ene eller det andre. Man kan ikke basere en hel etat på enkelttilfeller som har kommet opp i media. Og til slutt vil jeg nevne at barnevernet gjør mange andre ting enn å ta barna fra foreldrene, la dem være der, ikke reagere osv. Det mest brukte tiltaket de har er for eksempel å skaffe barnehageplass til de aller minste, eller de går inn og veileder foreldre på hvordan man skal drive en familie. Jeg synes det står respekt av de som jobber i barnevernet.
Gjest Golden Girl Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 Jeg tror de gjør utrolig mye bra, men at noen saker som er mindre bra blir hausset opp i media. Jeg tror problemet er at folk melder inn for få ganger, ikke for ofte. Folk er redde for barnevernet, og i stedet for å melde i fra mens problemene er i starten venter de til problemene har vokst seg store og uhåndterlige. I stedet for å da komme med rådgivning, avlastningshjem og oppfølging må da barnevernet kanskje plassere barnet i fosterhjem. Som i så mange andre etater tror jeg de kunne vært mye mer pålitelige og gjort en bedre jobb med flere ressurser.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 Til tider en noe misforstått institusjon. De gjør garantert sine feil slik som alle andre, og desverre så er det disse som slås opp med krigstyper i VG. Man hører aldri om de tusenvis av barn som får et bedre liv takket være at barnevernet grep inn i tide.
Myrthel Skrevet 23. mai 2008 #10 Skrevet 23. mai 2008 Svare HELT ærlig blir vanskelig iforhold til taushetsplikt. Jeg har også hatt mye å gjøre med barnevernet gjennom jobben, og det sjokkerer meg mer og mer hvor mye feil som begås der. Jeg stiller meg sterkt kritisk til at kun EN saksbehandler har myndighet til å fatte meget store avgjørelser. Desverre kan jeg som sagt ikke komme nærmere inn på disse sakene her - men jeg sitter igjen med et inntrykk av at enkeltpersoner sitter med for mye makt. Og at det er viktigst at saken ser bra ut på papiret, ikke hva som skjer med barna eller familiene rundt. (nå skal ikke jeg skjære alle under en kam her, men når du spurte om en ærlig mening, så skrev jeg det)
Far til 2 Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 Jeg sitter med det samme inntrykket som Myrthel. Men at vi trenger en insitutisjon med arbeidsoppgaver som tilsier at barn må bli ivertatt der det er behov for kontroll, hjelp eller intevensjon er det liten tvil om. Spørsmålet er om de skal organiseres på den måten de er idag. Kontrollrutiner ser ut til å være totalt fraværende i en del saker, og at det går bra er kun basert på at det finnes oppegående personer innefor barnevernet som sier fra når det går over stokk og stein. Desverre vet vi at det finnes en del uegnede personer som synes å ha mangelfull kompetanse også i barnevernet. Da er det viktig å ha gode kontrollrutiner. Men så lenge helse- og sosialsjefer rundt om i kommunene kan si at en vurdering fra en objektiv 3.part ikke er nødvendig sier det også at det finnes kommunere der barnevernet har "carte blance", uten noen som helst begrensninger eller kontrollrutiner. De kontrollrutiner og personer som er involvert i kvalitetskontrollen er pr idag ikke objektive. Da må det gjøre langt mer drastiske tiltak, og vi kan ikke fortsette sånn som nå hvor barnevernet selv foreslår kontrollrutiner som sikrer at deres egne tiltak får gjennomslag.
LilleSiri Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 De griper ikke inn der det er nødvendig. Ser det hele tiden i jobben min
Gjest nn Skrevet 23. mai 2008 #13 Skrevet 23. mai 2008 Jeg er veldig fornøyd med mitt møte med barnevernet. Nå ma det sies at det gjaldt ikke omsorgssvikt, men de kom inn som forebyggende. Selv BUPA var rimelig sjokkert over hvilke ressurser de satte inn. Jeg er de evig takknemlige ellers så tror jeg at jeg hadde hatt et barn mindre i dag. Nå avhenger veldig mye på hvordan saksbehandler og foreldrene samarbeider. Jeg har møtt to fantastiske saksbehandlere og en som var dårlig. Den dårlige var når vi holdt på å trappe ned på tiltak så jag gjorde ingenting med det. Sånn generelt så tror jeg de prøver i det lengste at barn er hos foreldrene. I en del tilfeller for lenge.
Jigva Skrevet 23. mai 2008 #14 Skrevet 23. mai 2008 Hva er din mening og oppfatning av barnevernet? jeg synes barnevernet gjør en viktig jobb og at de ikke får nok lønn for det de gjør. Desverre er det i barnevernet, som i andre institusjoner, en hel horde av både flinke og lite flinke mennesker. Noen ganger vil de gjøre en god jobb, andre ganger ikke, men den foreldren som må skjerpe seg vil jo alltid mene at barnevernet er urettferdig. Jeg tror at en høyere lønn for barneverns-ansatte kunne hjelpe mennesker som brenner for yrket og ønsker å gjøre en god jobb til å velge den utdanningen. Og om det er slik at ikke alle barnevernskontorer håndterer problemstillinger likt så hadde det vært bra å få opp et felles reglement og veilledninger for ansatte. Og nei, jeg er ikke ansatt i barnevernet, men vurderte det en stund helt til jeg forstod at mange barnevernsansatte sliter med å få økonomien til å gå rundt.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #15 Skrevet 23. mai 2008 Jeg tror dette er et tema som vekker mange følelser i flere. Det kan være vanskelig å ha noen annen mening om BV enn at de fungerer, eller at de ikke fungerer, og da er denne meningen gjerne gjort opp av personlige erfaringer. Jeg har en stesønn som har vært under barnevernet fra dag en. Det er dem som har skaffet ham plass i barnehage, noe som er veldig positivt. De har også satt igang ulike tiltak overfor mor og barnet, for at mor skal "lære" å ta seg av ham. Dette er jo også kjempepositivt. Men mor følger ikke opp! Og barnevernet prøver ikke å få mor til å følge opp heller. Når de har satt igang et tiltak, er det på en måte opp til henne om hun vil følge eller ikke. Og det er ikke bra nok! Mor har hele tiden utøvd omsorgsvikt over barnet, noe som også viser igjen på barnets utvikling, og hennes mor, hennes venner, barnehagen, og barnets familie her har meldt fra om omsorgsvikten. Likevel gjør ikke BV annet enn å sette igang ulike tiltak som ikke blir fulgt opp. Frustrerende når en fullt oppegående far kunne tatt seg av barnet. I enkelte saker er det uforståelig at BV ikke bruker den makten de er tildelt (andre ganger bruker de den nok over evne). Vi ønsket å løse dette uten å måtte gå til sak, men ble faktisk oppfordret av familiekontoret til å gjøre det. Gjorde det, og vant klart! BV fungerer ikke alltid!
Mandel Skrevet 23. mai 2008 #16 Skrevet 23. mai 2008 Nå har ikke jeg personlig noen erfaring med barnevernet, men jeg tror det er viktig å huske på at det som kommer frem i media gjerne bare er en side av saken. Grunnet taushetsplikten har barnevernet ofte ikke mulighet til å forsvare seg selv. Jeg har all mulig respekt for folk som orker å ha slike jobber, men som sagt over så finnes det selvfølgelig personer som er både godt og dårlig egnet til å jobbe i barnevernet. Det er i alle fall godt at vi har slike institusjoner her i landet.
Gjest Elfrida Skrevet 23. mai 2008 #17 Skrevet 23. mai 2008 Mitt inntrykk er hovedsaklig skapt gjennom media, og ikke av personlig erfaring og er følgende: Det virker som om mye avhenger av den enkelte saksbehandler og det forundrer meg en god del.
Gjest Tigress Skrevet 23. mai 2008 #18 Skrevet 23. mai 2008 Eg trur dei stort sett gjer ein god jobb.
Gjest *Ulla* Skrevet 23. mai 2008 #19 Skrevet 23. mai 2008 Jeg tror de gjør den beste jobben de kan utifra sitt ståsted, sine ressurser og midler.
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. mai 2008 #20 Skrevet 23. mai 2008 Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal si om Barnevernet som helhet. Bildet man får i media, er jo ikke akkurat udelt positivt, men jeg forsøker å ikke la meg påvirke av det, da disse sakene bare blir fremstilt på foreldrenes premisser. Jeg innbiller meg at det er forskjeller mellom kontorene, noe som delvis er naturlig på grunn av personforskjeller. Jeg er definitivt av den oppfatning av at Barnevernet gjør mye bra, men det er nok en del barn som skulle ha blitt tatt ut av hjemmet raskere framfor at det blir satt i gang tiltak hjemme. Og så har man alle barna som aldri kommer i kontakt med BV, som burde ha vært det. Men der er det egentlig vanlige folk, helsepersonell, lærere osv. som har en jobb å gjøre, da BV ikke kan være ute i felten på samme måte. De trenger å bli tipset for å kunne gjøre noe. Men jeg ser at med mindre man har vært i kontakt med BV som fagperson (lærer, helsepersonell), så er det vanskelig å gjøre seg opp en ordentlig mening om BVs arbeid. Mitt inntrykk baserer seg på historier jeg hører rundt omkring og andres oppfatning av BV, og det blir jo alt annet enn objektivt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå