Gå til innhold

Masse lykke til ( snerr)

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ser ikke hva som er galt med en slik ordbruk. Det går vel også inn under punkt 3 i linken du legger ved. Kan en si masse bry så kan en vel like gjerne si masse lykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

(stor) mengde, bråte, svært mye det kom m- folk på festen / vi fikk m- fisk / tjene m- penger / få m- bry med noe .

Ok..En mengde lykke til, en bråte lykke til, svært mye lykke til.

Like velklingende?

Hva skjedde med bare lykke til , holder det ikke mål lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..En mengde lykke til, en bråte lykke til, svært mye lykke til.

Like velklingende?

Hva skjedde med bare lykke til , holder det ikke mål lengre?

Må man nødvendigvis kunne bytte ut et ord med alle synonymene i ordboka for at det skal være greit å bruke det i en setning, da?

Og "om det holder mål" å formulere seg med få ord, skal det være ulovlig å bruke flere? Skal man oppfordre til å renske språket for alt som kan farge og forsterke det man har å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Må man nødvendigvis kunne bytte ut et ord med alle synonymene i ordboka for at det skal være greit å bruke det i en setning, da?

Og "om det holder mål" å formulere seg med få ord, skal det være ulovlig å bruke flere? Skal man oppfordre til å renske språket for alt som kan farge og forsterke det man har å si?

Lykke til står for seg selv, og det har det alltid gjort. Språket forandrer seg og det der, men det går an å bruke adekvate ord!

Ikke bare høres det teit ut , det er dødmasse smør på flesk og representerer et platt og ukreativt forhold til det flotte språket vi har. Jeg er skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til står for seg selv, og det har det alltid gjort. Språket forandrer seg og det der, men det går an å bruke adekvate ord!

Ikke bare høres det teit ut , det er dødmasse smør på flesk og representerer et platt og ukreativt forhold til det flotte språket vi har. Jeg er skuffet.

Om det er smør på flesk kan så være, og jeg bruker ikke denne sammensetningen for å ønske lykke til selv. Men i forhold til definisjonen av ordet "masse" som det ble henvist til i åpningsinnlegget, er det ikke rav ruskende galt å uttale seg på denne måten. Så jeg syntes bare det var et dårlig argument å dra fram ordboka i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og en ting til, selv om smør er en masse, og den massen er død, er det vel unødvendig å omtale smør som en"dødmasse"? Når vi skal være så nøye med å ikke bruke overflødige ord, her.

Endret av Malibulita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og en ting til, selv om smør er en masse, og den massen er død, er det vel unødvendig å omtale smør som en"dødmasse"? Når vi skal være så nøye med å ikke bruke overflødige ord, her.

Det var bare for å illustrere hvordan jeg oppfatter det å legge til ekstraord, derfor brukte jeg eksempelet dødsmasse for å vise hvor unødvendig det er.

For å se betydningen av`masse` og "lykke til" i sammenheng, mener jeg det er passende å trekke inn synonymene for å se hva man egentlig sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en mengde lykke og svært mye lykke er vel det samme. Det er ikke like "velklingende" som du spurte om det var, men det er heller ingen som har sagt at det er det. Det er muligens derfor vi har synonymer, for at man skal bruke det som passer best i sammenhengen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Finnes det flere grader av "lykke til"?

Som f. eks; litt lykke til-mye lykke til- MASSE lykke til.

Mener det holder lenge med bare "lykke til", eller er det noe vesentlig jeg ikke har fått med meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke finner mange grader av lykke til, så kan man ønske i mange grader. Man kan ønske noe masse, feks at noen skal gjøre det godt. Man kan også ønske det litt, men at det ikke er et riktig så stort ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...