Gå til innhold

Rødming

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_annie_*
Skrevet

Hei!

Jeg har et problem og det er rødming! Jeg vet at det kan ha sammenheng med sosial angst, men det har jeg ikke! Jeg trives ute blant folk, på fest, med mange rundt meg. Jeg rødmer derimot hvis jeg får fokus på meg f eks hvis jeg skal si noe foran alle, når jeg skal holde foredrag, hvis jeg treffer folk jeg ikke har truffet på lenge eller hvis jeg skal snakke med en gutt jeg har sansen for. Det irriterer meg sånn! Kan ikke huske jeg hadde det sånn da jeg var mindre. Jeg ble først klar over det da kjæresten min kommenterte at jeg ble rød i ansiktet for 6 år siden...Når jeg rødmer blir jeg også veldig varm og begynner å svette. Rødmingen i ansiktet (og halsen/brystet) går over etter cirka 10-15 min.

Jeg prøver å takle det, blant annet ved å inngå i situasjoner hvor jeg vet jeg kan rødme, bare for å venne meg til det, men det går liksom ikke over... Syns det er så pinlig hvis folk ser det på meg, føler meg så dum... Noen som har det sånn og har noen tips???? hjelp..!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Annie_*
Skrevet

må bare legge til at jeg er ikke sjenert heller! Er heller utadvendt..

Annie

Gjest Gjest_Marie_*
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte!

Venter spent på svar/løsninger..

Skrevet
Hei!

Jeg har et problem og det er rødming! Jeg vet at det kan ha sammenheng med sosial angst, men det har jeg ikke! Jeg trives ute blant folk, på fest, med mange rundt meg. Jeg rødmer derimot hvis jeg får fokus på meg f eks hvis jeg skal si noe foran alle, når jeg skal holde foredrag, hvis jeg treffer folk jeg ikke har truffet på lenge eller hvis jeg skal snakke med en gutt jeg har sansen for. Det irriterer meg sånn! Kan ikke huske jeg hadde det sånn da jeg var mindre. Jeg ble først klar over det da kjæresten min kommenterte at jeg ble rød i ansiktet for 6 år siden...Når jeg rødmer blir jeg også veldig varm og begynner å svette. Rødmingen i ansiktet (og halsen/brystet) går over etter cirka 10-15 min.

Jeg prøver å takle det, blant annet ved å inngå i situasjoner hvor jeg vet jeg kan rødme, bare for å venne meg til det, men det går liksom ikke over... Syns det er så pinlig hvis folk ser det på meg, føler meg så dum... Noen som har det sånn og har noen tips???? hjelp..!

Jeg hadde det også sånn før, akkurat som du beskriver det!! Ta det med ro, det er nok mest du selv som tenker over det. Men det er lite trøst i det når du opplever det som et problem...

Det som kunne hjelpe meg innimellom, var å tenke følgende når jeg merket at jeg begynte å rødme, bli flau etc.: "Kom igjen! Bli enda rødere! Bli enda flauere!" Bare for å avdramatisere det. For du kan jo ikke kommandere deg selv til å rødme og bli flau... Ergo opplever du litt mer kontroll, ihvertfall.

Hvis du synes det er ubehagelig å holde foredrag, snakke foran mange osv, kan du heller se i veggen rett over hodet på de du snakker til... Da ser det ut som om du ser på noen allikevel... Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Har samme problem som deg, men ikke noen løsning, dessverre. Virker som om jeg rett og slett har en rødmete hud. Blir kjemperød av å trene eller bare gå en liten tur som gjør meg litt varm også.

Ofte kan jeg merke at jeg plutselig rødmer selv om jeg bare sitter hjemme alene og ser på tv, og jeg definitivt ikke er flau eller ille berørt over noe. Skjønner rett og slett ikke alltid hva det kommer av i det hele tatt.

Mens andre ganger rødmer jeg fordi jeg blir flau eller synes det er en anstrengt situasjon. Noen ganger merker jeg ikke engang at jeg gjør det, men virker som om folk generelt har veldig lav terskel for å kommentere andres rødming, og rødmer jo selvsagt ikke mindre av at andre forteller meg at jeg rødmer!

Skulle ønske at det fantes en enkel løsning på problemet, men det tror jeg ikke det gjør....

• 3 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

hei eg har det helt samme. eg e 15 år snart 16 og e gutt og håper at det går over når eg blir eldre, at eg vokser det fra meg. blir veldig rød når eg trener og når det e veldig varmt i et rom eller kaldt og mye vind ute. også når eg blir flau selvsagt. men eg e ikke sjenert egentlig, det e bare rødmingen som stopper meg å snakke med folk. Men det finnes jo operasjon då som virker 80% tror eg, så eg vurderer å ta det når eg blir 18-19 år....

Skrevet

Har samme problemet, bare at nå bryr jeg meg egentlig ikke om det lengre. Det var en stor trøst å vite at det stort sett bare er jeg som tenker over det. Jeg har gjort det til noe positivt. F eks; hadde det ikke vært for rødmingen min, så hadde jeg hatt store problemer med å finne et russenavn :tunge1:

Poenget er at siden jeg vet om det, og ikke bryr meg (går an å late som også), så slutter folk å påpeke rødmingen, slik at man rødmer mer.

En kompis av meg som sliter med det sier at det hjelper å klemme hardt i fingeren eller å trykke neglen på fingeren o.l. Han mener at det får han til å tenke på andre ting.

Lykke til ivertfall. Men ikke se på rødmingen som noe negativt. Ha tro på deg selv og ikke bry deg om rødmingen.

:klem:

Skrevet

Jeg rødmet lett i tenårene. Jeg har nok vokst det av meg. Det har svært sjelden vært noe tema etter jeg rundet 20 tenker jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...