Gå til innhold

HVA ER DETTE?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var plaget med dette for noen år siden og, men nå er det kommet tilbake med full styrke:(

Det er veldig vanskelig å forklare dette..men jeg skal forsøke.

Det er som om jeg hyperventilerer. På den måten at jeg puster så godt jeg inn gjennom munnen, fordi gjennom nesen får jeg ikke "nok" luft.

Så trekker jeg pusten alt det jeg kan gjennom munnen, men det føles som om jeg ikke får nok.

Så da må jeg fortsette og fortsette, til slutt blir jeg selvfølgelig svimmel, irritabel, ukonsentrert etc etc.

Når jeg omsider trekker pusten (eller fremtvinger et gjesp!!) da er det helt salig.

Hva ER det som skjer?? hva i alle dager kan jeg gjør for å bli kvitt dette??

Det går utover alt, blir som sagt irritabel, utålmodig, svimmel osv.

Klarer ikke å konsentrere meg om noe når det står på :-(

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Sånn hadde jeg det for noen år siden også, helt identisk. Det var nok psykisk for meg, i hvertfall...

Gjest Gjest
Skrevet
Sånn hadde jeg det for noen år siden også, helt identisk. Det var nok psykisk for meg, i hvertfall...

Meg også!

Skrevet
Jeg var plaget med dette for noen år siden og, men nå er det kommet tilbake med full styrke:(

Det er som om jeg hyperventilerer. På den måten at jeg puster så godt jeg inn gjennom munnen, fordi gjennom nesen får jeg ikke "nok" luft.

Så trekker jeg pusten alt det jeg kan gjennom munnen, men det føles som om jeg ikke får nok.

Så da må jeg fortsette og fortsette, til slutt blir jeg selvfølgelig svimmel, irritabel, ukonsentrert etc etc.

Når jeg omsider trekker pusten (eller fremtvinger et gjesp!!) da er det helt salig.

Huff...dette hørtes ikke noe kjekt ut! Tror du ikke det er lurest å snakke med legen om dette med det samme slik at han/hun kan hjelpe deg med å finne ut hva det er for noe?

Håper du får hjelp til å finne ut av det, for dette hørtes skikkelig ubehagelig ut!

Skrevet

En legetime for en prat hørtes absolutt ut som en god i de ja, slik kan du jo ikke ha det over tid.

Skrevet

For meg så hører det ut som en lett panikktilstand. Skjer det noe spesielt rundt deg som trigger dette? Skjer det når du er stresset, ute av lage? Prøv å noter deg hva som skjedde rett før du fikk denne "tilstanden" og se om der er noe som går igjen. Det er ikke umulig at det er en "gammel hendelse" som du kanskje har glemt, men at en lyd, lukt, handling, opplevelse trigger så du starter å hyperventilere.

Skrevet (endret)

Jeg hadde akkurat det samme som deg i begynnelsen av januar. Jeg ble sliten bare av å gå fra stua til badet, og når jeg pustet kjentes det ut som om at jeg ikke klarte å puste inn nok luft i lungene, dermed begynte jeg å puste fortere. Det hjalp når jeg satt helt rolig, helst utenfor i frisk luft. Dro på legevakta dagen etter, han mente det var bronkitt så jeg fikk antibiotika. Det gikk over, men noen uker etterpå fikk jeg samme problemet igjen, da midt på natten. Dro til lege som tok astmaprøve, men den gav heller ingen utslag. Så jeg gikk jo rundt og ikke visste hva som var galt med meg, for noe var det. Så jeg dro til fastlegen min i Kr.sand. Han mente at det hørtes ut som astma (selv om astmatikere mest har problemer med å puste ut), siden hver gang jeg fikk disse "anfallene" hadde jeg støvsugd, rydda eller vasket i området hvor det var svært støvete. Så jeg har fått en kortisons diskus som jeg tar morgen og kveld, og jeg har ikke følt meg så bra på lenge. Energien min kom tilbake, jeg har ikke hatt et eneste anfall mens jeg har gått på medisinen :) Selvfølgelig nå som pollenet har vært på sitt værste er det jo noe nedsatt effekt, men det hjelper virkelig :)

Ta deg en tur til legen, så kan han hjelpe deg :)

Endret av Ambriel
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde noe lignende når jeg trente en gang. Fikk beskjed om at jeg var overanstrengt (hadde jobbet hardt og mye de siste månedene) og at jeg måtte slappe av noen uker.

Men det du har synest jeg kan høres ut som angst. Det kan komme plutselig utfra ingensteds..

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Jeg har opplevd akkurat det samme, og hadde det i flere år. Og jeg ser at flere her kjenner igjen dette også, så du er iallefall ikke alene.

Mine erfaringer er at dette er psykisk betinget og kommer av enten stress eller angst, eller begge deler. Personligheten spiller også inn. Jeg var en kontrollfreak, og alt skulle være perfekt. Da ble det vanskelig å puste! Jeg ble kvitt problemet hos en homeopat i tillegg til at jeg lærte meg avspenningstknikker. Jeg lærte også hvor viktig det er å lytte til kroppens signaler, og ikke fortrenge følelser. Følelser setter seg i kroppen som muskelspenninger og kan føre til at problemet med å puste blir enda verre.

Ønsker deg lykke til! Og husk at det kommer helt sikkert til å gå over :)

Skrevet

Vær så snill; Bestill deg en hastetime hos lege istedenfor å satse på at noen kan stille en diagnose over nettet. Det kan jo ingen klare!! Forhåpentligvis kan du da få bekreftet eller avkreftet om det er psykisk/fysisk.

Gjest Gjest
Skrevet

Ta deg en tur til legen!

Slik du beskriver symptomene så er jeg helt sikker på at det har en psykisk årsak. Jeg har selv opplevd det, og gjennom jobben min vet jeg om flere som har hatt det sånn. Lykke til.

Skrevet

Opplevde også noe lignende da jeg bodde i Japan. Det viste seg til slutt at hele huset var fult av mugg!

Gjest Gjest
Skrevet

TUSEN TAKK for svar alle sammen!!

Jeg vet ikke selv hva som er mest sannsynlig, men kan vel være psykisk betinget antar jeg..

Det er helt forferdelig når det står på, og desto mer jeg legger merke til det/tenker på det, desto verre blir det:(

Det er bare så rart at det bare dukker opp uten at noe har skjedd der og da.

Det kommer og går like uforklarlig.

Og det er jo ikke måte på hvor mye det går utover funksjonsevnen min:(

Kan det altså være sånn at det er noe som har ligget og gnagd i underbevisstheten uten at noe helt konkret har skjedd her og nå?

klem til alle dere!

Skrevet
TUSEN TAKK for svar alle sammen!!

Jeg vet ikke selv hva som er mest sannsynlig, men kan vel være psykisk betinget antar jeg..

Det er helt forferdelig når det står på, og desto mer jeg legger merke til det/tenker på det, desto verre blir det:(

Det er bare så rart at det bare dukker opp uten at noe har skjedd der og da.

Det kommer og går like uforklarlig.

Og det er jo ikke måte på hvor mye det går utover funksjonsevnen min:(

Kan det altså være sånn at det er noe som har ligget og gnagd i underbevisstheten uten at noe helt konkret har skjedd her og nå?

klem til alle dere!

Angstanfall kan komme helt uprovosert, i rolige situasjoner, og trenger ikke ha noe med spesielle hendelser som har skjedd tidligere å gjøre. Høres veldig ut som det er det du har fått, men ta deg en tur til legen som kan forklare hva som skjer i kroppen under et anfall, og hvordan du kan forkorte anfallet. H*n må også sjekke ut andre årsaker til pustesymptomer.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan verken få diagnose eller behandling over nettet, så du burde selvsagt ta en tur til legen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har noe liknende. I de første 10 årene eller så kom det bare i akutte stressende situasjoner, men nå kan det kommer mer uprovosert. HAr fått en mer stressende hverdag, så det er kroppen som reagerer på at jeg lever anderledes enn jeg gjorde tidligere.

Mugg, allergier osv er eliminert bort, så jeg antar det er psykisk. Har lært å leve med det, og siden jeg er såpass vant med det skremmer det meg ikke nevneverdig lengre, noe jeg antar gjør det mildere. Men et par ganger i året dukker det opp anfall som er såpass harde at jeg kjenner det i hals og lunger en god stund etter. Irriterende, men til å leve med.

Les deg opp litt på pusteteknikker, meditasjon, og hva som skjer under et angstanfall. Kan godt være du finner noe nyttig der. Psykolog kan og være nyttig om du føler du kan ha nytte av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...