Gjest Huldali Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Min gamle grann Tante på 83 er svært tynn og både trenger og ønsker og legge på seg. Hun har nå vært hos en ernæringsfysolog for å få råd om hva hun bør spise og fått meg seg en liste over mat hun bør spise for å legge på seg. Her er noe av hva hun bør spise: Mass fløte, mass h-melk, smør, seter rømme, kaker, fete oster, boller, krem, ulike deserter, den feteste typen kjøtt (farse osv). Grønnsaker og frukt var ikke nevnt. Hvis hun skal spise havgrøt skal den helst lages av fløte, hvis hun bruker h-melk skal hun ha fløte på toppen. Samt at hun skal ha på masse sukker og smør på toppen av havregrøten. Skal hun spise brød, skal skiven være så tynn som mulig og hun skal ha på masse, masse smør og fett pålegg. Med andre ord: Maten skal være så fet og så usunn som mulig. Det er ikke satt noen tidsbegrensing på hvor lenge hun skal holde på med dette, hun kan fortsette til hun når den vekten hun ønsker eller lenger om hun vil det. Da jeg snakket med henne i går ble jeg nesten kvalm når hun fortalte om all fløten og kremen hun hadde spist de sise dagen! Hun er jo vant til å bruke fløte i sauser og hennes generasjon bruker kanskje litt mer fett og fløte i maten enn vår, men nå spiser hun virkelig mye fløte, krem, is, kaker, smør osv. Det er jo ikke tvil om at hun kommer til å legge på seg av denne dietten, hun har allerede lagt på seg noen få kilo. Men jeg stusser litt over at ernæringsfysolog gir en så usunn og fet diett til gamle mennesker for å få de opp i vekt. Særlig når det ikke er noe tidsbegrensing på hvor lenge hun skal spise sånn. Jeg trodde hun kom til å få en sunnere diett å forholde seg til. Jeg tenker speseilt på at så mye usunn og fet man kan tette blodårene og skape åre og hjerteproblemer. Hva syns dere om å gi en så usunn og fet diett til gamle mennesker for å få de opp i vekt? Burde ernæringsfysologen heller funnet en sunnere måte å få henne opp i vekt på, med tanke på hennes egen helse?
Wildy Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Eldre SKAL ha en høyere BMI enn yngre voksne.Det vil også si at de er undervektig tidligere enn yngre voksne. Eldre spiser gjerne mindre, og dette setter ekstra store krav til hvor næringstett maten er for å opprettholde ernæringstatus. Undervekt hos eldre gjør de mer utsatt for trykksår, fall ( med de skader det følger med....), mer utsatt for infeksjoner, spesielt postoperativt ( ikke speislet bra etter operasjonen som var nødvendig siden hun falt og knakk lårhalsen pga økt falltendens.......), har lengre liggetid på sykehus og er mer utsatt for depresjon. Eldre er en gruppe som er i risikosonene for undervekt, og spesielt beboere på sykehjem. Der raporteres det som så mye som opptill 80 % som er undervektig eller står i fare for å bli undervektig. Hun er 83 år. Om ikke blodårene er tette av usunn mat fra før er det neppe akkurat det man trenger å bekymre seg mest om med det første.
Gjest Gjest_lillemeg_* Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Som allerede sagt her er det svært viktig at eldre ikke er undervektige, og de skal ha høyere bmi enn "vanlige" folk. Det viktigste er faktisk at hun legger på seg, av hva kommer i andre rekke. Da jeg var svært undervektig sa ernæringsfysiologen min til meg at det viktigste var å legge på seg, selv om man bare skulle finne på å innta mettet fett (de fleste gjør selvsagt ikke det)var det bedre enn å være undervektig. Fordi det er veldig skadelig for kroppen å være undervektig. Selv har jeg en deltidsjobb på eldrehjem, og fordi gamle gjerne spiser lite så får de veldig næringstett mat. Alltid helmelk, mye smør, fløte etc, og dette fordi de _trenger_det.
Gjest Elfrida Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 Selv om melkeprodukter inneholder mettet fett viser det seg at folk som bruker mye melkeprodukter ikke er sykere eller lever kortere enn andre.
-Alvildebrud- Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 (endret) Burde ernæringsfysologen heller funnet en sunnere måte å få henne opp i vekt på, med tanke på hennes egen helse? Du kan se på dietten din slekting har fått som en slags "førstehjelp". Det handler rett og slett om å få henne til å gå opp i vekt før man kan tenke videre på å bygge opp kroppen hennes med grønnsaker, frukt - fiber. (Ikke det at det kommer til å skje... Hun er en gammel dame, som neppe kan prioritere muskler og liten fettprosent i kroppen...) Endret 22. mai 2008 av -Alvildebrud-
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Nå er ikke jeg noen ekspert på slikt, men må man ikke spise veldig fet og usunn mat i årevis før man får tette blodårer osv av det? Og det er vel stor sjanse for at din tante kommer til legen igjen før det er gått mange år. Hvis hun da har oppnådd ønsket vekt kan legen endre på kostholdsrådene. Husk at det ikke bare er fet mat som dreper. Undervekt dreper også. Mange undervektige sliter ekstra dersom de får influensa/oppkast, fordi kroppen allerede er helt på kanten av hva den klarer. Og er man da i tillegg gammel og svekket av alderdommen så er man i en enda større risikosone. Og som flere her nevner: Eldre mennesker spiser ofte lite. Dersom tanten din ikke klarer å få i seg store nok mengder mat, må nødvendigvis den maten hun spiser være ekstra kaloririk for å få henne opp i vekt.
Gjest Huldali Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Jeg er fult klar over at det er farlig å være undervektig, og at mange eldre ikke er flinke til å spise. For hennes del står det ikke om liv om å gjøre, hun er ikke SÅ undervektig at hun kan få alvorlige plager av det. Og hun klarer seg helt fint på engnhånd, hun er ganske sprek til å være 83 syns jeg. Kommer seg fint rundt på egenhånd og slikt. Jeg syns forstsatt det er merkelig at hun har fått beskjed om å spise SÅ usunt, også med tanke på at hun har høyt blodtrykk syns jeg det er ekstra merkelig. Fett er jo ikke skadelig så lenge det ikke blir alt for mye, men her er det snakk om hva jeg vil kalle STORE mengder mettet fett. Hadde det ikke vært andre måter å gå opp i vekt på? En diett med fett (men ikke så mye som hun har fått) og masse proteiner og karbohydrater?
Gjest Huldali Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Eldre SKAL ha en høyere BMI enn yngre voksne.Det vil også si at de er undervektig tidligere enn yngre voksne. Eldre spiser gjerne mindre, og dette setter ekstra store krav til hvor næringstett maten er for å opprettholde ernæringstatus. Undervekt hos eldre gjør de mer utsatt for trykksår, fall ( med de skader det følger med....), mer utsatt for infeksjoner, spesielt postoperativt ( ikke speislet bra etter operasjonen som var nødvendig siden hun falt og knakk lårhalsen pga økt falltendens.......), har lengre liggetid på sykehus og er mer utsatt for depresjon. Eldre er en gruppe som er i risikosonene for undervekt, og spesielt beboere på sykehjem. Der raporteres det som så mye som opptill 80 % som er undervektig eller står i fare for å bli undervektig. Hun er 83 år. Om ikke blodårene er tette av usunn mat fra før er det neppe akkurat det man trenger å bekymre seg mest om med det første. Hvorfor skal eldre ha en høyere BMI? Er ikke det beste en normal BMI, selv om man er gammel eller ung? Hos eldre mennesker går jo alt litt sagtere, også forbrenningen. De sitter også ofte mye stille. En høyere BMI enn normalen kan vel heller ikke være bra? Det fører jo også med seg en rekke farer. Og hvorfor skal jeg ikke bekymre meg for at blodårene hennes kan tettne til med det første? Forstår jo at det ikke er noe som skjer over natten, men hvis hun fortsetter med en slik diett i et år tenker jeg kan det kan bli resultatet. Hun kan jo sikkert leve i 10 år til. I start innlegget glemte jeg å nevne at hun har litt høyt blodtrykk samt at undervekten hennes ikke er kritisk. Hun kunne likså godt brukt 5 måneder på legge på seg de ekstra kiloene i stede for 2. Det er mer henne selv som ønsker å legge på seg, enn at legen mener at hun er i en kritisk tilstand. Selv om hun er svært tynn.
Wildy Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Eldre har også litt høyere blodtrykk uten at det nødvendigvis trenger behandling. Normal BMI for eldre er høyere enn normal BMI for yngre voksne.Når man blir eldre endrer kroppsammensetningen seg, man taper muskelvev og øker i fett. Dette er endel av de naturlige aldersforandringene. Farene ved undervekt for eldre er så store og griper så inn i funksjonsnivå at det er virkelig som nødvendig førstehjelp å regne å få opp vekten.Om hun ikke er i kategorien undervektig er det viktig å få opp vekten FØR hun blir det, det er lettere å forebygge enn å behandle.At kostholdet en periode er svært næringstett ( og det er det ikke så veldig mange måter å få til på, for å få samme enegiinnhold i f.eks kost som er basert på karbohydrater eller proteiner må det adskillige mengder til, noe som eldre ofte har store problemer med å få i seg. ) er nødvendig.
Gjest Bolledeig Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 Problemet blant svært mange eldre er at de er småspiste, noe som gjerne kan føre til underernæring. For å få dem opp i vekt er det derfor essensielt å presse inn mest mulig kalorier på minst mulig mat, for å si det klønete. Og for henne vil det være en større fare å være undervektig enn å innta fet mat. Det er selvfølgelig en kalkulert risiko som tas, men jeg tror ikke du skal henge deg så veldig mye opp i det. En ernæringsfysiolog har like god kunnskap som det du har (pluss pluss) om hva slags effekter maten du spiser har på kroppen, og trolig en større kunnskap om farene rundt det å være undervektig. I det ene øyeblikket er hun svært tynn, i det andre øyeblikket har du vurdert undervekten hennes til å ikke være kritisk. Hvilket faglig grunnlag har du for å vurdere det egentlig? Jeg er selvfølgelig enig i ressonementet om at det ikke er det sunneste i verden å spise, men det er ikke dietten til en ung frisk person vi snakker om her, men til en gammel kvinne som skal forebygge undervekt. Du kunne godt sagt til henne at hun skulle spist mer grønnsaker etc, men husk at det fyller magen og gir ikke særlig mye kalorier. Det vil trolig føre til at hun om noe får i seg enda mindre kalorier enn før. Det vil i tillegg en proteinrik diett gjøre, fordi proteiner metter svært mye i forhold til kcal. Fordelen med en diett med mye raske karbohydrater og fett slik hun har fått er at hun får inn en del kcal uten å føle seg veldig mett, og det er nok også tanken bak dietten. Som tidligere nevnt i tråden er undervekt en risikofaktor hos eldre, så jeg ville nok hørt på ernæringsfysiologen i dette tilfellet her. De utdanner seg jo til å forholde seg til "norske" diettråd, og når man går ut med sånne råd stikk i strid med de offisielle anbefalingene, er det en god grunn til det.
Gjest Elfrida Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 Ja, hun er svært tynn og helt sikkert undervektig, men det er ikke kritisk i den forstand at det medfører noen akutt fare for henne.Gamle folk blir syke. De kan få lungebetennelsa, falle og brekke et ben osv osv, og det er mer alvorlig for en gammel person enn for en yngre. Hvis de da er svært tynne går det ofte veldig fort nedover med dem når de først blir litt syke.
-Alvildebrud- Skrevet 23. mai 2008 #13 Skrevet 23. mai 2008 Ja, hun er svært tynn og helt sikkert undervektig, men det er ikke kritisk i den forstand at det medfører noen akutt fare for henne. Det å være svært tynn og være i en kritisk helsetilstand er ikke det samme, i hvert fall ikke mine øyne og heller ikke i legen hennes sine øyne (da hadde han jo satt igang noen tiltak for en stund siden, i stede for at hun selv har bedt om det). Du kan ikke bedømme om det er kritisk eller ikke... Hvilket av "ondene" som er værst har du ingen mulighet til å se, slik en med faglig bakgrunn har. Undervekt er verre for hjertet enn overvekt.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #14 Skrevet 23. mai 2008 Min mor fikk lignende råd og hun har et ganske dårlig imunforsvar i tillegg. Jeg forstår ikke hvorfor de ikke får råd om å bruke sunne oljer, avocado og andre ting i tillegg.
Gjest Huldali Skrevet 23. mai 2008 #15 Skrevet 23. mai 2008 Du kan ikke bedømme om det er kritisk eller ikke... Hvilket av "ondene" som er værst har du ingen mulighet til å se, slik en med faglig bakgrunn har. Undervekt er verre for hjertet enn overvekt. Det jeg legger i ordet kritisk er at det er en akutt fare for liv og helse, og det mener jeg det ikke er her. Da hadde vel legen satt igang noen tiltak uten at hun spurte og kanskje gjort det for en stund siden? Men jeg må bare understreke at jeg vil jo ha henne opp i vekt, jeg bare syns at det var merkelig at hun skulle på en så usunn diett for å komme opp i vekt. Nå er jeg litt usikker på om hvilken av "ondene" du mener, men hvis du tenker på onde nr 1) (slik jeg ser ondene her), Farlig undervekt og 2) hjerte og karproblemer. Syns jeg det er like ille, men jeg tenkte at man kunne få henne opp i en høyere vekt og bli kvitt onde nr 1, og samtig unnå en mulig onde nr 2, ved å gjøre det på en sunnere måte. Men det er det altså ingen mulighet for ser jeg her. Da blir man i hvertfall kvitt nr 1 også får man ta nr 2 om den skulle komme.
Gjest Bolledeig Skrevet 23. mai 2008 #16 Skrevet 23. mai 2008 Jeg er jo som sagt enig med deg, men det er noe med at eldre også skal spise maten sin. Hvis man er vant med "tradisjonell norsk mat", hva det nå enn skal være, er det ikke nødvendigvis bare bare å gå over til avocado og vegetabilske oljer. Maten skal ned også. Det er også ting som tyder på at et for høyt inntak av Omega-6 (som i det store og hele er mest i vegetabilsk olje) i forhold til Omega-3 (som vi først og fremst får fra fisk) kan utgjøre en helserisiko, både fordi en ubalanse i Omega-6 kan være en risiko med tanke på hjerte-kar sykdommer, og i tillegg kan det øke risiko for betennelser i kroppen. Omega 3 reduserer risiko for hjerte og leddproblemer for å nevne noe, et for stort inntak av Omega 6 kan øke det. Det vet også ernæringsfysiologen. Det vil derfor ikke nødvendigvis være så heldig å sette hun på en diett med mye vegetabilske oljer. Selv om vegetabilsk fett har hatt status som "sunnere" enn det mettede fettet, så er det faktisk heller ikke heldig i store mengder. Men hvis hun er glad i fet fisk, ville jeg nok absolutt anbefalt henne å spise f.eks. mer laks, ørret etc. En diett med for mye av det tilsynelatende "sunne fettet" kan faktisk øke risikoen hennes for hjerte- og karsykdommer, og siden det er din hovedbekymring med tanke på denne dietten, så går vel konklusjonen på at alternativet ikke nødvendigvis er noe bedre.
Gjest Huldali Skrevet 23. mai 2008 #17 Skrevet 23. mai 2008 Det vil derfor ikke nødvendigvis være så heldig å sette hun på en diett med mye vegetabilske oljer. Selv om vegetabilsk fett har hatt status som "sunnere" enn det mettede fettet, så er det faktisk heller ikke heldig i store mengder. Men hvis hun er glad i fet fisk, ville jeg nok absolutt anbefalt henne å spise f.eks. mer laks, ørret etc. En diett med for mye av det tilsynelatende "sunne fettet" kan faktisk øke risikoen hennes for hjerte- og karsykdommer, og siden det er din hovedbekymring med tanke på denne dietten, så går vel konklusjonen på at alternativet ikke nødvendigvis er noe bedre. Jeg er helt enig med deg at det ikke bare må være oljer osv, en god blanding av mettet og umettet fett. For mye av alt er jo skadelig, og det er noe av det jeg reagerte på. At jeg er mente det var for mye mettet fett, og ingen variasjon. Hun har bodd lenge i utlandet, så hos den dama går eksotisk mat ned Men jeg får bare stole på denne ernæringfysologen, og tro at hun går opp i vekt og ikke får noen andre problemer som en følge av kostholdet sitt. Men jeg har et spørsmål til kom jeg på: Hva når hun slutter med denne fete og usunne dietten? Hvis hun ikke holder på med den resten av livet vel og merke. Vil hun da gå ned i vekt igjen? Eller vil hun holde seg på nivået hun har kommet opp til? Hun er ganske opptatt av utseende, det er faktisk en stor del av grunnen til at hun vil opp i vekt Men hun vil ikke opp FOR mye, så når hun blir normalvektig, og kanskje velger å gi seg med denne dietten, vil det bare gå tilbake da?
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #18 Skrevet 23. mai 2008 Jeg er enig med deg, men det er et stort MEN her! Det er ikke meningen å være kvass, men jeg tror ikke helt du forstår hvor vanskelig det er å legge på seg på en sunn måte. For det første har din grandtante gått ned i vekt... det energiunderskuddet må dekkes opp for å stoppe vektnedgangen. Så må hun i tillegg tilføre kroppen nok energi til å gå i overskudd, og siden hun bør raskt opp i vekt, bør hun ligge på et stort overskudd. Mest sannsynlig vil energimengden hennes måtte dobles eller triples for å oppnå ønsket effekt i løpet av rimelig tid, og for de av oss som har prøvd det vet hvor vanskelig det er. Din grandtante vil måtte innta mengder av mat som hun ikke har mulighet til å innta (hvis hun ikke tilbringer hele dagen med å spise) hvis hun skal oppnå en sunn vektøkning i løpet av kort tid...
Gjest Bolledeig Skrevet 23. mai 2008 #19 Skrevet 23. mai 2008 Som en "trøst" kan jeg kanskje nevne at det har faktisk vist seg at årsakssammenhengen mellom mettet fett og hjertesykdommer ikke har vært like klar som vi tidligere har trodd. Det er andre risikofaktorer som spiller inn som er viktigere. Transfett derimot, er en stor synder. Heldigvis ser vi ikke den så mye i norsk kosthold lenger, blant annet fordi produsenter av f.eks. kjeks og liknende har gått tilbake på bruken av transfett. Og som sagt, Omega-3 hjelper det gode kolesterolet. Om hun skal holde vekten, kan det være at når hun har gått opp det hun ønsker at hun faktisk har vent seg til å innta større mengder mat. I tillegg vil hun ha lært hva slags "triks" som faktisk fungerer for å gå opp noen kg dersom vekten skulle begynne å sige nedover igjen.
Gjest Elfrida Skrevet 23. mai 2008 #20 Skrevet 23. mai 2008 Som en "trøst" kan jeg kanskje nevne at det har faktisk vist seg at årsakssammenhengen mellom mettet fett og hjertesykdommer ikke har vært like klar som vi tidligere har trodd.Nettopp, og særlig melkefettet ser ikke ut til å gi negative effekter på helsen (altså bortsett fra overvekt selvsagt).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå