Gå til innhold

Øke kapasiteten på hardisken


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har en laptop som begynner å bli "full" siden jeg har endel nettsider og databaser. Jeg skulle gjerne økt kapasiteten/minne på hardisken, men har ikke så mye peiling på akkurat dette. Hvordan gjøres dette? Hvor mye koster sånt?

Må jeg bytte hele hardisken eller er det annen spesiell måte å gjøre det på?

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest samson

Enkelte laptoper har plass til flere harddisker, men i de fleste tilfeller må du sette inn en helt ny. Prisene varierer alt etter hvor mye kapasitet du vil ha.

Om du ikke har muligheten til å kopiere over innholdet fra den gamle til den nye, må du også installere Windows på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Det er flere måter å gjøre dette på. Det første du må vite er at du ikke kan utvide en hdd(harddisk) som allerede sitter i maskinen. Du må kjøpe en ny.

Du kan enten kjøpe en ny og større, og overføre det du har til den. Det vil være endel jobb, da du må installere operativsystemet på nytt.

Du kan kjøpe en ekstern hdd som du kobler til maskinen via usb. Dette er veldig praktisk om du har mange filer som tar stor plass. De har sunket mye i pris de siste årene, så du får sikkert 300 GB for en tusenlapp. Da har du sikkert plass til å ta sikkerhetskopier også, noe som jeg ville gjort hvis jeg var deg. Når du kobler til denne hdd'en kommer den opp som en enhet på samme måte som C: i "min datamaskin". Da kan du klikke deg inn på den og lage mapper og liknende, akkurat som du er vant til fra før.

Sjansen er minimal for at det er plass til en hdd til i laptopen din. Hvis dette så likevel er tilfelle kan du jo kjøpe en intern hdd og sette denne inn. Jeg vil likevel ikke anbefale det hvis du føler at det er komplisert, i tillegg til at du får mer lagringplass av å kjøpe en ekstern som er koblet til med usb-kabel.

Hvis du er veldig usikker på hva du skal kjøpe og hva som passer ditt system vil jeg anbefale deg å sende en mail til komplett.no eller gå til en butikk som datakjeden eller liknende. De kan hjelpe deg med å finne en hdd som passer ditt behov.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...