Gå til innhold

Visning til helgen


*snuppis*

Anbefalte innlegg

Jeg skal holde visning på leiligheten min til helgen, første gang jeg gjennomfører noe slikt. synes det har vært et vanvittig stress med å ha det ryddig til fotograf og slikt kom, men nå gjenstår bare det viktigste - nemlig visningen.

Lørdag og søndag førstkommende er det visningsdager!

Når du går på visning hva ser du etter? Hva legger du merke til?

Eller hvis du tidligere har holdt visning, hvordan forberedte du deg?

Jeg er litt besatt av god stemning, og ser for meg å tenne litt telys og sette lampene på en dimmet god lysstemning, samt kanskje ha litt frisk luft i leiligheten. Men så er det andre igjen som ser meget rart på meg når jeg nevner dette. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest antigartner

Hvis det er rot eller dårlig renhold legger jeg merke til det. Slike ting gir et negativt inntrykk av selger, og kan dermed trekke ned prisen.

Fjern derfor ALT unødvendig dill og dall, alle synlige steder.

Vask grundig rundt. Husk å vaske oppå gulvlister, innunder dusjkabinett, badekar, varmtvannsbereder osv (så langt du rekker).

Husk at mange liker å sjekke inni de skapene der det går vannrør, som under oppvaskkummen og håndvasken på badet. De skapene må derfor ryddes og vaskes. Ta ut søpla før visning!

Hvis det passer med stilen ellers i leiligheten: invester gjerne i nye og matchende puter og duker til sofaer og bord. Disse kan du jo ta med deg videre. Nytt og stilig sengetøy, og fine håndkler på badet er også billig styling. (Men mye av dette har du sikkert allerede gjort før prospektet ble laget.)

Dimmet lys kan kanskje virke litt "over the top", og en seriøs interessent vil nok gjerne ha så godt lys som mulig for å kunne se hva han/hun eventuelt skal by på.

Frisk luft er fint, men ikke "syntetisk frisk" luft, eller duftlys.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode tips i innlegget over.

Jeg synes det er viktig at det lukter rent/ friskt. Ellers kanskje du kan kjøpe inn en blomsterbukett?

Uansett: Rydd godt og ta bort alt "personlig" som bilder etc.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys og frisk luft er fint! Kan kanskje se snålt ut med telys i stua hvis det er sol og varmt ute, men det funker jo på f.eks. bad eller i en mørk gang. Ville ikke dimmet lysene noe særlig, siden man gjerne vil se at leiligheten man ser på ser lys og romslig ut. Kan sikkert dimme litt, men ikke mye.

Da vi hadde visninger, ryddet vi som besatte. Vi fjernet et par av bokhyllene i stua siden de så fullstendig kaos ut. Sørg i hvertfall for at alle bøker har sin plass, det gjelder for alt annet også. Det var et par ganger vi satset på at folk ikke tittet inn i skapene våre, og heiv ganske mye rart inn der. Man vet jo aldri hva folk titter på.

Sørg for å støvesuge før begge visningene. Sørg for å få vasket vinduene nå som det er mye regn og sol om hverandre. Litt såpelukt er ok, at det lukter laboratorium er ikke ok. :)

Frisk blomster kan funke bra, enten potteblomster eller avskårne. Ville ikke ha kjørt "3 orkideer ved siden av hverandre"-stilen, med mindre du har orkideer fra før.

Vi kjøpte leilighet i vinter, og selgerne hadde gjort noe skikkelig lurt. I alle rom hadde de satt opp A4-ark med info om rommet, hva de foreslår å gjøre, info om parken som skal anlegges på baksiden av huset, hvilket kabeltv-selskap man har, at det er varmekabler i verandataket etc. Alt dette sto i prospektet også, men det var en smart måte å gjøre folk på visning oppmerksomme på det. De hadde brukt stive ark satt i sånn "arkholder"-greie i pleksiglass.

Vi brukte litt duftlys til å skape litt godlukt. Kjøpte noen med sitruslukt på l'Occitane og lot det brenne litt før visning. Pleide å blåse de ut før vi stakk fra visningen, siden det innimellom kunne bli litt mye av det gode. Husk at folk kan være allergiske...

Hvis det er stille og rolig i nabolaget, og det er en varm dag du har visning, så kan det være fint å ha åpne vinduer. Men hvis det er surt, ville jeg luftet skikkelig en halvtime før visning, og så lukket igjen vinduene. Ingen har lyst å kjøpe en kald leilighet.

Sjekk også NÅR megler har satt opp visningstidspunkt! Vår megler surra veldig med det, så vi hadde på forskjellige tidspunkt hver gang, uten at han ga beskjed til oss om det. Når vi i tillegg ikke fikk avisen en dag, oppdaget vi at det var 2 timer til vi skulle ha visning, og vi satt fremdeles i pysj og spiste frokost... (Det var da mye endte opp i diverse skap.) Så jeg ville bedt om en bekreftelse på tidspunkt hvis du må kjøre nye visningsrunder etter denne helgen.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Vi brukte litt duftlys til å skape litt godlukt. Kjøpte noen med sitruslukt på l'Occitane og lot det brenne litt før visning. Pleide å blåse de ut før vi stakk fra visningen, siden det innimellom kunne bli litt mye av det gode. Husk at folk kan være allergiske...

Jeg ser at enkelte eiere ikke er tilstede under visningen.

Jeg har vært på svært mange visninger, og likte absolutt best at eier var tilstede. Det var fint å kunne stille endel spørsmål direkte til eier, og ikke minst oppfølgingsspørsmål til den infoen som en får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hagesmurfen

Hei

Vi solgte i høst, og har også vært på noen visninger. Masse gode tips over her, men jeg ville ha roet ned bruken av te-lys.

Vi var på visninger i vinter og da var det forsåvidt ok med lys, men det kan bli for mye av det gode.

Friske blomster er veldig pluss, og luft godt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jente37

Dette blir en interessant tråd!

Mulig jeg er vel pirkete med et overdrevent skarpsyn for detaljer, men det jeg først legger meke til er f.eks:

a) store, synlige hull i vegger etter bilder, speil o. Nå snakker jeg om gapende flenger i gipsveggen. På en visning, så veggene i stua som om de var skutt med hagle. Det var hull overalt. Verste jeg har sett.

b) Lukten i huset. Turnoff for meg er gammel matos, sigarett lukt eller baby-bæsjebleie lukt. (Var på en visning der bæsjebleier lå i søpla på badet! Det stinket ut hele huset. Jeg hold på å brekke meg av lukta :fnise: )

c) nabotomta. Mye rot og skrot som ligger og slenger? Sånt blir et irritasjonsmoment

d) Rom malt i sterke farger

e) kombinert kjøkken og stue. Big turnoff for meg!

Det jeg liker å se, er avskårneblomster, ryddighet, og gjerne en deilig kaffelukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det kommer jo litt an på hvor mye du vil legge i visningen. Jeg har sett en del på britiske tv-programmer som har hjulpet folk med å få solgt husene sine. Der har det gjennomgående handlet om å presentere ryddige områder med et mest mulig stilrent tema.

Uansett hvor nydelig du synes f.eks. rosemalte blomsterborder på veggene er, eller det digre elghodetrofeet på stueveggen, så er slike ting turnoff for mange. Det er om å gjøre å viske bort mye av det personlige (de som flytter inn vil gjerne ha det personlig, men SIN personlige stil, ikke DIN). Ta vekk familiebilder. Om du har en vegg full av ørten bilder kan det være lurt å ta vekk alle, og heller henge opp et større mer nøytralt bilde.

I disse programmene jeg har sett har de valgt å bruke en del penger på å male rom i nøytrale farger (de fleste klarer å forholde seg til en lys nøytral vegg, mens mange vil heve litt på øyenbrynene over knallfarger på veggene), fjerne møbler som er ødelagte eller skaper et rotete inntrykk (overmøblering er fy-fy). De har pleid å investere litt penger på enkle, stilrene sengetepper (så det ser litt ut som et elegant hotellrom), matchende puter, et trekk over sofaen dersom denne er gammel/slitt/umoderne osv, enkle og nøytrale gardiner som lar utsikten komme til sin rett osv. Disse pengene som ble brukt fikk de fleste husselgerne tilbake med renter når de så fikk solgt huset. Om man sliter lenge med å få solgt et hus kan man vurdere om det vil lønne seg å faktisk ta på seg den dyre oppgaven med å pusse opp et helt kjøkken eller bad. Disse rommene er det som ofte er viktigst for kjøpere, nettopp fordi de er så dyre å pusse opp.

Men om du ikke har tid eller penger til slike store forandringer er det veldig greit å rydde bort alt mulig personlig stash som man ofte har liggende rundt omkring. Ta vekk familiebilder. Ha huset pinlig ryddig. Vær nøytral (så treffer du flest potensielle huskjøpere). Særlig kjøkken og bad + innebygde skap bør være ryddige. På visning har man ingenting med å snoke i huseierens personlige eiendeler, men alt som er fast inventar og som du ikke tar med når du flytter, er ting jeg som kjøper ville "testet" på visningen for å sjekke tilstanden på dører/skuffer/skinneganger osv. Man har jo ikke lyst til å kjøpe et tilsynelatende prikkfritt hus, for så å oppdage at skuffer og skap på kjøkkenet må byttes ut med det samme man flytter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Det som er viktigst i mine øyne, i tillegg til alle tipsene nevnt over her, er at det er EKSTREMT ryddig. Minst mulig dilldall og pyntegreier fremme. Blomster er fint, men minst mulig nips osv. Husk at dine møbler og innredning kun skal være en pekepinn om hvordan potensielle kjøpere kan innrede, og om man blir overveldet med nips, personlige bilder osv kan det fort bli turn-off.

Har du tepper på gulvene? Disse burde vurderers grundig om skal ligge fremme. Et gulvteppe skal komplimentere gulvet, om du har et skikkelig vakkert gulv vil det gjøre seg bedre uten teppet, slik at du virkelig får vist frem gulvet.

Om hvitevarer hører til leiligheten/huset, så sørg for å vaske og rydde i kjøleskapet, at oppvaskmaskinen er tom osv.

Kaffe/te er koselig å ha klart. Det gir en innbydende følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste tråden nå, er det virkelig normalt å få servert kaffe på en visning??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men når vi hadde visning på huset vårt for et par år siden fikk vi veldig positiv respons på at vi hadde noe å drikke klart (kaffe, te og isvann) fordi det var hyggelig, og gjorde at kikkerne "stolte" mer på oss, fordi vi var koselige mennesker som serverte kaffe :P Fikk ros av megleren for det i ettertid, han sa at det var en veldig positiv ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...