Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Dersom du hadde 3-årig ingeniørutdannelse (ikke bygg, elektro eller maskin) og fikk tilbud om å bli ansatt i en bedrift som til tider kan være preget av mye overtid, men til gjengjeld er litt roligere andre tider - muligheter for fleksitid og selvstendighet, gode pensjonsordninger, muligheter for en del reising, utlegg for mobil, pc og bil...

MEN de ville kun tilby deg fastlønn. Overtid og reisetid innbakt i lønnen.

(Tipper det er muligheter for lønnsøkning etter hvert.)

Du er nyutdannet. Det er i Oslo.

Hva ville du krevd i årslønn?

Endret av Annikken
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde jo høre med fagforeningen din Nito (for du har vel organiserte deg?). Ingeniørorganisasjoene Tekna og Nito har mye statistikk på slikt. Jeg er selv en relativt siv.ing i data og jobber i Oslo, gitt at en ingeniør normalt sett ligger 20-40000 lavere enn siv.inger viller jeg tippet at en fersk ingeniør i Oslo burde ligge rundt 360.000-370.000.

Men dette kravet om at overtidsbetalt skal være en del av årslønnen er veldig suspekt og mest sannsynlig ulovlig samme hvor selvstendig de måtte mene stillingen er. Som ung kvinnelig ingeniør er du svært ettertraktet på jobbmarkedet så det er ingen grunn til å gi seg billig.

Skrevet (endret)

Ja, det er jo det som høres mest fornuftig ut. Men nå er saken at jeg har ingen "standard" ingeniørutdannelse - ikke så mange har hørt om utdannelsen min, jeg passer ikke inn i noen stereotyp rolle. Jeg kan bevise at jeg kan tilegne meg realfagskunnskap - det er det jeg har.

Jobben er en konsulentjobb. Det er ikke _så_ vanlig at folk som går ut fra min utdanning får denne typen jobb, hvertfall ikke på første forsøk.

Derfor er jeg skeptisk til å bare si fra meg jobben fordi de tilbyr fastlønn. Fastlønn er jo en fordel når man skal ta opp lån, blant annet. Og jeg tror nok det er muligheter for bonuser osv.

Ulovlig er det ikke, men man skal egentlig få skriftlig hva av lønnen som er beregnet overtid, og hva som er grunnlønn.

Vet ikke jeg. Noe taler for, overtiden taler i mot. Jeg skulle nok heller hatt en "vanlig" ingeniørutdanning, men jeg tror jeg bare må arbeide med det jeg har. Blir det for ille får jeg bli sivilingeniør, så passer jeg litt bedre inn i de A4-rollene som er lagt opp i lille Norge er NTNU er flaggskipet ;)

Endret: Lønnen ligger like oppunder fire hundre.

Endret av Annikken
Skrevet

Hei

Jeg ville tatt jobben hvis den er relevant og det virker som et miljø du vil trives i. Sjekk med NITO hva slags lønn du bør ha, og diskuter med arbeidsgiveren.

En ting som er greit å ha i bakhodet er at et par tusen til eller fra i måneden merkes veldig lite, siden man svært fort venner seg til det lønnsnivået man har. Å ha en jobb hvor man trives og hvor man får utviklet seg er mye viktigere enn om man tjener noen tusen ekstra.

Hvis du opplever at det blir mer overtid enn det som lønnsomt er så kan du se denne stillingen som et springbrett og et sted hvor du skaffer deg noen års erfaring før du går videre.

tingeling

(har selv alltid hatt fast lønn uten overtid og har økt lønnen min med 70% siden 2003 når jeg var nyutdannet. Føler desverre ikke at jeg har veldig mye bedre råd nå enn da, siden jeg nå har barn, leilighet osv)

Skrevet

Hei tingeling! Takk for svar.

Ja, jeg tror det er en potensielt bra jobb. Mye jobbing, men et bra springbrett i karrieren. Mulighet til å knytte mange kontakter, samt å vokse og lære på jobben.

Kontrakten er vel egentlig "forhandlet ferdig", men jeg tror jeg kanskje skal prøve å enten få høynet fastlønna litt, eller helst satt et maksimum for overtid (f.eks. maks overtid som kan inngå i denne lønna er 250 timer i året.)

Det står ikke i kontrakten hvor lenge den varer. Jeg har ingen prøvetid, kun gjensidig oppsigelse på 3 mnd. Men det er vel vanlig at man skriver en ny kontrakt ved nye forhandlinger?

I følge Nito skal månedslønna ligge på 33-34000 for en som meg. Jeg regnet ut litt i overkant av 31000.

Får se hva jeg finner det godt å gjøre... uansett tror jeg ikke noen prøver å "lure" meg. De har hovedkontor i et annet land, så det er sikkert litt forskjellig praksis i de forskjellige landene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...