SuperGjest Skrevet 22. mai 2008 #41 Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg tror det gikk veldig bra! Jeg valgte den første oppgaven, den hvor man skulle tolke to dikt; "Blandt alle lande" og "Fedreland". Det første tolket jeg inn til den nasjonalromantiske perioden og det andre til nyrealismen. Analyserte, sammenlignet og trakk også frem språkhistorie. Veldig spent på å høre om noen tolket novellen. Hadde egentlig lyst til det, men det var før jeg leste novellen. Syns det var lite å gå på i forhold til tolkning og analyse, selv om jeg sikkert hadde greid det om jeg hadde satt meg ordentlig inn i den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity88 Skrevet 22. mai 2008 #42 Del Skrevet 22. mai 2008 Tenkte også først å ta tolkningen av novellen, men synes som de før her har skrevet at det var liute å gå på når det gjaldt språklige virkemidler. Ble Shabana Rehman på meg, og hvordan det blå representerte mannen og kapitalismen... Lol, jeg krysser fingre ihvertfall, så får vi se Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #43 Del Skrevet 22. mai 2008 Tenkte også først å ta tolkningen av novellen, men synes som de før her har skrevet at det var liute å gå på når det gjaldt språklige virkemidler. Ble Shabana Rehman på meg, og hvordan det blå representerte mannen og kapitalismen... Lol, jeg krysser fingre ihvertfall, så får vi se Lol, hvordan fikk du mannen og kapitalismen inn i bildet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 22. mai 2008 #44 Del Skrevet 22. mai 2008 Tenkte også først å ta tolkningen av novellen, men synes som de før her har skrevet at det var liute å gå på når det gjaldt språklige virkemidler. Ble Shabana Rehman på meg, og hvordan det blå representerte mannen og kapitalismen... Lol, jeg krysser fingre ihvertfall, så får vi se Prøvde meg på denne først, men hadde ikke sjans. Skrev en halv side og stod helt fast. Hadde masse notater men klarte ikke å formulere settninger.. Så, jeg endte opp med Ivar Aasen jeg også. Ante ikke når han ble født eller noe da, men skrev kanskje en og en halv side fakta om han (pc, havlannen linjeavstand og 12 i skriftstørrelse), og litt over en side hvor jeg vurderte følgene av arbeidet hans eller hva det het i oppgaven. Håper det holder til en firer, selv om jeg vet at et årstall er feil hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity88 Skrevet 22. mai 2008 #45 Del Skrevet 22. mai 2008 Lol, hvordan fikk du mannen og kapitalismen inn i bildet? Fordi de skrev at vi skulle forklare virkemidlene som var brukt, både de skriftlige og de visuelle... Det visuelle var jo skriften i blått, en vakker og formfull kvinne i en ganske avslørende blå kjole (ja, jeg vet hvem Shabana er , så jeg skrev at hun spilte på mange fordommer). Den blå fargen, særlig i den sammenhengen tenkte ihvertfall jeg at kunne stå for kapitalismen og mannen, siden hun går til angrep på de unge og rike som drikker seg fulle på "sjampis", og snakker om hvordan kvinnen kun er en pyntegjenstand for de rike mennene Var sikkert heeelt på jordet da men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #46 Del Skrevet 22. mai 2008 Ja Serenety88 dessverre er nok det helt på jordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity88 Skrevet 22. mai 2008 #47 Del Skrevet 22. mai 2008 Kan godt hende, men jeg skrev nå mye mer enn det og da Er ikke ute etter en 6'er Hva skrev du på oppgaven da, når det gjaldt det visuelle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #48 Del Skrevet 22. mai 2008 Kan godt hende, men jeg skrev nå mye mer enn det og da Er ikke ute etter en 6'er Hva skrev du på oppgaven da, når det gjaldt det visuelle? Jeg skrev ikke den oppgaven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity88 Skrevet 22. mai 2008 #49 Del Skrevet 22. mai 2008 Og da vet du at det er feil? :S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 22. mai 2008 #50 Del Skrevet 22. mai 2008 Fordi de skrev at vi skulle forklare virkemidlene som var brukt, både de skriftlige og de visuelle... Det visuelle var jo skriften i blått, en vakker og formfull kvinne i en ganske avslørende blå kjole (ja, jeg vet hvem Shabana er , så jeg skrev at hun spilte på mange fordommer). Den blå fargen, særlig i den sammenhengen tenkte ihvertfall jeg at kunne stå for kapitalismen og mannen, siden hun går til angrep på de unge og rike som drikker seg fulle på "sjampis", og snakker om hvordan kvinnen kun er en pyntegjenstand for de rike mennene Var sikkert heeelt på jordet da men... Shit!! Så dypt!! Men, jeg vil ikke si at dette er feil. Kanskje ikke gjennomtenkt fra hennes side, men det er jo et virkemiddel, hadde vært noe annet om hun hadde på seg rosa kjole eller noe.. *så glad jeg ikke valgte den oppgaven* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity88 Skrevet 22. mai 2008 #51 Del Skrevet 22. mai 2008 nei, nei, jeg skriver aldri bastant når det gjelder slike virkemidler! Jeg sa jo at jeg fikk den følelsen allerede før jeg leste teksten Pluss at det som var uthevet i blå skrift var om kjønnsrollene (at de var som i steinalderen). Så vi får se... Stryker nok ikke (håper jeg!), er jo mye mer jeg skrev om som språklige virkemidler. Skal si ifra den 20.juni hva det ble til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #52 Del Skrevet 22. mai 2008 Og da vet du at det er feil? :S Mhm, oppgaven ble diskutert på det private forumet for klassen,(etter eksamen ) og jeg introduserte det du sa. Norsklæreren min sa det var noe av det latterligste hun hadde hørt, og hun kunne ikke tenke seg at jeg mente alvor... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 22. mai 2008 #53 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) nei, nei, jeg skriver aldri bastant når det gjelder slike virkemidler! Jeg sa jo at jeg fikk den følelsen allerede før jeg leste teksten Pluss at det som var uthevet i blå skrift var om kjønnsrollene (at de var som i steinalderen). Så vi får se... Stryker nok ikke (håper jeg!), er jo mye mer jeg skrev om som språklige virkemidler. Skal si ifra den 20.juni hva det ble til Hentet fra en annen side om eksamen: Plankeoppgaven 5 var easy, men hvorfor var Reham egentlig avbildet i slutten av teksten? Jeg skrev at det var et humoristisk innslag i forbindelse med samfunnsgruppen hun rettet kritikk mot. Hun var avbildet for å vise hvordan dagens ungdom (jentene) vil pynte seg og vise seg frem for guttene. Det er derfor det blir vist mye hud i form av stor utringning også videre. Det som gjør avbildingen ironisk, er at Shabana Rheman ikke er en spesielt tynn person. Hun er ikke av den størrelsen som "ideal" kvinnen skal se ut. Derfor så underbygger avbildningen hvordan jenter oppfattes av gutter. Videre så oppfordrer Rheman at jenter ikke må være redd for å vise hvem de er og tørre å stille seg mot det som er populært. Hvem som har rett er en annen sak, men at bildet var der er nok en fordel å kommentere uansett Endret 22. mai 2008 av Aurela Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity88 Skrevet 22. mai 2008 #54 Del Skrevet 22. mai 2008 hehe, jaja, så får jeg ta den om igjen til jul, ikke det verste i verden for meg Jeg skrev ganske mye, både om det humoristiske og fargevalget, og om fordommer, valget av blad det er skrevet i osv. Blir spennende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Serena Skrevet 22. mai 2008 #55 Del Skrevet 22. mai 2008 Har inntrykk av at dikt/novelletolkning er oppgaver som kommer på hver eneste eksamen. Behersker en det, er en ganske trygg. Skrev selv diktanalyse i fjor og endte opp med god karakter på grunn av at jeg trakk egne, kreative slutninger. Nå har jeg ikke sett oppgaven, men å være kreativ og trekke frem uventende elementer er ikke nødvendigvis negativt, Serenity. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 22. mai 2008 #56 Del Skrevet 22. mai 2008 hehe, jaja, så får jeg ta den om igjen til jul, ikke det verste i verden for meg Jeg skrev ganske mye, både om det humoristiske og fargevalget, og om fordommer, valget av blad det er skrevet i osv. Blir spennende Syntes du tolket bra jeg. (Det lille jeg vet om hvertfall ) Det er nye norskeksamer 17. og 19. juni da. De er hvertfall om man blir syk, vet ikke om man rekker dem om man stryker, siden oppgaven må rettes først. Ikke at du kommer til å styke, men, følte bare for å informere :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity88 Skrevet 22. mai 2008 #57 Del Skrevet 22. mai 2008 Har inntrykk av at dikt/novelletolkning er oppgaver som kommer på hver eneste eksamen. Behersker en det, er en ganske trygg. Skrev selv diktanalyse i fjor og endte opp med god karakter på grunn av at jeg trakk egne, kreative slutninger. Nå har jeg ikke sett oppgaven, men å være kreativ og trekke frem uventende elementer er ikke nødvendigvis negativt, Serenity. Takk for oppmuntringen, men når en norsklærer lurer på om man er seriøs lover ikke det særlig godt! Vi får se hva de legger vekt på i besvarelsen min, nevner jo både det med at hun er formfull og ikke "idealet" for disse unge jentene teksten handler om. Jeg tror ikke jeg stryker, men man vet jo aldri! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity88 Skrevet 22. mai 2008 #58 Del Skrevet 22. mai 2008 Skrev jo også om Henrik Ibsen, så får håpe det trekker opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Naria Skrevet 22. mai 2008 #59 Del Skrevet 22. mai 2008 Har inntrykk av at dikt/novelletolkning er oppgaver som kommer på hver eneste eksamen. Behersker en det, er en ganske trygg. Skrev selv diktanalyse i fjor og endte opp med god karakter på grunn av at jeg trakk egne, kreative slutninger. Nå har jeg ikke sett oppgaven, men å være kreativ og trekke frem uventende elementer er ikke nødvendigvis negativt, Serenity. Enig. Jeg elsker slike oppgaver, nettopp fordi det egentlig ikke finnes noen fasit. Så lenge man begrunner sine synspunkter godt, går det som regel bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nausicaä Skrevet 22. mai 2008 #60 Del Skrevet 22. mai 2008 Argh. Hvorfor begynte jeg å lese her? Skrev også oppgave fem, ser nå på det dere har svart og ser at jeg kommer til å få maks fire. Skrev ingenting om fargebruk, selv om jeg sikkert kunne gjort det gjennom det jeg før har lært om bilde- og reklametolkning. Og vi har ikke hatt om Samfunnets Støtter egentlig. Tror et flertall av de som har denne eksamenen valgte oppgave 5. Men nå skal det bli spennende på mandag. "Makt"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå