Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tviler jeg veldig sterkt på.. Det er ganske streng kontroll over sånne ting, og tror ikke det pleier å lekke ut.. Men om du finner noe, er det bare å si i fra ;) Lykke til da :)

Gjest Gjest
Skrevet
Det tviler jeg veldig sterkt på.. Det er ganske streng kontroll over sånne ting, og tror ikke det pleier å lekke ut.. Men om du finner noe, er det bare å si i fra ;) Lykke til da :)

Takk!, du også! Hvordan ligger du an med tanke på pensum?

Skrevet
Takk!, du også! Hvordan ligger du an med tanke på pensum?

Ikke spør :gjeiper: Er litt sliten+syk nå, så orker ikke lese så mye. Har lest over språkhistorien (som jeg nylig hadde prøve om) og litteraturhistorie, men hvor mye som sitter er en annen ting :S Du da? Skal pugge kjennetegn for de ulike epokene + tid og noen forfattere fra de viktigste før jeg legger meg..

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke spør :gjeiper: Er litt sliten+syk nå, så orker ikke lese så mye. Har lest over språkhistorien (som jeg nylig hadde prøve om) og litteraturhistorie, men hvor mye som sitter er en annen ting :S Du da? Skal pugge kjennetegn for de ulike epokene + tid og noen forfattere fra de viktigste før jeg legger meg..

Hvor finner jeg infoen om fagutrykk og hvordan man går frem ved tolking av dikt/novelle??

Skrevet
Hvor finner jeg infoen om fagutrykk og hvordan man går frem ved tolking av dikt/novelle??

Faguttrykk? Hvilke fagutrykk da for eksempel?

Kort fattet om analyser:

Innledning

Plasering av teksten og forfatter

Handling/motiv

Temaer

Hovedinnhold

Valg av tittel

Synsvinkel (prosatekster)

Miljø (prosatekster)

Komposisjon

Personkarakteristikk (prosatekster)

Billedbruk (prosa og lyrikk)

Strofe- og tekst gjennomgåelse (lyrikk)

Formen (lyrikk)

Stilen (prosa)

Avsluttning

Oppsumering og konklusjon

Litteraturhistorisk plasering og kommentar

Dette er kort fattet fra en bok jeg har her hjemme.. Om det er noe du ønsker jeg skal utdype er det ok, det blir en ekstra gjennomgang for meg også ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Ganske godt tror jeg egentlig, men jeg kan ikke særlig norrønt.

Skrevet (endret)

Tviler litt på at det kommer en hel eksamen om norrønt.. Men om det kommer er jeg faktisk klar :gjeiper: Litt lettere å skille mellom norrønt enn realismen og nyrealismen liksom..

Er det noe du legger spesielt vekt på når du leser?

Endret av Aurela
Gjest Gjest
Skrevet

Ja, har hørt at det garantert kommer en oppgave med tolking eler analyse av dikt eller novelle og lurer på hva slags fagutrykk vi har :) Finnes det ikke sider om det i bøkene våre?

(Hvilke prosaformer har vi da??)

Skrevet

Lol, jeg leser ikke en gang til norskeksamen jeg :eeeh: Kommer alltid en analyse så satser på den :)

Skrevet
Ja, har hørt at det garantert kommer en oppgave med tolking eler analyse av dikt eller novelle og lurer på hva slags fagutrykk vi har :) Finnes det ikke sider om det i bøkene våre?

(Hvilke prosaformer har vi da??)

Er ikke prosa en samlebetegnelse om tekster som ikke lyrikk, liksom :forvirret: Noveller og romaner er prosa. (Hva med drama/skuespill da :klø: ).

Skrevet

Prosa er fellesbetegnelsen for episk dikting (altså romaner og noveller)

Drama er skuespill

Lyrikk er dikt (tekster som sier mye med få ord)

Dette er de tre hovedsjangrene :)

Skrevet
Prosa er fellesbetegnelsen for episk dikting (altså romaner og noveller)

Drama er skuespill

Lyrikk er dikt (tekster som sier mye med få ord)

Dette er de tre hovedsjangrene :)

Takk!! (Burde vel kanskje kunne det nå :ler:)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil ha en oppgave om eventyr jeg ass..eneste som er 0 stress!!

Er så mye å huske på alle disse andre...sukk..novelle analyse er vel også litt bedre enn rent faglig...

Noen som har greie på hvor mye man må skrive i morgen?

Skrevet

No problem, er jo ikke akkurat noe du får så stor bruk for da, men er jo greit å vite :)

Orker ikke lese på norsk jeg, skal jo ha muntlig, men da er det jo særemne i tillegg. Er alltid en analyse av enten dikt/novelle/debattinnlegg.

Har dere særemne klart? 10 min ikke sant?

Skrevet

Mer enn 4 sider, helst ikke mer enn 10. Jeg pleier å ligge rundt 6 sider (har hatt 2 1/2 med norsk før jeg ble syk og tar det via Bjørknes i år) :)

Skrevet

10 minutter på hver oppgave i utgangspunktet, inkludert særemnet. Særemnet pleier å være det som man får minst tid på gjerne.

Skrevet
Jeg vil ha en oppgave om eventyr jeg ass..eneste som er 0 stress!!

Er så mye å huske på alle disse andre...sukk..novelle analyse er vel også litt bedre enn rent faglig...

Noen som har greie på hvor mye man må skrive i morgen?

Vi har fått beskjed om at vi ikke får lov til å skrive eventyr :gjeiper: Vil ikke analysere noveller, det er kjipt. Noen dikt er lettere å anlysere, men jeg ser liksom ikke alltid det som står mellom linjene.. Liker artikkler jeg, men vet ikke hva vi skal skrive artikkler om?

Vi har også fått vite at vi skal ha halvannen linjeavstand. Vi skal skrive maks fire sider, hvertfall er det del læreren vår sier :)

Skrevet

Jeg gruer meg litt, noen ganger så klarer jeg bare ikke få flyt i tekstene mine. De fleste som tok eksamen ifjor (ikke som privatister da) og som pleier å ligge 5-6, fikk 2 og 3 :forvirra:

Skrevet
Vi har fått beskjed om at vi ikke får lov til å skrive eventyr :gjeiper:

Forskjell på å skrive eventyr og å få en oppgave om eventyr ;) Er innimellom at det dukker opp oppgaver da du skal skrive om eventyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...