Amalie_85 Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Åssen i all verden søker man om barnehageplass? Min håpefulle vil jo bli født i slutten av juni....og vi har bare råd til 44 ukers permisjon, så det vil si at vi må ha barnehageplass fra mars av! Men når jeg leser på nett er det opptak en gang i året og da er det mars man søker, altså denne mars som var leeeenge før jeg har født. Jeg skjønner ingen ting av sånt her jeg Hvordan søke? Når søke? o.s.v :gjeiper:
Honey Bee Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 Hvis du trenger plass i fra mars må du bruke privat pass.Vet ikke hvilken kommune du bor i men de fleste opererer med februar og mars som søknadsfrist.I min kommune kan du levere søknad på nett.Ellers sender de deg et skjema hvis du ringer.Barnehageåret starter i august og du må vente til da dessverre.Noen private barnehager har egne opptak hvert halvår,vår har det.De kommunale har ikke.Jeg har barna i barnebygg barnehage,de er privat og har søknadafrist samtidig som kommunen men har altså et ekstra opptak i januar, jeg er veldig fornøyd
Susan Sto Helit Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 De fleste steder kan du søke så fort barnet får personnummer, og så kan du være heldig og få plass i løpende opptak. Da er det enten fordi noen slutter eller det er ledige plasser. Ellers går barnehageåret fra august.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 Du kan søke når som helst, men hovedopptaket for oppstart på høsten, er i mars. Det er jo da det blir flest nye ledige plasser. Når det er sagt, er det nok veldig vanskelig å få plass i mars, i hvertfall de fleste steder i landet. Noe annet er at barnet ditt vil da være bare 9 måneder, og det er nok ikke mange barnehager som tar inn så små barn. Og enda noe annet - et baby på 9 mnd er for liten til å gå i barnehage, det mener jeg virkelig... Mye bedre for babyen å bli passet av dagmamma.
Amalie_85 Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. mai 2008 Bor i Fredrikstad! Hmmm.....hvordan løser andre problemet hvis man ikke får plass før høsten? Jeg har ikke råd til å gå hjemme. Får ringe servicetorget i kommunen å høre da kanskje
Susan Sto Helit Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 Bor i Fredrikstad! Hmmm.....hvordan løser andre problemet hvis man ikke får plass før høsten? Jeg har ikke råd til å gå hjemme. Får ringe servicetorget i kommunen å høre da kanskje Normalt løses dette med dagmamma eller familiebarnehage. (Evt. ulønnet permisjon.)
Amalie_85 Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. mai 2008 Du kan søke når som helst, men hovedopptaket for oppstart på høsten, er i mars. Det er jo da det blir flest nye ledige plasser. Når det er sagt, er det nok veldig vanskelig å få plass i mars, i hvertfall de fleste steder i landet. Noe annet er at barnet ditt vil da være bare 9 måneder, og det er nok ikke mange barnehager som tar inn så små barn. Og enda noe annet - et baby på 9 mnd er for liten til å gå i barnehage, det mener jeg virkelig... Mye bedre for babyen å bli passet av dagmamma. Jeg vet nok om noen barnehager som har plass til så små barn. Og jeg vil heller ha barnet mitt inn i de barnehagene jeg vet om enn hos dagmamma.
Amalie_85 Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. mai 2008 Normalt løses dette med dagmamma eller familiebarnehage. (Evt. ulønnet permisjon.) Har folk råd til ulønnet permisjon altså! Noen som har det
Honey Bee Skrevet 21. mai 2008 #9 Skrevet 21. mai 2008 Hvis du er vikar kan du utsette jobbingen å få dagpenger istedet,da har du litt penger i hvertfall.
Amalie_85 Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. mai 2008 Hvis du er vikar kan du utsette jobbingen å få dagpenger istedet,da har du litt penger i hvertfall. Er student. Så jeg vil studere da! Er to dager i uka problemet vil ligge! Så dagpenger har jeg vel ikke krav på??? Kan ikke noe om det med dagpenger heller egentlig. (jobber jo ved siden av skolen, men det er ikke vikariat)
Gjest Evalina Skrevet 21. mai 2008 #11 Skrevet 21. mai 2008 Jeg vet nok om noen barnehager som har plass til så små barn. Og jeg vil heller ha barnet mitt inn i de barnehagene jeg vet om enn hos dagmamma. Ikke for å gjøre dette til en diskusjon om barnehage vs. dagmamma, altså. Jeg ble kjempestressa da mine (det skjedde med begge, faktisk) ikke fikk barnehageplass da permisjonen min var over (i mars, de er født hhv. i april og mai). Da de heller ikke fikk plass til hovedopptaket over sommeren, var fortvilelsen komplett... Helt til jeg fikk tak i verdens beste dagmammaer og så og skjønte at disse to småungene mine hadde mye bedre av roligere dager hos en snill dagmamma (med ett jevnaldrende barn) enn full rulle og hyl og skrik i en barnehage. Når de var så små at de uansett ikke hadde særlig glede av å leke med andre barn. Men det er vel forskjell på barnehager, da. Uansett, lykke til!
moi86 Skrevet 21. mai 2008 #12 Skrevet 21. mai 2008 Jeg ville bare si at jeg har jobbet i en del ulike barnehager, jeg vil råde alle som skal søke om bhg plass om å være så kresne (som de kan være) jeg vet det ikke er lett å få den barnehagen man ønsker. Barnehagene varierer i stor grad. Bhg med ansatte menn er ofte ideelle (barn trenger også menn som forbilder og omsorgspersoner), jeg vil også råde dere om å undersøke litt om pedagogikken i de ulike bhg. En Reggio Emilia inspirert bhg er å anbefale.
Amalie_85 Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 21. mai 2008 Ikke for å gjøre dette til en diskusjon om barnehage vs. dagmamma, altså. Jeg ble kjempestressa da mine (det skjedde med begge, faktisk) ikke fikk barnehageplass da permisjonen min var over (i mars, de er født hhv. i april og mai). Da de heller ikke fikk plass til hovedopptaket over sommeren, var fortvilelsen komplett... Helt til jeg fikk tak i verdens beste dagmammaer og så og skjønte at disse to småungene mine hadde mye bedre av roligere dager hos en snill dagmamma (med ett jevnaldrende barn) enn full rulle og hyl og skrik i en barnehage. Når de var så små at de uansett ikke hadde særlig glede av å leke med andre barn. Men det er vel forskjell på barnehager, da. Uansett, lykke til! En liten diskusjon har vi tid til Jeg tar nok dagmamma hvis jeg ikke får plass. Men jeg tror man skal ha flaks som deg for å finne en dagmamma som er da bedre enn å være i barnehage. For jeg har bare større tro på det! Og når de er så små mener jeg at de faktisk har glede av andre små barn.....men det kan ha noe med at jeg er førskolelærerstudent og har vært med på å observere så små barn både i barnehage og utenfor! Men jeg tror ikke de har det noe vondt av å ikke være sammen med andre små barn heller
Amalie_85 Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 21. mai 2008 Jeg ville bare si at jeg har jobbet i en del ulike barnehager, jeg vil råde alle som skal søke om bhg plass om å være så kresne (som de kan være) jeg vet det ikke er lett å få den barnehagen man ønsker. Barnehagene varierer i stor grad. Bhg med ansatte menn er ofte ideelle (barn trenger også menn som forbilder og omsorgspersoner), jeg vil også råde dere om å undersøke litt om pedagogikken i de ulike bhg. En Reggio Emilia inspirert bhg er å anbefale. Jeg vet faktisk ikke om noen barnehager her som har bassert seg på REggio Emilia. Men de to barnehagene jeg ønsker meg mest er hvertfall flotte barnehager. Vært utplassert i begge to. Og begge har menn på huset Dessverre ingen på selve småbarnsavdelingen, men den ene barnehagen er avdelingsløs (den jeg ønsker mest) så der kommer de mye i kontakt med alle de voksne. Og de er kjempeflinke til å lytte til alle barna, selv de som er så små at de enda ikke har språk!
Honey Bee Skrevet 21. mai 2008 #15 Skrevet 21. mai 2008 Er student. Så jeg vil studere da! Er to dager i uka problemet vil ligge! Så dagpenger har jeg vel ikke krav på??? Kan ikke noe om det med dagpenger heller egentlig. (jobber jo ved siden av skolen, men det er ikke vikariat) Åja,da er ikke dagpenger aktuelt men mindre du har hatt en inntekt på i overkant 100 000 det siste året,eller 200 500 de siste 3 årene.Fødselspenger blir regnet som inntekt på lik linje som lønn. Hvis det er bare 2 dager i uka hadde jeg satset på en dagmamma,det er mye lyd og inntrykk i barnehagen,selv på småbarnsavdelingen.
Honey Bee Skrevet 21. mai 2008 #16 Skrevet 21. mai 2008 Barnebygg har barnehager i Askim og Mysen,ikke Fredrikstad.De bruker Reggio Emilia.At det ikke er menn på en småbarnsavdeling er ikke noen krise syns jeg.Viktigere å ha de hos de store barna.
Gjest Evalina Skrevet 21. mai 2008 #17 Skrevet 21. mai 2008 En liten diskusjon har vi tid til Jeg tar nok dagmamma hvis jeg ikke får plass. Men jeg tror man skal ha flaks som deg for å finne en dagmamma som er da bedre enn å være i barnehage. For jeg har bare større tro på det! Og når de er så små mener jeg at de faktisk har glede av andre små barn.....men det kan ha noe med at jeg er førskolelærerstudent og har vært med på å observere så små barn både i barnehage og utenfor! Men jeg tror ikke de har det noe vondt av å ikke være sammen med andre små barn heller Jeg er i utgangspunktet veldig enig i at barn bør gå i barnehage, men det er forskjell på 9 mnd og litt større barn. Mine begynte begge i barnehage da de var drøye to år, for oss (dem) var det helt perfekt. De er nå 5 og 7. Jeg kan ha hatt maks flaks. Begge gangene jeg lette etter dagmamma, klaffet det på første forsøk. Begge hadde pedagogisk utdannelse og var i permisjon med eget jevnaldrende barn. Den ene var interessert i kombinasjonen musikk/teater og barn. De tegnet, malte, bakte, hadde musikkstund, turnet, var ute på lekeplasser, i skogen og i åpen barnehage. Ungene mine traff mange andre barn, da de hadde "dagmamma-treff" med andre, både utendørs og inne. Hos dagmamma ble dagsrytmen roligere, de ble fulgt tettere opp og sett mer enn hva som er tilfellet i en barnehage. For jeg har jo prøvd det også, etter hvert. Veldig, veldig fornøyd med barnehagen, altså. Min konklusjon er uansett blitt at en "myk" start hos dagmamma som også inkluderer samvær med andre barn, er det perfekte.
Nigo-san Skrevet 21. mai 2008 #18 Skrevet 21. mai 2008 Du kan søke når som helst, men hovedopptaket for oppstart på høsten, er i mars. Det er jo da det blir flest nye ledige plasser. Når det er sagt, er det nok veldig vanskelig å få plass i mars, i hvertfall de fleste steder i landet. Noe annet er at barnet ditt vil da være bare 9 måneder, og det er nok ikke mange barnehager som tar inn så små barn. Og enda noe annet - et baby på 9 mnd er for liten til å gå i barnehage, det mener jeg virkelig... Mye bedre for babyen å bli passet av dagmamma. Har du mye erfaring med baby-avdelinger i barnehage, siden du er såpass bastant? Det har jeg, og jeg ble sjeleglad da babyen min fikk plass i dette årets hovedopptak. Det blir vanskelig å levere henne fra seg. Men når jeg vet at hun skal gå i en avdeling spesielt tilrettelagt med pedagogisk opplegg for de minste barna, med spesialutdannet personale med lang erfaring, som jobber i team og blir kontrollert av kommunale instanser, blir det mye lettere for meg enn om jeg skulle overlevert henne til en dagmamma jeg ikke aner særlig mye om. Hadde man hatt en elskelig, pensjonert dame til rådighet, som hadde barnetekke og man kjente fra før, hadde det vært en annen sak. Men i Oslo er ikke alltid det realiteten- det henger stadig mer eller mindre feilstavede lapper på butikken, og opprullingen av ulovlive "barnehager" der dagmammaer opererer med fire-fem barn i knøttsmå leiligheter, er virkelig ikke særlig tillitvekkende! Ser for meg worst case scenario, der ungene ser film halve dagen mens dagmammaen røyker rullings på verandaen, og det "pedagogiske opplegget" er en tur til butikken. Dette er helt klart urettferdig for de dagmammaene som står på og gjør en god jobb. Men hvordan kan man være sikker, når man må avertere i avisen, og utløpet av permisjonen nærmer seg med stormskritt? Man må jo tilbake på jobb da, mange småbarnsforeldre er midt i etableringsfasen med huslån, studielån osv... jeg kan skjønne at folk blir desperate. Amalie85: Du kan ringe og høre med kommunen om reglene der og hva du bør gjøre. I Oslo er mars hovedopptak, men du kan søke hele året. Likevel er det vanskelig å få plass utenom hovedopptaket, så marsbabyer har nok ikke den helt store sjansen... Håper det er kortere køer der du bor! Og neste gang timer du babyen til desember/januar- da rekker du hovedopptaket.
Amalie_85 Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #19 Skrevet 21. mai 2008 Åja,da er ikke dagpenger aktuelt men mindre du har hatt en inntekt på i overkant 100 000 det siste året,eller 200 500 de siste 3 årene.Fødselspenger blir regnet som inntekt på lik linje som lønn. Hvis det er bare 2 dager i uka hadde jeg satset på en dagmamma,det er mye lyd og inntrykk i barnehagen,selv på småbarnsavdelingen. Har nok ikke tjent så mye nei. Vil likevel ha barnehage om jeg får det Er bare 3 jeg kommer til å søke i, for de 2 andre barnehagene jeg vet om med småbarnsavdeling syns jeg ikke er så gode. (ut fra det jeg har sett)
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #20 Skrevet 21. mai 2008 Har du mye erfaring med baby-avdelinger i barnehage, siden du er såpass bastant? Ja, jeg vil si det. Jeg har jobbet på tre ulike småbarnsavdelinger i tre ulike barnehager, to ulike steder i landet. Velfungerende avdelinger med dyktige voksne. Likevel, babyer er babyer, og de fleste babyer blir ganske utslitte av barnehagehverdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå