Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Hei. Jeg begynte i jobb i mars, skal på ferie i juli. Får jeg full lønn da ? Får ikke noe feriepenger fra ifjor, da jeg ikke jobbet da, men gikk på skole.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ingen får vel lønn mens de er på ferie?

Feriepenger er ca 11% av alt du tjente året før. Dersom du ikke jobbet i fjor så får du altså ingenting.

Lønn er noe du får pr time du faktisk jobber.

Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis du ikke hadde inntekt i fjor vil de fleste arbeidsgivere la deg 'slippe' å ta ferie, siden du da ikke har feriepenger. Ellers trekker de deg i lønn i ferien slik de gjør med alle ansatte. Dette vil gjelde alle som starter i jobb etter endt utdanning, de har ikke opptjent feriepenger.

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Første året som lærer hadde jeg selvfølgelig ikke opptjent feriepenger, Jeg fikk vanlig lønn i stedet for. Vet ikke om dette gjelder bare læreryrket?

Gjest Gjest
Skrevet
Første året som lærer hadde jeg selvfølgelig ikke opptjent feriepenger, Jeg fikk vanlig lønn i stedet for. Vet ikke om dette gjelder bare læreryrket?

Det skal i så fall helt spesielle avtaler til ja. De aller, aller færreste har slike avtaler.

Skrevet

Ja. Dette fordi man ikke har noen mulighet til å jobbe seg gjennom sommeren, som ved andre yrker.

Skrevet

Du får ikke lønn mens du har ferie. De fleste arbeidsgivere trekker dette i juni. Dersom du ikke ønsker å ta ut full ferie (som du kan velge ettersom du ikke få feriepenger), gi beskjed til arbeidsgiver slik at du ikke blir trukket i lønn.

Skrevet

Nei, du får ikke lønn mens du er på ferie. Men du får feripenger på 10,2 %.

Men opptjeningsåret for feriepenger er året før, så om du ikke jobbet i fjor, får du ikke penger mens du har ferie.

Men selv om du ikke får feriepenger har du alikevell krav på ferie. Men du får ingen penger.

Gjest Arbeidstaker
Skrevet

Da jeg begynte i ny jobb i juli i fjor fikk jeg full lønn selv om jeg tok 5 dager ferie. Fikk 5 dager færre i år i stedet. Kunne sikkert ha blitt trukket i lønn heller, men fikk ikke sagt i fra om hva jeg ville, så da ble det trekk i feriedager for 2008.

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet
Du får ikke lønn mens du har ferie. De fleste arbeidsgivere trekker dette i juni. Dersom du ikke ønsker å ta ut full ferie (som du kan velge ettersom du ikke få feriepenger), gi beskjed til arbeidsgiver slik at du ikke blir trukket i lønn.

Men de kan jo ikke automatisk trekke meg for det, for de vet jo at jeg ikke jobbet der ifjor og at jeg ikke mottar noe feriepenger fra dem. Og siden de vet jeg skal reise bort 22 juli til 8 august, så trekker de meg jo nok da også.

Skrevet
Men de kan jo ikke automatisk trekke meg for det, for de vet jo at jeg ikke jobbet der ifjor og at jeg ikke mottar noe feriepenger fra dem. Og siden de vet jeg skal reise bort 22 juli til 8 august, så trekker de meg jo nok da også.

De trekker deg for full ferie, med mindre du har gitt beskjed om at du ikke skal ta så mange feriedager. Og de trekker deg kun én gang - antagelig i juni. Så får du full lønn i august selv om du har ferie da.

Gjest Gjest_L
Skrevet

Var i samme situasjon ifjor og her går det automatisk at 1 uke av ferien trekkes i mai og de resterende 4 ukene i juni. Feriepengene utbetales da 20 % i mai og 80 % i juni, i juli og august har jeg vanlig lønn selv om det er da jeg har ferien min.

Selv tok jeg redusert ferie på tre uker ifjor, men fikk tidlig på året ordnet det slik at de trakk meg for ei uke på henholdsvis april, mai og juni lønninga...

Tror jeg ville snakket med lønningskontoret eller personalavdelinga, for lønn er ikke normalt å få i ferien her i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...