thumbalina Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Hei, vi er 78 gjester til kaffe og kake... Kommer til å bestille to bløtkaker (1 med marsipan og 1 uten - og med forskjellig fyll) som er til 44 pers hver. Det sikrer at alle får minst 1 kakestykke hver.. Men hvor mye andre kaker må en ha? og har noen noen oppskrifter/forslag på festkaker? Foreløpig tenker jeg: - Gulrotkake - Nøttekake med gul krem - Verdens Beste - Sjokoladekake (trenger en oppskrift på ei "fin" kake her...) - Kransekake Noen som har noen forslag eller kommentarer på dette? Er ikke noe kakemenneske selv, så er litt in the dark her... ( Vi skal ha overflødighetshorn som selve bryllupskaka... )
kelte Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 Vi er 76 gjester tilsammen på kaffe. Vi skal ha foruten bryllupskaka, *Kransekake *Sjokoladekake *Verdensbeste *Ostekake *fruktkake *kringle Skal i tilegg til kakene servere masse frukt
~Minni~ Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 (endret) Vi blir litt over 50, men har en veldig kakeglad famile. Vi skal ha: * Lukket valnøtt * Verdens beste * Daimkake * Ostekake * Prinsessekake * Nøttekake * Firkløverkake * Kransekake * Eplekake * Gulerotkake Edit: Og så bryllupskake da... Endret 21. mai 2008 av ~Minni~
iap Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 Me skal ha 99 gjester og skal ha desse kaken: - bryllupskaka (3 etasjar) - kransakaka - fløytekaka - gulerotkaka - gulekaka - nøttebunn med frukt - verdensbeste - lefser - ostakaka - daimiskaka - sviskekaka - firkløverkaka - langpanne sjokoladepkaka - pavlova
Gjest Frk Åberg Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 (endret) Vi blir ca. 60, og jeg regner med at vi skal ha følgende kaker: en eller to ostekaker, to kaker med nøttebunn, frukt og gelé, en pæreterte, en sitronterte, en gulrotkake, to sjokoladekaker, en jordbærpai, verdens beste, vannbakels, bryllupskake (=tre marsipankaker), fyrstekake, sjokolademousskake med nøttebunn. Det blir også noen kaker til som ikke er bestemt enda. Og jordbær og annen frukt. Vi vil at det skal bugne, ikke at det akkurat skal holde, men sånn at man har en del å velge i. Og svigermor er helt ram på kakebaking, så hun står for en betydelig del. Men i følge han vi leier lokalet av, skal det holde med 6-7 kaker på 60 personer. Hvis man da bare tenker på mengde. Jeg har forresten et ønske om å kanskje ta kakene ut igjen senere på kvelden. Endret 21. mai 2008 av Frk Åberg
mia83 Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 Vi blir 115- 120 til kaffe. Vi skal ha: -Bryllupskake 3 etg marsipankake - Bløtkake med gelelokk - 1 "vanlig" bløtkake - Sjokoladekake - Gulrotkake - Kransekake - 2 ostekaker - 2 verdens beste (1 med og 1 uten mandler) - 2 suksessterter (gulkake med nøttebunn) - 2 skumkaker - 1 romkake Blir det mye rester tar sambo med på jobb mandag morgen
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #7 Skrevet 21. mai 2008 Vi blir ca. 120 til kaffi, og skal minst ha følgjande kaker (vi er frå vestlandet): Treetasjers marsipankake (bryllupskake) Stor firkanta marsipankake (muligens vanlig rund marsipankake) Bløtkaker (sannsynligvis meir enn ei) Opp-ned-kake Gelekake Snickerskake Gulrotkake Ostekake Kransekake Verdens Beste Romkake Tropisk aroma Eplekake Rabarbrakake Sjokoladekake Firkløverkake Lefse (minst 2 variantar) Suksessterte Kokosbollekake (skumkake) Fromasjkake Banangelekake Sviskekake Og så skal vi ha sjokoladepudding, karamellpudding og gele på kakebordet, samt friske bær og frukt. Og godt mulig det blir fleire kaker enn nemnt òg....
Gir Skrevet 21. mai 2008 #8 Skrevet 21. mai 2008 Oj, så mange kaker dere skal ha! Jeg har aldri vært på noen tilstelning der det er noe mer enn et par-tre kaker jeg, og det er alltid masse kake igjen. Foreløpig har jeg tenkt på dette: - Ostekake (kanskje 2) - Brownies - Verdens beste kake - Sjokoladekake - Kringle Og så bryllupskake.
Gjest Gjest_Marthe_* Skrevet 21. mai 2008 #9 Skrevet 21. mai 2008 I Et bryllup i Stryn i vår var de 59 gjester og hadde 60 kaker!!! Helt vilt spør du meg. Tipper det var igjen et par kakestykker.. :gjeiper:
Gir Skrevet 21. mai 2008 #10 Skrevet 21. mai 2008 I Et bryllup i Stryn i vår var de 59 gjester og hadde 60 kaker!!! Helt vilt spør du meg. Tipper det var igjen et par kakestykker.. :gjeiper: Hehe Ingen i min eller hans familie er store kakespisere. Mer snacks og drinker tenker jeg, og kaffe
thumbalina Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 21. mai 2008 Vi blir ca. 120 til kaffi, og skal minst ha følgjande kaker (vi er frå vestlandet): Treetasjers marsipankake (bryllupskake) Stor firkanta marsipankake (muligens vanlig rund marsipankake) Bløtkaker (sannsynligvis meir enn ei) Opp-ned-kake Gelekake Snickerskake Gulrotkake Ostekake Kransekake Verdens Beste Romkake Tropisk aroma Eplekake Rabarbrakake Sjokoladekake Firkløverkake Lefse (minst 2 variantar) Suksessterte Kokosbollekake (skumkake) Fromasjkake Banangelekake Sviskekake Og så skal vi ha sjokoladepudding, karamellpudding og gele på kakebordet, samt friske bær og frukt. Og godt mulig det blir fleire kaker enn nemnt òg.... oisann, det var jo en god del mer enn jeg tenkte da.... syntes 7-8 kaker hørtes mye ut jeg da men... vanskelig dette.. ser det er stor spredning i antall... hmmm
thumbalina Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 21. mai 2008 I Et bryllup i Stryn i vår var de 59 gjester og hadde 60 kaker!!! Helt vilt spør du meg. Tipper det var igjen et par kakestykker.. :gjeiper: Ja det var jo i overkant mye! tror ikke vi har stort nok bord til det ei gang! hehe.. må ut å finne nye lokaler i så fall
Gjest Frk Åberg Skrevet 21. mai 2008 #13 Skrevet 21. mai 2008 I Et bryllup i Stryn i vår var de 59 gjester og hadde 60 kaker!!! Helt vilt spør du meg. Tipper det var igjen et par kakestykker.. :gjeiper: Oj, det var til og med mer enn da jeg var i et bryllup med 40 kaker på 130 gjester. Da tror jeg vi spiste opp halvparten, men jeg syns kakene forsvant ut før jeg fikk sukk for meg. Jeg ser noen andre her nevner stort kakebord i sammenheng med at de er fra Vestlandet. Jeg har lenge hatt en mistanke om at det er den delen av slekta som påvirker både meg og samboeren når vi er redde for å ha for lite mat/kaker.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #14 Skrevet 21. mai 2008 Meg som er 120 gjester og nærmere 30 kaker over (fra et lite sted på vestlandet ja, ganske nært stryn som også er nevnt ) Kaker skal det ikke mangle på i et bryllup her i området nei.. Men det går faktisk utrolig mye kaker i et slikt selskap (ihvertfall de jeg har vært i). Dessuten er alle gjester (og naboer og fjerne venner som gjerne ikke var invitert i bryllupet) hjertelig velkomne i resteselskap dagen etterpå, og når det er ferdig bruker det faktisk å være ganske lite kake igjen. Det som da er igjen kan vi jo ta med på jobb og spandere i lunsjpausen mandagen etter bryllupet, eller vi deler det litt opp på nærmeste familie, og så tar man det til kaffien iløpet av uka.. Men det er veldig stor kakekulturforskjell mellom de ulike landsdelene har jeg forstått...
poff Skrevet 21. mai 2008 #15 Skrevet 21. mai 2008 Vi bestilte 6 kaker pluss bryllupskaka på 3 etg. Men da vi var på en liten samtale med hun som styrer festlokalet sa det kom til å bli MASSE kaker igjen. Så vi avbestilte vel halvparten tror jeg. (mamma og stefar som ordner det der). Iallefall hu dama sa det egentlig holdt med bryllupskaka og en kransekake.Det var mer enn nok pluss at det vil bli satt fram sjokolade og potetgull. Hun har sett mange bryllupsfester og VET vel hva hun prater om Så tydeligvis trenger man ikke så mye, og det er jo igrunn fint det ja:D
Gjest Frk Åberg Skrevet 21. mai 2008 #16 Skrevet 21. mai 2008 (endret) Vi bestilte 6 kaker pluss bryllupskaka på 3 etg. Men da vi var på en liten samtale med hun som styrer festlokalet sa det kom til å bli MASSE kaker igjen. Så vi avbestilte vel halvparten tror jeg. (mamma og stefar som ordner det der). Iallefall hu dama sa det egentlig holdt med bryllupskaka og en kransekake.Det var mer enn nok pluss at det vil bli satt fram sjokolade og potetgull. Hun har sett mange bryllupsfester og VET vel hva hun prater om Så tydeligvis trenger man ikke så mye, og det er jo igrunn fint det ja:D Hvor mange gjester skal dere egentlig ha? Med mindre det er et skikkelig minibryllup, syns jeg det hørtes litt stusselig ut, for å være helt ærlig (altså med to kaker; bryllupskake og kransekake). Men som sagt, så kommer det jo selvsagt an på hva som er viktig for en. At alle skal få en eller annen kake, eller om det er et poeng at man skal smake litt av alt. Endret 21. mai 2008 av Frk Åberg
poff Skrevet 21. mai 2008 #17 Skrevet 21. mai 2008 Hvor mange gjester skal dere egentlig ha? Med mindre det er et skikkelig minibryllup, syns jeg det hørtes litt stusselig ut, for å være helt ærlig (altså med to kaker; bryllupskake og kransekake). Men som sagt, så kommer det jo selvsagt an på hva som er viktig for en. At alle skal få en eller annen kake, eller om det er et poeng at man skal smake litt av alt. hehe, blir vel kanskje rundt 55 stk. Blir jo bryllupskaka pluss da 3 kaker til. Har selv sett hvor lite som blir spist av slikt så tror det blir helt greit Er jo sen middag og tegner ikke med det er kaffe og kaker før i tolv tiden på kvelden,tror ikke det er så mange kakesugne mennesker da
Gjest Frk Åberg Skrevet 21. mai 2008 #18 Skrevet 21. mai 2008 hehe, blir vel kanskje rundt 55 stk. Blir jo bryllupskaka pluss da 3 kaker til. Har selv sett hvor lite som blir spist av slikt så tror det blir helt greit Er jo sen middag og tegner ikke med det er kaffe og kaker før i tolv tiden på kvelden,tror ikke det er så mange kakesugne mennesker da Ok, så fire kaker da (inkludert en noe større bryllupskake sikkert). Det er ikke noe for meg, men det er godt mulig det holder i mengde. Hun dere leier lokale av har sikkert også peiling på disse tingene.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #19 Skrevet 21. mai 2008 Ok, så fire kaker da (inkludert en noe større bryllupskake sikkert). Det er ikke noe for meg, men det er godt mulig det holder i mengde. Hun dere leier lokale av har sikkert også peiling på disse tingene. Signerer denne. Vi blir 20 stk og skal ha 3 etasjers bryllupskake og 5-6 andre kaker. Synes det er litt stas å ha foskjellige kaker å by gjestene på i en sånn anledning. Det er jo mest sannsynlig den største festen (kanskje ikke i antall ) vi kommer til å holde hele livet Men det blir helt sikkert for mye i mengde! Vi tenkte derfor å ordne sånne små kakeesker fra konditori så vi kan sende med gjestene kake hjem, til kaffen dagen derpå.
Sommerfugl76 Skrevet 21. mai 2008 #20 Skrevet 21. mai 2008 Jeg tror også det er forskjeller på kakemengden utfra hvor man kommer fra i landet. Inntrykket er at Vestlandet og Nord Norge vil ha bugnende kakebord. Jeg er nordfra og vi skal ha mange kaker. Har hørt om et bryllup i Oslo med bare bryllupskake og en kransekake. Stusselig syns jeg... Andre bryllup jeg har vært i i Oslo har hatt ca 4-5 kaker inkludert bryllupskaka. Vi skal ha 55 gjester og ca 15 kaker, bryllupskake, multekrem, to sorter lefse og kanskje en kringle. For mamma, svigermor og tantene er kakebordet en viktig greie så de skal bake mange hver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå