Gå til innhold

Avgjørende tips for å gå ned


Twigi

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har kjøpt en e-bok av en anerkjent trener, og denne boka fokuserer på å forbrenne fettet, men gi næring til kroppen/musklene.

Den er veldig informativ og motiverende, og svært grundig!

Den faktoren som understrekes hele tiden, er at du ikke har sjangs til å gå ned i det hele tatt, hvis du spiser for sjelden. Menn skal ha 6 måltider om dagen, kvinner 5, gjerne 6.

Jeg for min del følger dette rimelig konsekvent, og ser helt klar sammenheng mellom redusert fettprosent og antall måltider.

Så vær så snill, jenter: Spis ofte!

Noen tips til småmåltider som funker for meg:

  • Yoghurt m/havrekli
  • Avokadobåter rullet inn i skinkeskiver (1/2 avokado i tre-fire båter)
  • Banan m/mandler
  • Fiber+ knekkebrød med skinke
  • Et eple i båter
  • Små, hjemmelagde kjøttboller, hardkokt egg og litt aioli

Den verste maten vi kan spise er:

  • Iskrem
  • Fritert mat
  • Sukker, snop, kaker
  • Brus og sukret drikke

... vel, dette visste vi vel egentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Mnja....

Jeg blir krakilsk opptatt av mat hvis jeg skal spise små måltider hele tiden. Foretrekker definitivt å spise tre skikkelige måltider i løpet av dagen og så gjerne noen knekkebrød til kveldsmat.

Bruker sunn fornuft, skal jeg stramme inn noen kilo spiser jeg litt mindre / magrere og beveger meg meg mer. Trener jevnt og trutt uansett, spiser relativt sunt hele tiden og kniper inn på utskeielsene nå som det nærmer seg bikinisesong.

Hvis jeg spiser lite raser vekten. Har absolutt aldri merket noe til at forbrenningen settes ned hvis jeg spiser lite eller sjelden. Jeg stiller meg kritisk til påstander om at kroppen min skal tro at det er hungersnød bare fordi jeg spiser litt lite i en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_smiley_*
Mnja....

Jeg blir krakilsk opptatt av mat hvis jeg skal spise små måltider hele tiden. Foretrekker definitivt å spise tre skikkelige måltider i løpet av dagen og så gjerne noen knekkebrød til kveldsmat.

Bruker sunn fornuft, skal jeg stramme inn noen kilo spiser jeg litt mindre / magrere og beveger meg meg mer. Trener jevnt og trutt uansett, spiser relativt sunt hele tiden og kniper inn på utskeielsene nå som det nærmer seg bikinisesong.

Hvis jeg spiser lite raser vekten. Har absolutt aldri merket noe til at forbrenningen settes ned hvis jeg spiser lite eller sjelden. Jeg stiller meg kritisk til påstander om at kroppen min skal tro at det er hungersnød bare fordi jeg spiser litt lite i en ukes tid.

Hvis det er snakk om så kort tid som 1 uke er det nepp utslagsgivende verken ene eller andre veien. Det er når det foregår over lengre tid.

Altså, om du "raser ned" i vekt om du spiser mindre en uke, er det ikke fett som er gått bort........

Videre er det ikke "farlig" å spise litt lite hvis det er over så kort periode som 1 uke. Men det er fakta at dersom du spiser for lite over en lengre periode innstiller kroppen seg på hungersnød og bremser opp forbrenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia
Hvis jeg spiser lite raser vekten. Har absolutt aldri merket noe til at forbrenningen settes ned hvis jeg spiser lite eller sjelden. Jeg stiller meg kritisk til påstander om at kroppen min skal tro at det er hungersnød bare fordi jeg spiser litt lite i en ukes tid.

For oss som har spist veldig lite i lengre perioder, så skal jeg love deg at kroppen tror det er hungersnød om man igjen spiser litt lite. Så for oss raser ikke vekten om vi spiser lite. Vekten min raser forøvrig aldri ned. Jeg går derimot sakte, men sikkert ned om jeg spiser ofte, nok og rett type mat. Når sant skal sies nå, så "kjemper" jeg bare med de siste 2-3 kiloene, de som har lett for å sitte så utrolig godt.

I mange år har jeg spist alt for lite, jeg har til og med gått så mye sulten, at jeg fikk dårlig samvittighet for at jeg spiste meg mett! Det tok noen år før jeg fikk snudd dette, og mye sitter i hodet... Nå spiser jeg mer enn jeg har gjort på mange år, og ser at vekten går nedover. Jeg spiser 1600 kcal pr dag fordelt omtrent sånn:

2 brødskiver til frokost

1 brødskive til mellommåltid

2 brødskiver til lunsj

1 brødskive til mellommåltid

1 porsjon middag (salat/grønnsaker + potet/fullkornsris + kjøtt/fisk)

3 knekkebrød til kvelds

I tillegg spiser jeg 3-4 frukter fordelt utover dagen, samt en lettyoghurt. (Nå kan det se ut som om jeg spiser bare brød, men det gjør jeg altså ikke. Jeg spiser også mye egg til frokost og kvelds, samt kylling osv til lunsj)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er klinisk bevist at det ikke finnes noen sammenheng mellom antall måltider og endring i fettprosent, sålenge man holder seg over eller under kalorigrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marillia

Hver gang vi spiser, økes forbrenningen noe. Dermed er hyppige måltider med på å holde forbrenningen i sving, noe som igjen gjør det lettere å kontrollere vekten. Om du spiste alle dagens kalorier i ett gigantisk måltid, ville du gått med lavere forbrenning gjennom resten av dagen, og det er ikke uten videre positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii

Jeg syns påbud er fryktelig slitsomt!

For MEG funker det faktisk bedre med færre måltider, hvor jeg spiser meg mett. Det der med å spise lite ofte gjør at jeg - som en annen sa - blir fryktelig opptatt av mat. Og jeg går iallfall ikke ned i vekt når jeg tenker på mat hele tiden.

Det er en klar sammenheng mellom det man spiser og det man forbruker. Men måten dette gjøres på er forskjellig fra person til person. For noen funker små måltider ofte bedre, mens for andre er det lettere hvis en spiser skjeldnere, men mer.

Og når ingen av delene er mer "riktig" enn det andre (hvis måltidssamensetningen er sunn, vel og merke!), så tror jeg at vi alle må få gjøre det osm passer oss best - UTEN å måtte få dårlig samvittighet fordi en ikke gjør det "riktig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja....

Jeg blir krakilsk opptatt av mat hvis jeg skal spise små måltider hele tiden. Foretrekker definitivt å spise tre skikkelige måltider i løpet av dagen og så gjerne noen knekkebrød til kveldsmat.

Det er som gjest smiley skriver: som regel mister vi masse vann n¨r vekta raser. Det er nok mange som kjenner seg igjen i at vekta synker, men bilringen er akkurat like stor.....

Ved å spise ofte - over lengre tid - øker du forbrenningen og muskelmassen, noe som igjen øker forbrenningen. Du kan selvfølgelig klare å gå ned - og redusere fettprosent - ved å følge din plan om tre skikkelige måltider hver dag. Det er bare at det kommer til å ta tid!

Men hvis du ikke prøver, så får du heller ikke testet om det virker, gjør du vel?

Jeg var "flink" og slanket meg til sommeren for 2 år siden. Da var filosofien min følgende:

1) Jeg måtte bare innstille meg på at mat var drivstoff, og ikke kos

2) Jeg måtte også godta at jeg hele tiden skulle være litt sulten

(Tenk dere hun i REMA- reklamen "Jeg har ikke spist noe jeg liker siden sommeren 2002...")

Jeg klarte ikke å komme under 57 kilo, selv om jeg var sulten hele tiden.

Ifjor fulgte jeg dette opplegget i boka, og følgende filosofi gjaldt:

1) Spise ofte, aldri mer enn 3 timer i mellom at jeg putter i meg noe

2) Trene mye styrke

3) Spise fornuftig, men ikke nekte meg noen spesielle matvarer - annet enn å begrense meg veldig på det jeg vet er usunt. Når jeg spiser sunt mister jeg også lysten på mye av "surret".

Jeg la stabilt på 55 kilo i flere måneder, uten å være sulten, og uten å føle at jeg gav avkall på noe. Midjemålet mitt var også smalere enn det har vært på de siste 15 årene.

Nå har jeg vært skadet i en lang periode, og kombinasjonen av mindre trening og "fordi jeg fortjener det" er ikke spesielt bra nei.

Men nå er det hyppige måltider og begynnende trim, så det skal nok gå seg til raskt!

Krakilsk opptatt av mat? Nei, det behøver man ikke bli. Det handler om å planlegge, slik at det er lett å ta seg litt mat, og ikke lage så mye "fuzz" ut av det. Poenget er å aldri være kjempesulten, og aldri kjempemett.

Endret av Twigi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om du "raser ned" i vekt om du spiser mindre en uke, er det ikke fett som er gått bort........

Tja, vet ikke om jeg holder med her jeg. Har trent regelmessig lenge uten at det hadde større utslag på vekta og størrelsen (selv om det ga gedigent utslag på humør, styrke og immunsystem, så jeg klager ikke!) Så fikk jeg magesjuke i januar og gikk ned 4 kilo på en uke. Og jeg var flink til å drikke, så dette var ikke bare vann. Da jeg ble frisk igjen innførte jeg godtebegrensning, og jammen har ikke vekta holdt seg der nede. Og størrelsen også!

Så jeg begynte å tro litt på det der med at en kort skippertakskur kan hjelpe -- forutsatt at man holder inntaket på et litt lavere nivå enn før når man setter i gang med å spise ordentlig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det betyr altså slett ikke at mellommåltider ikke er bra!

Endret av Humptihum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Den faktoren som understrekes hele tiden, er at du ikke har sjangs til å gå ned i det hele tatt, hvis du spiser for sjelden.

Hvis det var et must å spise "lite og ofte" ville jeg vært rimelig mange kg tyngre enn det jeg var i dag. En av de essensielle tingene som måtte på plass for at jeg skulle klare å gå ned i vekt var at jeg måtte slutte å tenke på mat hele tiden. Og dersom jeg skal spise "hele tiden" så er mat og neste måltid det eneste jeg tenker på. Dette hindrer naturlig nok fremgangen.

Denne påstanden om at det er umulig å gå ned i vekt med få måltider støttes ikke opp under av forskning heller, der småspising gjennom dagen ikke har noen effekt på fettforbrenningen. Det betyr ikke at ikke hyppige måltider er DÅRLIGERE enn få store, men det er heller ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er det TOTALE forholdet mellom "kalorier inn" og "kalorier ut" som avgjør om man går ned eller ikke. At man må spise x antall måltider er rett og slett bare bullshitt. :)

Så lenge man daglig spiser mindre enn man forbrenner, spiller det ingen rolle om man fordeler dette over 1 eller 100 måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sativa

Liteogofte har gjort meg ganske så feit.

Det som funker utmerket for meg er å spise lavkarbo eller lavglykemisk mat, som holder meg METT lenge, blodsukkeret stabilt sånn at jeg ikke får sug eller lyst på mat på mange timer, samt et økt inntak av fett. (animalsk fett samt noen typer vegetabilsk fett). Resultat så langt er 22 kg minus.

Tror også det er viktig å tenke på at ingen kropper fungerer eller er satt sammen helt likt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går på diett spiser jeg 5-6 måltider om dagen, 7-8 om man regner med proteinshakene. Dette syns jeg er den beste måen å gå ned på, da blodsukkeret holder seg noenlunde stabilt, som igjen gjør at humøret mitt holdes oppe. Jeg går ned ca 10 kg i løpet av like mange uker, og går fra en fettprosent på ca 22-23, og ned til ca 8% (holdes kun i noen få uker før jeg går opp igjen, når konkurransesesongen er over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg spiser og spiser hele veien, men jeg gjør egentlig ikke det. Jeg sliter med å få i meg mat :gråte: Jeg innbiller meg kun at jo mer man spiser jo mer går mann opp i vekt, selv om det jeg gjør feil er å spise alt for lite mat :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...