Gjest Ingrid BN Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Hei! Etter et år på BI (av en bachelor), har interessen for bransjen markedsanalyse steget betraktelig. Er det noen her som jobber i denne bransjen? Og eventuelt hvilke studier har dere tatt? Jeg vet at det ikke finnes noe spesifisert markedsanalytiker-studie her i Norge, men ifølge Norges Markedsanalyse Forening så anbefaler de enkelte fag på bl.a. BI (som jeg kommer til å ha i årene fremover). Lurer også på hvor store mulighetene er for at en nyutdannet kan komme seg inn i en slik stilling? Eller ihvertfall innenfor bransjen. Fy så artig det hadde vært å fått en jobb innenfor denne bransjen om et par år!! Takk for svar :D
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 28. september 2008 #2 Skrevet 28. september 2008 Jeg lurer egentlig på det samme som deg, så har ikke noe svar dessverre, men lurte på hvilke fag det var de anbefalte på BI?=)
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #3 Skrevet 28. september 2008 Endel kommuner og fylkeskommuner har ledige markedsanalytikerstillinger Lønnen er ganske så bra også.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #4 Skrevet 28. september 2008 Tror vi finner nye tendenser til at BI-folket i større grad ser seg om etter startjobber i offentlig sektor. Det er bra for mangfoldet!
Gjest me Skrevet 28. september 2008 #5 Skrevet 28. september 2008 Hei!Jeg går på BI selv og det de mener passer best for dette er bachelor i markedskommunikasjon. Likevel vil både bachelor i markedsføring og Internasjonal markedsføring passe til å få en slik jobb, selv om man antagelig må jobbe seg oppover. Markedsanalytiker er ikke vernet tittel derfor vil det nok være forskjellige arbeidsoppgaver i forskjellige bedrifter. Selv vil jeg anbafale en master innenfor område, noe man må ta i utlandet over den bacheloren du tar på BI, ellers så anbefales det også å ta sosiologi på universitetet.
Gjest Gjest1 Skrevet 28. september 2008 #6 Skrevet 28. september 2008 [...]markedsanalyse[...] Er det noen her som jobber i denne bransjen? *vinke* Og eventuelt hvilke studier har dere tatt? Jeg er Høgskoleøkonom, og med en bachlor i markedsføring fra NMH (nå innlemmet i BI). Nå skal det sant nok sies at jeg jobber som forretningsutvikler, så jeg driver ikke direkte som analytiker, men alt jeg gjør er jo i denne sfæren. [...]så anbefaler de enkelte fag[..] Statistikk, statistikk og statistikk. Lurer også på hvor store mulighetene er for at en nyutdannet kan komme seg inn i en slik stilling? Eller ihvertfall innenfor bransjen. Alle bransjer har behov for påfyll av kompetente medarbeidere, så nyansatte er en del av arbeidsstokken. Men, du får neppe de mest festlige oppdragene med en gang, det blir trolig mye "monkey see, monkey do"-regneoppgaver i starten, og du vil nok i praksis risikere å jobbe som kalkulator. Strengt tatt vil jeg nok anbefale at du får erfaring fra linje før du "trekker deg tilbake" til stabs- og støttefunksjoner, hvor du typisk finner analytikeren. Desto bedre man kjenner til virkeligheten, jo bedre analyser kan man gjennomføre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå