Gjest lillagubban Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Hei! Jeg er student og jobber deltid i en butikk, jobber vanligvis maks et par kvelder i uka og tre lørdager i mnd. I sommer har jeg sagt jeg kan jobbe mye når jeg har fri fra skolen, men at jeg gjerne vil ha noe sammenhengende fri så jeg kan reise hjem (ca 10 timers biltur hjem, buss og tog blir lengre). Nå har jeg blitt satt opp til å jobbe ganske mye fremover, også i eksamenstia, men det er helt greit. Jeg ba om å få en uke fri ettersom jeg har lagt planer den uka. Jeg har fått hele uka fri bortsett fra tirsdag. Det er jo helt uaktuelt å avbryte ferien og reise mange timer for å jobbe i 4-6 timer en dag, men vanskelig å bytte vekk fordi det ikke er noen andre som har veldig lyst til å jobbe da heller. Alternativt går alle planene i vasken og jeg må droppe å reise i det hele tatt. Har gleder meg veldig til denne uka og det kommer også til å gå ut over andre samt at jeg må bryte løfter hvis jeg dropper det, så det vil jeg jo helst unngå. Venninna mi foreslo egenmelding den dagen, men vet ikke om jeg har samvittighet til det, hehe. Er det noen her som ville gjort det? Hvordan gjør jeg det da? Eller gjort det på annen måte? Vi er i en situasjon mellom to sjefer akkurat nå, så hvis jeg skal ta det opp med sjefen kan det bli et par uker til og vil helst få det i boks så snart som mulig. Mye som må ordnes!
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 Ikke kom med egenmelding! Det har et par på jobben her gjort, ufattelig dårlig gjort ovenfor oss andre + at om de allerede vet at du har stressa med å få fri og å bytte bort vakta veit alle hvor lumpen du har vært..du risikerer å miste jobben din også... snakk med sjefen, eller kolleger istedet...håper det ordner seg
Gjest lillagubban Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Ja, jeg tenkte kanskje sende ut en fellesmail til alle om noen kunne tenkte seg og bytte, men det blir kanskje litt teit siden jeg vet at det ikke passer for noen uansett. Vil ikke være den som syter hele tiden heller. Som sagt har vi ingen sjef å forholde seg til for øyeblikket, uvisst når og om ny kommer inn. Det er også mange som slutter og det er snakk om nye ansatte etterhvert, men foreløpig vites ingenting. Blir litt frustrert når det er så mye som er uvisst, jeg er sånn som liker å ha ting i orden i god tid...! Arg! Vet om andre som har hatt samme problem men som faktisk har blitt syke sånn at det "ordner seg" på den måten. Og typisk nok, en gang jeg hadde vært hjemme og måtte tilbake for å jobbe lenge før jeg hadde lyst, blir jeg syk i det jeg ankommer studiestedet, så jeg kunne likegreit blitt hjemme Synd at det ikke går å planlegge slike ting, hehe.
Gjest gjestfrid Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Hei! Jeg er student og jobber deltid i en butikk, jobber vanligvis maks et par kvelder i uka og tre lørdager i mnd. I sommer har jeg sagt jeg kan jobbe mye når jeg har fri fra skolen, men at jeg gjerne vil ha noe sammenhengende fri så jeg kan reise hjem (ca 10 timers biltur hjem, buss og tog blir lengre). Nå har jeg blitt satt opp til å jobbe ganske mye fremover, også i eksamenstia, men det er helt greit. Jeg ba om å få en uke fri ettersom jeg har lagt planer den uka. Jeg har fått hele uka fri bortsett fra tirsdag. Det er jo helt uaktuelt å avbryte ferien og reise mange timer for å jobbe i 4-6 timer en dag, men vanskelig å bytte vekk fordi det ikke er noen andre som har veldig lyst til å jobbe da heller. Alternativt går alle planene i vasken og jeg må droppe å reise i det hele tatt. Har gleder meg veldig til denne uka og det kommer også til å gå ut over andre samt at jeg må bryte løfter hvis jeg dropper det, så det vil jeg jo helst unngå. Venninna mi foreslo egenmelding den dagen, men vet ikke om jeg har samvittighet til det, hehe. Er det noen her som ville gjort det? Hvordan gjør jeg det da? Eller gjort det på annen måte? Vi er i en situasjon mellom to sjefer akkurat nå, så hvis jeg skal ta det opp med sjefen kan det bli et par uker til og vil helst få det i boks så snart som mulig. Mye som må ordnes! Enten så har du fått fri, eller så har du ikke..og siden du har vakt tirsdagen så har du ikke fått fri. Du har vel krav på ferie? Eller har du brukt den opp fra før?
Frk. Fie Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Ikke mye å lure på: enten får du bytta bort vakta/tatt en ekstra feriedag og koser deg med langfri, eller du stiller på jobb. Noe annet ville jeg ikke engang vurdert.
mcsnack Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 jeg skjønner godt hvilken situasjon du er i! Jeg skal i konfirmasjon i helga til søskenbarnet mitt i oslo, selv bor jeg i Bergen. Jeg har kjøpt billetter for mange måneder siden, og nå viser det seg at "ingen kan" bytte med meg.. det er ikke lett å være deltidsansatt alltid altså! mange som jobber fulltid ser ned på de som jobber deltid fordi de liksom ikke ser alvoret i det å ha en jobb osv.. det gjør meg sinna. med en deltidsjobb er det ikke lett planlegge noe som helst spør du meg. Og når vaktlistene blir forandret hele tiden, og jeg aldri har noe fast å forholde meg til så er det min egen skyld at jeg ikke har avklart det med fri denne helga for lenge siden?? det er faktisk big deal hvis jeg ikke drar i konfen også, jeg gjør det ikke kun for min egen del. Akkurat nå ser jeg bare for meg at jeg må kaste 800,- i billetter ut vinduet, og skuffe hele familien min, og dra på jobb mens en annen av mine medarbeidere skal grille med komoisene sine den helga liksom!!
Carebear1 Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 For all del ikke lever en egenmelding - det er bare uprofft og blir lett gjennomskuet, samt at det kun går ut over dine kollegaer. Jeg er litt usikker på hva som egentlig har skjedd i forhold til friuken din; er det slik å forstå at du har spurt om å få fri om det er mulig den spesifikke uken, og sjefen har sagt han skal gjøre så godt han kan? Eller er det slik at du har bedt om fri, og fått ok fra sjef? :klø:
Fluffie Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 Men du har jo uansett krav paa ferie som alle andre. Har du faatt ferie andre uker du kan dra istedenfor akkurat den uka? Jeg hadde deltidsjobb to av aarene jeg studerte og det gikk alltid greit aa bli enig om hvilke uker som passet for hvem aa jobbe/ikke jobbe. Om ingen sjefer tar ansvar paa ditt arbeidssted, saa kan det vaere lurt aa gaa til din sjefs overordnede (om det finnes, saa klart), for skifte i ledelsen skal ikke gaa utover de ansatte i en slik grad.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Dette har da ikke noe med å ikke respektere deltidsansatte! Har man en jobb så har man en jobb- den får man enten ta vare på og respektere spillereglene til, eller droppe alt sammen Som flere andre her har sagt: du har rett på ferie, men det må jo planlegges i god tid så sjefen burde få vite om det tidlig?
Gjest lillagubban Skrevet 21. mai 2008 #10 Skrevet 21. mai 2008 Jeg sa i fra i mars om at jeg ville ha hele den uka fri, og hun sa at det skulle være i orden. Har hele tiden forløpende gitt beskjed til henne om andre planer jeg legger så hun vet når jeg kan og ikke. Ved ansettelse fikk jeg også beskjed om at hun skulle tilrettelegge timelistene når vi kan siden det er snakk om en deltidsansatt som også studerer og bor egentlig en annen plass i landet. Når jeg fikk jobben var det snakk om å jobbe et par ganger i uka, og ofte ellers, f.eks denne måneden, har jeg jobbet en kveld i uka. Så syntes jeg har vært ganske fleksbiel som har sagt ja til å jobbe nesten hver dag ellers neste måned, selv om jeg har eksamen. Hadde det vært snakk om f.eks at jeg spurte om å få fri mandag til lørdag for å dra til syden en uke, og jeg får fri alle dager utenom mandag hadde det nå vært greit, da kunne jeg utsatt reisen en dag bare. Men nå er altså som jeg får fri alle dager utenom onsdag. Da er jo hele poenget med å ha fri borte, får jo ikke reist uansett. Skal blant annet jobbe frivillig på et arrangement i en stilling som det forventes at jeg stilles i, samt besøke familie jeg ser veldig sjelden, venner jeg har lagt planer med og har en søster som har bursdag denne uka. Dette har liksom vært den uka jeg har satsa stort på å få fri. Dette er liksom ordnet og i boks og det har jeg gitt beskjed om så syntes det er litt stress nå! Forstår at jeg har ingen rettigheter sånn sett, men må klage litt her Enig med deg mcsnack at det er vanskelig å være deltidsansatt av og til , vet aldri om man får jobbe eller ikke før siste frist til vaktlista går ut Aner ikke hva jeg har rett på ift ferie når jeg er deltidsansatt, sånn jeg ser det må man bare be pent om å få fri også håpe at man får det? Jeg får ta å sende ut den mailen og håpe at vi får ny sjef snart som kan jobbe den dagen.
La Luna Skrevet 21. mai 2008 #11 Skrevet 21. mai 2008 Jeg hadde sagt at sorry, dette har jeg sagt i fra om for lenge siden, så du må nesten bare finne en annen.
Carebear1 Skrevet 21. mai 2008 #12 Skrevet 21. mai 2008 Jeg hadde sagt at sorry, dette har jeg sagt i fra om for lenge siden, så du må nesten bare finne en annen. Enig i dette. Når du har sagt i fra for lenge siden, og sjefen til og med har sagt at det er greit, så ville jeg bare gjort det klart at den dagen dukker ikke du opp! Kan det rett og slett være at det har skjedd en glipp? Det er jo litt merkelig at de setter deg opp en liten dag midt i en friuke, når du til og med har fått innvilget fri tidligere :klø:
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #13 Skrevet 22. mai 2008 Dersom du har fått ja fra sjefen på at du skal få fri hele den uka, så kan du selvsagt forholde deg til det. En avtale er bindende.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #14 Skrevet 22. mai 2008 Jeg har fått hele uka fri bortsett fra tirsdag. Men nå er altså som jeg får fri alle dager utenom onsdag. Er du sikker på at du ikke roter litt med timelistene nå? Kanskje det ikke engang var samme uke det var snakk om?
Gjest lillagubban Skrevet 22. mai 2008 #15 Skrevet 22. mai 2008 Er du sikker på at du ikke roter litt med timelistene nå? Kanskje det ikke engang var samme uke det var snakk om? Neida, det siste der med sydentur og greier var bare et eksempel "Som" jeg får fri, ikke "at". Det er tirsdagen jeg ikke har fått fri. Og jeg skal være bortreist fra fredag til fredag.
Gjest Elfrida Skrevet 22. mai 2008 #16 Skrevet 22. mai 2008 Hvis du allerede har fått beskjed om at du skal få fri den uka får du bare kontakte sjefen og si at det har oppstått en feil i timelistene, siden du står oppført med jobbing midt i ferieuka. Og at du er bortreist da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå