Gå til innhold

Noen som har hatt et lite kirkebryllup

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kylie_*
Skrevet

Jeg har veldig lyst til å gifte meg i kirken, men vi ønsker kun å ha nærmeste familie til stede, dvs ca 10 stk. Følger prestene et fast rituale som man må igjennom, eller kan vi be presten om å "forkorte" sermonien litt feks eller komme med egne ønsker? Føler det blir så dumt å være i kirken i 45 minutter liksom. Vi vil bare bli gift :)

Noen synspunkter?

Vi har jo tinghuset og da, tar 15 min som et alternativ

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har veldig lyst til å gifte meg i kirken, men vi ønsker kun å ha nærmeste familie til stede, dvs ca 10 stk. Følger prestene et fast rituale som man må igjennom, eller kan vi be presten om å "forkorte" sermonien litt feks eller komme med egne ønsker? Føler det blir så dumt å være i kirken i 45 minutter liksom. Vi vil bare bli gift :)

Noen synspunkter?

Seriøst? For dumt å være i kirken 45 minutter?

Om du er seriøs:

En vielse inneholder bestemte elementer som skal være med. Den følger et fast rituale. Du kan være med på å prege vielsen selv så lenge du er innenfor de rammene Kirken setter. Har aldri hørt om noen som forkorter seremonien. Er du opptatt av tiden - velg Tinghuset

Skrevet

Når min mor giftet seg for andre gang (enke), så hadde hun og min stefar en kort seremoni på prestens forværelse i kirken. Den varte ikke i 45 minutter, men var likevel høytidlig.

Det var plass til et knippe vitner der også.

Skrevet

Det er vel kun vielser med mange musikkinnslag etc som varer i 45 min, de vielsene jeg har vært i hvor det kun var det som må være med (max to salmer, presten har tatt seg av skriftlesingen osv) har vart i 25-30 min.

Gjest Gjest_Kylie_*
Skrevet
Når min mor giftet seg for andre gang (enke), så hadde hun og min stefar en kort seremoni på prestens forværelse i kirken. Den varte ikke i 45 minutter, men var likevel høytidlig.

Det var plass til et knippe vitner der også.

Ja, noe sånt kunne jeg tenkt meg :) Da går det altså an :)

Gjest annemor30
Skrevet

Noen synspunkter?

Vi giftet oss 16/5-08 i kirken med bare 9 gjester:-) 5 voksne og 4 barn:-) Vielsen tok 20 min, hadde inngang og utgangs marsj, 2 salmer og preken i kirken:-) Kunne valgt solo innslag, men dette var ikke noe vi ønsket... Kjempe høytidelig, og kjempe koselig;-) ANbefales på det sterkeste;-)

Skrevet

Ja, det burde gå fint an det. Seremonien var lukket, og det var ingen gudstjeneste eller andre hendelser den dagen. Bare en enkel, flott seremoni med noen ytterst få i rommet.

Gjest Gjest_Kylie_*
Skrevet
Vi giftet oss 16/5-08 i kirken med bare 9 gjester:-) 5 voksne og 4 barn:-) Vielsen tok 20 min, hadde inngang og utgangs marsj, 2 salmer og preken i kirken:-) Kunne valgt solo innslag, men dette var ikke noe vi ønsket... Kjempe høytidelig, og kjempe koselig;-) ANbefales på det sterkeste;-)

Hørtes helt perfekt ut. Tror jeg skal høre med presten om det. Var dere i en stor kirke?

Gjest Gjest_Kylie_*
Skrevet

Vil bare takke alle for svar :smilyblomst:

Gjest Gjest
Skrevet
Seriøst? For dumt å være i kirken 45 minutter?

Om du er seriøs:

En vielse inneholder bestemte elementer som skal være med. Den følger et fast rituale. Du kan være med på å prege vielsen selv så lenge du er innenfor de rammene Kirken setter. Har aldri hørt om noen som forkorter seremonien. Er du opptatt av tiden - velg Tinghuset

Det går fint ann å ha en kort sermoni!! Min søster giftet seg med forlovere, meg og datteren til stede og det vare 15 min! :-)

Så fullt mulig, men kommer jo ann på hva presten går med på..

Gjest Gjest
Skrevet

En kirkelig vigsel kan vare alt fra 15 min- nesten en time avhengig av innslag. Det obligatoriske ritualet tar veldig kort tid og velger man de korteste variantene blir det veldig enkelt. Man behøver ikke ha full pakke med salmer og særlig hvis få er tilstede tror jeg de aller fleste prester går med på å korte ned på den biten også.

Jeg har hatt vigsler i kirka hvor bare brudepar og forlovere har vært tilstede, uten organist og noe ekstra i det hele tatt.

Snakk med presten og dere kommer sikkert fram til en grei løsning. Ting kan godt gjøres enkelt.

De fleste prester er også vant med kontorvigsler og disse gjøres også veldig enkelt selv om man også der følger den vanlige liturgien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...