Gå til innhold

er jeg helt dust?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har en hund sammen på snart 7 mnd. kjempekjekk hund, bortsett fra en ting: han tygger og biter på alt som finnes av saker og ting..puter, fjernkontroller, lader til datamaskiner, blader...og nå den siste trenden: MOBILEN!

oppdaget etter å ha dusjet i dag at vår kjære valp hadde tygget i stykker deler av mobilen. la mobilen bevisst bort fra hans øyesyn (spisebordet), før jeg gikk i dusjen. men mobilen har han likevel forsynt seg av. da jeg ringte til samboer og forklarte situasjonen mente han at dette var min feil, og at jeg ikke burde tillegge hunden menneskelige egenskaper. blir ikke dette litt feil å si når jeg faktisk la mobilen bort fra sofaen/stuebordet eller et sted hvor han lett kunne oppdage den? kjenner at jeg er utrolig frustrert og sinna...så nå lurer jeg litt på om samboer har rett ,eller om det faktisk er hunden sin feil, noe jeg mener.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_salt og pepper_*
Skrevet

I stede for å la din frustrasjon gå utover valpen så burde dere ha valpen et sted hvor han faktisk ikke kan ødelegge noe når dere ikke har oppsyn med ham, gi ham leker å tygge på og sørge for at han får nok aktivering og menneske kontakt slik at han ikke kjeder seg.

Gjest Lacuna
Skrevet

Så lenge ting ligger hvor han faktisk får tak i dem, har du lite å gjøre annet enn å bli irritert på deg selv. Valpen gjør ikke dette for å være slem, men fordi den kjeder seg, er usikker osv.

Men jeg oppfattet ikke helt hva konflikten går ut på?

Skrevet

Er nok du som er helt dust, ja. Akkurat som jeg var helt dust da jeg la fra meg mobilen ved siden av en kopp te, uten å tenke på de to hyperaktive kattungene mine som river ned alt på sin vei. Det endte som det måtte, mobilen fikk en ufrivillig dusj.

Skrevet (endret)

Hehe, ja du er faktisk "helt dust".

Én ting er å kreve at en valp på 7 mndr. skal holde seg unna stash som ligger på bordet er når du er til stede(utfordrende nok i seg selv), men når valpen er alene er du både naiv og storforlangende som forventer noe sånt. Du får heller sørge for at ting du er redd for ligger fysisk utenfor rekkevidde, og ikke gjøre det så vanskelig for valpen din å være flink vovs. ;)

For sikkerhets skyld legger jeg til at når du oppdager at en hund allerede har gjort noe den ikke skal er det for sent å korrigere den. Den forstår ikke sammenhengen. Tar du den på fersk gjerning kan du si stopp eller nei, og kalle den til deg for eksempel. (kjefting lærer den ikke noe av).

Ut i fra det du skriver har nok samboern din rett i at du tillegger valpen menneskelige egenskaper. Anbefaler deg å lese deg opp litt på hund og hundeatferd. Er så mye mindre frustrerende når man forstår hvordan de er skrudd sammen :)

Endret av la Flaca
Gjest Gjest
Skrevet

Vet dere hvorfor en del hunder tygger sund ting?

Det er fordi de vil omgi seg med din lukt, det skaper tryggher- da er spesielt mobiler og fjernkontroller yndet objekt.

Gjest Gjest
Skrevet
vi har en hund sammen på snart 7 mnd. kjempekjekk hund, bortsett fra en ting: han tygger og biter på alt som finnes av saker og ting..puter, fjernkontroller, lader til datamaskiner, blader...og nå den siste trenden: MOBILEN!

oppdaget etter å ha dusjet i dag at vår kjære valp hadde tygget i stykker deler av mobilen. la mobilen bevisst bort fra hans øyesyn (spisebordet), før jeg gikk i dusjen. men mobilen har han likevel forsynt seg av. da jeg ringte til samboer og forklarte situasjonen mente han at dette var min feil, og at jeg ikke burde tillegge hunden menneskelige egenskaper. blir ikke dette litt feil å si når jeg faktisk la mobilen bort fra sofaen/stuebordet eller et sted hvor han lett kunne oppdage den? kjenner at jeg er utrolig frustrert og sinna...så nå lurer jeg litt på om samboer har rett ,eller om det faktisk er hunden sin feil, noe jeg mener.

Hvis du seriøst tror at valpen tygget på mobilen for å være "slem", da kvalifiserer du nok som temmelig dust ja. For det første er det en HUND, og hunder gjør aldri noe for å være slemme. For det andre er det en VALP, og det er DITT ansvar å lære den hva som er lov og ikke-lov.

Skrevet

Hehe, Det er nok du som tar feil her! Hunden vet ikke hva den gjør galt, om den ikke er lært godt nok opp til hva det er riktig å tygge på.

Min hun ødela det dyreste skoparet mitt da han var liten, men man kan ikke kjefte på den av den grunn. Det var min egen feil som ikke hadde oversikten. Når du tar hunden i å bite på noe den ikke skal bite på, sier du bestemt nei, tar fra hunden det den tygger på og erstatter det med noe han har lov til å bite i stykker - for eksempel en hundeleke. Når den da går over til å tygge på denne, gir du hunden masse ros. Det samme gjelder når hunden av seg selv tygger på "de riktige" tingene. Ros er det hunden lærer av - ikke kjeft.

Lykke til :)

Gjest Gjest_salt og pepper_*
Skrevet
Vet dere hvorfor en del hunder tygger sund ting?

Det er fordi de vil omgi seg med din lukt, det skaper tryggher- da er spesielt mobiler og fjernkontroller yndet objekt.

Fordi valper som småbarn utvikler tenner. Voksne hunder kan tygge på ting dersom de kjeder seg, er stresset, eller nervøse.

Eiers lukt gir trygghet.

Skrevet

Ja, det er deg. Din samboer har rett. Enkelt og greit. Gi en stakkars valp skylden for en feil du har gjort. Skamme deg skulle du! :kjefte:

:hund:

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet (endret)

Skjønner ikke helt konflikten mellom deg og din samboer. Men apropos hund og tygging; en valp blir fort rastløs, og klør gjerne i tenna i tillegg. Du kan ikke forvente at han skal holde seg unna alt.

Da vår hund var valp hadde vi han i en grind da vi ikke var hjemme, eller av andre grunner ikke kunne passe på. Han tygde aldri i stykker noen verdens ting, fordi han rett og slett ikke hadde muligheten. Når han var over valpestadiet gikk han fritt, helt uten problemer.

Du kan jo sammenligne med en liten baby; du går ikke fra en 6 mnd baby krabbende rundt på gulvet mens du er i dusjen og forventer at det skal gå bra!

Endret av Melania
Skrevet

Absolutt alle valper tygger på ting!

Det er ikke din hund sin feil, det bare er sånn den er.

En løsning er å la valpen ligge i bur når den er alene (ikke for lenge av gangen selvsagt!) Og ta den på fersk gjerning ellers når dere ser den i action.

Veldig viktg at den har egne leker som den har lov å tygge på.

Ros hunden når den tygger på lekene sine!

Gjest tibia utlogget
Skrevet
Og ta den på fersk gjerning ellers når dere ser den i action.

Man skal faktisk ikke "ta en hund på fersk gjerning". For en valp er all oppmerksomhet bedre enn ingen oppmerksomhet. Man skal unngå situasjoner, tenk på forhånd. Om valpen gjør noe uønsket så avleden, gi den noe den har lov til å tygge på og ros den for å tygge på det den har lov til.

Aldri straff hunden eller gi den oppmerksomhet når den gjør noe uønsket! All oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet.

Skrevet
Absolutt alle valper tygger på ting!

Det er ikke din hund sin feil, det bare er sånn den er.

En løsning er å la valpen ligge i bur når den er alene (ikke for lenge av gangen selvsagt!) Og ta den på fersk gjerning ellers når dere ser den i action.

Veldig viktg at den har egne leker som den har lov å tygge på.

Ros hunden når den tygger på lekene sine!

Latmannsløsning. Man rydder unna, eller tar det med et smil at noe blir ødelagt.

Gjest Gjest
Skrevet

Dere burde nok ha et "valpetrygt" område i huset der valpen kan være når den er alene. Mange voksne hunder trenger også et avgrenset område for ikke å tygge istykker halve huset. Det beste er vel om man har et stort nok hus til å ha et eget hunderom der hunden kan ha tilgang på vann, et mykt sted å sove (en gammel sofa eller stol) og tyggeleker av forskjellige slag. Om man bor for trangt til å ha et eget rom til hunden kan man lage seg ei slags lekegrind for hunden. I kortere perioder kan den også sitte i bur.

Skrevet
Latmannsløsning. Man rydder unna, eller tar det med et smil at noe blir ødelagt.

Ikke enig i at dette er en latmannsløsning. Visse ting kan ikke ryddes unna. F.eks. klarte vår hund en gang å dra av en del av tapten og tygge litt på et bordben i et uoppmerksomt øyeblikk.

Skrevet

Du har en valp. De tygger på alt de får tak i.

Sånn er det bare.

Skrevet
Ikke enig i at dette er en latmannsløsning. Visse ting kan ikke ryddes unna. F.eks. klarte vår hund en gang å dra av en del av tapten og tygge litt på et bordben i et uoppmerksomt øyeblikk.

Det må man faktisk regne med at skjer når man har valp. Evt kjøper man kompostgrinder på Biltema og sperrer inn det man er redd for istedenfor å sperre valpen i bur.

Skrevet
Du har en valp. De tygger på alt de får tak i.

Sånn er det bare.

Det er individuelt da. Noen valper ødelegger absolutt ingenting, mens andre makulerer alt de kan få tak i.

Gjest Gjest
Skrevet

Latmannsløsning ?! Vi hadde ikke noe annet valg enn å la valpen ligge i bur mens vi var vekke! Den gnagde til og med på veggene!

Hva om den hadde tatt ledninger?!

Hva skulle vi ellers gjort? Nå er hunden verdens snilleste voksne labradorgutt og gnager aldri på en ting utenom sine egne leker. Tror vi gjorde det rette jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...